Web Analytics Made Easy - Statcounter

اهواز ـ دبیر کارگروه ملی تخصصی مخاطرات زلزله گفت: مقاومت بتن بیمارستان اسلام آباد غرب باید بیش از ۲۵ مگاپاسکال باشد اما تنها ۹ مگاپاسکال بود و برای همین در زلزله فروریخت.

به گزارش خبرنگار مهر، علی بیت اللهی پیش از ظهر امروز در همایش پیشگیری از مخاطرات زلزله و لغزش های لایه زمین در گیت بوستان اهواز با اشاره به اینکه ۲۰ گسل اصلی داریم که طول هر کدام از آنها حداقل بیش از ۱۰ کیلومتر است، اظهار کرد: ما میراث دار وضعیت مطلوبی از نظر ساخت و ساز در کشور نیستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به افزایش ریسک زلزله در کشور به دلیل افزایش المان های تحت ریسک افزود: در حال حاضر از حدود ۳۲ میلیون واحد مسکن حدود ۱۲ میلیون اسکله دار و حدود ۱۰ میلیون آن ساختمان های بنایی هستند.

دبیر کارگروه ملی تخصصی مخاطرات زلزله با اشاره به اینکه گسل های ممتدی در کل کشور وجود دارد، تصریح کرد: بیش از ۳۱۰ گسل اصلی لرزه زای بزرگتر از ۱۰ کیلومتر و با طول های بیشتر در اقصی نقاط کشور جانمایی شده که اگر بخواهیم از گسلی دور شویم قطعا به یکی دیگر نزدیک می شود.

بیت اللهی با بیان اینکه نقاطی که زمین شکستگی داشته و گسل با چشمه های آب زیرزمینی بوده هسته های اولیه شهری و جمعیتی شکل گرفته ادامه داد: وقتی زلزله ای مثل بم و رودبار رخ می دهد در سطح جهانی آمار تلفات افزایش و جزو ۵ یا حتی ۴ کشور آسیب خیز دنیا در این زمینه محسوب می شویم.

وی با اشاره به انفجار علمک های گاز، پارک ماشین در کلانشهرها و آتش سوزی باک بنزین این خودروها در صورت بروز زلزله یادآور شد: تاکنون بیش از یک هزار و ۸۰۰ پس لرزه در کرمانشاه داشتیم که جزو نادرترین زلزله ها بوده و با ۷.۳ ریشتر به وقوع پیوست.

دبیر کارگروه ملی تخصصی مخاطرات زلزله با اشاره به اینکه گسیختگی های ممتد باعث اختلاف ارتفاعی حدود بیش از سه متر در برخی مناطق شد، عنوان کرد: حدود ۶۲۰ نفر در زلزله کرمانشاه فوت شده که نسبت تلفات بانوان به مردان ۱.۲۳ درصد بیشتر است.

بیت اللهی با اشاره به اینکه حدود ۳۷ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی در اثر زلزله کرمانشاه تخریبی و حدود ۵۲ هزار واحد تعمیری گفت: ۲۸۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی و نوسازی این واحدها برآورد شده است.

وی با اشاره به مجروحیت هفت هزار و ۸۱۷ نفر و تخریب ۹۲ مدرسه در زلزله کرمانشاه اضافه کرد: درس هایی که از زلزله کرمانشاه گرفتیم را باید بدون هیچ ملاحظه ای منتشر و از خودمان انتقاد کنیم؛ باید نقطه ضعف خود را بپذیریم چون در غیر این صورت هرگز تکامل پیدا نمی کنیم.

دبیر کارگروه ملی تخصصی مخاطرات زلزله با اشاره به لزوم تدوین سامانه جامع کمک های مردمی اظهار کرد: مسکن مهر اسلام آباد غرب خوب ساخته نشده و یک دهم g برای آن خوب نبود؛ مسکن مهر در سرپل ذهاب در مقابل شتاب ثبت شده این شهر خوب بود و اسکله آن باقی مانده بود.

بیت اللهی با اشاره به اینکه زلزله کرمانشاه ژئوتکنیکی بوده ادامه داد: اهمیت ژئوتکنیک لرزه ای در این زلزله به وضوح بارز بود؛ این زلزله از جمله نادر زلزله هایی هست که در آن خواص خاک و ساختگاه اثرات خود را در زلزله آشکارا نشان داده است.

وی با اشاره به خسارت های وارد شده به بخش برق، آب و قطعی گاز و خطوط مخابرات در زلزله کرمانشاه گفت: در بیمارستان ساختمانی که بسیار مهم است و از نظر آیین نامه ۲۸۰۰ باید بعد از زلزله هم کار کند، متأسفانه مقاومت بتن آن که باید بیش از ۲۵ مگاپاسکال باشد ولی تنها ۹ مگاپاسکال بود و برای همین بیمارستان ۹ ماه ساخته اسلام آباد غرب برای یک دهم جی تحمل نکرد و فروریخت.

دبیر کارگروه ملی تخصصی مخاطرات زلزله با اشاره به ریزش سنگ در تنگ پاطاق و مسدود شدن جاده کرمانشاه به سرپل ذهاب تا صبح بعد از حادثه و همچنین شکستن تعدادی پل در زلزله کرمانشاه بیان کرد: مدیرانی داریم که از تهران نامه های مکتوب را امضا می کنند که باید این مسائل را هم درنظر گرفت.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۸۹۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از پروژه‌های ورزشی مصوب سفر رئیس جمهور به کرمانشاه چه خبر؟ 

ایسنا/کرمانشاه به گفته رئیس گروه نظارت فنی بر اماکن ورزشی کرمانشاه، در سفر رئیس جمهور به استان کرمانشاه مصوباتی برای پروژه‌های ورزشی استان به تصویب رسید که بخشی از آنها اجرایی شده و بخشی دیگر همچنان نیازمند اعتبار هستند.

محمدامین کنجدی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به سفر دور اول رئیس جمهور به کرمانشاه، اظهار کرد: در این سفر برای تعدادی از پروژه های ورزشی نیمه کاره و احداث چند پروژه جدید در کرمانشاه مصوباتی داشتیم. 

وی افزود: پروژه استخر قهرمانی یکی از این مصوبات بود. پروژه ای در دهکده المپیک کرمانشاه که سال ۱۳۸۶ کلنگ زنی شده، اما هنوز به سرانجام نرسیده است. 

رئیس گروه نظارت فنی بر اماکن ورزشی کرمانشاه پیشرفت فیزیکی کنونی این پروژه را ۷۴ درصد اعلام کرد و گفت: در سفر رئیس جمهور به استان حدود ۲۸ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه داده شد، اما باتوجه به اینکه از گذشته دیون زیادی داشت، این اعتبار صرف پرداخت دیون پیمانکار شد. 

وی با بیان اینکه میزان اعتباری که امسال قرار است به این پروژه اختصاص پیدا کند هنوز مشخص نیست، افزود: تکمیل پروژه استخر قهرمانی کرمانشاه در حال حاضر ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار می خواهد. 

به گفته این مسئول، شرکت توسعه و نگهداری از اماکن ورزشی کشور مجری اجرای این پروژه و اداره کل ورزش و جوانان استان بهره بردار آن خواهد بود. 

کنجدی یکی دیگر از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان را پروژه سالن شش هزار نفری دهکده المپیک اعلام کرد و گفت: این پروژه از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان است که سال ۱۳۹۱ کلنگ زنی شد و در حال حاضر ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. 

وی با بیان اینکه سال گذشته اعتبار چشمگیری به این پروژه اختصاص نیافت، عنوان کرد: مجموع اعتبار سال گذشته پروژه سالن شش هزار نفری ۶.۵ میلیارد تومان بود که بخشی از آن اسناد خزانه بود. 

رئیس گروه نظارت فنی بر اماکن ورزشی کرمانشاه میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه را حدود ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد. 

وی یکی دیگر از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان را احداث دو پروژه پیست اتومبیلرانی و پیست سوارکاری عنوان کرد، افزود: از چند سال پیش احداث این دو پروژه در دستور کار استان قرار داشت و در سفر رئیس جمهور به تصویب رسید، با این وجود سال گذشته برای این دو پروژه اعتباری اختصاص نیافت، اما برای امسال حدود چهار میلیارد تومان به آنها اختصاص پیدا کرده و احتمالا عملیات اجرایی آنها تا حدود یک ماه دیگر آغاز خواهد شد. 

کنجدی یادآورشد: این دو پروژه که در محل دهکده المپیک احداث خواهند شد، حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. 

وی احداث ۲۰ زمین چمن مصنوعی در سطح استان را از دیگر مصوبات سفر رئیس جمهور به استان اعلام کرد و افزود: خوشبختانه در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته و با تخصیص اعتبار  مورد نیاز سال گذشته یازده زمین چمن را افتتاح و به بهره برداری رساندیم و برای ۹ پروژه باقی مانده نیز پیمانکار مشغول فعالیت است و در صورتی که اعتبارات به موقع تخصیص پیدا کند، ۹ زمین باقی مانده را نیز تا پایان سال به اتمام می رسانیم. 

رئیس گروه نظارت فنی بر اماکن ورزشی کرمانشاه در ادامه از تکمیل و تجهیز پروژه های ورزشی نیمه کاره کرمانشاه نیز به عنوان یکی دیگر از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان یاد کرد و گفت: برای این پروژه ها حدود ۵۵ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده بود که هنوز تخصیص چندانی پیدا نکرده است. 

به گفته این مسئول، در صورت تخصیص اعتبار برخی از پروژه های ورزشی مجموعه ورزشی ۱۵ خرداد همچون پیست دوچرخه سواری، پیست کانوپولو، زمین ساحلی، پیست اسکیت و آکادمی گلف در اولویت تکمیل قرار خواهد گرفت. 

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • (ویدئو) ریزش هولناک یک بزرگراه جان ۴۸ نفر را گرفت
  • ۲۴کشته در اثر ریزش بزرگراه
  • ساخت ۴۶ واحد مسکن محرومان در ۲ بخش سنگر و کوچصفهان
  • صهیونیست ها از اتحاد کشورهای اسلامی ترس دارند/ وحدت جهان اسلام از مهمات پیروزی بر صهیونیسم است
  • ترور یک فرمانده مقاومت توسط تشکیلات خودگردان
  • ترور یک فرمانده مقاومت به دست تشکیلات خودگردان
  • انحراف مینی بوس در اتوبان پیامبر اعظم تبریز ۸ نفر را مصدوم کرد
  • از پروژه‌های ورزشی مصوب سفر رئیس جمهور به کرمانشاه چه خبر؟ 
  • وعدۀ افتتاح بیمارستان نیایش خرم‌آباد در سال ۱۴۰۴
  • ۷۱ طرح بهداشتی و درمانی در لرستان بهره برداری شد