Web Analytics Made Easy - Statcounter

پرستار می آموزد، رنج انسان را به شوق و آرامش تبدیل کند، زیرا این حرفه از جایگاه ویژه ای در عرصه بهداشت و درمان نظام اسلامی ایران برخوردار است، فعالان این قشر افرادی خستگی ناپذیرند که برای تامین سلامت آحاد جامعه از هیچ تلاشی دریغ نکرده و نمی کنند.
در حالیکه پرستاران متولیان امور سلامت جامعه اند، شغل آنان با وجود جذابیت های متعدد دارای مشکلات و دشواری های زیادی است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این قشر باید به تناسب وظیفه و اثرگذاری در حوزه درمان از حقوق و مزایای کافی بهره مند باشند، زیرا حرفه پرستاری، شغلی سخت است، شب کاری و حضور مستمر با آلام بیماران حکم می کند که درآمدشان در چارچوب ضوابط مشخص متناسب با نوع کارشان لحاظ شود.
سوم بهمن در تقویم جمهوری اسلامی ایران که همزمان با روز ولادت حضرت زینب کبری (س) است، روز پرستار نامگذاری شد، به همین مناسبت با تعدادی از پرستاران مراکز بهداشتی و درمانی یزد در ارتباط با اهمیت، شرایط سختی کار و مشکلات این قشر گفت و گو کردم.
در این ارتباط با تعدادی از بیمارستان های یزد تماس گرفته شد تا پرستاران از سختی ها ، خاطره خوش و تلخی حرفه خود حرف بزنند، اما از لحن کلام برخی ها آشکار بود، حرف های زیاد دارند، اما حاضر به گفت و گو نیستند، عده ای هم همکاری کردند که نامشان ذکر نشود.
نقطه مشترک این گفت و گو ها، عشق و علاقه به کار بود ، و چند نوبت کاری و پرداخت نکردن معوقه ها و اضافه کاری ها از جمله مشکلات فعالان این عرصه بود.

** عاشق شغل پرستاری هستم
یکی از خانم های پرستار با 10 سال سابقه کار در یکی از بیمارستان های دولتی یزد، می گوید: عاشق کارش است و به همین دلیل این شغل را انتخاب کرد.
وی افزود: در این مدت با خاطره های تلخ و شیرین زیادی روبه رو بودم، وقتی نزد بیمار می روم و می بینم که بهبود یافته خوشحال می شوم، اما اگر ببینم حال و روز خوشی ندارد ناراحت و برای بهبودی او دعا می کنم.
وی با اشاره به سختی این شغل به ویژه برای زنان، اظهار کرد: 10 ماه است ، اضافه کار و کارانه پرداخت نشد و به همینن دلیل با مشکلات معیشتی روبه روست.
وی تصریح کرد: برخی مواقع برای جبران کمبود پرستار مجبور به اضافه کار اجباری است و از مسوولان خواست، پرستاران را بیشتر درک کنند.

**مشکل پرستاران پرداخت نشدن اضافه کار و کارانه است
همچنین یکی پرستاران مرد اظهار کرد: به دلیل کمبود نیرو ، حجم کار بالاست و پرداخت نکردن اضافه کار و کارانه از جمله مشکلات است.
وی افزود: از مسوولان می خواهم، مطالبات این قشر را به موقع پرداخت کنند تا آنها بتوانند امور زندگی خود را بهبود ببخشند ، وقتی معوقه ها را پرداخت نکنند، با مشکل چک برگشتی و پرداخت نشدن اقساط و کرایه منزل رو به رو می شوند.
این پرستار تاکید کرد: خواسته های پرستاران منطقی است، چیزی نیست، مسئولان پاسخگو نباشند، خواهش می کنم به مطالبات ما رسیدگی کنند.
وی با بیان اینکه خوش ترین خاطره، ترخیص بیمار پس از درمان است، افزود: ماهیت کار پرستاری با فشار روانی همراه است، زمانی که کمبود نیرو به آن اضافه شود، مشکل زیادتر می شود و برخی اوقات با مشاهده صحنه های تالم انگیز بیمار یا فوت فرد، بدترین لطمه روحی را می بینیم.

** دریافتی پرستاران کم است
دیگر پرستار زن که سابقه 20 سال کار در یکی از بیمارستان های دولتی یزد را دارد، گفت: پرستاری از مشاغل سخت و زیان آور است.
وی با بیان اینکه اگر در حرفه پرستاری عشق و علاقه نباشد، موفق نخواهیم بود، با تایید اظهارات همکاران خود، 2 نوبت کار کردن ، حجم بالای کار، شیفت شب ، حضور در محل کار در روزهای تعطیل را از جمله مشکلات عنوان کرد .
وی اظهار کرد: با وجود فعالیت شبانه روزی،، متاسفانه نسبت به سختی شرایط کار، مبلغ دریافتی اندک است.
این پرستار اظهار کرد: پرستار از لحظه ورود به محل کار تا لحظه خروج با چند بیمار با روحیه های مختلف روبه روست و سعی در بهبود حال بیمار دارد.
وی ادامه داد: پرستاران همانند دیگر انسان ها در اثر فوت یا وخیم شدن حال بیمار متاثر می شوند، اگر در قبال کارش اضافه کار و کارانه پرداخت نشود، مشکلات دو چندان خواهد شد.
وی ادامه داد: در این مدت همانند دیگر پرستاران با سختی های زیادی رو به رو بود، در بسیاری مواقع مجبور به حضور در محل کار شد، حتی در لحظه سال تحویل یا روزهای تعطیل در محل کار حضور داشت.
وی با بیان اینکه بهبود بیمار خوش ترین خاطره زندگی و مرگ بدترین خاطره هر پرستاری است، از ناعادلانه بودن حقوق در سیستم درمان گله کرد و یادآور شد: پرستاران با دریافتی کم با عشق و علاقه خدمت می کنند از مسوولان می خواهم در پرداختی ها تجدید نظر کنند.

** پرستاری، عشق است
همچنین یکی از پرستاران بیمارستان خصوصی در یزد که مشکلات آن ها بسیار کمتر از بخش دولتی است، افزود: با 10 سال سابقه به کارش بسیار علاقه دارد.
وی با بیان اینکه در این حرفه عشق به کار حرف اول را می زند، تاکید کرد: خدا را شاکرم ، حقوق و اضافه کار به موقع پرداخت و در این زمینه مشکلی ندارم.
وی تصریح کرد: به خاطر کمبود نیرو مجبور به 2 یا سه نوبت در محل کارش است.
وی اظهار کرد: البته این شغل لذت‌هایی دارد، شاید در شغل های دیگر نتوان آن را پیدا کرد، بیماری که به بیمارستان مراجعه می کند و با حال خوب به خانه می‌رود یا شنیدن صدای نوزادی که متولد شد یا مشاهده خوشحالی همراهان بیماران، از جمله جذابیت ‌های شغل پرستاری است.

** یزد با کمبود پرستار روبه روست
رئیس هیات مدیره نظام پرستاری یزد هم در گفت و گو خبرنگار ایرنا با بیان اینکه 2 هزار و 600 پرستار در مراکز درمانی استان مشغول به فعالیت هستند، گفت: با این وجود هنوز برخی از بخش های بیمارستانی با کمبود پرستار روبه روست.
دکتر محمد علی دهقانی روز چهارشنبه با گرامی داشت ولادت حضرت زینب کبری (س) بدون اشاره به تعداد پرستار مورد نیاز ، افزود: بیش از دوم سوم پرستاران یزدی، زن هستند.
وی اظهار کرد: به علت کمبود پرستار، برخی بخش های بیمارستانی راه اندازی نشده و به همین علت، پرستاران مجبورند،2 یا سه نوبت اضافه کاری اجباری انجام دهند.
دهقانی از تاخیر 11ماهه در پرداخت کارانه و اضافه کار پرستاران ابراز ناخرسندی کرد و گفت: این درحالی است، پرستاران به عنوان افراد زحمتکش و پرتلاش مشغول خدمت به مردم هستند و حرفه پرستاری سختی‌ های زیادی دارد و آنها نقش مهمی در حفظ سلامت جامعه ایفا می‌ کنند.
وی افزود: مسوولان باید توجه بیشتری به پرستاران داشته باشند تا آنها با آسودگی خاطر و آرامش بیشتر بتوانند به وظیفه خودشان در قبال مردم به نحو احسن عمل کنند.
وی افزود: مشکلات پرستاران فقط بحث مادی نیست بلکه هنوز این قشر به خوبی دیده نمی شوند و عده ای هم نمی خواهند نقش آنها در درمان باور کنند.
وی اضافه کرد: به مناسبت روز پرستار، برنامه های مختلفی در بیمارستان های استان برگزار شد و نظام پرستاری هم سعی دارد که جشنی در خور این قشر برگزار کند.
در استان یزد 20 بیمارستان وجود دارد که از این تعداد 14 مورد آن زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد فعالیت دارد و به ازای هر تخت بیمارستانی 2.1 پرستار در مراکز بهداشتی و درمانی استان وجود دارد.
همچنین رئیس کل سازمان نظام پرستاری تعداد پرستاران مشغول به فعالیت در مراکز درمانی کشور را 200 هزار نفر ذکر کرد و گفت: با این وجود هنوز با کمبود 170 هزار پرستار در بخش های مختلف روبه رو هستیم.
دکتر علی محمد آدابی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بر اساس استاندارد های پذیرفته شده باید حداقل سه نفر پرستار به ازای هر هزار نفر جمعیت داشته باشیم، افزود: این عدد در ایران، میانگین یک پرستار به ازای هر یکهزار نفر است.
وی اظهار کرد: این تعداد ناکافی است و از حداقل استاندارد هم پایین تر است و در برخی از کشورها در مراکز درمانی 9 پرستار به ازای هر تخت دارند، بدین ترتیب با پایین بودن نسبت تعداد پرستار به تخت در ایران موجب کاهش کیفیت خدمات و فشار کار مضاعف بر پرستاران می شود.
2088/ 2047/ گزارش : کبری دانشی ** انتشار: عباسقلی اشکورجیری


.

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۹۰۱۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | فجیع‌ترین و بدترین پرونده قتل به روایت یک کارآگاه

265 215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900573

دیگر خبرها

  • یا اضافه کاری یا اخراج، پاسخ بیمارستان به اعتراض پرستاران
  • واکنش پرستاران گرگان به اضافه‌کار اجباری
  • روایت آقای کاراگاه از فجیع‌ترین و بدترین پرونده‌ای که داشت | فیلم
  • ببینید | فجیع‌ترین و بدترین پرونده قتل به روایت یک کارآگاه
  • جزئیات لایحه حمایت مادی و معنوی از پرستاران/ از استخدام تا معیشت
  • پیگیری لایحه حمایت از حقوق مادی و معنوی پرستاران
  • ارتباط مشکل مسکن با کمبود پرستار در شهر‌ها/ تعرفه ترجیحی پاسخگوی نیاز پرستاران نیست
  • جدول اضافه حقوق‌ بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی و لشکری و کشوری
  • پیگیری قضایی ضرب و شتم یک پرستار در حال انجام است
  • استقرار دانشجویان پسر در خوابگاه ملکی دانشکده پرستاری طبس