Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش‌و‌پرورش گفت: در بازبینی راهنمای برنامه درسی دوره پیش دبستانی علاوه بر سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، باید به سند برنامه درسی ملی و سند تحول بنیادین توجه شود.

رخساره فضلی، مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش‌و‌پرورش در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا با بیان اینکه راهنمای برنامه درسی دوره پیش‌دبستان در دست بازنگری است، بیان کرد: برنامه درسی و راهنمایی فعالیت‌های آموزشی و پرورشی دوره پیش دبستان مربوط به سال 87 است و از آن سال تاکنون اسناد بسیاری در وزارت‌آموزش‌وپرورش مصوب شده و اتفاقات بسیاری در حوزه نظام تعلیم و تربیت کشور رخ داده است که ضروریست این تغییرات و اسناد در بازبینی‌ها مورد توجه قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مد نظر قرار دادن سیاست‌های رهبری در بازبینی راهنمای درسی

وی سیاست‌های ابلاغی معظم رهبری در خصوص مهد‌های کودک و پیش دبستان را از جمله مهم‌ترین مسائلی دانست که باید در بازبینی‌ها مدنظر قرار بگیرد و افزود: بر اساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری قانونی در مجلس شورای اسلامی برای دوره‌های پیش دبستان و مهد کودک مصوب شده است و به این دوره‌ها توجه بسیاری شده است به گونه‌ای که در قانون بودجه در نظر گرفته شده دوره پیش دبستان در مناطق دور زبانه و محروم به صورت خرید خذمت برگزار شود.

فضلی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا پس از بازبینی‌های انجام شده برنامه نهایی راهنمای درسی به تمام مراکز از جمله سازمان بهزیستی که دوره پیش‌دبستانی را برگزار می‌کند، ارائه خداهد شد، یادآور شد: سازمان بهزیستی در اجرای دوره پیش دبستانی بر رعایت محتوای آموزشی مورد تایید وزارت آموزش‌و‌پرورش تاکید دارد، اما به طور کلی به دلیل اینکه محتوای آموزشی این دوره به صورت غیرمتمرکز تدوین می‌شود تمام سازمان‌ها و اداره‌های آموزش‌و‌پرورش که مسئول برگزاری دوره پیش دبستانی هستند باید از راهنمای برنامه درسی این دوره پیروی کنند.

ضرورت توجه به سند ملی درسی در راهنمای درسی پیش دبستانی

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش‌و‌پرورش نگاه به اهداف سند برنامه درسی ملی را یکی دیگر از مسائلی دانست که باید در بازبینی مورد توجه قرار بگیرد و افزود: سند برنامه درسی ملی از جمله اسناد مهمی است که پس از سال 87 (سال تدوین راهنمای برنامه درسی دوره پیش دبستان) تصویب شده است. در این سند تاکید شده راهنمای برنامه درسی دوره پیش دبستانی باید از سیالی و انعطاف برخوردار باشد که برای تحقق این امر ما نیازمند استاندارد‌سازی هستیم.

وی با تاکید براینکه در گام اول باید استانداردهای یادگیری دوره پیش‌ دبستانی را تنظیم کنیم، گفت: این امر به طور خاص وظیفه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت آموزش‌و‌پرورش است. بعد از اینکه استانداردها مشخص شد باید چارچوبی را برای انعطاف و سیالی در نظر قرار دهیم که به ویژگی‌های کودکان نیز توجه شده باشد در واقع منظور از سیالی و منعطفی این است که به نیاز کودکان هر منطقه و استان به صورت خاص توجه شود تا آنها بتوانند از ثمرات پیش دبستانی بهره‌مند شوند.

برنامه درسی پیش دبستانی باید منعطف باشد

فضلی با توجه به اینکه در حال حاضر برنامه درسی دوره پیش دبستانی توسط اداره آموزش‌و‌پرورش استان و بر اساس اقتضاعات استان و منطقه تدوین می‌شود، خاطرنشان کرد: اما این مساله نیز پاسخگوی نیاز کودکان نیست به عبارتی نمی‌توان نیاز کودکان یک استان را با یک کتاب پاسخ داد برای مثال باید در استانی مانند تهران برای دوره پیش‌دبستانی نوآموزان هر منطقه محتوای آموزشی متفاوتی تدوین شود، زیرا امکاناتی که نوآموزان بالای شهر از آن برخوردار هستند شاید نوآموزان پایین شهر از آن بی‌بهره باشند، بنابراین در هر منطقه بر اساس سطح نوآموزان و امکانات باید محتوای آموزشی تدوین طراحی شود اما این یک هدف است که دستیابی به آن زمان بسیاری نیاز دارد.

استاندارد سازی گام نخست بازبینی

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش‌و‌پرورش تصریح کرد: بنابراین ضروری است ابتدا استانداری را تدوین و سپس تحلیل وضعیت انجام دهیم تا بتوانیم به حداقل استاندارد‌های مورد انتظار دست پیدا کنیم و مشخص شود از چه مسیری باید عبور کنیم تا به هدف برسیم.

وی با تاکید براینکه توجه به سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش را از دیگر اسناد مهم و مادر است که باید در بازبینی‌های برنامه درسی مورد توجه قرار بگیرد، گفت: سند تحول بنیادین از مهم‌ترین اسناد و نقشه راه مصوب وزارت آموزش‌‌و‌پرورش است که اگر به اهداف این سند در دوره پیش‌ دبستان یعنی قبل از ورود نوآموزان به فضای رسمی آموزش توجه شود آنها در دوره‌های تحصیلی بالاتر می‌توانند موفق‌تر باشند.

فضلی با بیان اینکه در سند تحول بنیادین بسیاری از انتظارت از آموزش‌و‌پرورش تغییر کرده است، خاطرنشان کرد: پاسخگویی به این انتظارات نیازمند این است که بازبینی‌های کارشناسانه انجام دهیم. در بازبینی‌ها باید مسیر را برای آموزش کودکان تسهیل ببخشیم به گونه‌ای که آنها از آموزش لذت ببرند و برای یادگیری حرفه‌ای سایر دوره‌های تحصیلی آماده شوند هم‌چنین باید دقت داشت تا کودکان را به فضای یادگیرنده سوق دهیم، زیرا در حال حاضر تمام دنیا به این امر در آموزش تاکید دارند و ما نیز باید در این زمینه فعال شویم.

«خواندن» و «نوشتن» یکی از مهارت‌های لازم نوآموزان است

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش‌و‌پرورش در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا ضروریست نوآموزان در دوره پیش دبستانی با مهارت خواندن و نوشتن آشنا شوند، بیان کرد: خواندن و نوشتن مهارتی است که خرده مهارت‌های بسیاری را نیاز دارد تا به مرحله پایانی برسد، بنابراین نمی‌توان صراحتا به این سوال پاسخ داد اما خواندن، نوشتن و حساب کردن یکی از مهارت‌های است که باید نوآموزان نسبت به آن آمادگی داشته باشند.

وی تصریح کرد: یکی از خرده مهارت‌های مورد نیاز خواندن، نوشتن و حساب کردن هماهنگی چشم با دست است. دوره پیش دبستان دوره‌ای است که اگر درست شناسایی و به کار گرفته شود، بازدهی مناسبی در یادگیری مهارت‌های مورد نیاز از جمله خواندن، نوشتن، خود شناسی، مهارت‌های زندگی و ... خواهد داشت. بنابراین بازبینی راهنمای برنامه درسی دوره پیش دبستان باید بر اساس انتظارات کلان کشور و استانداردهای مشخص انجام شود تا به این نتیجه دست پیدا کنیم که ایا واقعا نیاز است نوآموزان پیش دبستان مهارت خواندن و نوشتن بیاموزند یا خیر.

رعایت ضوابط در مراکز پیش‌ دبستانی نسبی است

فضلی درباره اینکه آیا ضوابط و قوانین آموزش‌و‌پرورش در تمامی مراکز پیش دبستانی رعایت می‌شود، گفت: این امر یک مساله نسبی است اما در این مسیر گام برداشتیم و با جدیت برنامه‌های خود را پیگیری می‌کنیم. در گذشته تاکید برنامه‌ای وزارت آموزش‌و‌پرورش توسعه کمی بوده اما اکنون به توسعه کیفیت توجه می‌شود و امیدواریم با همیتی که در کشور وجود دارد بتوانیم در آینده آموزش‌های با کیفیت به نوآموزان ارائه دهیم. البته در حال حاضر در این مسیر گام‌های خوبی برداشته شده است و امیدواریم بتوانیم از نتایج آن بهره‌مند شویم.

برگزاری دوره‌های تخصصی برای مربیان

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش‌و‌پرورش با توجه به سطح علمی مربیان، بیان کرد: عموم نیروهای پیش دبستانی دوره‌های لازم را طی کرده‌اند. بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی قبل از سال 1390 تعدادی از مربیان پیش دبستانی جذب دوره دبستان شدند و ما در تامین نیروی انسانی دچار مشکل شدیم که در آن زمان ناچار شدیم با وضع قوانینی نیروهای مورد نیاز را به سایر روش‌ها جذب کنیم البته برای این تعداد نیز دوره‌های آموزش ارائه شد اما ممکن است این میزان دوره‌ها کافی نباشد اما در حال حاضر در سراسر کشور ادارات کل آموزش‌و‌پرورش در حال برگزاری دوره‌های تخصصی برای مربیان پیش دبستانی غیر دولتی است.

خانواده‌ها خواستار آموزش زبان خارجی در پیش دبستان هستند

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره اینکه بسیاری از مراکز پیش دبستانی غیردولتی به آموزش زبان‌های خارجی می‌پردازند این در حالی است که مراکز دولتی این دسته آموزش‌ها را به طور جدی پیگیری نمی‌کنند، آیا این تناقض در‌آموزش‌ها نوآموزان را در دوران تحصیلی بالاتر دچار مشکل نخواهد کرد، گفت: در این خصوص مستندات قانونی وجود دارد اما آنچه در نهادهای مختلف اجرا می‌شود، بسیار متفاوت است. اما ارائه چنین آموزش‌هایی به مطالبات برخی خانواده‌ها نیز مربوط می‌شود در حال حاضر خانواده‌ها کودکانشان را در کلاس‌های مختلف ثبت‌نام می‌کنند و صرفا مراکزی را برای پیش دبستانی انتخاب می‌کنند که آموزش زبان‌های خارجی را داشته باشد بنابراین ارائه این روش‌ها صرفا به مراکز متوجه نمی‌شود و بخشی از آن به دنبال پاسخگویی به نیازهای خانواده‌ها صورت می‌گیرد.

فضلی با بیان اینکه متاسفانه وقتی صحبت از سرمایه‌گذاری برای کودکان می‌شود خانواده تصور می‌کنند باید صرفا هزینه بیشتری انجام دهند، یادآور شد: سرمایه‌گذاری برای کودکان دوره پیش دبستانی بدان معناست که بستری فراهم شود تا ابعاد مختلف وجودی و ظرفیت‌های کودک افزایش پیدا کند. باید برای حوزه کودک در کشور فرهنگ سازی انجام شود .

ذهن کودکان را باید «فعال» کنیم

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش‌و‌پرورش تصریح کرد: متاسفانه خانواده‌ها صرفا تمایل دارند حافظه فرزندانشان را با مطالب مختلف پُر کنند. والدین باید برای کودکان کتاب بخوانند و از کودکان بخواهند کتاب خوانده را با زبان خود تعریف و برای آن یک نقاشی ترسیم کند و در نهایت نمایشی را با همکاری پدر و مادر برای برگزار کند باعث می‌شود تا کودک هم‌زمان فکر کند، حافظه خود را به چالش بکشد، پردازش‌گر مغز خود را فعال کند، تولید و ارزیابی داشته باشد که در نهایت این امر در تکامل شخصیت کودک موثر است.

وی افزود: علاوه بر این اقدام باعث می‌شود مهارت ارتباطی کودک تقویت، هماهنگی چشم و دست افزایش و نگرشش بهبود یابد یعنی وقتی کودک از پدر و مادر می‌خواهد نقشی را در قصه بازی کند و این امر مورد پذیرش آنها قرار می‌گیرد نگرش کودک نسبت به فعالیت خانواده تثبیت می‌شود که این مساله دستاوردهای ارزشمندی دارد اما متاسفانه ما این مهم را رها کرده و به مقوله خواندن و نوشتن تاکید داریم.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۸۰۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدرک تی تی سی چقدر هزینه دارد؟

اگر علاقه مند به زبان هستید و می خواهید در این زمینه فعالیت کنید یکی از راه های آن تدریس زبان می باشد. برای تدریس زبان به صورت حرفه ای و اصولی در آموزشگاه های مختلف باید با تکنیک های تدریس زبان آشنا باشید.

برای این منظور باید در دوره تی تی سی یا همان دوره تربیت مدرس زبان شرکت کنید و با دریافت مدرک آن به تدریس زبان بپردازید.

معمولا این دوره به صورت آنلاین و حضوری برگزار می شوند که دارای هزینه متفاوتی می باشند و دوره های آنلاین معمولا هزینه کمتری را خواهند داشت. رنج قیمتی این دوره ها در حالت آنلاین برای کلاس گروهی مبلغی حدود ۳ میلیون تا ۵ میلیون بسته به آموزشگاهی که در آن می خواهید دوره شرکت نمایید متغیر است.

چه سطحی از زبان برای شرکت در دوره تی تی سی نیاز است؟

برای شرکت در این دوه ابتدا باید تعیین سطح شوید و حداقل سطح مورد نیاز برای شرکت در دوره تی تی سی سطح متوسط می باشد اما باید به خوبی به این سطح زبان مسلط باشید.

اگر سطح مناسب را نداشته باشید می توانید در دوره های جنرال زبان شرکت کنید و با رسیدن به سطح مورد نظر در این دوره شرکت کنید.

دوره آنلاین یا حضوری تی تی سی؟

دوره تی تی سی به صورت آنلاین و حضوری برگزار می شود. شاید این سوال برای تان پیش آمده باشد که کدام دوره بهتر است؟ جواب این سوال بستگی به شرایط شما دارد.

اگر قادر به شرکت در دوره حضوری هستید می توانید در این دوره شرکت کنید اما اگر امکان شرکت در دوره حضوری را ندارید دوره آنلاین را انتخاب کنید.

در دوره آنلاین شما برای تدریس در هر دو حالت حضوری و آنلاین آماده خواهید شد و با ابزارهای تدریس آنلاین و پلتفرم های تدریس آنلاین نیز آشنا می شوید و این دوره از لحاظ سطح برگزاری هم سطح دوره حضوری می باشد در نتیجه دوره آنلاین شما را همانند دوره حضوری به خوبی برای تدریس آماده خواهد کرد.

مدارک لازم برای شرکت در دوره TTC

برای شرکت در دوره TTC باید ابتدا از یک سطح زبانی حداقلی برخوردار باشید. معمولا افراد از سطح متوسطه به بالا می توانند در این دوره شرکت نمایند.

نکته دیگر تسلط و درک شما از زبان انگلیسی و مطالب می باشد تا بتوانید آن ها را به خوبی تدریس نمایید. در نتیجه ممکن است شما در برخی از مهارت ها سطح خوبی داشته باشید اما در برخی دیگر خیر در نتیجه باید بتوانید تمامی سطوح را به میزان مناسب ارتقا دهید و زبان انگلیسی را براساس قواعدی که دارد به خوبی درک نمایید.

از این رو داشتن مدرک دانشگاهی ضروری نمی باشد اما داشتن یک مدرک زبان چه دانشگاهی و چه از موسسات می تواند نشان دهنده میزان تسلط شما بر روی زبان انگلیسی باشد.

نحوه برگزاری کلاس های TTC

دوره TTC به صورت کاربردی و عملی برگزار می شود. بخشی از کلاس به آموزش مسائل تئوری پرداخته خواهد شد و در بخش دیگر شما باید آموزه های خود را به صورت عملی و به عنوان یک معلم اجرا نمایید. اینکار به شما کمک می کند تا بتوانید در طول دوره با نحوه تدریس و روش های مختلف برای آموزش مهارت های مختلف زبانی آشنا شوید و اشکلات خود را رفع نمایید.

دوره TTC اگر دارای بخش عملی یا دمو نباشد، دوره مناسبی برای شرکت نمی باشد. در نتیجه شما در طول دوره به ارائه چندین دمو برای مهارت های مختلف خواهید پرداخت و خود را محک خواهید زد و استاد دوره با بررسی عملکرد شما به شما کمک خواهد کرد تا روند خود را بهبود ببخشید.

مدت زمان دوره TTC چقدر است؟

معمولا دوره TTC در مدت ۲ ماه بستگی به نحوه برگزاری، برگزار می شود. دوره TTC موسسه دهخدا به صورت گروهی در ۱۸ جلسه و به صورت خصوصی در ۷ جلسه برگزار خواهد شد.

مدرک پایان دوره TTC

مطمئنا در پایان دوره TTC به شما مدرکی اعطا خواهد شد و موسسات از افراد برتر دعوت به همکاری خواهند و یا اینکه می توانید با این مدرک به موسسات دیگر مراجعه کنید و با دادن مصاحبه شروع به تدریس زبان انگلیسی نمایید.

مدارک ارائه شده توسط موسسه زبان دهخدا مورد تایید وزارت آموزش و پرورش بوده و همچنین این موسسه همواره از افراد برتر دوره برای همکاری استفاده می کند.

هزینه دوره تی تی سی در موسسه زبان دهخدا

برای شرکت در دوره تی تی سی موسسه زبان دهخدا برای کلاس های آنلاین گروهی هزینه هر ترم ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان بوده و برای کلاس های آنلاین خصوصی جلسه ای ۶۳۰ هزار تومان است. برای کلاس حضوری باید به این هزینه ها ۱۰ درصد اضافه شود.

آیا مدرک دوره تی تی سی بین المللی است؟

دوره تی تی سی که در موسسات مختلف برگزار می شود برای تدریس در هر موسسه ای در ایران معمولا مناسب است اگر بتوانید توانایی های خود را به خوبی اثبات نمایید.

اما برای دریافت مدرک بین المللی تدریس باید در دوره های CELTA و DELTA شرکت کنید که برای این کار باید دارای سابقه تدریس باشید. از این رو برای شروع فعالیت ابتدا باید مدرک تی تی سی را دریافت کنید و سپس به کسب تجربه تدریس در آموزشگاه ها بپردازید و بعد از چند سال می توانید برای کسب مدرک بین المللی اقدام نمایید.

کد خبر 749072

دیگر خبرها

  • نتایج کنکور تربیت معلم آخر اردیبهشت اعلام می‌شود/جدول دروس تغییر می‌کند
  • هوش مصنوعی به زبان ساده برای کودکان و نوجوانان
  • روایت «ایران» از زندگی در باغچه‌بان
  • جذب ۲۴ هزار و ۸۸۰  نفر  دبیر و هنرآموز/ برگزاری آزمون استخدامی ۲۸ اردیبهشت
  • پرورش پلیس تخصصی برای بخش های گوناگون امنیت
  • اجرای سرود سلام فرمانده توسط کودکان پیش دبستانی + فیلم
  • پیش دبستانی و دبستان خیرساز در بخش رضویه مشهد افتتاح شد
  • لزوم ترویج و بهره مندی از آثار استاد مطهری در مراکز علمی و فرهنگی
  • مدرک تی تی سی چقدر هزینه دارد؟
  • حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش می‌دهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده می‌شود