Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-05-08@16:42:38 GMT

علت افزایش نرخ دلار از زبان جلال‌پور

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۷۷۴۳۶۹

علت افزایش نرخ دلار از زبان جلال‌پور

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، محسن جلال‌پور درباره دلایل افزایش قیمت ارز در روزهای گذشته اظهار کرد: اتفاقی که امروز در مورد ارز رخ داده است، غیر قابل پیش‌بینی‌ نبود. در طول ۲۰ سال گذشته بارها این آزمایش در کشور رخ داده و هر بار هم نتیجه آن را دیده‌ایم.

وی افزود: وقتی ما با تورم روبرو هستیم و افزایش قیمت را در کالاها و خدمات مختلف می‌بینیم به تبع آن روی ارز که خود یک کالا است این افزایش قیمت را مشاهده می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اولین بار این اتفاق در سال ۱۳۷۴ در دوره‌ای که یکسری اصلاحات اقتصادی در حال انجام بود، اتفاق افتاد.   

رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: هر دفعه که قیمت ارز را در بانک مرکزی و در شرایطی که توان فروش ارز حاصل از صادرات نفتی را داریم به صورت مصنوعی و غیر طبیعی قیمت ارز را فشرده می‌کنیم سرانجام این فنر روزی جهش پیدا می‌کند و گرفتاری‌های جدی را به وجود می‌آورد.

جلال‌پور تصریح کرد: به همین دلیل هم بود که برنامه نویسان از برنامه چهارم به بعد قید کردند که سیاست ارزی جمهوری اسلامی، سیاست ارزی شناور مدیریت شده است و باید در طول زمان بر اساس مابه‌التفاوت نرخ تورم داخلی و تورم خارجی به مرور به قیمت ارز افزوده شود. یعنی اگر امسال ۲۰ درصد تورم داریم و مثلا تورم خارجی را هم متوسط شش درصد درنظر بگیریم ۱۴ درصد مابه‌التفاوت آن باید در یکسال به صورت تدریجی بر قیمت ارز افزوده شود اما عملا می‌بینیم این اتفاق نمی‌افتد و فنر ارز جهش پیدا می‌کند.

وی یادآورشد: در سال ۱۳۹۰ وقتی فنر در بهمن ماه جهش پیدا کرد دلیل آن تحریم بانک مرکزی بود و نرخ ارز از ۱۲۰۰ تومان به بیش از ۲۰۰۰ تومان رسید. افزایش این دفعه قیمت ارز هم عوامل دیگری دارد. در روزهای اخیر مسائل متعددی اتفاق افتاد که از جمله آن حساب‌های بانکی در دوبی و مسئله بود که برای ارز در دوبی پیش آمد. این عاملی شد که جرقه لازم برای افزایش قیمت ارز زده شود که ظرف چند روز حدود ۱۲ درصد قیمت ارز افزایش پیدا کرد؛ بنابراین این‌ها سیاست‌های اشتباهی است که در طول دهه‌های گذشته وجود داشته است.

رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: اگر از ابتدا نگاه‌مان این بود که دلار در سیستم عرضه و تقاضا تعیین شود که بخشی از آن توسط دولت از طریق ارز حاصل از فروش نفت بدست آید و بخشی هم از صادرات حاصل شود امروز شرایط اینگونه نبود.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۷۴۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنت ۸۲ دلار و ۹۴ سنت شد

به گزارش قدس آنلاین، قیمت نفت در اولین ساعت تجارت در روز چهارشنبه به خاطر آرام شدن نگرانی در مورد عرضه نفت کاهش یافته است. تمرکز شرکت‌کنندگان بازار معطوف به اطلاعات مربوط به ذخایر نفت خام آمریکاست که قرار است امروز منتشر شود.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲۲ سنت معادل ۰.۲۶ درصد کاهش به ۸۲ دلار و ۹۴ سنت رسید. نفت وست تگزات اینترمدیت آمریکا هم با ۱۷ سنت معادل ۰.۲۲ درصد کاهش ۷۸ دلار و ۲۱ سنت معامله می‌شود.
اطلاعات موسسه نفت آمریکا نشان می‌دهد ذخایر نفت خام و سوخت این کشور طی یک هفته گذشته افزایش یافته است. افزایش ذخایر که نشانه ضعف تقاضا برای نفت است مخالف انتظار تحلیلگران در هفته‌های اخیر بوده و قیمت نفت را پایین آورده است.

تحلیلگران می‌گویند اگر اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کند بشکه‌های کمتری به سمت پالایشگاه‌ها در آمریکا روانه می‌شوند یعنی مصرف نفت خام در این کشور با مشکل مواجه شده است. ذخایر نفتی در آستانه فصل پرمصرف تابستان باید کاهش یابد نه افزایش.
نفت برنت و نفت آمریکا در هفته گذشته بیشترین کاهش قیمت هفتگی خود را طی سه ماه گذشته تجربه کردند که نتیجه انتشار اطلاعات اقتصادی آمریکا و افزایش امید نسبت به کاهش نرخ بهره فدرال رزرو بوده است.
خبر خرید ۳ میلیون بشکه نفت برای ذخایر استراتژیک نفتی توسط دولت آمریکا تا حدی از قیمت آن در روز سه‌شنبه حمایت کرد.
از طرف دیگر تنش‌ها در خاورمیانه بالا گرفته است. رژیم صهیونیستی حمله به رفح را آغاز کرده و میانجیگران برای رسیدن به یک قرارداد آتش بس تلاش می‌کنند.
اما تمرکز سرمایه‌گذاران معطوف به بی‌ثباتی‌های مربوط به دورنمای رشد اقتصاد دنیا و تاثیر آن بر تقاضای نفت است.
 

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • اقتصاد جهانی بی رمق می شود!
  • قیمت طلا به ۲۳۱۷ دلار رسید
  • برنت ۸۲ دلار و ۹۴ سنت شد
  • سهم افزایش قیمت ارز در نرخ تورم چقدر است؟ / دلایل اصلی رشد تورم در اقتصاد ایران چیست؟
  • سهم افزایش قیمت ارز در نرخ تورم چقدر است؟
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
  • قیمت طلا افزایش یافت
  • طلا باز هم اوج گرفت/ قیمت جدید طلا ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • برنت ۸۳ دلار و ۲۹ سنت شد
  • قیمت نفت / برنت ۸۳ دلار و ۲۹ سنت شد