Web Analytics Made Easy - Statcounter

در پی مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق مجلس در ممنوعیت واردات محصولات تراریخته بدون موافقت نهادهای ۴‌گانه، جریان واردکننده این محصولات با واردات سالانه ۱۲میلیون تن تراریخته به کشور، مخالفت صریح خود با این مصوبه را اعلام کرد.

ایران آنلاین / اخیرا با اقدام نمایندگان مجلس شورای اسلامی،  بندی به لایحه بودجه سال آینده الحاق شده که در صورت تصویب نهایی آن در صحن علنی مجلس، واردات هرگونه محصول تراریخته بدون مجوز وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جهاد کشاورزی و سازمان‌های حفاظت محیط زیست و پدافند غیرعامل ممنوع می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین واردات این محصولات بدون مجوز دستگاه‌های مذکور در صورتی که برای مصرف انسان باشد، "جرم" تلقی شده و علاوه بر ضبط محصول وارد‌کننده و توزیع‌کننده آن به جریمه نقدی از سه تا پنج برابر قیمت محصول محکوم می‌شوند.

اما یکی از نقاط قوت این مصوبه مجلس آن است که دولت موظف است علاوه بر حقوق گمرکی سال 1396 تعرفه واردات محصولات تراریخته را در سال 1397 به‌میزان حداقل 40 درصد افزایش دهد و درآمد حاصله را به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند و معادل مبلغ واریزی باید صرف توسعه کشت محصولات زیستی ارگانیک و سالم، پرداخت تسهیلات به تولید و صادرات محصولات کشاورزی خرید تضمینی فرآورده‌های دامی اصلاح ساختار صنعت طیور کشور و پیشگیری از بیماری دامی شود همچنین تمامی واردکنندگان و توزیع‌کنندگان محصولات تراریخته مورد مصرف انسان موظفند میزان تراریخته محصول را با نصب برچسب به‌اطلاع مصرف‌کنندگان برسانند.

اما در پی این تصمیم کمیسیون تلفیق مجلس، جریان پرقدرتی که تاکنون به بهانه وجود تراریخته های خارجی در بازارهای ایران، خواهان صدور مجوز برای تولید تراریخته در داخل کشور بود و منتقدان را به فناوری ستیزی متهم می کرد حالا در تلاش است تا جلوی تصویب این طرح را در مجلس شورای اسلامی بگیرد.

در همین حال رئیس انجمن ایمنی زیستی از هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی و نیز رئیسان فراکسیون‌های مجلس خواست تا قبل از تصویب چنین قانونی عواقب و اثرات اجتماعی آن را در نظر بگیرند. بهزاد قره‌یاضی گفت: این بند الحاقی به‌طور قطع در صحن علنی مجلس شورای اسلامی رأی نمی‌آورد و برخی از نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق نیز بر این باورند که این بند نباید تصویب می‌شد و در تصویب آن غفلت صورت گرفته است.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۹۴۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر کاهش بارش باران، تداوم خشکسالی و بررسی‌های نهایی کارگزاران صندوق بیمه، خسارت ۱۰۰ درصدی به اراضی ۱۴۰ هزار هکتاری محصول اراضی گندم دیم استان را گزارش کرد. - اخبار استانها -

کبری توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهربا بیان اینکه این استان در تولید محصولات از جایگاه مهمی برخوردار است، اظهار داشت: استان بوشهر قطب تولید برخی از محصولات از جمله گوجه‌فرنگی خارج از فصل، خرما و برخی دیگر از محصولات است و تولید گندم در این استان از جایگاه مهمی برخوردار است.

وی اهمیت بارندگی مؤثر در تولید محصول زراعی استان را مهم دانست و بیان کرد: یکی از مؤثرترین فاکتور در میزان عملکرد گندم با توجه به شرایط آب و خاک استان پراکنش بارندگی موثر و اثربخشی آن در تولید است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه در سال زراعی جاری افزون بر 140 هزار هکتار اراضی استان تحت پوشش گندم دیم قرار گرفت، تصریح کرد: کاهش بارش باران، تداوم خشکسالی و بررسی نهایی کارگزاران صندوق بیمه‌ای استان خسارت 100 درصدی به اراضی 140 هزار هکتاری محصول اراضی گندم دیم استان بوشهر را گزارش کردند.

توکلی، اراضی تحت پوشش گندم آبی استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: از 18 هزار هکتار گندم آبی استان بوشهر محصول گندم حدود 4 هزار هکتار این اراضی به سبب کاهش باران و تداوم خشکسالی خسارت دیده است.

وی با بیان اینکه اراضی گندم استان بوشهر پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار دارد گفت: پرداخت غرامت خسارت به تولیدکنندگان گندم استان بوشهر در دستور کار قرار گرفته است و بر اساس مناطق کشت شده و ظرفیت تولید و نوع طرح بیمه‌ای، پرداخت می‌شود.

انتهای پیام/190

دیگر خبرها

  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر
  • پیدا و پنهان پول پاشی آمریکا برای مثلث نیابتی
  • مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه
  • تشکر وزیر دفاع از مجلس بابت تصویب تشکیل «سپند»
  • تشکر وزیر دفاع از مجلس بابت تصویب تشکیل «سپند»
  • واردات گوشت آفریقایی و تانزانیایی به ایران
  • سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟
  • تصویب تشکیل استان تهران شرقی
  • واردات گوشت از آفریقا به کشور
  • تجارت آزاد با پاکستان در انتظار پاسخ طرف پاکستانی/ واردات گوشت گرم از آفریقا