Web Analytics Made Easy - Statcounter

باید پذیرفت که دانشگاه امروز عرصه نزاع‌های برآمده از هیجانات و احساسات دانشجویان و بحث و جدل‌های کلیشه‌ای غیرعلمی شده است و دانشجوی صرفا مقلد و فاقد اندیشه مستقل، چیزی جز آلت دست سهم‌خواهان سیاسی در دانشگاه نخواهد بود.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بارها و بارها شنیده‌ایم که دانشگاه ایده‌آل، مهد آزادی بیان و تضارب آرا و اندیشه هاست؛ اما همواره شکاف میان شعارها و آن چه که واقعیت دارد مشهود بوده است، کرسی‌های آزاد اندیشی یکی از بهترین بسترهای هم افزایی میان تفکر های مخالف است که می تواند در رشد و شکوفایی فضای علمی دانشگاه‌ها تاثیر به سزایی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها، مبحث بسیار مهمی است که در ابتدای دهه ۸۰ خورشیدی با دوراندیشی مقام معظم رهبری مطرح شد.

با گذشت بیش از یک دهه از طرح اجرای این کرسی‌ها با ساماندهی آن و البته با وجود دغدغه‌هایی که در این ارتباط، میان مسئولان مربوطه به وجود آمد، آن‌گونه که باید شکل نگرفت و با آن چه نظر مقام معظم رهبری بود و باید اتفاق می افتاد، فاصله دارد.

کرسی آزاد اندیشی محلی برای تضارب آرا محسوب می‌شوند که از درون آن می‌توان رویکرد بازتولید نظری و عملی کلان نظام جمهوری اسلامی را بیرون کشید، چیزی که مد نظر مقام معظم رهبری بوده است.

بنابراین باید بتوان از رهگذر بحث های علمی، نقاط ضعف نظام را در جهت جبران و نقاط قوت نظام را برای سرمایه گذاری و تقویت بیشتر مشخص کرد.

با این حال آیا وضعیت برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در استان خراسان رضوی مطلوب است؟!

 

رویکرد پرداختن به مسئله کرسی های آزاد اندیشی تغییر کرده است

احمدپور دانشجوی پزشکی طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو گفت: متاسفانه رویکرد پرداختن به مسئله کرسی های آزاد اندیشی در فضای دانشگاه های استان کمرنگ شده است.

دانشجوی پزشکی طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: برای بررسی حرف بنده شما می توانید عناوین برنامه های اجرایی دانشگاه های استان را در سال های گذشته و الان بررسی کنید و متوجه این موضوع بشوید که فضا به چه شکل تغییر کرده است.

وی در پایان سخنانش تصریح کرد: متاسفانه این تغییر جهت گیری‌های دانشجویان هم سیاست کلانی است که از سمت مسئولین عالی دانشگاه های کشور در پی گرفته شده است.

 

اساتید و مسئولین فرهنگی در موضوع کرسی های آزاد اندیشی وقت کافی را نمی گذارند

فاطمه قاسمی استاد معارف دانشگاه آزاد مشهد نیز گفت: متاسفانه وضعیت کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌های استان خراسان وضعیت مطلوبی نیست.

قاسمی ادامه داد: به نظر مسئولین فرهنگی و اساتید دانشگاه‌ها وقت کافی را در این زمینه برای تحقق و ایجاد بستر مناسب برای کرسی های آزاد اندیشی نمی گذارند و این موضوع را به حال خود رها کرده اند.

 

 

صدای مخالف در فضای دانشگاه ها شنیده شود

سلطانی مسئول تحلیل و بررسی بسیج دانشجویی خراسان رضوی در تشریح وضعیت برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در سطح استان گفت: فضای فعلی برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در سطح دانشگاه های استان مورد مطلوب ما نیست؛ مطلوب ما این است که در طول سال بالغ بر 500 کرسی آزاد اندیشی در دانشگاه های استان برگزار شود.

سلطانی در خصوص برنامه‌های بسیج دانشجویی در این زمینه افزود: ما در بحث برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی برنامه‌ی جامعی را در نظر گرفتیم، به این گونه که هر دانشجو به خودی خود متولی برگزاری کرسی آزاد اندیشی در سطح دانشگاه بشود.

مسئول تحلیل و بررسی بسیج دانشجویی خراسان رضوی ادامه داد: براساس همین موضوع ما اقدام به تربیت یک سری نیروها کردیم و قرار است از ترم بعد این دانشجویان  به عنوان داور و متولی کرسی های آزاد اندیشی در سطح دانشگاه های استان شروع به فعالیت کنند.

وی در پایان تصریح کرد: برای ما ضروری است بستری ایجاد کنیم تا صدای مخالف در فضای دانشگاه ها شنیده شود و برای کلام مخالف پاسخ منطقی توسط خود دانشجویان داده شود.

 

دانشگاه تهی از اندیشه!

باید پذیرفت که دانشگاه امروز عرصه نزاع های برآمده از هیجانات و احساسات دانشجویان و بحث و جدل های کلیشه ای غیرعلمی شده است. این امر سبب شده تا جنبش دانشجویی برخلاف ماهیت ساختاری و رسالت خود، بستری مهیا برای پیشبرد اهداف سیاستمداران فرصت طلب گردد؛ چرا که دانشجوی صرفا مقلد و فاقد اندیشه مستقل، چیزی جز آلت دست سهم خواهان سیاسی و پیاده نظام احزاب در دانشگاه نخواهد بود.

یادمان نرود که «دانشگاه مبدا تحولات است» و تا زمانی که دانشگاه از اندیشه پویا و مولد، تهی باشد و اختلافات فکری در اصحاب دانشگاهی در حد این مجادلات سطحی خلاصه گردد، انتظار پیشرو بودن دانشگاه در ساحت علوم انسانی و تمدن سازی، انتظاری گزافه و بیهوده خواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۸۱۷۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی منصوب شد

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی پارک علم و فناوری خراسان رضوی در حکم انتصاب محمدعلی زلفی‌گل خطاب به علی اسماعیلی آمده است: نظر به مراتب تعهد، تخصص و تجربه جنابعالی و با عنایت به پیشنهاد معاون محترم فناوری و نوآوری به موجب این حکم به مدت چهار سال به عنوان رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی منصوب می‌شوید.

در این حکم آمده است: امید است با توجه به راهبردهای اساسی دولت مردمی، نقش شایسته در تحقق اهداف نظام علم و فناوری و نوآوری به ویژه توسعه پارک و مراکز رشد و حل مشکلات پیش روی شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان مستقر در پارک ایفا کنید.

در این حکم با اشاره به ماموریت رییس جدید پارک علم و فناوری خراسان رضوی تعامل و تکامل هم‌افزا با استانداری، دانشگاه‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی، صنایع خصوصی و دولتی، ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای پارک به منظور ارتقای کمی و کیفی خدمات مورد نیاز توسعه کسب و کار شرکت ها و واحدهای فناور، بسترسازی نرم افزاری و سخت افزاری برای ظهور و بروز نوآوری، مشارکت و ایفای نقش موثر در ارتقای زیست بوم نوآوری و فناوری منطقه، طراحی ساز و کار لازم برای تربیت نیروی انسانی متخصص در سطوح و حوزه های مختلف مورد نیاز پارک علم و فناوری تاکید شده است.

همچنین در این حکم توجه ویژه به معضل بیکاری و تلاش برای ایجادطرح‌های اشتغال زایی دانش بنیان و تغییر فرصت کار جویی به کارآفرینی، تدوین ساز و کار علمیاتی برای تحقق مرجعیت و دیپلماسی فناوری و نوآوری و رصد فناوری های نوظهور، بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش خصوصی و غیر دولتی در راستای تحقق اقتصاد دانش بنیان، تلاش در جهت ایجاد قطب‌های فناوری، سیاستگزاری، برنامه ریزی و جذب فن آموز، دستیار و پسادکترای فناوری، مهندسی پروژه‌های کلان فناوری و تبدیل آنها به ریز پروژه‌ها و واگذاری آنها به شرکت‌های دانش‌بنیان برای اجرا مورد اشاره قرار گرفته است.

پیش از این دکتر مسعود میرزایی شهرابی این سمت را بر عهده داشت که در آذرماه سال گذشته به ریاست دانشگاه فردوسی مشهد منصوب شد.

علی اسماعیلی متولد سال ۱۳۶۳ شهر آمل و دانش‌آموخته رشته مهندسی هوا فضا و عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با مرتبه استادیار است که پیش از این نیز معاون توسعه فناوری پارک علم و فناوری خراسان رضوی بود.

وی همچنین حدود ۱۰ سال تجربه کار در زیست‌بوم فناوری و استارتاپی در خارج از کشور را دارد و دارای بیش از ۹۰ مقاله علمی - پژوهشی در نشریات علمی بین‌المللی است.

از افتخارات کسب شده اسماعیلی می‌توان به دانشجوی نمونه کشوری، پژوهشگر برتر دانشگاه فردوسی مشهد، دانش‌آموخته برتر بنیاد ملی نخبگان، جوان ایرانی برتر در حوزه فناوری‌های نوین در خارج از کشور اشاره کرد.

دیگر خبرها

  • شناسایی مسائل خانواده در قالب هسته‌های فکری/ شورای رابطین امور بانوان و خانواده چه رسالتی دارد؟
  • رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی منصوب شد
  • دانشگاه جای رفتارهای وحشیانه با دانشجویان و اعضای هیات علمی نیست
  • تجمع جامعه دانشگاهی مشهد در محکومیت برخورد با حامیان فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا 
  • هم اندیشی علمی مساله حجاب؛ حکمرانی نرم و سخت برگزار می شود
  • بیانیه سازمان بسیج اساتید خراسان رضوی در حمایت از غزه
  • مقیمی: اندیشه امت‌سازی به سرعت در حال تحقق است
  • آغاز به کار ستاد برگزاری نخستین المپیاد هنر در مشهد
  • جنبش دانشگاهی آمریکا خواب را ازچشم قاتلان کودکان غزه ربوده است
  • جنبش دانشجویی آمریکا خواب را از چشم قاتلان کودکان غزه ربوده است