Web Analytics Made Easy - Statcounter

وبلاگ > سلیمانی، افشار - عملیات ترکیه و سکوت مسکو و واشنگتن نشان می‌دهد که معامله‌ای در پشت پرده صورت گرفته که ابعاد آن فعلاً مشخص نیست اما به هر ترتیب این حملات تهدیدی برای آنکارا خواهد بود.

«افشار سلیمانی» کارشناس مسائل ترکیه در تشریح ابعاد حمله نظامی ترکیه به شهر عفرین سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: پیچیدگی‌های این پرونده موجب شده تا پرسش‌های زیادی در خصوص حمله روز گذشته ترکیه به شهر عفرین صورت بگیرد؛ موضوع اول این است که چرا آمریکایی‌ها در ابتدا هدف از حضور خود در سوریه را داعش اعلام می‌کنند و پس از آن سناریوی ارتش ۳۰  هزار نفری کردی را به میان می‌کشند و نهایتاً اوضاع به صورتی پیش می‌رود که ترکیه اقدام به حمله هوایی و توپخانه‌ای به عفرین سوریه می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پرسش بعدی این است که ترکیه راساً اقدام به انجام چنین عملی کرده است اما چرا آمریکا و روسیه در سوکت کامل به سر می‌برند و در اینجاست که اوضاع به شدت مبهم و سوال برانگیز می‌شود؛ چراکه دو بازیگر اصلی پرونده سوریه یعنی واشنگتن و مسکو دست ترکیه را برای انجام چنین حملاتی باز گذاشته‌اند.

وی افزود: از حیث حقوق بین‌الملل مساله اصلی این خواهد بود که آیا ترکیه در خصوص حملات کردها مقابله به مثل کرده یا مساله دیگری مطرح است؟ پاسخ منفی است، چراکه از ناحیه عفرین هیچ اقدامی علیه آنکار صورت نگرفته و از این منظر تنها نگرانی ترک‌ها به میان می‌آید و این موضوع می‌تواند بحران سوریه را تشدید کند. به گونه‌ای که ترکیه پس از گذشت حدود ۴۰ سال هنوز نتوانسته مشکل خود با کردها را حل و فصل کند و از این جهت است که می‌گوییم بهتر است گفت‌وگو محور اصلی این پرونده باشد.

سفیر اسبق کشورمان در آذربایجان با بیان اینکه سکوت آمریکا در این ماجرا سوال برانگیز است، گفت: اینکه ایالات متحده به‌رغم اظهارات کاخ‌سفید هیچ اقدامی صورت نداده است، نشان می‌دهد که احتمالاً معامله‌ای میان واشنگتن  و آنکار صورت گرفته اما ابعاد آن همچنان نامشخص نیست. اگر در روزهای آینده یا امروز واشنگتن واکنشی نشان بدهد ممکن است اوضاع تا حدی تفاوت پیدا کند؛ چراکه اگر این روند ادامه داشته باشد ترکیه با مشکلات داخلی مواجه خواهد شد و حتی احتمال وقوع عملیات تلافی‌جویانه از سمت کردها در خاک ترکیه متصور است. از جهت دیگر، کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق اعلام کرده است که این حملات می‌تواند تبعات زیادی برای آنکارا داشته باشد. لذا اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، بدون تردید مشکلات داخلی ترکیه اعم از سیاسی و امنیتی دو چندان خواهد شد.

به نظر می‌رسد در این پرونده شاهد همراهی نسبی روسیه با ترکیه باشیم. روس‌ها چندی قبل نیروهای خود را از عفرین عقب کشیدند و از سوی دیگر احتمال دارد ایالات متحده به دنبال همراه کردن ترکیه باشد و این موضوع می تواند روند مذاکرات آستانه و سوچی را مورد هجمه قرار دهد.

وی در پایان در پاسخ به اینکه آیا حمات ترکیه به عفرین می‌تواند مذاکرات سوچی را با مشکل مواجه کند یا خیر، تصریح کرد: با توجه به اینکه اردوغان اعلام کرده بود اگر کردها در سوچی حضور داشته باشند آنکارا در این مذاکرات حاضر نخواهد شد، به نظر می‌رسد که گفت‌وگوهای ملی سوریه با بن‌بست روبه‌رو شده است. چراکه همچنان مشخص نیست آیا کردها و معارضان در این نشست شرکت خواهند کرد یا خیر. بنابراین باید گفت‌وگوهای ملی سوریه در شهر سوچی که قرار است اواخر ماه جاری میلادی برگزار شود را شکست خورده ارزیابی کنیم. یکی دیگر از متغیرهایی که نباید فراموش شود، جایگاه آمریکا و تحرکات آن برای محوریت در پرونده سوریه است. به گونه‌ای که واشنگتن به دنبال آن است که تا بتواند پرونده سوریه را به تنهایی حل و فصل کند و در اینجاست که احتمال تبانی میان آنکار و واشنگتن افزایش پیدا می‌کند.

کلید واژه‌ها : ترکیه - سوریه -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۸۳۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلینکن خطاب به نتانیاهو: واشنگتن همچنان مخالف عملیات رفح است

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرگزاری فرانسه به نقل از مقامات آگاه در دولت آمریکا اعلام کرد که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه این کشور در سفر به تل‌آویو بار دیگر به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تأکید کرد که واشنگتن همچنان مخالف آغاز عملیات نظامی علیه شهر رفح در جنوب غزه است.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی شامگاه دیروز اعلام کردند که وزیر خارجه آمریکا در چارچوب سفر منطقه‌ای خود و با هدف ادعایی بررسی مذاکرات آتش بس در غزه، وارد اراضی اشغالی شد. بلینکن ساعاتی پیش با نتانیاهو دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر خارجه آمریکا پیشتر به اردن و ریاض سفر کرده بود.

پیش از این نتانیاهو تأکید کرده بود که «تحت هر شرایطی» ارتش رژیم صهیونیستی به شهر رفح که هم‌اکنون به پناهگاه اصلی آورگان فلسطینی تبدیل شده، حمله خواهد کرد.

«تدروس آدهانوم» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت امروز چهارشنبه هشدار داد که حمله همه جانبه اسرائیل به شهر رفح در جنوب نوار غزه، باعث رقم خوردن فاجعه انسانی خواهد شد.

آدهانوم با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس ضمن درخواست از اسرائیل برای خودداری از حمله به رفح، از همه طرف ها خواست برای برقراری آتش‌بس تلاش کنند و به صلح پایدار دست یابند.

رژیم صهیونیستی با این ادعا که شهر رفح آخرین پایگاه جنبش مقاومت اسلامی (حماس) است، علیرغم هشدارهای بین المللی درباره پیامدهای فاجعه بار با توجه به حضور حدود ۱.۴ میلیون آواره در آنجا، بر حمله به این شهر در مرز با مصر اصرار دارد.

کد خبر 6094355

دیگر خبرها

  • بلینکن خطاب به نتانیاهو: واشنگتن همچنان مخالف عملیات رفح است
  • سیل و آب‌گرفتگی در خیابان‌های آنکارا + فیلم
  • بارش سیل آسا در پایتخت ترکیه
  • رسانه عبری: باکو میانجی بالقوه تل‌آویو و آنکارا است
  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • ارتش ترکیه نیروی کمکی به شمال سوریه اعزام کرد
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه‌های تروریستی در شمال سوریه
  • ترکیه از نخست‌وزیر هلند برای دبیرکلی ناتو حمایت می‌کند
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه های تروریستی در شمال سوریه
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت