Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-27@09:14:46 GMT

هجرت معنوی در گرو داشتن برنامه و سیر و سلوک است

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۷۷۹۹۳۰

حجت‌الاسلام مهدی اژه‌ای، عضو هیئت مدیره دارالقرآن اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از اصفهان، در رابطه با معنای هجرت، اظهار کرد: هجرت از نظر لغوی، به معنای جغرافیایی، مکانی و زمانی به کار می‌رود که افراد به دلایلی از مکانی به مکانی دیگر و برای زندگی بهتر، نقل مکان می‌کنند.
وی ادامه داد: قرآن نیز این معنا از هجرت را مطرح کرده که نمونه آن مهاجران به حبشه و پس از آن مهاجرت بعضی از مسلمانان به همراه پیامبر(ص) به مدینه است که هجرت پیامبر(ص) به مدینه، سراغاز تاریخ شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته هجرتی که در آیات و روایات مطرح شده علاوه بر مکان، هدفی قابل توجه دیگر نیز دارد.
اژه‌ای افزود: اسلام، هجرت را در راه خدا دانسته است؛ مثل هجرت یا برای حفظ نیروهای مسلمان در مقابل دشمنان مانند هجرت مسلمانان به حبشه و یا برای پیدا کردن مکانی مناسب به عنوان پایگاه تبلیغ اسلام، مثل مهاجرینی که به مدینه مهاجرت کردند. اینگونه هجرت‌ها اگرچه مکانی است، اما هدف آن برای خدا و در راه خداست.
اژه‌ای در توضیح انواع دیگر هجرت گفت: هجرت از کفر به ایمان، از شرک به توحید، از صفات رذیله به صفات شایسته و یا هجرت در راه تحصیل علم از انواع  هجرت هستند که خداوند متعال همه این افراد را جزء مهاجرین می‌داند.
این عضو هیئت مدیره دارالقرآن اصفهان خاطرنشان کرد: برخی مسلمانی به مدینه نرفتند تا پیامبر را یاری کنند و گفتند که ما در حال هجرت درونی هستیم، مانند حالاتی که صوفیان دارند، این درست نیست. هجرت باید تمام ابعاد را در بر بگیرد و تک بعدی نباشد؛ مانند هجرت پیامبر(ص) یا هجرت سید الشهدا(ع) از مدینه به مکه و از مکه به عراق، که تمام این هجرت‌ها دربردارنده عرفان و سلوک درونی بوده است. اما در قضیه کربلا، بسیاری از مردم در مدینه و مکه نماز، روزه و شب زنده داریشان به موقع انجام می‌شد، ولیکن امام حسین (ع) را که رهبر دین بود، یاری نکردند.
وی گفت: شخصیتی مثل امام خمینی(ره) تمام ابعاد را دربر داشت؛ ابعادی مانند هجرت و مبارزه و زندان و چنین شخصیتی در انتها توانست کشور را از ظلم و استبداد رهایی بخشد.
اژه‌ای با بیان اینکه هجرت کردن مراحلی دارد، ادامه داد: انسان باید جایگاه خود را بشناسد و در حد خودش اقدام کند، برای این کار برنامه داشته و سوما انسانی راه یافته باشد و سیر و سلوک را انجام داده و بتواند راهنمای درستی برای دیگران باشد، تا آنها را گمراه نکند.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۷۹۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زائران قزوینی راهی مدینه النبی شدند

سلیمی مدیر حج و زیارت استان قزوین گفت: اعزام زائران به حج عمره پس از ۹ سال دوباره از سر گرفته شده است و این کاروان ۸۵ نفره حج عمره را به مدت ده روز بجا خواهند آورد.

سلیمی با بیان اینکه مدت زمان سفر حج تمتع ۳۰ تا ۶۰ روز خواهد بود، افزود: ۸ کارون با جمعیت هزار و ۵۵ نفر راهی سفر حج تمتع خواهند شد.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • لزوم تقویت برنامه‌های فرهنگی و معنوی در بنیاد شهید استان ایلام
  • ۵۷ سال؛ میانگین سنی حجاج ایرانی در سال ۱۴۰۳
  • روحانیون کاروان‌های حج مشعل داران معارف و مناسک هستند
  • انجام ۲ پرواز به مقصد مدینه منوره
  • زائران قزوینی راهی مدینه النبی شدند
  • زائران قزوینی راهی مدینه النبی شدند + فیلم
  • زائران قزوینی در مدینه النبی + فیلم
  • پاسداران بیانات رهبری را برای خود حجت شرعی می‌دانند
  • «عمه فائقه» یوسف پیامبر بعد از ۲۰ سال چه شکلی شده است؟ /عکس
  • روایت عشق و فلسفه در شبکه چهار