Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز گفت: تهیه اطلس فرهنگی البرز ، گامی مهم و ضروری در مسیر اصلاح فرهنگ عمومی استان است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از البرز به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در این استان، سی و هشتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان البرز، روز گذشته چهارشنبه ۴ بهمن با حضور استاندار و سایر مسئولین فرهنگی استان، در محل دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این جلسه آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی همدانی ضمن تبریک ایام ولادت حضرت زینب (سلام‌الله علیها)، بیان داشت: زینب کبری (سلام‌الله علیها) با تمام خصایل و کرامات نفسانی خود، در جامعه ناشناخته است و یکی از کارهای فرهنگی ما باید شناخت و شناساندن همین الگوها به مردم باشد.

وی با اشاره به تعطیلی طولانی‌مدت شورای فرهنگ عمومی استان البرز، اظهار داشت: شروع دوره جدید این شورا در ماه انقلاب را به فال نیک گرفته و امیدواریم با حضور مدیرکل جدید ارشاد استان، از مسائل ویترینی و سطحی فاصله گرفته و شاهد تحولاتی در ساختار فرهنگی البرز باشیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز با بیان اینکه ریشه انقلاب اسلامی، فرهنگ اسلام است، گفت: حرکت تمام ارکان نظام اسلامی، همواره باید به سوی ارتقای آگاهی‌ها و رشد فرهنگ جامعه باشد.

وی با اشاره به سیر مقابله دشمن با انقلاب اسلامی، از شبیخون و تهاجم فرهنگی تا ولنگاری و قتل‌عام فرهنگی در کشور، تصریح کرد: رهبر انقلاب، فرهنگ را به هوا تشبیه کرده‌اند که اگر این هوا مسموم شود، همه‌ی گروه‌ها و اقشار جامعه را مسموم می‌کند.

امام‌جمعه کرج با بیان اینکه بازگشت بسیاری از معضلات اجتماعی به فرهنگ و خصوصاً فرهنگ عمومی مردم است، خاطرنشان ساخت: عقاید، باورها، هنجارها، آداب‌ورسوم و همه‌ی هنجارهای جامعه در فرهنگ عمومی متبلور می‌شود.

وی ادامه داد: بدیهی است که در کشور ما که نظام آن بر احکام الهی دین اسلام استوار است، فرهنگ عمومی نیز باید به این جهت گرایش داشته باشد.

آیت‌الله حسینی همدانی خاطرنشان ساخت: اسلام همان‌طور که برای تمام جهات فردی اشخاص، دستورالعمل‌هایی دارد، برای جامعه‌ی انسانی نیز قوانینی معرفی کرده است.

وی با اشاره به تفاوت بنیادین فرهنگ اسلامی و فرهنگ غربی، خاطرنشان ساخت: فرهنگ اسلامی محبت، مودت، همکاری، همیاری، عدالت اجتماعی، ظلم‌ستیزی و استکبارستیزی و امثال‌ذلک را محور حرکت جامعه قرار و الگوهای رفتاری را از اندیشه‌های دینی می‌گیرد، درحالی‌که مبنای فرهنگ عمومی غربی، رفتارهای عرفی جامعه در هر زمان است.

امام‌جمعه کرج با اشاره به حرکت‌های مردمی چون تشییع پیکر شهدا یا حضور در سایر ایام‌الله و تأثیر سازنده این حرکت‌ها بر فرهنگ جامعه، تأکید کرد: فرهنگ عمومی بخش مهمی از فرهنگ کلان جامعه است که از خود جامعه و گروه‌های اجتماعی تأثیر می‌پذیرد، لذا اصلاح آن نیز باید توسط خود مردم انجام شود و هرگز با اجبار و فشار دستگاه‌ها حاصل نمی‌شود.

نماینده رهبر انقلاب در استان البرز با گلایه از عدم اجرای صحیح سیاست‌های فرهنگی و قوانین مصوب این حوزه در استان و ضعف زیرساخت‌های این حوزه، اظهار داشت: در کنار توجه به وجوه آشکار فرهنگی جون معماری و سیمای شهر یا عرف و هنجارهای پوششی جامعه، وجهه پنهان و نامحسوس فرهنگ عمومی که دربرگیرنده‌ی مسائلی چون وقت‌شناسی و وجدان کاری یا رعایت احترام و ادب اجتماعی است نیز نباید مغفول واقع شود.

وی افزود: صداوسیمای ما که در بیان امام (ره) به یک دانشگاه تعبیر شد و از اثرگذارترین وجوه فرهنگی است، متأسفانه امروز به اشکال مختلف بی‌احترامی به والدین یا اسراف و تجمل‌گرایی و سایر ناهنجاری‌های دینی و اجتماعی را اشاعه می‌دهد.

آیت‌الله حسینی همدانی با اشاره به گستردگی نیازها و شرایط فرهنگی در نقاط مختلف کشور، تأکید کرد: اجرای سیاست‌های کلی فرهنگی که بر عهده این شورا گذاشته‌شده، باید با نگاه بومی به داشته‌های استان موردتوجه قرار گیرد و تهیه اطلس فرهنگی البرز ، گامی مهم و ضروری در مسیر اصلاح فرهنگ عمومی استان است.

وی تأکید کرد: همه‌ی دستگاه‌ها باید با ارائه و همگرایی اطلاعات و داده‌های فرهنگی، در راستای تهیه اطلس فرهنگی استان گام بردارند.

پایان پیام/301

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۰۲۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمینه توسعه فرهنگ کتابخوانی در کردستان مهیا است

نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان وجود ۳۳۰ هزار دانش‌آموز در استان را ظرفیتی بزرگ برای توسعه فرهنگ کتابخوانی در کردستان دانست - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی پیش‌ از ظهر امروز در دیدار با دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که در دفتر نماینده ولی‌فقیه در کردستان برگزار شد، ضمن خیرمقدم به مهمانان؛ به روایتی از بازدیدهای میدانی از کتابخانه‌ شهرستان‌ها و بررسی مشکلات از نزدیک پرداخت و اظهار داشت: ظرفیت‌های فرهنگی و نیروهای انسانی مستعدی در کردستان وجود دارد که نیاز به توجه بیشتر است.

وی خواستار رسیدگی و توجه مسئولان کشوری به حوزه کتابخانه‌های کردستان شد و گفت: ساختمان کتابخانه، تجهیزات و نوع کتاب‌ها در سنندج نیاز به بازسازی و به‌روزرسانی دارد. توجه به حوزه کتاب و کتابخوانی موجب توسعه فرهنگی جامعه خواهد شد.

زیباسازی و شاداب‌سازی فضای کتابخانه‌ها در اولویت قرار گیرد

نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان با اشاره به اینکه در برخی از شهرستان‌ها تعداد اعضای کتابخانه‌ها کم است، تصریح کرد: فضاسازی، شاداب‌سازی و طراحی فضای داخلی کتابخانه‌ها در اولویت قرار گیرد تا باعث ترغیب مراجعه‌کنندگان شود چراکه در بازید میدانی که از بیجار داشتم وضعیت کتابخانه این شهرستان چندان مناسب بود.

وی افزود: زیباسازی فضای درونی و بیرونی کتابخانه‌های عمومی می‌تواند در جلب توجه عمومی مردم به این مکان مقدس فرهنگی بسیار تأثیرگذار باشد

پورذهبی با ابراز خرسندی از اینکه کردستان؛ هنرمندان، هنرپیشه، موسیقدانان و نویسندگان بسیار مستعد و در تراز دارد، عنوان کرد: حیف است که این همه ظرفیت و استعدادها به کار گرفته نشوند. خواستار توجه به این عزیزانمان هستیم.

اعتبارات لازم به حوزه کتابخانه‌های کردستان اختصاص یابد

وی وجود 330 هزار دانش‌آموز در استان را ظرفیتی بزرگ برای توسعه فرهنگ کتابخوانی در کردستان دانست و اظهار کرد:  این دفتر آمادگی حمایت از ترویج مطالعه و کمک فکری را دارد. باید زمینه مطالعه ویژه اقشار مختلف در جامعه فراهم شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان تأکید کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی با توجه به ظرفیت‌های این حوزه، در راستای اجرای برنامه‌های فرهنگی و ترویج فرهنگ کتابخوانی تلاش کند تا بلکه زمینه دسترسی و عدالت فرهنگی بیش از پیش برقرار شود.

پورذهبی با تأکید بر اینکه اعتبارات لازم به حوزه کتابخانه‌های استان اختصاص یابد، ابراز داشت: کتابخانه مریوان، سقز، سروآباد و بیجار نیازمند توجه بیشتر هستند.

انتهای پیام/481/

دیگر خبرها

  • زمینه توسعه فرهنگ کتابخوانی در کردستان مهیا است
  • برش استانی فرهنگی قزوین از برش‌های مستغنی و باکیفیت کشور است
  • اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی ویژه خانواده و بانوان در البرز
  • تشکیل شورای تأمین فرهنگی در استان قزوین
  • دستگاه‌ها دلیل عدم اجرای مصوبات شورای فرهنگ عمومی را اعلام کنند
  • شورای فرهنگ عمومی باید به قرارگاه تبدیل شود
  • فناوری‌های تجربه شده در حوزه فرهنگی اجرا شود
  • فرهنگ سازی و اغنای عمومی در حوزه عفاف حجاب اساسی و ضروری است
  • ترویج فرهنگ کتابخوانی نیاز امروز جامعه است
  • انس عمومی با ادبیات کهن پارسی؛ یکی از مسیر‌های حفظ حافظه‌ی فرهنگی جامعه