Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاري صدا و سيما ؛ سردار سرلشکر پاسدار سيديحيي صفوي دستيار و مشاور عالي فرمانده معظم کل قوا در آيين اختتاميه هفدهمين دوره انتخاب بهترين کتاب دفاع مقدس گفت : جلد نخست آن که به زودي توسط مرکز اسناد و تحقيقات دفاع مقدس سپاه منتشر مي شود، مربوط به حوادث کردستان تا آزادسازي خرمشهر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سرلشکر صفوي با بيان اينکه جلسات ضبط خاطرات از سال 93 آغاز و 56 جلسه شد، گفت: در انتشار اين کتاب از اسنادي که توسط راويان دفاع مقدس و مرکز اسناد دفاع مقدس جمع آوري شده، استفاده شده است.
دستيار و مشاور عالي فرمانده معظم کل قوا با اشاره به حوادث پيش از انقلاب بيان کرد: بايد اقدامات و مواضع امام خميني(ره) از سال 42 تا ورود به کشور مورد بازخواني قرار گيرد. در فرانسه خدمت امام بودم، امام با قاطعيت و روشني اعلام مي‌کردند که شاه را سرنگون و حکومت اسلامي برپا مي‌کنيم و سپس فرمودند که شکل حکومت جمهوري اسلامي است. از اينکه امام با آن قاطعيت سخن مي‌گفتند، تعجب کرديم. به ياد دارم يک بار خبرنگاران که خدمت ايشان بودند، خبرنگاري پرسيد که مدل حکومت اسلامي شما همانند عربستان و برخي کشورهاي ديگر است که امام پاسخ دادند، خير ما بر اساس قرآن و اسلام حکومت تشکيل مي دهيم.
سرلشکر صفوي تصريح کرد: غير از فرهنگ انقلاب اسلامي، فرهنگ دفاع مقدس که مبتني بر دفاع مقدس است و پيروزي‌ها و حماسه‌هايي را در دوران مختلف آفريده است، گسترش دهيم. در دفاع مقدس ملت با رهبري امام توانستند به پيروزي‌هاي بزرگي دست يابند و 2 ميليون بسيجي به رهبري امام از اقصي نقاط کشور به جبهه‌ها اعزام شدند، که اين بسيجي ها از قشرهاي مختلف همچون کارگران، معلمان و... بودند.
وي افزود: در دفاع مقدس يک ملت ايستاد و زنان و مردان از سراسر کشور در پشتيباني از جبهه‌هاي دفاع مقدس نقش داشتند و لازم است، حماسه‌هاي دوران دفاع مقدس و عمليات ها را بنگاريم.
سرلشکر صفوي با بيان اينکه جنگ تحميلي براي 2 کشور، 1 هزار و 901 ميليارد دلار هزينه و خسارت به همراه داشت، گفت: در عمليات کربلاي پنج که در سال 1365 اجرا شد، بيش از يک ميليون گلوله از سوي دو کشور شليک شد. منطقه اجراي عمليات محدود بود به گونه‌اي که قوطي‌هاي کنسروي که روي زمين بودند نيز از ترکشي بي‌امان نمانده بودند و زمين از شدت حجم آتش سياه شده بود.
اين فرمانده ارشد دوران دفاع مقدس که در سالروز اجراي عمليات کربلاي پنج سخن مي‌گفت به دکر خاطره‌اي پرداخت و گفت: در منطقه پنج ضلعي پلي به نام امام رضا(ع) بود که قاسم سليماني، حسين خرازي و مرتضي قرباني فرماندهان لشکرهاي ما گرد هم آمده بودند تا با آنان جلسه‌اي داشته باشم. اما به قدري آتش ريخته شد که من که در نفربر 40 تني و در مسير رسيدن آن پل بودم به دليل تکان‌هاي زياد نفربر مجبور به توقف شديم و تنها راه ارتباطي مان نيز تنها يک بي‌سيم بود.
وي خاطرنشان کرد: در کربلاي پنج، 52 هزار نفر از رزمندگان ما جانباز شدند و بيش از 5 هزار نفر به شهادت رسيدند. از عراقي‌ها نيز بيش از 50 هزار نفر کشته و زخمي شدند و در اين عمليات دروازه شرقي بصره شکسته شد. عراقي‌ها از سال نخست جنگ در اين منطقه موانع بسياري ايجاد کرده بودند؛ اما با تک احاطه يک طرفه به پشت سر عراقي‌ها رفتيم و آنان را دور زديم.
دستيار و مشاور عالي فرمانده معظم کل قوا گفت: در بخش استراتژيکي، عملياتي و تاکتيکي فرماندهان و رزمندگان ما بسيار خوب عمل کردند.
وي با اشاره به عمليات شکست حصر آبادان (ثامن الائمه) که در مهرماه سال 1360 انجام گرفت، ‌گفت: ما در آن عمليات براي ده عمليات بعدي طرح‌ريزي مي‌کرديم که مثلا پس از شکست حصر آبادان به سراغ بستان منطقه عملياتي فتح‌المبين و سپس خرمشهر برويم. همچنين آن موقع که عمليات فتح‌المبين انجام مي‌شد، نيروهاي اطلاعات عمليات ما در جاده خرمشهر- اهواز شناسايي مي‌کردند، اينگونه جنگيدن نيازمند قدرت فکري بالاست.
سرلشکر صفوي بيان کرد: کادرسازي،‌ توسعه سازمان رزم همزمان جنگيدن و راه‌اندازي صنعت دفاعي کاري‌هاي بسيار سختي بود که در دفاع مقدس انجام شد. در سال 64 امام راحل دستور تشکيل نيروهاي سگانه سپاه را دادند،‌ نيروهايي که تشکيل آنها 30 سال زمان مي‌برد در کمترين زمان شکل گرفت و سپاه در کنار ارتش قدرتمند به ارتشي در برابر دشمن بعثي تبديل شد.
اين فرمانده ارشد دوران دفاع مقدس با گرامي‌داشت ياد و خاطره حسين خرازي و اسماعيل دقائقي و 400 فرمانده شهيد که در عمليات کربلاي 5 به شهادت رسيدند، تصريح کرد: شهيد دقايقي فرمانده لشکر بدر عراق، لشکري که پس از سال‌هاي 2000 روانه عراق شدند و در سال‌هاي اخير و در جريان مقابله با داعش 22 تيپ حشد شعبي با حضور مردم عراق سازماندهي کرد.
وي با بيان اينکه فرهنگ دفاع مقدس و فرهنگ بسيج عراق و سوريه را نجات داد، گفت: اين فرهنک 100 هزار نفر از مردم سوريه را در برابر داعش بسيج کرد. در جريان درگيري در سوريه 15 هزار سوري در جنگ بسيار سخت به شهادت رسيدند.
دستيار و مشاور عالي فرمانده معظم کل قوا در ادامه با يادآوري ضرورت انتقال فرهنگ دفاع مقدس در نهادينه ساختن اين فرهنگ در جامعه تاکيد کرد و منظور از نهادينه کردن ارائه فرهنگ دفاع مقدس در دانشگاه‌ها و تحقيق و پژوهش در مراکز آموزشي و پژوهشي دانست.
وي در اين باره توضيح داد: تدريس 2 واحد درسي موضوع مهمي است که در حال انجام است. خودم در وزارت علوم کميته علوم و معارف دفاع مقدس را تشکيل دادم که لازم است اين کميته در وزارت بهداشت نيز تشکيل شود، همچنين دفاع مقدس و حماسه‌هاي هزاران بسيجي و رزمنده فداکار در درس دفاع مقدس آورده شود. موزه ها و مراکز فرهنگي دفاع مقدس بايد به محل انجام کارهاي پژوهشي تبديل شوند. ترجمه آثار دفاع مقدس نيز بايد صورت بگيرد.
سرلشکر صفوي در خصوص کتاب «شوق وصال» که در هفدهمين دوره کتاب دفاع مقدس برتر شناخته شد،‌ گفت: ‌اين کتاب شامل 300 قطعه عکس است که گويا سازي کرده ام و در کنار هر عکس خاطره‌اي نگاشته‌ام. اسم کتاب را شوق وصال گذاشته‌ام؛ چراکه هنوز در آرزوي وصال هستم. ما با خدا عهد و پيمان بستيم تا پاي جان از نظام و انقلاب دفاع کنيم و دشمنان فکر نکنند که ما پاسداران قديم از پاي ننشسته‌ايم.
دستيار و مشاور عالي فرمانده معظم کل قوا گفت: در اتاق کارم عکس تعدادي از شهيدان را دارم که يکي از اين عکس‌ها عکسي است که شهيدان خرازي و کاظمي دست مرا گرفته‌اند که اميدوارم در آن دنيا نيز دست مرا بگيرند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۷۵۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزبانی دانشگاه قم از یک لاله‌ گمنام دفاع مقدس

پیکر پاک یک شهید گمنام از جوانان رشید ایران زمین در دوران پرافتخار دوران دفاع مقدس امروز در دانشگاه قم بر روی دستان دانشجویان نسل جدید انقلاب تشییع شد.

دانشجویان دانشگاه قم بعد از اقامه نماز ظهر و عصر به مراسم بدرقه‌ی پیکر یک لاله‌ی گمنام آمدند و با ادای احترام به مقام این شهید والامقام، علت حضورشان را قدردانی از شهیدان و خانواده‌های صبورشان بیان کردند.

این شهید گمنام که در عملیات کربلای پنج به فیض شهادت نائل آمد؛ یکی از دو شهیدی است که عصر جمعه در قم تشییع و در مسجد مقدس جمکران به خاک سپرده خواهند شد.

در پایان مراسم هم دانشجویان اساتید و طلاب با تجمع در ورودی دانشگاه از جنبش ضد صهیونیستی دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا حمایت کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • مردم قم با پیکر ۲ شهید گمنام دفاع مقدس وداع می‌کنند
  • وداع با جانباز و آزاده سرافراز دوران دفاع مقدس
  • میزبانی دانشگاه قم از یک لاله‌ گمنام دفاع مقدس
  • یادواره شهدای کارگر مازندران برگزار شد
  • جامعه امروز ما نیاز به تفکر معلمان شهید دارد
  • ملت ایران توانایی ایستادگی روی پای خود را دارد
  • توضیح درباره یک خبر از دوران دفاع مقدس و محسن رضایی
  • درخشش در سومین جشنواره ملی افتخار من
  • زنده‌ نگهداشتن خاطرات دفاع مقدس یک ضرورت است
  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی