Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که برخی از بناهای تاریخی مازندران مورد تعرض افراد سودجو قرار می‌گیرد، میراث فرهنگی معتقد است که مشکلی برای حراست این برج‌ها نداشته و بازدیدهای دوره‌ای انجام می‌شود.به گزارش بلاغ، چند روزی است که عکس‌های تخریب شده از بنای تاریخی و کهن فخرالدین روستای گلمای ساری در سطح رسانه‌های مازندران و فضای مجازی دست به دست می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



براساس اطلاعات دریافتی از مخاطبان و مردم در حال حاضر محل این برج به جولانگاه افراد معتاد و سودجو تبدیل شده است.

در همین ارتباط با عبدالمطلب شریفی معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت‌و‌گو کردیم.


وی با اشاره به اینکه کارشناسان این مرکز را برای بررسی وضعیت خسارت‌ها به منطقه اعزام کردیم، گفت: برنامه‌ریزی برای مرمت این برج تاریخی در برنامه قرار دارد.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران اظهار کرد: اعتبار برای مرمت بنای تاریخی برج پیزا ساری در نظر گرفته شده است.

این مسئول در پاسخ به این سؤال که چرا تاکنون این بنای تاریخی مورد توجه قرار نگرفت، افزود: در گذشته بخشی از برج مرمت شده است، در حال حاضر به دلیل حضور افراد سودجو و تخلیه قسمت زیرین برج اعتبار ویژه‌ای برای جلوگیری از تخریب این برج اختصاص پیدا کرده است.

شریفی با اعلام اینکه این برج مربوط به قرن هشتم هجری است، افزود: برج‌های آرامگاهی مربوط به این قرن است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تاکنون نباید اعتباری برای حفظ این بنا اختصاص پیدا می‌کرد، گفت: از گذشته اعتبارات مناسبی اختصاص دادیم.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در پاسخ به سؤال دیگری که آیا نباید برج‌های از این دست به صورت حساب شده‌تر محافظت شود، افزود: یگان‌های این سازمان به صورت دوره‌ای از آثار تاریخی بازدید می‌کنند ولی اینکه یگان دائم در این منطقه حضور داشته باشد در حال حاضر این شرایط وجود ندارد.

این مسئول در پاسخ به این سؤال که آیا این برج به لحاظ تاریخی ارزشی ندارد که نگهبان دائمی در محل حضور داشته باشد، گفت: ارزش تاریخی این برج بسیار زیاد است، ولی مانند این برج در استان 80 مورد دیگر وجود دارد.

شریفی بیان کرد: در حال حاضر بابت اعتبار حراست مشکلی نداریم ولی اینکه گفته شود این مجموعه رها شده است را نمی‌پذیرم، امکان اختصاص اعتبار برای نگهبان ویژه‌ای برج‌های از این دست که آیا محل مراجعه معتادان می‌شود در حال حاضر مطرح نیست،برخی از بناهای تاریخی در مرکز استان هم گاهی مورد تعددی افراد سودجو یا معتاد قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: مهم‌ترین دغدغه ما حفاظت از بنا است، ولی برج‌ها و بناهای تاریخی به صورت کامل رها نمی‌شود و سرکشی از این بناها در پروسه زمانی مشخص انجام می‌شود.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران اظهار کرد: این که همه بناهای تاریخی مازندران به صورت کامل حراست شده و نگهبان اختصاصی برای آنها تعیین شود وجود ندارد.

شریفی درباره نصب دوربین نظارت تصویری در این مجموعه، گفت: تا جایی که امکانش وجود داشته باشد نسبت به نصب دوربین نظارت تصویری اقدام می‌شود و در بسیاری از نقاط هم در حال انجام است.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۹۰۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: همزمان با شهادت امام جعفر صادق (ع) تمامی بنا‌های تاریخی، موزه‌ها و محوطه‌های زیر مجموعه این اداره کل در سطح استان پهناور اصفهان  فردا تعطیل است.

امیر کرم زاده ادامه داد: از روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه تمامی این اماکن آماده ارائه خدمات به گردشگران و دوستداران میراث فرهنگی خواهد بود.

استان اصفهان بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی دارد که هزار و ۸۵۰ اثر به ثبت ملی و ۱۵ اثر آن از جمله میدان امام، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است.

۸۰ موزه و بنای تاریخی با قابلیت بازدید در سراسر اصفهان تحت نظارت و مدیریت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این استان هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • دستگیری ۳ حفار غیرمجاز در قروه
  • سرنوشت «تلخ» کارخانه‌ای که «موزه» نشد/«ریسباف» فقط «دست به دست» می‌شود!
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • حفر گودال ۱۵ متری برای کشف اشیای تاریخی موجب دستگیری ۳ نفر شد
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • اجرای همخوانی قرآن در بناهای تاریخی قزوین
  • گام‌های لرزان برای ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد
  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا