Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@19:00:09 GMT

يک وجب زمين، چند متر سقف

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۸۰۱۹۲۴

يک وجب زمين، چند متر سقف

خبرگزاري آريا - اين روزها خانه داشتن براي بسياري از خانواده‌ها به دغدغه‌اي بزرگ تبديل شده است.قيمت ملک روز به روز بيشتر به آسمان نزديک مي‌شود و داشتن سقفي از آن خود را براي خانواده‌هاي زيادي به رويا تبديل مي‌کند. سريال جديد کيانوش عياري هم حول محور همين دغدغه و رويا مي‌چرخد و به بهانه خريد يک خانه ميان دو خانواده، داستاني اجتماعي را با ظرافت روايت مي‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


يک سقف مشترک
وقتي اين خبر اعلام شد که قرار است کيانوش عياري مجموعه‌اي جديد را بسازد و روانه آنتن تلويزيون کند، براي عده زيادي از طرفداران او گرفته تا اصحاب رسانه‌ها و منتقدان سينمايي‌اش اين سوال ايجاد شد که او اين‌بار چه رويکردي را در پيش خواهد گرفت و روي چه موضوعي دست خواهد گذاشت. حافظه مخاطبان هنوز مجموعه خوب آخرش «روزگار قريب» را به ياد دارد که به بهانه نمايش زندگي يک فرد و روزگارش، تحولات معاصر جامعه را به تصوير مي‌کشيد و از تغييراتي که ايران و ايراني طي نزديک به يک قرن از سر گذرانده بود، مي‌گفت. البته مخاطباني که حافظه‌اي پررنگ‌تر و ذهني فعال‌تر دارند، «هزاران چشم» او را هم به خاطر مي‌آورند؛ مهدي هاشمي، هزاران چشم نابينايي بود که از پشت عينک دودي‌اش به دنياي خاطرات و روايات آدم‌ها سرک مي‌کشيد و تصوير زندگيشان را در سرش مي‌ديد. اين کارگردان بعد از دو تجربه سينمايي حالا دوباره به تلويزيون برگشته و اين بار داستاني روز، معاصر و اجتماعي را براي روايت انتخاب کرده است.
«87 متر» که حالا چند ماهي است ساخت آن کليد خورده و جلو رفته، داستان دو خانواده را روايت مي‌کند؛ خليلي‌ها و پوردوراني‌ها که هر کدام دو دختر و يک پسر دارند و در شرايط اقتصادي تقريبا مشابه هم هر دو متعلق به طبقه متوسط جامعه محسوب مي‌شوند؛ طبقه‌اي که گرچه دغدغه‌هاي قشر ضعيف‌تر را ندارند و معاش نسبي‌شان تامين است، اما وسع مالي‌شان به طبقه بالاي جامعه هم نمي‌رسد و مصارف و مخارج آن گروه را نمي‌توانند داشته باشند. خليلي‌ها و پوردوراني‌ها بعد از احتمالا مدتي تلاش و جمع کردن اموال، بالاخره توانسته‌اند خانه‌اي براي خود دست‌وپا کنند و سقفي تازه براي دور هم بودن اعضاي خانواده‌شان بيابند؛ اما مشکل اين‌است که فروشنده کلاهبردار داستان، خانه را به هر دو خانواده فروخته و اين آغاز درگيري‌هاي آنهاست...
در 87 متر، علي دهکردي (در نقش عليرضا پوردوراني)، مهران رجبي (رجب خليلي)، فريبا کامران، شهين تسليمي، فريده سپاه‌منصور، حسين سليماني، سعيد پيردوست، محمد بحراني، ديبا زاهدي، مليکا نصيري، غزل شجاعي، رضا مسعودي، عرفان آصفي، الهه خادمي و نيما نوري‌زاده به نقش آفريني مي‌پردازند و بنا به پيش‌بيني عوامل، اين سريال قرار است نيمه دوم سال 97 از شبکه يک سيما روي آنتن برود.
اسباب و اثاثيه‌اي رها شده
لوکيشن اصلي سريال 87 متر و در واقع همان خانه مورد دعوا و مناقشه، حوالي خيابان نيلوفر تهران واقع شده است. خانه‌اي سه طبقه با دري سبزرنگ و نمايي قديمي و حياطي کوچک که ميان ديگر ساختمان‌هاي نماجديد و نوساز خيابان رخ مي‌نمايد و گروه مدتي است که در آن حاضر هستند. از همان جلوي در که به حياط وارد مي‌شوم، در کنار باغچه کوچکي که مأمن گربه‌ها شده است، تل اسباب و اثاثيه‌اي را مي‌بينم که در اين‌طرف و آن‌طرف پراکنده شده است؛ فرش‌هاي لوله شده، بوفه پذيرايي، رخت‌آويز و کمد و ديگر وسايلي که نشانه‌اي بر يک اسباب‌کشي و جابه‌جايي در حال انجام اما نيمه‌کاره‌ است. خانواده پوردوراني‌ها صاحبان اين وسايل هستند که با هزار اميد و آرزو وسايلشان را بار زده و به مقصد خانه جديد آمده‌اند اما با رسيدن به خانه، خليلي‌ها را حاضر و ساکن در آن مي‌بينند. اسباب و اثاثيه خليلي‌ها هم تا حدودي در طبقه دوم چيده شده است و بر خلاف نماي بيروني ساختمان، با ظاهر نونوار و ديوارهاي تازه گچ‌بري و نقاشي شده‌اش تصويري از داخل يک ساختمان نوساز را به نمايش مي‌گذارد.
صحنه‌اي که امروز در حال ضبط است، به ماجراي خليلي‌ها مي‌پردازد؛ اما به دليل بيماري مهران رجبي او در صحنه حاضر نيست و تنها ديالوگ‌هاي مربوط به صحبت‌هاي دو دخترش تصويربرداري مي‌شود.
تاثير دروغ در جامعه
کيانوش عياري که آخرين بار زندگي و روزگار دکتر محمد قريب را به تصوير کشيده بود، بعد از مدتي دوري دوباره به تلويزيون بازگشته و اين بار داستاني خانوادگي و اجتماعي را روايت مي‌کند. اين کارگردان مطرح کشور ايده ساخت 87 متر را هم برگرفته از جامعه مي‌داند و به ما مي‌گويد: ايده اوليه ساخت مجموعه‌ام به سال‌ها قبل برمي‌گردد؛ اما در آن زمان شرايط براي ساختش فراهم نبود. در آن زمان خلاصه فيلمنامه را نوشته بودم و بعد از سال‌ها به مرحله ساخت رسيد. عياري توضيح مي‌دهد: من انسانيت و ارتباطات ميان انسان‌ها را به تصوير مي‌کشم. مهم‌ترين عنصري که در اجتماع ميان انسان‌ها به چشم مي‌آيد، دروغ است و 87 متر هم از آنجا که سريالي در مورد انسان و انسانيت است، تاثير دروغ را در جامعه‌مان نشان مي‌دهد.
فرزند مستقل خانواده
الهه خادمي يکي از سه فرزند خانواده خليلي است که پيش از اين بازيگري را به صورت کوتاه در مجموعه‌هايي چون «زير هشت»، «آشپزباشي» و «پروانه» تجربه کرده و در واقع از حضور کارگرداناني مطرح و شاخص درس آموخته است. او توضيح مي‌دهد: هميشه براي به دست آوردن نقش‌هايم صبر کرده‌ام و بسياري از پيشنهادها را نپذيرفتم. هميشه منتظر نقش‌هاي خوب مانده‌ام و اين اتفاق براي هيچ بازيگري آسان نيست؛ ولي اين سختي را به جان خريدم چرا که کيفيت را از تعدد آثار مهم‌تر مي‌دانم. آقاي عياري هم نمونه بازي‌هايم را ديدند و مرا براي نقش ساناز اين مجموعه انتخاب کردند.
خادمي مي‌افزايد: ساناز فرزند بزرگ خانواده است؛ دانشجوست و دغدغه حل مشکلات خانواده‌اش را دارد. او دلش مي‌خواهد مستقل باشد و به خاطر استقلالش همواره با
خانواده مي‌جنگد.
دختر کوچک خليلي‌ها
مليکا نصيري هم در نقش فرناز، ديگر دختر خانواده خليلي پيش از اين بازيگري را با ايفاي نقش در چند فيلم کوتاه تجربه کرده است. او در خصوص شانس همکاري‌اش با کارگردان مطرحي چون عياري مي‌گويد: به نظرم کار کردن با آقاي عياري براي هر بازيگر معروف و غيرمعروفي به منزله يک شانس بزرگ است و من هم سعي مي‌کنم از همه اين شانس استفاده کنم و از او ياد بگيرم.
نصيري تصريح مي‌کند: فرناز، دختر کوچک خانواده ماجراهايي را مي‌فهمد و از رازهاي ديگران اطلاع مي‌يابد.
او دوست دارد بفهمد دور و برش چه خبر است و به روابط ميان آدم‌ها سرک مي‌کشد.
مادري مهربان
شهين تسليمي بازيگر زن تلويزيون و سينماست که تاکنون در آثار مختلف طنز و جدي ايفاي نقش کرده. او در 87 متر، نقش همسر مهران رجبي را به عهده دارد و براي چندمين بار همکاري با کيانوش عياري را تجربه مي‌کند. او درخصوص نقشش در اين سريال به جام‌جم مي‌گويد: اختلافاتي که بين اين دو خانواده بر سر تصاحب خانه وجود دارد، محور اصلي قصه را تشکيل مي‌دهد. همسرم (مهران رجبي) يک معلم، نقاش و هنرمند است و من هم در نقش مادر و هدايت‌کننده امور داخلي خانواده‌مان هستم؛ تصويري که عموما در مجموعه‌هاي ديگر هم از مادران مي‌بينيم و در نقشم برخلاف ظاهر خشني که دارم، مادري مهربان را به تصوير مي‌کشم!
اين بازيگر با اشاره به نقش مقابلش هم توضيح مي‌دهد: همکاري با مهران رجبي را در کارهاي قبلي تجربه کرده بودم. او از آن جمله بازيگراني است که کار کردن با او بسيار راحت بوده و بازي روانش باعث مي‌شود بازيگر مقابل، ديالوگ‌هايش را به خاطر بياورد و راحت بگويد. تسليمي خاطرنشان مي‌کند: کيانوش عياري کارگرداني است که روي صحنه‌ها و دکوپاژها و حتي راه رفتن بازيگران حساسيت دارد و فضايي که در پشت‌صحنه آثارش حاکم است، کاملا حرفه‌اي و جدي است و به بازيگران درس مي‌دهد.
زهرا غفاري

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۰۱۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، فرماندار مشهد روز پنجشنبه در مراسم قرعه کشی زمین‌های طرح جوانی جمعیت در شهر بینالود، گفت: بالغ بر سه هزار قطعه زمین به طرح نهضت ملی مسکن در شهر‌های ملک آباد و بینالود بخش احمدآباد این شهرستان اختصاص یافته است.   محسن داوری افزود: از این تعداد، دو هزار و ۶۰۰ قطعه زمین برای طرح نهضت ملی مسکن در بینالود اختصاص یافته که از این میزان، ۱۰۰ قطعه زمین برای طرح جوانی جمعیت امروز میان خانواده‌های واجد شرایط دارای چهار فرزند قرعه کشی شد.   وی گفت: برخلاف زمین‌های طرح ملی مسکن که به صورت اجاره ۹۹ ساله به متقاضیان تعلق گرفته، شرکت عمران بینالود مکلف است در زمان مقرر سند قطعی را به نام مالکان زمین‌های طرح جوانی جمعیت تحویل دهد.   فرماندار مشهد خاطرنشان کرد: پارسال نیز بیش از ۶۰۰ قطعه زمین به طرح نهضت ملی مسکن شهر ملک آباد اختصاص یافت و به متقاضیان واگذار شد که هنوز ۳۶۰ متقاضی پی ریزی یا همان فونداسیون این واحد‌ها را آغاز نکرده اند.   او ادامه داد: طی ۲۳ سال گذشته، زمین در شهر ملک آباد برای طرح‌های مسکن دولت‌های گذشته تامین نشده بود که با اهتمام ویژه این دولت، ۲۳ هکتار زمین در قالب ۲ پهنه به محدوده شهر ملک آباد الحاق شد.   داوری خواستار شتاب بخشی در تحویل زمین‌ها به متقاضیان در بخش احمدآباد شد و گفت: اگر ۳۶۰ متقاضی که در ملک آباد زمین دریافت کرده اند، در مدت معین پی ریزی واحد مسکونی خود را آغاز نکنند، زمین آنها پس گرفته می‌شود.   وی افزود: شرکت عمران شهر جدید بینالود مکلف است تا پایان اردیبهشت، زمین‌های متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در این شهر را بدون دریافت هزینه آماده سازی، به متقاضیان واگذار کند و مردم نیز تا پایان خرداد باید پی ریزی زمین‌ها را انجام دهند.   فرماندار مشهد گفت: متقاضیان نیز می‌توانند از تسهیلات پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی با سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله برای ساخت واحد‌های نهضت ملی مسکن بهره‌مند شوند.   چهار میلیون نفر جمعیت شهرستان مشهد در شهر‌های مشهد، رضویه، ملک آباد و بینالود و ۴۰۰ روستای کوچک و بزرگ آن سکونت دارند.    حدود یک و نیم میلیون نفر از این تعداد در مناطق روستایی به ویژه بافت حاشیه نشین و روستا‌های چسبیده به مشهد زندگی می‌کنند.

دیگر خبرها

  • تامین زمین ۲۰۰ مشمول جوانی جمعیت در نجف آباد
  • خشم پدر، جان همسر و فرزندش را گرفت
  • تظاهرات خانواده‌های اسرای صهیونیست مقابل خانه گانتس و نتانیاهو
  • نبود زمین برای ساخت مسکن، چالش این روزهای مددجویان و کمیته امداد
  • انتطار مردم پارسیان برای دریافت زمین‌های طرح جوانی جمعیت
  • عرضه زمین راهگشا برای استفاده از ظرفیت‌های مردمی در ساخت مسکن است
  • آتش و فراموشی؛ روایت استاد فلسطینی از زندگی خانواده او در غزه
  • اختصاص ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند
  • تحویل زمین به آبکاران به شرط آغاز ساخت پیش‌تصفیه
  • معرفی رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان پیرانشهر