Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - شايد هنوز عده اي مطلع نباشند و فريب شباهت نام ها را بخورند، اما واقعيت آن است که تلويزيون هاي کوانتوم دات يا QLED و OLED از لحاظ فناوري هاي پايه اي کاملاً با يکديگر متفاوت هستند. درست پس از فهميدن اين واقعيت يک سوال مهم در ذهن هر کس شکل مي گيرد. خب حالا کدام يک از اين دو بهتر است و آينده تلويزيون هاي هوشمند را رقم مي زند؟
پاسخ به اين سوال بستگي زيادي به فاکتور زمان دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر در مورد زمان حال مي پرسيد بايد گفت که OLED ها چه از لحاظ کيفيت تصوير و چه از لحاظ کنتراست و رنگ ها توليدي در جايگاه برتري قرار دارند.
اين مسئله بيشتر از همه از آنجا ناشي مي شود که پنل هاي QLED فعلي بر پايه فناوري کاملاً قديمي LCD ساخته شده اند. اما شايد حرف Q در ابتداي اين نام بتواند تا يکي دو سال آينده تمام معادلات را به نفع تکنولوژي مذکور تغيير دهد.

حرف Q در نام QLED نشانگر بهره مندي از فناوري «کوانتوم دات» (quantum dot) يا نقطه کوانتومي است. ذره اي ميکروسکوپي که به صورت بالقوه توانايي آن را دارد که کيفيت تصوير نمايشگرها را به شکل چشمگيري افزايش دهد. البته اين مهم در صورتي محقق مي شود که سامسونگ يا هر کمپاني ديگر بتواند اين فناوري را از محصور شدن در پنل هاي LCD خلاص کنند. اما چگونه؟
قدم نخست: کوانتوم دات چيست؟کوانتوم دات ذره اي بسيار بسيار کوچک است که ويژگي هاي کاملاً ويژه اي دارد. تصوير زير مقياس خوبي از اندازه اين ذرات در مقايسه با يک تار موي انسان به دست مي دهد.

گفتيم که نقطه کوانتومي ويژگي هاي متعددي دارد، اما آنچه بيش از همه براي سازندگان نمايشگرها اهميت دارد، قابليت درخشش آن در زمان قرار گرفتن در معرض انرژي است. متناسب با اندازه اين نقاط، طول موج نوري که از خود ساطع مي کنند نيز متغير است. يک نقطه بسيار کوچک مي تواند رنگ آبي داشته باشد و نقطه اي کمي بزرگتر به رنگ سبز درآيد.
در نمايشگرهاي بهره مند از فناوري مذکور - از جمله QLED سامسونگ - يک قشر بسيار نازک از نقاط کوانتومي در مقابل لايه اي از LED هاي آبي رنگ قرار مي گيرند. نور اين LED ها نه تنها رنگ آبي به عنوان يکي از سه رنگ پايه را توليد مي کنند، بلکه انرژي لازم براي نوراني شدن کوانتوم دات ها جهت توليد رنگ سبز و قرمز را نيز فراهم مي آورند.
از آنجا که دماي رنگ توليدي توسط کوانتوم دات ها به راحتي قابل کنترل است، پنل هاي QLED به صورت پيش فرض از ميدان وسيع رنگي استاندارد HDR پشتيباني مي کنند. ضمن اين که مصرف انرژي چنين نمايشگرهايي نيز بسيار بهينه است. پس مي توان بدون نگراني روشنايي آنها را تا حد مطلوب بالا برد.
قدم بعدي: فيلترهاي رنگي کوانتوم داتدر حال حاضر فناوري کوانتوم دات براي افزايش کيفيت و عمق رنگ هاي توليدي و کاهش چشمگير مصرف انرژي در پنل هاي LCD مورد استفاده قرار مي گيرد. اما هنوز يک مشکل اساسي در اين ميان وجود دارد و آن هم فيلترهاي رنگي است.
در پنل هاي QLED، لامپ هاي LED و کوانتوم دات ها بخشي از نور پس زمينه پنل LCD به حساب مي آيند. به عبارت ديگر اين دو در کنار هم نور «سفيد» توليد مي کنند. اين نور سفيد پلاريزه شده، از ميان لايه اي از کريستال مايع و سپس از يک فيلتر رنگي عبور مي کند تا شما بتوانيد تصويري را مشاهده نماييد.

مشکل اينجاست که فيلتر رنگي مورد اشاره تنها يک رنگ را براي هر پيکسل از خود عبور مي دهد و راه عبور دو رنگ ديگر را سد مي کند. به بيان ديگر، نور پس زمينه هر سه رنگ را توليد کرده و به فيلترها مي فرستد، اما در هر پيکسل تصوير، فيلتر دو طيف رنگ را به طور کامل حذف مي نمايد. اين يعني براي روشن کردن هر پيکسل سه برابر بيشتر از مقدار مورد نياز انرژي مصرف مي شود.
به طور حتم قدم بعدي در اين فناوري جايگزيني فيلترهاي رنگي با کوانتوم دات است. چون در اين صورت مصرف انرژي براي توليد هر فريم از تصوير به شکل چشمگيري کاهش خواهد يافت. ضمن اين که روشنايي آن نيز بدون افزايش مصرف، بهبود مي يابد. توليد کنندگان باور دارند چنين پيشرفتي علاوه بر کاهش سه برابري مصرف انرژي و افزايش روشنايي، زاويه ديد نمايشگرهاي QLED را هم افزايش خواهد داد.

در چنين حالتي باز هم مي توان از همان LED هاي آبي رنگ استفاده نمود، اما در عين حال امکان جايگزيني آن با يک لايه OLED به عنوان نور پس زمينه نيز وجود دارد. به خصوص که در حال حاضر ال جي هم در پنل هاي OLED خود از فيلترهاي رنگي استفاده مي کند. به هر حال فعلاً هيچ مدرکي دال بر تلاش براي دستيابي به اين امکان از سوي توليد کنندگان مختلف وجود ندارد.
قدم نهايي: نمايشگرهاي کوانتوم دات بدون نور پس زمينهگرچه گفتيم که حذف فيلترهاي نوري مي تواند نمايشگرهاي کوانتوم دات را قابل رقابت با OLED ها کند، اما براي پشت سر گذاشتن اين حريف قدرتمند هنوز يک مرحله ديگر باقي مانده.
در طي چند دهه گذشته هزاران مهندس تلاش نموده اند تا به نحوي محدوديت هاي نمايشگرهاي مبتني بر کريستال مايع را دور بزنند، اما با اين وجود هنوز نيز OLED ها به دليل نداشتن نور پس زمينه در بسياري ويژگي ها جايگاه بهتري نسبت به LCD ها دارند.
چگونه مي تواند از اين مانع گذشت؟ تنها راهکار اين است که راهي پيدا شود تا بتوان به جاي نور پس زمينه آبي، به کمک انرژي الکتريکي و به صورت مستقيم نقاط کوانتومي را به توليد نور وادار کرد. بدين ترتيب علاوه بر حذف نور پس زمينه، مي توان لايه کريستال مايع را نيز به طور کامل حذف نمود.

گرچه شايد سامسونگ و ديگر سازندگان نخواهند به اين حقيقت اعتراف کنند، اما هدف آنها در نهايت تبديل نمايشگرهاي QLED به نوع متفاوتي از OLED است. در اين حالت هر پيکسل (در اينجا گروهي از کوانتوم دات ها) تنها متناسب با نوري که مي بايست توليد کنند انرژي مصرف خواهند کرد. ضمن اين که توليد رنگ سياه نيز بدون صرف انرژي و با کنتراست بي نهايت انجام خواهد شد.
اگر چنين هدفي محقق شود، نمايشگرهاي QLED آينده از لحاظ روشنايي، عمق رنگ، مصرف انرژي و ضخامت پنل و همچنين طول عمر به راحتي نمايشگرهاي OLED را پشت سر خواهند گذاشت. دست کم در محدوده تئوري چنين به نظر مي رسد.
آيندهما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داريم، اما وقتي پاي غولي چون سامسونگ در ميان باشد، مي توان با قطعيت بسياري به تحقق هدف اميدوار بود. ضمناً نبايد فراموش کنيم که کمپاني کره اي تنها بازيگر اين ميدان نيست. در حال حاضر ديگر برندها همچون TCL و هايسنس هم در اين رقابت حاضر هستند. سوني و ال جي نيز سابقه عرضه تلويزيون هاي بهره مند از کوانتوم دات را دارند. همين ميدان بازِ رقابت، ما را به آينده اميدوارتر مي سازد.
همه اين ها را گفتيم، اما باز هم نمي بايست فناوري QD را آينده قطعي پنل هاي نمايشگر بدانيم. نبايد فراموش کنيم همچنان که توليد کنندگان در تلاش براي بهبود و توسعه اين تکنولوژي هستند، ديگر بزرگان چون ال جي، شارپ و ژاپن ديسپلي نيز بيکار نخواهند نشست و فناوري OLED را به سمت بهتر شدن و صد البته ارزان تر شدن پيش خواهند برد. پس رقابت همچنان ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۹۹۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح هفت نیروگاه خورشیدی در مدارس کشور

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، برنامه ساخت نیروگاه‌های خورشیدی پشت بامی در ۱۶ مدرسه کشور در دست اجرا است که از این تعداد، هفت نیروگاه در استان‌های اصفهان، قم، گلستان، آذربایجان شرقی، کهگیلویه و بویراحمد و خراسان جنوبی به صورت هم‌زمان به بهره‌برداری رسیدند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با حضور در دبیرستان خیرساز زیرک پردیسان قم که مجهز به این فناوری شده است، گفت: ساخت این نیروگاه‌ها ضمن ایجاد درآمد پایدار و صرفه‌جویی در هزینه‌های مدارس، سبب افزایش خودآگاهی و تربیت اقتصادی دانش‌آموزان در راستای استفاده از انرژی‌های پاک می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: در برنامه هفتم توسعه کشور، اختیار کسب درآمد اختصاصی برای همه مدارس از مسیر‌هایی مانند تولید انرژی پاک توسط سلول‌های خورشیدی یا تعبیه فضای تجاری در نظر گرفته شده تا هر مدرسه بتواند اقتصاد خود را پیش ببرد.

حمیدرضا خان محمدی یادآور شد: دو هزار و ۵۰۰ طرح برای اجرای نیروگاه‌های خورشیدی هدف‌گذاری شده است و در یک برنامه کوتاه‌مدت با همکاری دستگاه‌های متولی، ۲۰ هزار مدرسه به سلول‌های خورشیدی مجهز می‌شوند.

وی با ذکر اینکه در حال حاضر ۵۶ طرح نیروگاه خورشیدی در سطح کشور در حال اجراست، گفت: تاکنون نیروگاه‌های خورشیدی ۱۱ مدرسه در استان قم با ظرفیت ۲۲۰ کیلووات به مرحله اجرا رسیده‌اند که از این تعداد نیروگاه‌های پنج مدرسه با مجموع ظرفیت مجموع ۱۰۰ کیلووات به شبکه سراسری برق متصل شده‌اند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور افزود: برای تولید انرژی از سلول‌های خورشیدی و استفاده از فضای مدارس در این امر، با خیرین و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وارد مذاکره شده‌ایم تا این موضوع در همه مدارس جدیدالاحداث محقق شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: با تولید هر کیلووات ساعت نیروگاه خورشیدی ۵۶۰ گرم از انتشار گاز دی اکسید کربن جلوگیری و سبب صرفه جویی ۰.۲۷ مترمکعب مصرف گاز طبیعی و ۰.۲۲ لیتر مصرف آب می‌شود.

هم‌زمان با بهره‌برداری از این نیروگاه، آیین افتتاح مدرسه خیرساز حاج غلامرضا زیرک در پردیسان قم برگزار شد. این مدرسه در زمینی به مساحت پنج هزار و ۲۳ مترمربع و با زیربنای سه هزار و ۱۵۹ مترمربع در سه طبقه و بر اساس آخرین استاندارد‌های روز ساخته شده و دارای ۱۸ کلاس درس و مجهز به سه سامانه ۲۰ کیلوواتی تولید برق از انرژی پاک خورشیدی است.

دیگر خبرها

  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • الگری: به تمام اهداف خود نزدیک شده‌ایم و این یعنی فصل خوبی داشتیم
  • جای توربین‌های بادی دیگر در خیابان‌ها است
  • سیاست‌های خلاف تولید، بازنگری شود
  • حضور اکسید در نمایشگاه خودرو پکن ۲۰۲۴
  • تابستان چقدر کمبود برق داریم؟
  • شاخص شدت انرژی در کشور رو به افزایش است
  • حضور اکسید در نمایشگاه خودرو پکن 2024
  • افتتاح هفت نیروگاه خورشیدی در مدارس کشور