Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرنا- «ناحج ابراهیم» اندیشمند اسلامی مصری با اشاره به اینکه تشکیلات تروریستی «القاعده» بار دیگر شروع به جذب تروریست های فراری از گروه داعش در عراق و سوریه کرده، گفت: القاعده با دور زدن جامعه جهانی و عدم جلب توجه کشورها، در تلاش برای بازسازی و احیای صفوف خود در مغرب اسلامی و آفریقا است.

این اندیشمند اسلامی و کارشناس در امور گروه های اسلامگرا امروز (سه شنبه) در گفتو گو با خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» افزود: القاعده در حال حاضر بر خلاف گروه تروریستی داعش که همه پایگاه های اصلی خود را (در عراق و سوریه) از دست داده، قدرت و حضور بیشتری برای ادامه دادن به حیات خود دارد و این در حالی است که «ایمن الظواهری» سرکرده القاعده از بازگشت عناصری که پیشتر با داعش بیعت کرده بودند و اکنون خواهان پیوستن مجدد به القاعده هستند، استقبال کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی تاکید کرد: احتمال پیوستن برخی عناصر داعش به القاعده که از عراق و سوریه گریخته اند و امکان بازگشت به کشورشان را ندارند، زیاد است؛ القاعده اکنون در برخی کشورهای دور از عراق و سوریه به ویژه در آفریقا و منطقه مغرب عربی حضور دارد.

** القاعده با دور زدن جامعه جهانی در حال توانمند کردن خود است
این اندیشمند اسلامی مصری تصریح کرد: پیوستن عناصر فراری داعش به القاعده قطعا خطری که داعش ایجاد کرده بود را به همراه نخواهد داشت؛ به ویژه اینکه القاعده می کوشد در شرایط کنونی عناصر تروریستی را به دور از هرگونه رویارویی مستقیم با ائتلاف های بین المللی، به سوی خود جذب کند. این تشکیلات تروریستی می خواهد بدون جلب توجه قدرتی و بی آنکه به سرنوشت داعش مبتلا شود، عناصر فراری داعش را به خود جذب کند؛ از این رو درصدد دور زدن جامعه جهانی برای بازسازی و احیای دوباره صفوف خود است.

** ابوبکر البغدادی سرکرده داعش، به نصیحت ایمن الظواهری گوش نکرد
کارشناس امور گروه های اسلامگرا می گوید، پیش از جدایی «ابوبکر البغدادی» از تشکیلات القاعده، اختلافات بسیاری میان البغدادی و ایمن الظواهری ایجاد شد؛ الظواهری از ترس اینکه مبادا این تشکیلات توان لازم برای رویارویی با قدرت های بین المللی را نداشته باشد، با ایده اشغال مناطق و زمین های صحرایی برای تشکیل حکومت، مخالفت کرد، اما البغدادی مصرّ بود که این کار انجام شود و این مسئله منجر به ایجاد اختلاف میان دو طرف و جدایی آن ها شد. البغدادی نیز با اشغال مناطقی (در عراق و سوریه) گروه داعش را ایجاد کرد که سرانجام، در پایان سال گذشته سقوط کرد.

** ایمن الظواهری دوباره رهبری تروریست ها را به دست می آورد
در همین راستا، «سامح عید» کارشناس امور گروه های تروریستی در مصر نیز گفت: ایمن الظواهری در حال بازپس گیری مجدد رهبری تروریست ها از ابوبکر البغدادی است که از دل القاعده بیرون آمد و گروه داعش را بنیان گذاشت؛ در آن زمان، الظواهری به البغدادی نصیحت کرد که در اندیشه اشغال زمین و برپایی حکومت نباشد، زیرا نگه داشتن آن به دلیل عدم برخورداری از حمایت نیروی هوایی و دشواری در رویارویی با هواپیماهای کشورهای ضد داعش، سخت است؛ از این رو نابودی و شکست آنها به راحتی صورت می گیرد، اما البغدادی در آن زمان به سخنان الظواهری اعتنایی نکرد و سعی کرد که با اشغال چند منطقه، حکومت خود را بنا کند؛ الظواهری نیز به انتظار سقوط حکومت او نشست؛ وی طبق تجارب و اطلاعاتش می دانست که داعش هر چقدر هم که بتواند خاک خود را گسترش دهد، در نهایت سرنوشتی جز سقوط ندارد.

** مغرب اسلامی و آفریقا بستر مناسبی برای احیای القاعده است
عید می گوید، مناطقی که القاعده در صدد بازپس گیری آن است، شامل منطقه مغرب عربی و آفریقا می شود که به دور از سوریه و عراق است؛ القاعده از این رو به آفریقا و منطقه مغرب نظر دارد که گروه های وابسته به این تشکیلات، در این مناطق فعال هستند؛ این به این معناست که القاعده قدرت بیشتری برای به کارگیری تروریست های فراری که قادر به بازگشت به کشورشان نیستند، دارد.
گروه تروریستی القاعده با بهره گیری از تبلیغات بین المللی علیه داعش، بار دیگر شروع به احیای خود و بازسازی صفوف و شاخه هایش در منطقه مغرب اسلامی کرده است.

** بسیاری از تروریست ها از لیبی، عراق و سوریه به آفریقا گریخته اند
«محمد بن حمو» رئیس مرکز تحقیقات راهبردی مغرب درباره فرار بازمانده های گروه تروریستی داعش به آفریقا گفت: نشانه های قطعی بسیاری در منطقه ساحل، صحرا و منطقه متصل میان لیبی و مغرب وجود دارد مبنی براینکه گروه تروریستی القاعده در حال بازسازی و توانمندی مجدد خود است.
حمو در مصاحبه با اسپوتنیک افزود: القاعده طی ماه های اخیر تنها اقدام به عضوگیری کرده است؛ بستر مناسب نیز در منطقه مغرب اسلامی برای این اقدام مهیاست؛ از جمله اینکه مقابله نیروهای امنیتی با تروریست ها در این مناطق بسیار دشوار است. همچنین بسیاری از عناصر حاضر در لیبی و نیز کسانی که از عراق و سوریه بازگشته اند، طی ماه های اخیر به آنجا گریخته اند.

** القاعده هرگز در فکر اشغال خاک منطقه ای نیست
این شخصیت مغربی افزود: القاعده هرگز سعی نمی کند منطقه یا خاکی را به اشغال خود درآورد. این گروه از تجربه داعش استفاده کرد؛ تجربه ای که نشان داد داعش قادر نبوده مناطق و زمین هایی را که اشغال کرده، حفظ کند؛ از همین رو، القاعده همان راهبرد قدیمی خود را که هدف قرار دادن اهداف و مواضع بین المللی است دنبال می کند؛ بی آنکه بکوشد جایی را اشغال کند.
حمو تاکید کرد: همه نشانه های موجود در منطقه ساحل و صحرا نشان می دهد که عناصر القاعده در منطقه مغرب اسلامی در حال فزونی است. این مسئله تهدید جدی برای آینده این منطقه خواهد بود؛ آن هم با توجه به مهارت و تجاربی که عناصر تروریستی سال های گذشته در گروه داعش، کسب کردند.

**عناصر تروریستی از مناطق مختلف به دامان القاعده باز می گردند.
بنا بر گفته کارشناسان، بسیاری از مناطق در راس آن مغرب عربی، آفریقا و همچنین یمن، شاهد بازگشت مجدد تروریست ها به دامان القاعده است. همانطور که بسیاری از عناصر داعش در ولایت «غور» افغانستان که دارای اهمیت استراتژیک برای طالبان بود، دوباره به دامن القاعده بازگشتند.

** کشته شدن دست راست سرکرده القاعده در مغرب اسلامی
در همین راستا، بنابر اخبار منتشر شده طی روزهای گذشته در روزنامه های تونسی، نیروهای ویژه تونس «بلال القبی» دست راست سرکرده گروه القاعده در مغرب اسلامی را کشتند. القبی در حال تلاش برای احیای شاخه القاعده در این منطقه بود.
در بیانیه وزارت کشور تونس آمده است: سرکرده ای که کشته شد، مشغول بازسازی گردان تروریستی «عقبه بن نافع» در تونس بود. وی این کار را با هماهنگی سران القاعده در کشورهای مغرب اسلامی و شاخه اش در تونس و لیبی انجام می داد.
گردان «عقبه بن نافع» یکی از شاخه های گروه تروریستی القاعده در منطقه مغرب اسلامی است.این در حالی است که «مراد الشایب» سرکره این گردان نیز پیشتر توسط نیروهای امنیتی تونس کشته شده بود. این مسئله ضعف القاعده برای مدت طولانی در این منقطه را نشان می دهد.
خاورم**9329**1275
مترجم: ندا بهبودی*انتشار دهنده: مجید جعفری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۷۳۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله‌های جنگنده‌های صهیونیست، غزه را به لرزه درآورد

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: حمله‌های پی در پی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی علیه بخش‌های مسکونی نوار غزه طی بامداد امروز منطقه‌های مختلف این باریکه را لرزاند.

بمباران شدید بخش‌های مختلف نوار غزه

خبرنگار شبکه المیادین تاکید کرد که بامداد امروز نیز حمله‌های هوایی رژیم صهیونیستی بخش‌های مختلف نوار غزه را به لرزه درآورد.

بر اساس این گزارش، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی خانه‌های مسکونی را در محله الشجاعیه واقع در شرق شهر غزه بمباران کردند. حمله‌های هوایی رژیم اشغالگر قدس غرب شهر رفح را نیز در برگرفت.

بمباران وحشیانه خانه‌های مسکونی در اردوگاه النصیرات واقع در مرکز نوار غزه نیز چهار شهید و ۳۰ زخمی برجای گذاشته است.

در جریان بمباران یک خانه مسکونی در محله السعودی واقع در غرب رفح دست کم پنج فلسطینی از جمله یک کودک به شهادت رسیده و چند تن دیگر زخمی شدند.

بمباران منطقه الجرادات واقع در شرق گذرگاه رفح در جنوب غزه نیز چندین زخمی در میان شهروندان بی گناه فلسطینی برجای گذاشت. خبرنگار شبکه الجزیره نیز گزارش داد که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی منطقه الزوایده واقع در مرکز نوار غزه را بمباران کردند.

علاوه بر این منطقه جنوبی شهر خان یونس نیز شاهد یک حمله هوایی شدید طی بامداد امروز بوده است.

شهادت کودکان فلسطینی در اثر موج گرمای شدید

این در حالی است که آژانس حامی فلسطینی‌ها وابسته به سازمان ملل از وخامت اوضاع انسانی در نوار غزه خبر داد.

به گزارش شبکه الجزیره، آژانس کار و امداد آوارگان فلسطینی وابسته به سازمان ملل (آنروا) اعلام کرد که طی روزهای گذشته نوار غزه شاهد استقرار موجی گرمای غیر عادی بوده است.

بر اساس این گزارش، گرمای شدید نوار غزه طی روزهای گذشته باعث شده اوضاع آوارگان فلسطینی که در چادر زندگی می‌کنند به شدت وخیم شود.

آنروا تاکید کرد که در جریان این موج گرمای غیر عادی در نوار غزه تاکنون دست کم ۲ کودک فلسطینی به شهادت رسیده اند.

بارش باران، گرمای شدید، نبود مواد غذایی کافی، نبود آب آشامیدنی، گسترش بیماری‌های واگیردار و روان شدن فاضلاب در میان چادرهای آوارگان تنها بخشی از مشکلاتی است که شهروندان فلسطینی این روزها در نوار غزه با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند.

صهیونیست‌ها به کرانه باختری حمله‌ور شدند

از سوی دیگر عناصر ارتش رژیم صهیونیستی بامداد امروز نیز به شهرهای مختلف کرانه باختری یورش برده و ضمن تفتیش خانه‌های فلسطینی‌ها تعدادی از آنها را بازداشت کردند.

بر اساس گزارش خبرنگار شبکه الجزیره، نظامیان صهیونیست به منطقه شعابه واقع در الخلیل در جنوب کرانه باختری حمله ور شدند.

روستای حدب العلقه واقع در شهر دورا در جنوب الخلیل نیز شاهد یورش بامدادی عناصر صهیونیست بود.

این اشغالگران صهیونیست به منطقه یعبد در جنوب غرب جنین نیز تجاوز کردند به طوری که صدای تیراندازی‌های گسترده از این منطقه به گوش می‌رسید. روستای بدرس در غرب رام الله نیز شاهد حمله ور شدن متجاوزان اشغالگر بود.

دورا و صوریف در الخلیل و حبله در جنوب قلقیلیه نیز جزو منطقه‌هایی بودند که نظامیان صهیونیست به آنها یورش بردند.

هدف قرار گرفتن متجاوزان در طولکرم

این در حالی است که با وجود تجاوزات پرتکرار و روزانه عناصر صهیونیست به کرانه باختری نیروهای فلسطینی در این منطقه همچنان برای دفاع از سرزمین خود با اشغالگران درگیر می‌شوند.

در همین راستا رسانه‌های خبری گزارش دادند که ۲ جوان فلسطینی در جریان درگیری‌های مسلحانه با عناصر صهیونیست در اطراف ایست بازرسی سالم واقع در نزدیکی جنین در کرانه باختری به شهادت رسیدند.

شبکه فلسطین الیوم نیز گزارش داد که گردان‌های الاقصی مستقر در طولکرم با نظامیان صهیونیست به این شهر یورش برده بودند درگیر شدند.

در این درگیری که به صورت مشخص در محور میدان السلام طولکرم رخ داد نیروهای فلسطینی موفق شدند عناصر متجاوز را گلوله باران کنند.

نیروهای مقاومت با عناصر اشغالگر در منطقه یعبد واقع در جنوب غرب جنین نیز درگیر شده و به سمت آنها تیراندازی کردند.

در همین راستا گردان‌های قدس شاخه جنین اعلام کردند که رزمندگان فلسطینی موفق شدند منطقه اشغالی شاکید را با شلیک گسترده گلوله هدف قرار دهند.

کد خبر 6089471

دیگر خبرها

  • بازداشت ۳۸ نفر به ظن همکاری با داعش در ترکیه
  • الجزایر در آستانه پیوستن به بانک بریکس
  • هلاکت ۷۰ عضو گروه تروریستی «الشباب» در سومالی
  • نگرانی روسیه درباره تهدیدات گروه‌های تروریستی از افغانستان
  • نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند
  • حمله‌های جنگنده‌های صهیونیست، غزه را به لرزه درآورد
  • حملات تروریستی نتیجه حمایت کشورهای غربی از گروه‌های تروریستی است
  • حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است
  • امیر سرتیپ آشتیانی: حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است
  • روسیه : از پیوستن بولیوی به «بریکس» حمایت می‌کنیم