Web Analytics Made Easy - Statcounter

هنرمندانی با پوشش و گریم ستارخان، ملاصدرا و شاه عباس در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری قدم می‌زنند و کلوت‌های شهداد نیز به کمک آمده‌اند تا جاذبه‌های گردشگری ایران معرفی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران، از روز سوم بهمن ماه در محل دائمی‌نمایشگاه‌های تهران برپا شده و تا روز ششم بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سالن ۳۸ این نمایشگاه به اداره‌های کل میراث فرهنگی استانها اختصاص داده شده است. بازدیدکنندگان هنگام ورود به این سالن با نمایی از کافه لقانطه به عنوان اولین کافه کلاسیک در ایران مواجه می‌شوند این کافه در واقع غرفه اداره کل میراث فرهنگی استان تهران را تشکیل داده است.  

در این نمایشگاه می‌توان کاخ تچر را به رنگ سفید در غرفه استان فارس مشاهده کرد که دکور غرفه استان فارس را تشکیل داده است. در این بخش از نمایشگاه چهار هنرمند که لباس کریم خان زند، لطفعلی، شاپور ساسانی و ملاصدرا را پوشیده اند راه می‌روند و اگر کسی سوالی درباره این شخصیت‌های تاریخی داشته باشد، آنها را راهنمایی کرده و این شخصیت‌های استان فارس را معرفی می‌کنند. با این اقدام آنها به بازدیدکنندگان یادآوری خواهند کرد که چه شخصیت‌هایی متعلق به این استان هستند.

اما همان جا رو به روی این غرفه، ستارخان و باقرخان نیز با همان گریم و پوشش اما به رنگ همان مجسمه‌هایی که در موزه مشروطه می‌توان دید، حضور دارند و افرادی که در نگاه اول تصور می‌کنند مجسمه آنها به نمایش گذاشته شده، با حرکت این افراد شگفت زده می‌شوند. این اقدام را اداره کل میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی انجام داده و در کنارش تبریز را به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی‌در سال ۲۰۱۸ معرفی می‌کند. در این غرفه گروه‌های موسیقی و آیینی به اجرای مراسم می‌پردازند و افراد زیادی را در حال تهیه کردن فیلم و عکس به دور خود جمع می‌کنند اما رحیم عظیمی‌هنرمند معلولی که کارهای مینیاتوری اش به شهرت رسیده نیز در محدوده استان آذربایجان شرقی هنرش را به معرض دید می‌گذارد. در این بخش بازدید کنندگانی که تا کنون از همه جاذبه‌های آذربایجان شرقی دیدن نکرده اند با استفاده از نرم افزار ۳۶۰ درجه ای سفری به این استان خواهند داشت.

کلوت‌های شهداد در تهران

قزوینی‌ها هم با نمایش مار و عقاب و پرنده‌های مختلف سعی کرده اند پرنده نگری را در غرفه استان به نمایش بگذارند و بگویند که این استان ظرفیت پرنده نگری نیز در کنار بناهای تاریخی، سوغات و طبیعت گردی اش دارد. کرمانی‌ها هم ماکت کلوت‌های شهداد را به نمایش گذاشته اند و هر روز عصرانه گردشگری برگزار می‌کنند تا به این بهانه به اجرای برنامه‌های آیینی و شاد بپردازند.  

در هنگام بازدید از نمایشگاه هر از گاهی صدای ساز و دهل از گوشه گوشه سالن ۳۸ به گوش می‌رسد و نشان می‌دهد که گروهی از هنرمندان آیینی به اجرای مراسم پرداخته اند. به سرعت دور این هنرمندان را بازدیدکنندگان می‌گیرند و به هرچند کوتاه فیلم‌هایی از اجرای این برنامه‌ها تهیه می‌کنند. یکی از استانهایی که به اجرای چنین مراسمی‌می‌پردازد استان کهگیلویه و بویراجمد است که رقص دستمال آنها معروف است گاهی نیز کرمانشاهی‌ها و ایلامی‌ها و بختیاری‌های خوزستان به اجرای مراسم می‌پردازند و زمانی که بازدید کنندگان به خوزستان می‌روند متوجه می‌شوند که در بخش مرکزی غرفه نمادی از یک بنای تاریخی طراحی شده است. این بنای تاریخی الگو گرفته از موزه آبادان است و اگر کسی سر بچرخاند متوجه می‌شود که همان اطراف عکسی از موزه آبادان به نمایش گذاشته شده است. این مکان محل پذیرایی از مهمانان منطقه آزاد اروند و اداره میراث فرهنگی خوزستان است.

امسال هر یک از اداره‌های میراث فرهنگی استانها سعی کرده اند که از المان‌های میراثی و یا نمادهای استانشان در طراحی غرفه‌ها استفاده کنند مانند استان گلستان که خانه گلی را با یک حیاط پر از برگ درختان خشک شده و حوض وسط آن طراحی کرده و مهمانان ویژه اش را به طبقه دوم غرفه می‌برد و یا استان گیلان که معماری خانه‌های سنتی استان  و بخش شهرستانهای رودسر، کلاچای و لاهیجان را پیاده کرده و برای اینکه مردم را با خانه‌های گیلان آشنا کند ماهی شور و صنایع دستی استان را به نمایش گذاشته است.

یزد هم با همکاری شهرداری شهر یزد نماد خود را که بادگیر است در المان غرفه به کار گرفته و توانسته خانه‌های سنتی اردکان، بافق و خاتم و میبد را در طراحی غرفه پیاده کند می‌توان مهمان کرسی‌های برپا شده در این غرفه شد و از شیرینی‌های یزدی این استان چشید.

 بختیاری‌ها هم در استان چهارمحال و بختیاری طراحی لباس چوقا را برای تزئین غرفه انتخاب کرده اند و دو شیر سنگی وظیفه شناساندن ظرفیت تاریخی و باستانی این استان را در کنار لاله‌های واژگون به عهده دارد.

گران‌ترین شیرینی ایران در استان مرکزی

لرهای لرستان نیز سعی کرده اند تا غرفه خود را با نماد قلعه فلک الافلاک طراحی کنند ولی آنها هم مانند ایلامی‌ها که می‌خواستند قلعه والی را بسازند، نتوانستند موفق شوند و آن را به نمایش بگذارند برخی از استانهای دیگر نیز در طراحی غرفه به اندازه استان‌های دیگر ابتکار به خرج نداده اند در این میان استان اصفهان سعی کرده تا عالی قاپو را در مرکز داشته باشد اما شباهت کمی‌به این بنای تاریخی دارد با این وجود حضور کریم خان زند، شیخ‌بهایی و میرداماد بازدیدکنندگان را راغب می‌کند تا در کنار آن‌ها و کالاسکه‌ای که دوچرخه به آن متصل است عکس بگیرند.

 استان مرکزی نیز دور تا دور غرفه را با طراحی قلعه نظامی‌محصور کرده است شهر قدیم اراک سلطان آباد نام داشته که در آن وجود قلعه‌های نظامی‌شهره بود به همین دلیل از این المان برای معرفی استان مرکزی بهره برده شده است اما شاید تا کسی سوال نکند متوجه این موضوع نشود به همین دلیل سردیس شخصیت‌ها و مشاهیری همچون امام خمینی(ره)، دکتر قریب، پروفسور حسابی، امیرکبیر و ... به نمایش گذاشته شده است. در این قلعه نظامی‌گرانترین شیرینی ایران که همان جوزغندی است را می‌توان تست کرد و از آن چشید.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۸۲۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گشایش نمایشگاه و جشنواره سلامت در بندرعباس

غلامعلی جاودان رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: این نمایشگاه در   ۳۰ غرفه شامل؛ بهداشت، درمان، اورژانس، مشاوره و حوزه‌های مختلف درمانی برپا شده است.

جاودان افزود: این غرفه  ها دو روز ادامه دارد.

وی گفت: در این نمایشگاه خدمات سلامت محور از جمله ویزیت و معاینه پزشک،  کنترل فشار و قند خون، مشاوره تغذیه و روانشناسی ویزیت دندانپزشکی به صورت رایگان صورت می‌گیرد.

این نمایشگاه تا جمعه ۷ اردیبهشت در بلوار ساحلی بوستان غدیر (زیر پرچم ) از ساعت ۱۷ تا ۲۲  جهت بازدید عموم مردم دایر است .

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • گشایش نمایشگاه و جشنواره سلامت در بندرعباس+عکس
  • گشایش نمایشگاه و جشنواره سلامت در بندرعباس
  • برپایی نمایشگاه سلامت در بندرعباس
  • نمایشگاه کتاب تهران «گردشگری ادبی» را ترویج می‌کند/ تهران می‌تواند «شهر خلاق ادبی» شود
  • مصلای امام خمینی (ره) تحویل ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران شد
  • مصلی امام خمینی (ره) تحویل ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران شد
  • انجام مراحل پایانی غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب
  • غرفه‌سازی برای ناشران در فضای شبستان مراحل پایانی خود را طی می‌کند
  • گذر ۳۰ تیر در طراحی جدید چه تغییراتی می‌کند؟
  • سند چشم‌انداز بلندمدت در حوزه گردشگری قم طراحی شود