Web Analytics Made Easy - Statcounter

تکرار اشتباهات در وزارت آمورش و پرورش اینبار موجب لحاظ کردن تبصره"ممنوعیت بازدید از گلزار شهدا" شد ماجرایی که می تواند هشداری باشد بر ضعف نظارت ها و ضربه ای بر اعتماد عمومی به این وزارتخانه. ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۳:۴۹ اجتماعی آموزش و پرورش نظرات

آموزش‌وپرورش را می‌توان بزرگترین و به نوعی حساس‌ترین وزارتخانه کشور با بیش از 13 میلیون دانش‌آموز و حدود 900 هزار فرهنگی به عنوان مخاطب مستقیم و با احتساب خانواده‌های دانش‌آموزان بیش از 30 میلیون مخاطب در نظر گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزارتخانه‌ای که کوچکترین تصمیمات آن تبعات مستقیمی بر بخش وسیعی از جمعیت کشور دارد از این رو دقت نظر در تصمیم‌گیری‌ها در این نهاد باید بیش از هر دستگاه دیگری باشد اما متاسفانه چند سالی است این حساسیت‌ها تحت‌الشعاع بی‌دقتی‌ و ضعف نظارت ها قرار گرفته است که در نهایت منجر به بروز اشتباهاتی در این وزارتخانه کلیدی می‌شود.

در مدت اخیر گزارش‌هایی از بی‌دقتی در کتاب‌های درسی منتشر شد هر چند که مسئولان هر بار با توضیحاتی سعی در توجیه و حل مسئله داشتند.

اخیراً نیز ماجرای صدور دستورالعمل اردوهای دانش‌آموزی و گنجاندن تبصره ممنوعیت بازدید دانش‌آموزان پیش دبستانی، کلاس اول و دوم دبستان در آن منجر به بروز حساسیت‌هایی شده و این سوال را برای مخاطبان مطرح ساخته است که چرا بر صدور دستورالعملی که چندین ماه وقت برای نوشتن آن صرف شد، نظارت کافی اعمال نشد تا چنین تبصره‌ای در شرایطی که شهدا بخشی از ارزش‌های حاکم بر جامعه هستند گنجانده نشود.

در این دستورالعمل تنها با یک بند حضور دانش‌آموزان پیش‌دبستانی، کلاس اول و دوم دبستان را از حضور در آرامستان‌ها و گلزار شهدا منع می‌کنند با این استناد که به گفته روانشناسان حضور دانش‌‌‌آموزان خردسال در این فضا اثرات منفی بر روحیه‌شان دارد.تاکید بر ممنوعیت حضور دانش‌آموزان پیش‌دبستانی، کلاس اول و دوم ابتدایی در حالی در دستورالعمل جدید و البته آزمایشی اردوهای دانش‌آموزی لحاظ شده است که کلیدواژه‌های "هویت"، "ارزش‌ها"، "فرهنگ ایرانی و اسلامی" اصلی‌ترین مباحث سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش است.

بیان و ترویج درست و مناسب مبانی هویت در مدارس باید به گونه‌ای باشد که دانش آموزان به باورهای دینی وفادار و گذشته تاریخی خود را با افتخار بپذیرند و معرفی شهدا به عنوان جوانانی که روزگاری از خاک کشورخود در برابر هجوم دشمن دفاع کردند می‌تواند در انس گرفتن نسل امروز با ارزش‌های کشور نقش موثری داشته باشد.در ایام دفاع مقدس 36 هزار شهید دانش‌آموز از خانواده‌ آموزش‌وپرورش در راه دفاع از کشور جان خود را از دست دادند، شهدایی که چهره‌های سرشناس آنها در میان دانش‌آموزان شهید فهمیده یا بهنام محمدی هستند و حال باید به این سوال پاسخ داد که  حضور دانش‌آموزان پیش دبستانی یا ابتدایی بر مزار این شهدا، جنبه‌های تربیتی دارد یا آثار مخرب بر روحیه آنها؟

آیا لحاظ کردن این ممنوعیت منجر به ایجاد سوالات متعدد درباره چرایی این تصمیم در ذهن فرزندان شهدا نمی شود؟ آیا قراردادن  گلزار شهدا در کنار آرامستان یا هم سطح دیدن جانبازان با بیماران بدحال نشان از کج سلیقگی دست اندرکاران این دستورالعمل ندارد؟

در شرایطی که مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش سند تحول بنیادین را به عنوان محور برنامه‌های این وزاتخانه اعلام می‌کنند چنین بی‌دقتی‌هایی می‌تواند دستگاه آموزش‌وپرورش را تحت الشعاع قرار دهد.

در موردی دیگر نیز سایت رشد در مطلبی دربحث تحقیق در دین اسلام مطلبی عجیب منتشر شده بود که این مسئله نیز از ضعف نظارت های کافی حکایت دارد.

هر چند که وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر بی دقتی صورت گرفته در طرح این تبصره و استفاده از واژه "ممنوعیت حضر در گلزار شهدا" قول داد تا در دستورالعمل اصلی که فروردین سال آینده ابلاغ می شود, این مسئله را اصلاح کنند اما باید توجه داشت که ماحصل این بی‌دقتی‌ها و عدم نظارت ها چه در بحث صدور دستورالعمل یا بخشنامه ها و چه در بحث تدوین کتاب های درسی و محتواهای آموزشی موجب بروز بی اعتمادی جامعه به وزارتخانه ای می شود که می توان مدعی شد به لحاظ ماموریت ویژه اش در بحث تربیت نیروی انسانی کلیدی ترین وزارتخانه کشور محسوب می شود.

انتهای پیام

 

R1014132/P1361/S2,22/CT4

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۰۱۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیمی از دانش آموزان کشور راهی هنرستان می‌شوند

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز نخستین آیین نامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصویب شد و تا ۵ سال آینده، ۱۰۰۰ هنرستان جدید در کشور ساخته می‌شود و تعداد دانش آموزان در رشته‌های مهارتی در هنرستان به نیمی از دانش آموزان کل کشور می‌رسد. این عدد الان ۳۹ درصد است.

وی افزود: بر این اساس تا ۵ سال آینده هزار هنرستان جدید ساخته می‌شود و ۸۰۰ هنرستان هم با تبدیل کاربری ایجاد می‌شوند و تا پایان برنامه هفتم ۲۵۰۰ واحد هنرستان به واحد تولیدی تبدیل می‌شود.

صحرایی ادامه داد: به هنرستان‌های جوار صنعت تسهیلات داده می‌شود و هنرستان‌های تیزهوشان راه‌اندازی می‌شود و وزارتخانه‌های تعاون، نفت، صمت، گردشگری، راه، بهداشت، ورزش، محیط زیست و کشور مکلف به ایجاد حداقل ۵ هنرستان شدند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: موضوع تغییر تقویم آموزشی در قالب طرح در کمیسیون آموزش مجلس تصویب شده و در نوبت رسیدگی در صحن علنی مجلس است.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی آموزش و پرورش

دیگر خبرها

  • چرا اردستان معاونت آموزشی و پرورشی ندارد؟
  • پیش بینی ۵۲ میلیارد اعتبار در حوزه عمرانی آموزش و پرورش رزن
  • هوشمندسازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • طرح مراقبت‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان در سمنان اجرا شد
  • از متن تا حاشیه تغییر کتب درسی
  • آغاز ثبت‌نام اینترنتی کتب درسی دانش‌آموزان
  • تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند
  • ۱۰۰۰ هنرستان جدید در کشور ساخته می‌شود
  • نیمی از دانش آموزان کشور راهی هنرستان می‌شوند
  • جذب ۳ هزار نیروی دبیری در خراسان رضوی در سال جاری