Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@19:29:39 GMT

آرامشي از جنس طبيعت در فضاي خانه

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۷۷۹۲۷۴

آرامشي از جنس طبيعت در فضاي خانه

خبرگزاري آريا - مجله منزل - مائده ضياپور: در چندين مقاله پيشين در باب چگونگي ايجاد حس مکان و تعلق‌خاطر به خانه به‌واسطه حضور عوامل مختلف کالبدي نکاتي مطرح گرديد. حس مکان به‌عنوان عاملي مهم در هماهنگي فرد و محيط باعث بهره‌برداري بهتر از محيط، رضايت کاربران و درنهايت احساس تعلق آنها به محيط و تداوم حضور در آن مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حضور گياهان در فضاي داخلي ضمن اينکه طراوت و تازگي را با خود به همراه مي‌آورد در خلق حس مکان نيز مؤثر است؛ لذا در اين مقاله به آخرين فاکتوري که بر اين موضوع تأثيرگذار است خواهيم پرداخت: فضاي سبز در خانه.

ارتباط حسي با فضاي سبز
زماني که انسان با محيط خود ارتباط برقرار مي‌کند از راه يکي از حواس پنجگانه يا ترکيبي از آنها آن را ادراک مي‌نمايد. فضاي سبز ازجمله محيط‌هايي است که از راه ديدن براي انسان قابل‌درک بوده و به دنبال آن بيشترين جذابيت را براي فرد به دنبال دارد. از ديگر حواس انسان که با طبيعت درگير مي‌شود، لمس کردن و بوييدن است؛ بنابراين گياهان و فضاي سبز، بيشترين اثر را در نحوه درک مکان و ايجاد حس مکان دارند.

آرامشي از جنس طبيعت
وجود رنگ‌هاي متنوع در طبيعت و فضاي سبز، تأثيرات مثبتي بر روي انسان‌ها خواهد داشت که منجر به آرامش روحي و رواني خاصي در آنها مي‌شود؛ به‌عنوان‌مثال رنگ قرمز که توجه را بيشتر به خود جلب مي‌کند، موجب پويايي و تحريک هيجانات روحي مي‌شود و سرزندگي را افزايش مي‌دهد؛ درحالي‌که رنگ سبز که توجه کمتري را جلب مي‌کند، داراي تأثير مسکن و آرام‌بخش است. به‌طورکلي گياهاني با رنگ ملايم مانند صورتي، سفيد، بنفش و… حس آرامش و گياهاني با رنگ‌هاي گرم و تند مانند قرمز، زرد، نارنجي و… حس هيجان را به دنبال خواهند داشت؛ بنابراين ترکيب درستي از گياهان با رنگ‌هاي متنوع در کنار هم موجب ايجاد تعادل در احساسات فرد شده و آرامش روحي را فراهم مي‌آورد.

کاربرد گياهان در طراحي فضاي داخلي
بر اساس پژوهش‌هايي که در زمينه استفاده از گياهان انجام شده نتايج، حاکي از آن است که وجود گياهان در فضاي خانه و محل کار به‌گونه‌اي که همواره در معرض ديد افراد قرار داشته باشند علاوه بر ايجاد جذابيت در فضا در بالا بردن روحيه افراد تأثيرات بسزايي دارد؛ بنابراين حتما در بخشي از محل سکونت و يا کار خود از گياهان مناسب بهره ببريد و فضايي هرچند کوچک را به اين امر اختصاص دهيد. فضا مي‌تواند با استفاده از چند شاخه گل بر روي ميز کار، کاشتن گياه در گلدان، قرار دادن گياهان هميشه‌سبز در پشت پنجره‌ها و کناره‌هاي اتاق و… ايجاد شود. هم‌چنين مي‌توان از گياهان بالارونده براي افزايش جذابيت به فضا و ايجاد حس ارگانيک بودن استفاده نمود؛ زيرا گاهي برخي فضاها حس خشک و خسته‌کننده‌اي دارند که با اين کار مي‌توانيم اين حس را از بين ببريم.

محصور کردن فضا: با قرار دادن گياهان خانگي در فضاهاي مختلف خانه مي‌توان بخش‌هايي از خانه را به لحاظ بصري تفکيک نموده و ديد را تا حدودي به بخش‌هاي ديگر محدود گردانيد. هر چه گياهان مورداستفاده متراکم‌تر باشند ديد را محدودتر کرده و هر چه داراي خلل و فرج بيشتري باشند محيط بازتري را به وجود خواهند آورد.
تقسيم فضا: اگر از گياهاني با ارتفاع بلندتر بهره ببريم، فضا را ازلحاظ فيزيكي محصور نموده‌ايم؛ بدين ترتيب که با طراحي فضايي براي کاشت گياه مي‌توان يک فضاي بزرگ را به دو فضاي کوچک‌تر تقسيم نمود و يا مسير مشخصي براي تردد در ميان فضاهاي داخلي تعيين کرد.
عمق بخشيدن به فضا: وجود بافت در هر فضايي و ترکيب مناسب آن مي‌تواند به عمق بخشيدن به آن فضا کمک کرده و تنوع خوبي ايجاد نمايد. يکي از مواردي که به‌وسيله آن مي‌توان بافت را در فضا به وجود آورد گياهان هستند. به‌منظور ترکيب فضا و بخشيدن عمق به آن مي‌توان از گياهاني با بافت ريز در پس‌زمينه و گياهان با بافت درشت در پيش‌زمينه استفاده نمود تا عمق بصري را افزايش دهند. در مقابل نيز براي کاهش عمق مي‌توان جاي گياهان ريزبافت و درشت‌بافت را با هم عوض نمود.

ايجاد قاب يا حصار: گياهان مي‌توانند با فرم خود، منظره‌هايي را در قاب قرار دهند تا نقطه كانوني موردنظر بهتر جلوه كند.
پوشاندن معايب: همواره در فضاهاي داخلي گوشه‌هاي پرت و بي‌استفاده‌اي نه‌چندان زيبا وجود دارد که به‌نوعي بايد پوشش داده شوند. استفاده از گياهان در اين بخش از فضا مي‌تواند ضمن تأمين فضاي سبز و طبيعي در داخل خانه، معايب ناشي از ساخت‌وساز را از ديد پنهان سازد . براي پر کردن گوشه‌هايي از فضا نيز که خالي مانده‌اند مي‌توان از گياهان پرشاخ و برگ و متراکم استفاده نمود. از سويي تابش نور خورشيد در ساعات مختلف روز بر روي گياهان، منجر به شکل‌گيري سايه‌روشن‌هايي بر روي ديوارها خواهد شد که بر زيبايي فضا مي‌افزايد.
فضاي سبز در خانه
همه افراد با حضور در ميان طبيعت، احساس آرامش دارند که مي‌توان اين حس خوب را با آوردن گياهان متنوع به روش‌هاي گوناگون به فضاهاي مختلف خانه داد.
نشيمن: وجود گياه و فضاي سبز در فضاي نشيمن به ايجاد حس صميمت و خودماني بودن آن کمک مؤثري کرده و باعث مي‌شود که افراد، زمان بيشتري را با آرامش بيشتر در آن سپري کنند.

پذيرايي: پذيرايي، بخش مهمي از منزل محسوب مي‌شود که معمولا براي آنکه حالت رسمي خود را حفظ کند، رنگي خنثي‌ به خود مي‌گيرد. براي از بين بردن اين حس خسته‌کننده و بي‌روح، بهتر است از گياهان دکوراتيوي با رنگ‌هاي شاد در مکان مناسب بهره برد. براي اينکه دکوراسيون داخلي منزل شما يکنواخت نشود مي‌توانيد در فصول متفاوت، گياهان متنوعي را تهيه و جايگزين گياهان قديمي کنيد.
آشپزخانه: معمولا در آشپزخانه‌هاي اپن، اشراف فضاهاي مجاور به فضاي آشپزخانه و به‌خصوص سينک ظرفشويي وجود دارد که اين امر براي افراد خوشايند نيست. اگر از سطح پيشخوان به‌عنوان ميز غذاخوري يا سطح کار در آشپزخانه استفاده نمي‌کنيد، مي‌توانيد با قرار دادن چند گلدان حاوي گياهان بلند و کوتاه، ديوارکي از گياهان سبز تهيه نماييد؛ به‌اين‌ترتيب هم‌زمان با کاربرد گياهان سبز در محيط آشپزخانه و فضاي مجاور آن، مانعي براي ديد و اشراف مهمانان بر فضاي داخل آشپزخانه نيز ايجاد مي‌شود.

اتاق‌خواب: اگر وجود گياهان در اتاق‌خواب به لحاظ حساسيت‌هاي تنفسي و غيره، منعي براي افراد به‌حساب نيايد، اما مي‌تواند به القا حس شادابي فضا کمک نموده و اتاق‌خواب را از اينکه صرفا فضايي براي خوابيدن باشد به مکاني براي فعاليت‌هاي شخصي مختلف تبديل نمايد.

تراس: تراس ازجمله فضاهايي است که براي نگهداري گياهان بسيار مناسب است، به‌خصوص در آپارتمان‌هاي امروزي که کمتر فضايي به‌عنوان حياط در اختيار دارند. اگر بتوان از سمت نشيمن و يا پذيرايي، ديد مناسبي به تراس ايجاد نمود همواره مي‌توان از حضور هميشگي فضاي سبز در کنار خود لذت برد.
براي تهيه مجله منزل مي توانيد به صورت حضوري از کيوسک هاي روزنامه فروشي سراسر کشور و براي خريد نسخه الکترونيک از وب سايت taaghche.ir اقدام نمائيد.
ضمنا براي اشتراک نسخه چاپي مجله منزل روي تصوير زير کليک کنيد:

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۷۹۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح بزرگترین دهکده آموزشی و پژوهشی گیاهان دارویی گلستان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز گلستان، این مرکز پس از بهره برداری نهایی توان تامین بذر، نهاده و نشای گیاهان دارویی ۷۸۰ هکتار زمین را خواهد داشت.

مزرعه آموزشی و ترویجی، گلخانه تولید نشا، فرآوری گیاهان دارویی شامل عرقیات، اسانس، عصاره و دارو و مزرعه گردشگری از بخش‌های مختلف این دهکده دارویی است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ایده‌هایی جذاب برای دکوراسیون خانه‌های کوچک
  • ممنوعیت ورود دام به مراتع شمال دامغان
  • با این عرقیجات از شر سنگ کلیه در امان بمانید
  • امکان تامین نهاده دام و طیور با کشت فراسرزمینی/می توان هاب غذایی منطقه شد
  • کدام گیاهان برای مادران باردار مفید هستند؟
  • هفت گوهر نایاب زاگرس در خطر انقراض
  • کرفس کوهی، دارویی نهفته در دل طبیعت؛ گنجی که به تاراج می‌رود
  • خانه سهراب سپهری؛ شاعری از جنس طبیعت + فیلم
  • افتتاح بزرگترین دهکده آموزشی و پژوهشی گیاهان دارویی گلستان
  • نسبت ما با فضای مجازی چگونه است؟ / تلاش «شبکه» برای ایجاد پرسش