ویژگی های نامه رهبر انقلاب به جوانان اروپایی و آمریکای شمالی/ مخاطب قرار دادن جوانان و انتقال فرهنگ اسلام دلیل گسترش یافتن این نامه بود
تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۷۸۳۴۱۵
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: رهبر با عظمت جامعه اسلامی با جوانان اقصی نقاط کشورهای دیگر ارتباط برقرار می کند و طبیعی است که یکی از دلایل گسترش یافتن نامه همین بود که جوانان را مورد خطاب قرار داده وفرهنگ را منتقل کرد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پایگاه خبری ناب نیوز؛ در دی ماه سال 93 بود که نشریه فرانسوی شارلی ابدو پس از انتشار تصویری موهن از پیامبر گرامی اسلام (ص)، مورد هدف حمله تروریستی قرار گرفت؛ این حادثه موجی از اسلام هراسی وتفکرات ضداسلام را اروپا به وجود آورد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مدتی بعد از این حوادث تروریستی، رهبر معظم انقلاب نامه ای خطاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی نوشته و طی آن با اشاره به تصویرسازی غلط قدرت های جهان از اسلام و سیاه نمایی گسترده علیه دین مبین اسلام، بر لزوم شناخت مستقیم و بی واسطه از این دین تاکید کردند.
حجت الاسلام و المسلمین محمود رجبی در گفتگو با پایگاه خبری ناب نیوز این نامه را نامه ای استثنایی دانست و درخصوص ویژگی های آن گفت: علیرغم تلاش دشمنان برای جلوگیری از نشر و رسیدن این نامه به جوانان اروپایی و آمریکایی، اما خداوند خواست که منتشر شود و بالاخره از طریق فضای مجازی و با تلاش خالصانه برخی افراد به بسیاری از جوانان وکشورهای مختلف جهان رسید.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز کرد: اولین ویژگی برجسته این نامه که همان روش قرآن کریم است و دعوت پیامبر هم با این ویژگی آغاز شد، دعوت جوانان به اندیشیدن و براساس فکر و اندیشه تصمیم گرفتن و قضاوت کردن است.
وی خاطرنشان کرد: یکی از توطئه های دشمنان حق این است که ذهن و فکر مخاطبین را آنقدر درگیر مسائل دیگر می کنند که از اندیشیدن باز مانده و سپس مطالب نادرست خود را القا می کنند؛ درست نقطه مقابل آن، فرهنگ اسلام است که زمینه را برای اینکه خود افراد آگاهانه و براساس فکر و اندیشه حقیقتی را بپذیرند و تصمیم گیری کنند، پیش می رود.
حجت الاسلام والمسلمین رجبی با اشاره به اینکه قرآن مکرر می فرماید در خصوص پیامبر و تلاش برای راه خدا فکر واندیشه کنید، عنوان کرد: این ویژگی برجسته قرآن و فرهنگ اسلام است که مقام معظم رهبری در نامه این را متذکر شدند که از آنچه رسانه های غربی می گویند خود را فارغ کرده و خود با تحقیق و جستجو حقایق را به دست آورید.
وی اظهار داشت: دومین ویژگی نامه رهبر انقلاب، تاکید بر دریافت حقایق از منابع اصیل اسلامی بود؛ یکی دیگر از توطئه های دشمن این است که نمی گذارد مخاطبین حقایق را به طور مستقیم از متون و منابع اصلی دریافت کنند و حقایق را دگرگون کرده و با تبلیغات فراوان به خورد مخاطبین جامعه می دهند که جامعه اگر مشتاق آشنایی و آگاهی از حقیقت است، آنگونه که هست به دستشان نرسد.
این استاد حوزه علمیه تاکید کرد: رهبری فرمودند که این امور را از منابع اصیل اسلامی دریافت کنید و به اسلامی که آنها ارائه می دهند و با اهداف خود تحریف کرده اند، اعتنا نکنید؛ امام راحل نیز هشدار دادند که ما اسلام آمریکایی و اسلام ناب محمدی داریم که مواظب باشید اسلام آمریکایی در جامعه القا نشود.
حجت الاسلام والمسلمین رجبی با اشاره به سومین ویژگی نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی بیان کرد: رهبر در این نامه جوانان را موردخطاب قرار دادند در حالیکه جا داشت افراد و مراجع دیگر مورد خطاب قرار گیرند؛ این امر نشان اعتنای ویژه به جوانان است که برای مخاطبین جوان بسیار اهمیت دارد که بدانند رهبر یک جامعه اسلامی مستقیم با آنها سخن می گوید.
وی اذعان داشت: از سوی دیگر در همین نامه بخشی از فرهنگ و آموزه های اسلامی منعکس شد یعنی همین نامه برای جوانان مورد خطاب، نوعی معرفی اسلام بود که منطق اسلام، منطق عقلانی و به دست آوردن حقایق از منابع اصلی است؛ اینکه رهبر با عظمت جامعه اسلامی با جوانان اقصی نقاط کشورهای دیگر ارتباط برقرار می کند و طبیعی است که یکی از دلایل گسترش یافتن نامه همین بود که جوانان را مورد خطاب قرار داده وفرهنگ را منتقل کرد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: قطعا بااین نامه در زندگی این جوانان تغییری رخ داده و می فهمند باید در همه شئون زندگی براساس اندیشه و فکر عمل کنند و بدانند تبلیغات دشمنان اسلام با اغراض سوء صورت می گیرد و کافیست با یک مراجعه مستقیم بفهمند این تبلیغات گسترده برای این است که آنها به حقیقت نرسند.
وی با تاکید بر اینکه این نامه اعتماد آنها را از تبلیغات دشمن سلب کرده و به نظام جمهوری اسلامی و رهبر انقلاب جلب می کند، ابراز کرد: این ویژگی های نامه مقام معظم رهبری است که مطمئنا تحولی ایجاد می کند به ویژه که معظم له می توانستند خطاب را عمومی قرار دهند اما قشر تاثیرگذار جوان را انتخاب کرده که سرنوشت و آینده کشورها را رقم می زند.
حجت الاسلام والمسلمین رجبی خاطرنشان کرد: ان شالله در پرتو این توجه، آینده کشورهای غربی هم تحت تاثیر تعالیم اسلامی قرار گیرد و تحولی در کل جهان در جهت احیای مکتب اهل بیت رخ دهد.
انتهای پیام/م
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۸۳۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
قرایی مقدم، جامعه شناس: فرهنگ و ارزشهای فرهنگی به طور غیرمستقیم ترویج پیدا میکند/ نمیتوانید فرهنگ را با زور و از بالا به پایین تحمیل کنید
پایگاه خبری جماران: یک استاد جامعهشناسی با تأکید بر اینکه نسل جوان امروز مرحله سنتخواهی را پشت سر گذاشته است، گفت: ما مقصر هستیم که جوانان را ایرانی بار نیاوردهایم. من معتقدم جوانان ما مذهبی هستند و برهنه به خیابان نمیروند؛ برای اینکه وقتی متولد میشوند در گوش آنها اذان میگوییم و نام آنها را نام ائمه اطهار(ع) میگذاریم. چه کسی به عزاداری دهه عاشورا میآید؟ همین جوانان میآیند. بنابراین، من معتقد نیستم که جوانان ما مثل دختران خارجی بیطهارت هستند. البته فضای مجازی تأثیر گذاشته اما میتوانید از طریق برنامههای تلویزیون و بزرگداشت میراث ملی و میهنی تبلیغات بیگانگان را خنثی کنید.
مشروح گفتوگوی خبرنگار جماران با امانالله قرایی مقدم را در ادامه میخوانید:
تحلیل شما به عنوان استاد جامعه شناسی در خصوص برخورد انتظامی با پدیدههای اجتماعی چیست؟ فرمانده انتظامی کشور در سخنرانیهای مختلف تأکید کرده که موضوع حجاب را فرهنگی و اجتماعی میبینیم، نظر شما در این خصوص چیست؟
هم فرهنگ مال جامعه است و هم جامعه مال فرهنگ است. یعنی همه چیز از فرهنگ است و به فرهنگ بر میگردد؛ اما فرهنگ را جامعه به وجود میآورد. لذا این حرف درست هست ولی منظورشان این است که فرهنگ جزء ارزشهای دینی و اعتقادی است. دین از فرهنگ جدا نیست؛ دین، اعتقادات و باورها اصل فرهنگ است. یعنی ارزشها و هنجارهای فرهنگی همه چیز جامعه است اما همان طوری که در کتاب «انسانشناسی فرهنگی» نوشتهام، این فرهنگ به تناسب زمان و مکان تغییر میکند. یعنی فرهنگ سالم نیست و متحول میشود.
ارزشهای فرهنگی «لایتغیر» نیستند
امروز بسیاری از ارزشها و هنجارهای فرهنگی و حتی اعتقادی ما عوض شده است. البته فکر نکنید که ما ارزشها و باورهای سنتی را نداریم؛ داریم، ولی کمرنگتر شده است. بنابراین اینکه بگوییم ارزشهای فرهنگی «لایتغیر» هستند، درست نیست. برای اینکه جامعه نشان داده تمام فرهنگها نشان دادهاند که بسیاری از ارزشها و هنجارهای فرهنگی و اعتقادی به تناسب زمان و مکان تغییر کرده است. بنابراین اگر منظورشان این است که تغییر نمیکند یا خط قرمز است و ما از آن نمیگذریم، از نظر علمی درست نیست.
چنانچه در زندگی اجتماعی ما میبینید بسیاری از هنجارها و رفتارها، باورها، آداب و رسوم و سنتهای مردم تغییر پیدا کرده است. به همین دلیل بنده معتقدم که مسأله حجاب تغییر خواهد کرد و ما هم ناچار هستیم که بپذیریم. یعنی با توجه به تغییرات و تحولات اجتماعی که هر لحظه صورت میگیرد، به خصوص در جهان امروز که فضای مجازی، اینترنت، ماهوارهها، دوستان و همسالان، محل زندگی و سایر موارد به شدت تأثیرگذار هستند.
نسل جوان امروز مرحله سنتخواهی را پشت سر گذاشته است
امروز به قول مارشال مکلوهان جامعهشناس ارتباطات جمعی و هارولد لاسول آمریکایی، دیواری وجود ندارد و دیوارها فروریخته است. بنابراین، بنده معتقدم که نسل جوان امروز به قول دیوید رایزمن، مرحله سنتخواهی را پشت سر گذاشته است. یعنی امروز دیگر جوانان ما سنتخواه و سنتطلب نیستند و به همه چیز پشت پا زدهاند. به خصوص نسل دهه هشتادیها مرحله سنتخواهی را پشت سر گذاشته و خودمختار و خردگرا شده؛ یعنی از عقل، دانش، فهم و درک خودشان پیروی میکنند.
بیگانگی با فرهنگ ملی از کودکستان آغاز میشود
اگر هرکسی از عقل و دانش خودش پیروی کند و سنتها را کنار بگذارد، باعث هرج و مرج در جامعه نمیشود؟
سؤال شما باید این باشد که ما برای اینکه ارزشها و هنجارهای فرهنگی، ملی و میهنی را انجام بدهیم، چه کار کردهایم؟ مسأله این است که جوان کجا دیده تاریخ باستانی او چیست؟ شما نسل دهه شصتی یا هفتادی هستید و دیگر نسل دهههای 40 و 50 نیستید. آمریکا از طریق فیلم و سریال و کارتون جوانانش را آمریکایی بار میآورد. جوان آمریکایی پرچم آمریکا را بزرگتر میبیند. من 19 خرداد 1380 در روزنامه آفتاب یزد نوشتم که «بیگانگی با فرهنگ ملی از کودکستان آغاز میشود».
ما مقصر هستیم که جوانان را ایرانی بار نیاوردهایم
یعنی نگاه شما این است که مسائل اجتماعی را باید بلندمدت و از دوران کودکی ببینید و معتقدید که با طرحهای کوتاهمدت نمیتوان مسائل اجتماعی را حل کرد؟
15 اردیبهشت 82 در روزنامه جامعه نوشتم که «جوانان با پوشش خود فریاد میزنند». 13 آبان 95 در صفحه اول آفتاب یزد نوشتم که «زنگها برای که به صدا در میآیند؟» ما مقصر هستیم که جوانان را ایرانی بار نیاوردهایم. من معتقدم جوانان ما مذهبی هستند و برهنه به خیابان نمیروند؛ برای اینکه وقتی متولد میشوند در گوش آنها اذان میگوییم و نام آنها را نام ائمه اطهار(ع) میگذاریم. چه کسی به عزاداری دهه عاشورا میآید؟ همین جوانان میآیند. بنابراین من معتقد نیستم که جوانان ما مثل دختران خارجی بیطهارت هستند. البته فضای مجازی تأثیر گذاشته اما میتوانید از طریق برنامههای تلویزیون و بزرگداشت میراث ملی و میهنی تبلیغات بیگانگان را خنثی کنید.
ما باید فرهنگ را به جوانان منتقل میکردیم. اما از خودتان سؤال کنید که رادیو و تلویزیون شما چه کار کرده است؟ جوان باید ببیند و حس کند که ائمه اطهار(ع) در زندگی چه کار کردهاند. شما این را ترویج نکردهاید و حالا میخواهید با اجبار بگویید که حجاب را رعایت کنند. نظر مقام معظم رهبری هم این است که با مماشات و آرامش با این قضیه برخورد کرد؛ رفتارهای سلبی جامعه را ناراحت میکند.
امروز خوشبختانه مقام معظم رهبری کلمه «ایران» را بیشتر به کار میبرند؛ اینها خیلی مهم است. مسأله این است که شما نمیتوانید جلوی فضای مجازی را بگیرید. البته تربیت پدر و مادر و اعتقادات و باورهای دینی نقش بسیار زیادی دارد. من به دانشجویان سر کلاس میگویم مادری که لاک ناخن بزند، معلوم است که دخترش هم میزند.
تقریبا یکی دو سال پس از پیروزی انقلاب بحث حجاب شروع شد و در مقاطع مختلف هم طرحهایی نظیر گشت ارشاد اجرا شده ولی نتیجه آن را در خیابانها میبینیم. به نظر شما این نوع اقدامات نتیجه مطلوبی در پی خواهد داشت؟
در طول زمان انسان به پوشش در آمده و کمکم لباس نشانه شخصیت و مقام شده است. ما باید از طریق رسانهها و رادیو و تلویزیون فرهنگسازی کنیم؛ نه با زور و سرنیزه.
یک آدم نادان حوادث سال 1401 را به وجود آورد
به نظر میرسد که پس از اعتراضات سال 1401 عدم التزام به مسأله حجاب بیشتر به چشم میخورد. آیا شما این فرضیه را قبول دارید؟
کاملا قبول دارم. چون به قول جامعهشناسان هر عملی عکسالعملی دارد. یعنی وقتی با جامعه برخورد کنید، جامعه به شما جواب میدهد. یک آدم نادان حوادث سال 1401 را به وجود آورد؛ که نمیدانست حجاب کردستان آن طور است. الآن دختران و زنانی که در شمال شالی میکارند یا جمع میکنند، آن طوری حجاب دارند؟! حجاب این طور نیست که همه جا را با یک چوب برانیم. ما باید بدانیم که حجاب مکانی و زمانی است و هر جایی یک نوع حجاب دارد. زن مازندرانی چادرش را به کمرش میبندد و شالی میکارد یا درو میکند.
باید مماشات کنیم
ما باید مماشات کنیم. جوانان الآن نوعی عناد دارند؛ چون عناد و زور دیدهاند. بنابراین باید با آرامش رفتار کنیم. وقتی با یک زن برخورد تند میشود، کسانی که خاکستری هستند هم میگویند ای وای ناموس مردم را گرفتند.
شما روی تأثیر فضای مجازی، خانواده و دوستان در بروز پدیدههای اجتماعی تأکید داشتید. با توجه به اینکه وضعیت فعلی با تورمهای بالای 40 درصد در کشور همزمان شده است، به نظر شما این وضعیت اقتصادی کشور و به تبع آن خانوادهها، آیا تأثیری در مسائل اجتماعی دارد؟
کاملا؛ اقتصاد زیربنا است. وقتی شما میگویید 35 میلیون آدم زیر خط فقر هستند، چه توقعی دارید؟ با حقوق 10، 12 یا 15 میلیون میشود زندگی کرد؟ چرا به این تورم جهنده نمیرسید؟
فرهنگ و ارزشهای فرهنگی به طور غیرمستقیم ترویج پیدا میکند
یعنی اگر مسئولین بتوانند وضعیت اقتصادی را سر و سامان بدهند، در حل آسیبهای اجتماعی هم مؤثر است؟
یکی از عوامل است؛ و همه آن نیست. مثلا طلاق در طبقه متوسط بیشتر است و در طبقه بالا به دلیل امکانات رفاهی و طبقه پایین به دلیل ارزشها و هنجارهای سنتی طلاق کمتر از طبقه متوسط است. من از سال 56 تا حالا روی طلاق کار میکنم و دهها بار چاپ شده و حتی سازمان برنامه همان سال برای کارمندان چاپ کرده است. وقتی بیکاری و فقر هست و ازدواجهای نادرست صورت میگیرد، اقتصاد یکی از دلایل اصلی است ولی همه چیز نیست. فرهنگ و ارزشهای فرهنگی به طور غیرمستقیم از طریق فیلم، کارتون و سریال ترویج پیدا میکند.
نمیتوانید فرهنگ را با زور و از بالا به پایین تحمیل کنید
فرهنگ در جامعه مؤثر هست، ولی نمیتوانید فرهنگ را با زور و از بالا به پایین تحمیل کنید. چنانچه تاریخ کشورهایی مثل چین و روسیه نشان داده که فرهنگ ساخته انسان است. مثلا چرا باید چندین هزار نفر در ایام عید بر اثر سوانح رانندگی جان خودشان را از دست بدهند؟ چون فرهنگ درست نیست. جامعهشناسان میگویند تکنولوژی جامعه را هدایت میکند. شما امروز در خانه خودتان تحت کنترل اینها هستید و نمیتوانید جلوی آن را بگیرید. ولی باید با بالا بردن ارزشهای فرهنگی و ملی، آن هم نه با زور، از راه غیر مستقیم و با سلوک و رفتار خودمان به تدریج این ارزشها و هنجارهای فرهنگی را در جامعه رایج کنید.
هویت ملی را در نزد جوانان بالا ببریم
ما باید نام بزرگانی مثل ناصرخسرو و دیگر بزرگان هویت ملی را بر خیابانها و ایستگاهها بگذاریم. چنانچه الآن تاجیکستان دارد انجام میدهد، آنها را به صحنه بیاوریم تا جوان ببیند؛ با نصیحت کردن صرف و یا سرنیزه نمیتوانید؛ آب در هاون میکوبید. باید بازگشت به اصالت فرهنگی ایرانی داشته باشیم، هویت ملی را در نزد جوانان بالا ببریم و فقط به ایران فکر کنیم. وگرنه میبازیم؛ و باختهایم. چرا این همه فرار مغزها اتفاق میافتد؟ اگر آدم در وطنش بمیرد بهتر از این است که در کشور خارجی نوکری کند.