Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-29@08:13:55 GMT

تراژدی تمام نشدنی مشکلات معلولان در تایباد

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۸۰۶۱۶۱

تراژدی تمام نشدنی مشکلات معلولان در تایباد

ایجاد اشتغال برای معلولان و افزایش دریافتی ماهیانه، مهمترین دغدغه خانواده های دارای معلول تایباد است که ظاهرا این تراژدی حالا حالاها قصد حل شدن ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تایبادخبر،  معلولان آسیب‌پذیرترین قشر جامعه هستند که با توجه به حمایت‌های اداراتی مانند بهزیستی و دیگر سازمان‌ها بازهم مطمئناً برای گذران زندگی عادی و روزمره خود با مشکلات فراوانی روبرو هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

افراز پدر یک معلول اعصاب و روان در گفتگو با خبرنگار ما عنوان کرد: فرزندم علی دارای معلولیت روانی و تحت پوشش بهزیستی است، اما کمیسیون پزشکی حوزه نظام‌وظیفه که یک‌بار برای معافیت پزشکی اقدام کردیم، معلولیت آن را تائید نکردند و کارت معافیت سربازی فرزندم که الآن ۲۴ ساله شده است را نتوانستیم بگیریم.

 

وی ادامه داد: فرزندم در مدارس استثنایی تا مدرک سیکل خود را گرفته و الآن بیکار هست. بنده نیز وضع مالی زیاد مناسبی ندارم که تا آخر عمر بتوانم خرج فرزندم را تقبل کنم به همین سبب درخواستم از اداره بهزیستی شهرستان جذب و به‌کارگیری و ایجاد اشتغال برای فرزندم است.

 

مادر امید نیازی معلول قطع نخاعی عنوان کرد: شش سال است فرزند من قطع نخاع از گردن است. پدرش هم سالمند است و عمل قلب باز انجام داده و توان کار ندارد، میزان دریافتی ما الآن پس از چند ماه تنها ۲۲۰هزار تومان به‌عنوان حق پرستاری بوده است که این مبلغ حتی هزینه‌های مربوط به زخم بستر فرزندم که در این چند سال افتادگی گریبان گیرش شده است، نمی‌شود.

 

وی ضمن اشاره به اینکه ماهه است پیگیر تخصیص یافتن یک پرستار برای فرزندم هستم، افزود: بهزیستی شهرستان در پاسخ به ما عنوان کرده‌اند که پرستار برای دیگر مریض‌های قطع نخاعی فرستاده‌شده است و شما باید مدتی منتظر بمانید.

 

این مادر ضمن اشاره به مشکلات مالی اضافه کرد: با توجه به خشک‌سالی‌های پیاپی و وضعیت اقتصادی دیگر فرزندانم آن‌ها نیز توان کمک مالی کردن به ما را ندارند که اگر اداره بهزیستی یک وام بلندمدت به ما بدهد، بسیاری از مشکلات ما رفع خواهد شد.

 

وی ضمن اشاره به تقاضای خاطرنشان کرد: فرزندم در این سال‌ها به زخم بستر نیز دچار شده است که رسیدگی و ضدعفونی کردن همین زخم نیز هزینه‌های فراوانی برای ما دارد که میزان دریافتی حمایتی ما از اداره بهزیستی کافی نیست.

 

مهدی عزتی، رییس اداره بهزیستی تایباد در گفتگو با تایبادخبر عنوان کرد: بهزیستی در چهار حوزه فعالیت دارد. اولین حوزه که عموم مردم بهزیستی را با آن می شناسند حوزه توان بخشی است که این حوزه دررابطه با معلولین(جسمی حرکتی، نخاعی، شنوایی، بینایی، ذهنی و اعصاب و روان) فعالیت می کند.  حوزه دیگر  امور اجتماعی (زنان بی سرپرست یا بدسرپرست) که بین ما و کمیته امداد در برخی موارد مشترک است. حوزه سوم کاری ما حوزه مشارکتهای مردمی و چهارمین حوزه کاری بهزیستی پیشگیری و آموزش است که مراکز سلامت روان، مشاوره و کمپهای ترک اعتیادمان در این حوزه است.

 

وی عنوان کرد: بسیاری از همکاران ما از استراحت خودشان حتی می گذرند تا به خانواده های تحت پوشش رسیدگی کنند. عقیده ما این است که بجای اینکه ارباب رجوع به اداره ما مراجعه کند ما باید به سراغ آنها برویم. سعی ما بر این است که از تمامی خانواده های تحت پوشش بهزیستی چه در شهر و چه در روستا سرکشی کنیم.

 

آیا معافیت معلولین از سربازی بعهده بهزیستی است؟

عزتی درخصوص معافیت های سربازی معلولین با بیان اینکه برای معافیت خود معلول حوزه نظام وظیفه و برای معافیت اعضای خانواده معلول بهزیستی اقدام کننده است، افزود: پروسه معافیت معلولین از سربازی را ما انجام نمی دهیم. کمیسیون پزشکی حوزه نظام وظیفه انجام می دهد. ما تنها کاری که انجام می دهیم بعنوان معلول بهزیستی، مشمولان را به پلیس +10 معرفی می کنیم و تمام چرخه کاری آن در خود حوزه نظام وظیغه و کمیسیون پزشکی آنجا انجام می شود. یعنی بهزیستی هیچ دخل و تصرفی در معافیت معلولان ندارد.

 

 

وی اضافه کرد: وقتی در خانواده ای یک شخص معلولیت شدید داشته باشد، بهزیستی می تواند برای معافیت یکی از اعضای آن خانواده ورود پیدا کند و یا اگر دو عضو در خانواده معلول باشند یکی از برادران را می توان با پیگیری های اداره بهزیستی از سربازی معاف کرد.

 

نحوه جذب معلولین در ادارات

عزتی در پاسخ به این سوال که آیا بهزیستی می تواند برای بکارگیری معلولین در ادارات ورود پیدا کند؟ عنوان کرد: روند جذب نیرو در ادارات برعهده دولت هست و بهزیستی تنها بخش کوچکی از دولت است و نمی تواند در جذب نیروهای دیگر دستگاهها ورود پیدا کند. اما طبق قانون از معلولینی که دارای مدرک تحصیلی مرتبط با یک رشته شغلی باشند، حمایت و یک امتیاز سه درصدی برای آنها در هنگام مصاحبه لحاظ خواهد شد.

 

 

رییس بهزیستی تایباد در بخش دیگری از گفتگو دررابطه با حمایت از خانواده های دارای بیمار ضایعه نخاعی، عنوان کرد: خانواده هایی که فرزندان آنها دچار ضایعه نخاعی هستند، هر ماه 150 هزارتومان حق پرستاری دریافت می کنند. البته این مبلغ گاهی اوقات بصورت سه ماهه و یا چندماهه پرداخت می شود و بدین گونه نیست که هر ماه واریز شود. ما نیز قبول داریم که چنین مبلغی مطمئنا جوابگوی هزینه های درمانی این بیماران نخواهدبود، اما بهزیستی فقط توان حمایت و کمک کردن به این بیماران را دارد و نمی تواند تمامی هزینه های آنها را پرداخت نماید.

 

وی تصریح کرد: امسال برای دو خانواده که بیمار ضایعه نخاعی و مشکلات جسمی و حرکتی بسیار شدید دارند، در خانه های آنها بصورت رایگان بالابر نصب کردیم که جابجایی بیمار آنها بسیار راحت شده است.

 

تایباد یکی از شش شهرستان اجراکننده طرح ماد در استان

عزتی بیان کرد: در سطح 28 شهرستان استان، اداره بهزیستی تایباد از لحاظ عملکرد رتبه دوازدهم را دارد که این نشان دهنده پیشرفت هشت پله ای در یک سال گذشته است. در استان خراسان رضوی تنها شش شهرستان طرح "ماد" را اجرا می کنند که تایباد یکی از این شش شهرستان است.

 

رییس اداره بهزیستی تایباد عنوان کرد: در شهرستان تایباد در حوزه توانبخشی دوهزار و 409 پرونده داریم که بیش از 450 نفر از آنها حقوق بگیر این اداره هستند.

 

واگذاری 10 واحد مسکن مهر به مددجویان بهزیستی شهر تایباد

وی ضمن اشاره به اینکه رشد جذب اعتبار بهزیستی تایباد در سال 96 نزدیک به چهار برابر بوده است، افزود: امسال 10 واحد مسکونی مهر را برای واگذاری به خانواده های تحت پوشش بهزیستی کارهایشان را انجام دادیم که تعدادی از آنها واگذار شده است و امیدواریم تا سال 97 تمامی این 10 واحد به خانواده ها واگذار شود. برای هر یک از این واحدها 30 میلیون تومان بلاعوض از طرف بهزیستی پرداخت شده است.

 

وی افزود: امسال اداره بهزیستی شهرستان تایباد کمپ ترک اعتیاد میان مدت با ظرفیت 30 نفر در شهر کاریز احداث کرده و  همچنین در حال احداث یک اورژانس در شهرتایباد هستیم.

 

عزتی گفت: در بسیاری از ادارات مناسب سازی برای تردد معلولین انجام شده است و ما با دیگر ادارات پرتردد و بانکها رایزنی ها انجام داده ایم تا مناسب سازی انجام شود.

 

نبود مناسب سازی لازم برای معلولین در برخی از بانکهای تایباد

وی ضمن اشاره به اینکه مناسب سازی تنها برای استفاده معلولان و جانبازان نیست بلکه سالمندان نیز نیاز به این مناسب سازی دارند، ادامه داد: بانک ملت و رفاه که مددجوی ما بیشتر در آنها تردد دارد، پیگیر هستیم تا مناسب سازی انجام شود و همچنین اورژانس بیمارستان باید ورودی آن درب اتومات باشد تا رفت و آمد برای معلولین ما آسان باشد. در اداره تامین اجتماعی تایباد نیز باید یک بالابر نصب شود.

 

 

رییس بهزیستی تایباد درمورد حمایت از خانواده های دارای چند معلول گفت: دولت به خانواده هایی که بیش از یک معلول دارند، در شهرهای زیر 25 هزارنفر 32 میلیون تومان، در روستاها 18 میلیون تومان و در شهر تایباد 30 میلیون تومان بصورت بلاعوض برای ایجاد منزل مسکونی پرداخت می کند.

 

وی در پایان گفت: در سال 96 برای اولین بار در شهرستان تایباد هفت مورد بیمار اوتیسم را شناسایی و تشکیل پرونده دادیم تا خدماتی را به این عزیزان ارائه دهیم.

 

لازم به ذکر است درخواست خانواده های معلول شهرستان تایباد جذب فرزندان آنها در شرکتها، ادرات و دیگر فرصتهای شغلی و همچنین افزایش میزان دریافتی ماهیانه خانواده های دارای بیمار ضایعه نخاعی بود.

انتهای پیام/

 

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۰۶۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۳ درصد پرونده های مشاوره طلاق در مازندران منجر به ساز شد

به گزارش خبرنگار مهر، فریبا بریمانی صبح شنبه در گفت وگ و با خبرنگاران ضمن تبریک فرا رسیدن روز «روانشناس و مشاوره» با بیان اینکه روانشناسان در ایجاد یک جامعه سالم از نظر جسمانی و روانی نقش بسزایی دارند، گفت: روانشناسان به افراد جامعه کمک می‌کنند تا بتوانند احساسات و رفتارهای خود را بهتر درک کرده و آنها را مدیریت کنند تا زندگی با کیفیت تری داشته باشند.

مدیرکل بهزیستی مازندران یکی از اهداف سازمان بهزیستی کشور را برنامه‌ریزی و تلاش در جهت ارتقا سلامت روان آحاد جامعه دانست و عنوان کرد: در حال حاضر ۲۱۲ مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی در سراسر استان در راستای ارائه مشاوره تخصصی در زمینه‌های فردی و خانوادگی، ازدواج، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، تحصیلی، ارتقا توانمندی‌های معنوی، اخلاقی و فکری و … به شهروندان فعالیت دارند.

بریمانی به ارائه خدمات مشاوره حضوری اشاره و عنوان کرد: ۱۶۶ هزار و ۳۰۱ نفر در سال گذشته با مراجعه به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی از متخصصین امر خدمات دریافت کردند.

مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه خدمات روانشناختی و ارتقای سلامت روان به صورت تلفنی نیز صورت می‌گیرد، افزود: طی یک سال اخیر ۱۹۴ هزار و ۵۶۸ نفر طی تماس با خط ۱۴۸۰ صدای مشاور، جهت برطرف کردن مشکلات روانشناختی در زمینه‌های فردی و خانوداگی، کودک و نوجوان، تحصیلی، شغلی، مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره طلاق، توانایی تصمیم گیری صحیح و مناسب و همچنین تقویت مهارت‌های زندگی و مهارت‌های بین فردی مشاوره تلفنی دریافت و از مزایای این خط بهره مند شدند.

این مسؤول از ارائه آموزش به بیش از هشت هزارو ۳۰۰ نفر از جوانان در آستانه ازدواج در سال گذشته خبر داد و اظهار داشت: بی شک، یکی از راهکارهای مؤثر پیشگیری از جدایی و طلاق زوجین، آموزش پیش از ازدواج است که به ارتقای توانمندی فردی در انتخاب همسر مناسب و تشکیل خانواده موفق کمک می‌کند که این افراد جهت تقویت و ثبات خانواده در کارگاه‌ها و جلسات آموزشی پیش از ازدواج شرکت کردند.

وی اعلام کرد: سال گذشته، ۱۴۰۹۹ زوج مازنی جهت افزایش استحکام روابط زوجین در کلاس‌های آموزشی و مشاوره حین ازدواج شرکت کرده‌اند.
مدیر کل بهزیستی استان ارتقای سلامت و توانمندسازی روانشناختی زوجین، افزایش رضایتمندی زندگی زناشویی و تحکیم بنیان خانواده را از جمله اهداف برنامه‌های پیشگیرانه و ارتقایی سازمان بهزیستی در حوزه خانواده برشمرد و گفت: در این راستا در سالی که گذشت ۱۵۴۱۱ نفر از آموزش زندگی خانواده و ۴۴ هزار و ۹۹ نفر از آموزش‌های مهارت‌های زندگی بهره مند شدند.

وی انتخاب همسر و ازدواج را هم از بعد اجتماعی و هم از بعد فردی برای افراد جامعه، مرحله مهم و حساسی دانست و ادامه داد: ۹۶۸۰ نفر در سال گذشته از مراکز مشاوره سراسر استان جهت ازدواج و انتخاب همسر خدمات مشاوره‌ای دریافت نمودند. چرا که انتخاب درست و مناسب هم فرد را به آرامش می‌رساند و هم جامعه را از بحران مسائل اجتماعی آسیب زا مانند طلاق و پیامدهای آن حفظ می‌کند.

مدیرکل بهزیستی مازندران به مشاوره طلاق در مراکز بهزیستی نیز اشاره کرد و افزود: در سال گذشته تعداد، ۴۶ هزار زوج در مراکز مشاوره، خدمات مشاوره‌ای دریافت کردند و از این تعداد پرونده بیش از ۲۳ درصد منجر به سازش شده است که عمده ترین دلایل طلاق عدم مسؤولیت پذیری، بی توجهی، کمبود مهارت‌های زندگی، اعتیاد، خیانت و سو ظن، خشونت و دخالت اطرافیان بوده است.‌

کد خبر 6089518

دیگر خبرها

  • بررسی روند مناسب سازی منازل سالمندان و معلولان اشنویه
  • تعامل بهزیستی با مساجد برای رفع مشکلات معلولان و زنان سرپرست خانوار
  • گلایه مددجویان بهزیستی از عدم تحویل کولر گازی
  • تمایل عجیب و تمام نشدنی زمین خواران به محدوده جنوبی تهران | مبارزه با ساخت و ساز غیرمجاز ادامه دارد
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • بهره‌مندی ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی در مازندران ‌
  • تسهیلات خاص برای خانواده‌های دارای فرزند چندقلو
  • بهزیستی چه خدماتی به «خانواده‌های دارای فرزند چندقلو» می دهد؟
  • ۲۳ درصد پرونده های مشاوره طلاق در مازندران منجر به ساز شد
  • اعطای تسهیلات 4 میلیاردی به کارفرمایان در ازای به کارگیری معلولان + جزییات