Web Analytics Made Easy - Statcounter

هر بار که گشتی در سطح شهر می زنیم چه پیاده و چه با خودروی شخصی و عمومی از پایین بودن سطح فرهنگ در جامعه گلایه می کنیم و بر لزوم فرهنگ سازی در تمام زمینه ها پا می فشاریم غافل از اینکه جامعه خود را به خوبی نمی شناسیم و نمی دانیم چگونه فرهنگ سازی کنیم.

فرهنگ، مجموعه ‌ای به هم پیوسته از آگاهی ‌ها، باورها، ارزش‌ ها، هنجارها و آداب و رسوم ضروری برای یک جامعه است که هویت اعضای آن را تعریف می‌ کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گاه شاخص ها و میزان این آگاهی ها، باورها، ارزش ها و هنجارها در یک جامعه نسبت به جامعه دیگر متفاوت است لذا باید تلاش کنیم اگر سطح این شاخص ها در جامعه ما پایین است آنها را ارتقا دهیم.
بهتر است در راستای ارتقای این شاخص ها به جای شعار دادن، اقدام عملی کنیم و با ارسال پیام های فرهنگی کوتاه و مستقیم بی پرده با جامعه سخن بگوییم.
در همایش ها و برنامه های مختلف فرهنگی همواره یک مقام مسئول یا کارشناس سخن از لزوم ارتقای فرهنگ جامعه به زبان می آورد ولی در این سخنرانی ها یا راهکار ارائه نمی شود یا اگر هم راهکاری ارائه می شود فقط به درد قشر تحصیلکرده و فضای آکادمیک می خورد حال آنکه درک این پیام های پیچیده فرهنگی برای طیف وسیعی از جامعه دشوار است.
بارها دیده ایم وقتی مسئولی در خصوص فرهنگ سازی و مباحث این چنینی سخن می گوید بیشتر حاضران خود را به کاری مشغول می کنند؛ یا سر را در گوشی فرو می برند یا با این کنایه که خود سخنران هم نمی فهمند چه می گوید مشغول صحبت با بغل دستی می شوند!
شاید حق با آنها است چرا که درک سخنان سنگین برخی سخنرانان از عهده همه شنونده ها خارج است لذا اگر قصد فرهنگ سازی داریم نباید فقط به مباحث ثقیل فلسفی اجتماعی اکتفا کنیم و شعار دهیم بلکه باید پیام های کوتاه و مستقیم به جامعه ارسال کنیم و با مصداق و راه حل سخن برانیم.
با نگاهی به اخبار رسانه ها در خصوص فرهنگ سازی به اخبار و عناوینی برمی خوریم که در بسیاری از موارد راهکار عملی برای رفع مشکلات فرهنگی جامعه ارائه نشده است.
در این بین البته رسانه ها از جمله صدا و سیما، خبرگزاری ها، سایت های خبری، روزنامه ها و نشریات نیز نقش برجسته ای دارند و باید با انتشار پیام های فرهنگی کوتاه و مستقیم وارد میدان شوند مثلا در پیامی هماهنگ به رانندگان اعلام کنند که هر زمان مثلا نیمه شب و هر جا مثلا مقابل بیمارستان نباید بوق زد و در این پیام تبیین شود که بوق زدن های بی مورد ممکن است چه خطراتی داشته باشند.
*رئیس مرکز لرستان

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۰۲۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مستند کوتاه ایرانی «با قید محرمانگی» در اوبرهاوزن آلمان

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، «با قید محرمانگی» درباره زنان یک روستاست که به نهادهای دولتی نامه‌ای محرمانه نوشته‌اند. شروین وحدت و پیام عزیزی تهیه کنندگی و کارگردانی مشترک این کار را به عهده داشته‌اند. بعد از «فیلم خانه سیاه است»، ساخته فروغ فرخزاد، که دوره یازدهم این جشنواره نمایش داده شد و جایزه اصلی را نیز دریافت کرد، با قید محرمانگی تنها فیلم ایرانی است که به اوبرهاوزن راه یافته است.

گفتنی است که فستیوال اوبرهاوزن یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین جشنواره‌های فیلم کوتاه در دنیاست که هر ساله از یکم تا ششم می ( 12 تا 17 اردیبهشت) برگزار می‌شود و برنده جایزه بزرگ این جشنواره به رقابت‌های آکادمی اسکار معرفی خواهد شد.

عوامل « با قید محرمانگی» عبارتند از:

تهیه کننده و کارگردان: شروین وحدت، پیام عزیزی، تدوین: محسن ظهرابی، فیلمبردار: کیوان ایمانی، موسیقی: احسان آنالویی، صداگذار: سامان شهامت و بهزاد مهدی‌زاده، اصلاح رنگ و نور: رضا تیموری، صدابردار: شروین وحدت،  مدیر روابط‌عمومی: سعید اسلام‌زاده، طراح پوستر: متین خیبلی، دستیارکارگردان: رضا عزیزی، مدیر تولید: مهرسام حق‌جو، عکاس: کیوان ایمانی، پخش بین‌الملل: نشاط باقری

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از روند آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران مطرح کرد؛باید فضای تبلیغی و محیطی تهران در قُرُق نمایشگاه بین‌المللی
  • بازدید وزیر فرهنگ از مراحل آماده سازی نمایشگاه کتاب تهران
  • لزوم جمع آوری پایانه قدیم شرق در کوتاه‌ترین زمان ممکن
  • دانشگاه با فرهنگ‌سازی در جامعه خودباوری را به منصه ظهور برساند
  • تاثیرگذاری فیلم‌های کوتاه بیشتر است/ آشنایی نسل‌ امروز با فرهنگ رضوی
  • تصویب اولویت‌های اساسی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی گیلان
  • فرهنگ سازی به زمان نیاز دارد
  • مستند کوتاه ایرانی «با قید محرمانگی» در اوبرهاوزن آلمان
  • پیام تسلیت استاندار مازندران در پی درگذشت نخبه مازندرانی؛ زنده یاد سید اسماعیل نصرالهی
  • پیام تسلیت استاندار مازندران در پی درگذشت نخبه مازندرانی