Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-03-29@15:43:51 GMT

اخراج ربات فروشنده به دلیل بی‌کفایتی

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۷۸۸۴۸۸

اخراج ربات فروشنده به دلیل بی‌کفایتی

دانش > فناوری‌ - همشهری آنلاین:
رباتی که در یک سوپر مارکت محلی در اسکاتلند کار می‌کرد، تنها پس از یک هفته کار به علت بی‌کفایتی اخراج شد.

به گزارش ایسنا، استخدام این ربات که فابیو نام دارد، بخشی از آزمایش یک برنامه توسط BBC بود تا ببیند آیا ربات‌ها می‌توانند با مشتریان در فروشگاه تعامل کنند.

فابیو در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و شیک مارگیوتا (Margiotta) واقع در ادینبرو، مرکز اسکاتلند، قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وظیفه این ربات این بود که با مشتریان با سلام و احوالپرسی و شوخی ارتباط برقرار کند و همچنین به آنها در پیدا کردن محصولات مورد نظرشان کمک کند.

النا مارگیوتا که به همراه پدرش این فروشگاه‌ها را اداره می‌کند گفت: تصور ما این بود که عملکرد این ربات عالی خواهد بود و ما قصد داشتیم تا به مشتریان نشان دهیم که همیشه مایل به انجام کارهای هیجان‌انگیز و جدید هستیم.

فابیو که توسط دانشگاه "هریوت وات" طراحی شده و نام رسمی آن "ربات فروشنده" است، برای مقابله با سر و صدای محیط فروشگاه نیز تلاش می‌کرد.

این ربات در هیچ کدام از کارهای فروشگاه توانایی رقابت با انسان را نداشت. به عنوان مثال: به هنگام توزیع تسترهای غذا، قادر به مطابقت با همکاران انسان خود نبود. پس از 15 دقیقه ایستادن در راهرو فروشگاه تنها توانست به دو مشتری نمونه غذا برای تست دهد. این در حالی است که همکاران انسان این ربات توانستند در این مدت زمان، به 12 نفر از مشتریان ارائه خدمات کنند.

لوئیزا گفت: وجود این ربات از تعداد مشتریان این فروشگاه کاست.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسید که مردم نسبت به این ربات امتناع ورزیدند.

وی اظهار کرد: یکی از مشکلات ما با این ربات "محدودیت حرکتی" آن بود. فابیو قادر نبود تا همه فضای فروشگاه را گشته و مکان دقیق محصولات مورد نظر مشتریان را به آنها اعلام کند.

در عوض، فقط موقعیت کلی محصولات را به مشتریان اعلام می‌کرد. به عنوان مثال او فقط می‌گفت: "پنیر در یخچال است!" که برای مشتریان کمک کننده نبود.

نکته جالب راجع به اخراج این ربات این است که زمانی که به فابیو اعلام شد که می‌تواند فروشگاه را ترک کند، پرسید: آیا از دست من عصبانی هستید؟

در همین زمینه: این ربات به تکنسین‌های انبار کمک می‌کند روبات جدید تویوتا حرکات بدن را تقلید می‌کند روبات نامه‌رسان در آلمان روبات‌ها بالاخره مثل آدم راه می‌روند روبات‌ها حرکات انسان را درک می‌کنند ساخت روبات محافظ مزرعه جبران کمبود نیروی کار با خرید روبات روبات‌های کشاورز از راه رسیدند

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۸۸۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه "کیک مذاکره" را تقسیم کنیم؟

عصر ایران / مدرسه کار و کسب ؛ مجتبی شیخ علی* - یکی از واژه‌های پرتکرار در مذاکره، واژه کیک مذاکره است. معمولاً زمانی که صحبت از تقسیم و دادوستد امتیازها می‌شود، آن را شبیه تقسیم کیک می‌دانند.

یکی از خطاهای مهم مذاکره هم همین موضوع است، زمانی‌که قرار است یک کیک تولد را تقسیم کنیم، ابعاد کیک ثابت است و به هر فردی حجم ثابتی از کیک تعلق می‌گیرد  اما در مذاکره خیلی اوقات می‌توان حجم کیک مذاکره را زیاد کرد. اینکه چگونه بایستی این کار را انجام دهیم، در این مطلب در خصوص آن صحبت می‌کنیم.

انواع مذاکره

هر کتاب مذاکره را که مطالعه کنید یا پای درس هرکدام از مدرسین مذاکره که بنشینید، انواع و اقسام مدل‌ها و سبک‌های مذاکره را برای شما خواهند گفت. یکی از تقسیم‌بندی‌هایی که بر روی مذاکره می‌شود، دو نوع مذاکره تلفیقی و توزیعی است که با توجه به موضوع کیک مذاکره، بایستی تعریف این دو مورد را بدانیم.

مذاکره توزیعی

تصور کنید قرار است یک ماشین کارکرده را خریداری کنید. فروشنده قیمت ماشین را 750 میلیون تومان اعلام کرده است. شما با فروشنده وارد گفتگو می‌شوید و قیمت 670 میلیون را اعلام می‌کنید و سعی می‌کنید فروشنده را مجاب کنید تا ماشین را با تا تخفیف مناسبی به شما بفروشد.

شما حاضرید برای این ماشین مبلغ 730 میلیون تومان بپردازید چون ماشین خوبی است. از طرفی فروشنده هم در ذهن خودش حاضر است ماشین را 710 میلیون هم بفروشد.

وقتی ما این اطلاعات را داریم می دانیم که این معامله زمانی که نتیجه می‌رسد که قیمتی ما بین 710 تا 730 پیشنهاد شود. (710 میلیون تومان نقطه ترک مذاکره فروشنده است و 730 تومان نقطه ترک خریدار)

در این مذاکره تنها یک پارامتر وجود دارد: "قیمت". هر مبلغی که فروشنده تخفیف بدهد از سودش کم شده است. این مذاکره‌ها حجم کیک ثابت است و طرفین سعی می‌کنند با "چانه‌زنی" سهم بیشتری از کیک را نصیب خودشان بکنند. به این مذاکره‌ها، "مذاکره توزیعی" می‌گویند.

مذاکره تلفیقی

تصور کنید برای دریافت نمایندگی فروش یک محصول تولیدی، با شرکت تولیدکننده وارد مذاکره شده‌اید. شما پارامترهای مختلفی را در ذهن دارید تا بر اساس آنها امتیاز بگیرید و امتیاز بدهید. به عنوان مثال شما به این موارد فکر کرده‌اید و می‌خواهید برسر آنها با طرف روبرو مذاکره کنید:

درصد فروشی که بعنوان کارمزد بایستی دریافت کنید. داشتن نمایندگی انحصاری دریافت بخشی از هزینه‌های دفتری و تبلیغاتی در منطقه تعداد سال اعطای نمایندگی

در این مذاکره بر اساس شرایط پیش‌رو شما می‌توانید یکی از خواسته‌ها را بگیرید و از خواسته دیگری بگذرید. بعنوان مثال حاضرید 30% فروش را بعنوان کارمزد دریافت کنید و در عوض آن، نمایندگی انحصاری نباشید.

در این مذاکره‌ها که پارامترهای مختلفی وجود دارد و می‌توان مذاکره را بسط داد، حجم کیک مذاکره متغیر است و احتمال به نتیجه رسیدن مذاکره بیشتر است، به گونه‌ای که هرکدام از طرفین به حداکثر خواسته خودشان دست پیدا کنند. این مذاکره‌ها را "مذاکره تلفیقی" می‌نامند.

کیک مذاکره را بزرگ‌تر کنیم

مذاکره توزیعی را می‌توان همان چانه‌زنی نامید که خیلی از ما هر روز درگیر آن هستیم. (به یاد خرید مادرها افتادم، آنها استادان چانه‌زنی بودند. قیمت لباس را از فروشنده میپرسدند و وقتی فروشنده قیمتی مثلاً 100 تومان بیان می‌کرد، با اعتمادبنفس بالا می‌گفتند، اگر 10 میدی بخریم اگر نه برم از مغازه کناریتون خرید کنم.)

چانه‌زنی فقط تلاش برای کم کردن امتیاز طرف مقابل و بیشتر کردن سهم خودمان است که شاید با تکرار به خوبی آن را انجام بدهیم، حتی برخی از تیپ‌های شخصیتی در این زمینه موفق‌تر هستند اما مذاکره تلفیقی و بزرگ کردن کیک مذاکره، روش حرفه‌ای مذاکره کردن است که نیازمند یادگیری، تمرین و به کارگیری است.

شما زمانی می‌توانید کیک مذاکره را بزرگ‌تر کنید که خلاقیت و آگاهی کافی داشته باشید که پیشنهادهایی را اضافه نمایید که هم شما به خواسته‌های خودتان برسید و هم طرف مقابل.

مذاکره اجاره خانه، یکی از نمونه‌های مذاکره توزیعی است، چرا که فقط مبلغ در آن وجود دارد و طرفین بر سر قیمت رهن و اجاره و کم و زیاد کردن آنها بحث می‌کنند. یکی از دوستانم برای اینکه بتواند مسیر مذاکره خودش با صاحبخانه را بهبود بدهد و بتواند مبلغی را به توافق برساند که برای او رضایت بخش باشد، به صاحبِ خانه پیشنهاد داد در قبال کم کردن درصدی از اجاره، او مبلغ 6 ماه اجاره را بصورت یکجا بدهد. این پیشنهاد هم برای او شدنی بود و هم برای صاحبِ خانه جذاب بود و پس از آن توافق به راحتی شکل گرفت.

گاهی اوقات باید فکر کنید که چگونه می‌توانید پیشنهادی بدهید که هم برای شما رضایت‌بخش باشد و هم برای طرف مقابل. حرکت از سمت مذاکره توزیعی به مذاکره تلفیقی یکی از نشانه‌های حرفه‌ای شدن در مذاکره است و می‌تواند نتیجه مذاکره را به یک مذاکره برد-برد نزدیک کند.

شما چه خاطره‌ای از مذاکره‌هایتان دارید که توانسته‌اید با یک پیشنهاد خارج از چارچوب، چانه‌زنی و مذاکره توزیعی را به یک مذاکره تلفیقی تبدیل کنید و سریع‌تر مذاکره را به نتیجه برسانید؟

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: 3  روش پرسش در مذاکره کارهایی که قبل از یک "مذاکره موفق" باید انجام دهید

دیگر خبرها

  • پشتک زدن ربات انسان‌نمای چین را ببینید
  • چگونه "کیک مذاکره" را تقسیم کنیم؟
  • فیلمی از اولین ربات انسان نمای پشتک‌زن‌
  • بهترین سرمربی تاریخ فوتبال از نگاه جیمی کرگر
  • راهنمای خرید پسته از فروشگاه اینترنتی
  • جنجالی‌ترین جابه‌جایی مدیریتی در سال ۲۰۲۳
  • بگو سیب! ربات‌ها لبخند می‌زنند
  • ربات ۲پای چینی با موفقیت آزمایش شد
  • جبران کاهش جمعیت با ربات‌های انسان‌نما
  • رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولت را اخراج می‌کند!