Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، حسین رضایی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان گفت: در راستای آموزش کارشناسان کشاورزی وکشاورزان یک کلاس آموزشی تحت عنوان هرس باغات پسته در محل انجمن صنفی این شهرستان برگزارشد.

وی با بیان اینکه هدف از هرس تحت تاثیر قرار دادن و هدایت نحوه رشد و باروری گیاه است، افزود: دو نوع هرس داریم که شامل هرس تربیتی و هرس باروری است و نکاتی که برای هرس باید رعایت کنیم مانند اینکه هیچ زمان هرس را برای رفت و آمد تراکتور و ادوات کشاورزی انجام ندهید، یعنی حذف شاخه‌های پایین که در مسیر عبور تراکتور هستند و این بدترین نوع هرس است که به درخت فرم عدد ۷ می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضایی با اشاره به اینکه هرس جوانسازی در درختانی که تنه آن‌ها پوسته پوسته و سیاه شده انجام می‌شود، اذعان داشت: برای هرس جوانسازی باید ۳ الی ۵۰ درصد شاخه‌های سیاه و خشک را ببریم و چنانچه فاصله درختان در ردیف کم است، ابتدا تعدادی از درختان را حذف کرده و سپس اقدام به هرس کنیم و داخل تاج درخت اگر شاخه‌ها با هم تداخل دارند شاخه ضعیف‌تر را حذف می‌کنیم.

وی ادامه داد: در هرس باید شاخه‌های متمایل نسبت به تنه را حذف کرده و شاخه‌های عمود بر تنه را نگه داشت، زیرا شاخه‌های عمود موادغذایی را بهتر جذب می‌کنند و شاخه‌های پایین نیز موادغذایی را بهتر جذب می‌کنند و نباید حذف شوند مگر شاخه‌هایی که خیلی نزدیک زمین و در تماس با خاک هستند و در زمان هرس باید شاخه‌ها از ته بریده شوند و زایده‌ای باقی نماند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان در رابطه با هرس درختان پسته برای پیوند بیان کرد: بهترین زمان هرس سربرداری برای پیوند پس از یخبندان زمستانه یعنی اواسط اسفند است و نباید شاخه‌های هرس شده رو سریع سوزاند و آن‌ها را به صورت کپه‌ای تا اواسط اسفند در ردیف‌های باغ قرار داده تا به عنوان تله برای سوسک‌های چوبخوار عمل کنند

وی در پایان افزود: هرس زمستانه به کاهش آلودگی قارچ‌های عامل سرخشکیدگی کمک می‌کند.

انتهای پیام/ی

هرس زمستانی درختان پسته موثر در کاهش آلودگی ها

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۰۶۵۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید  

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ رئیس جهاد کشاورزی ساوجبلاغ از اجرای آزاد سازی بیش ار ۲۹۵۲ هکتار از اراضی و باغات در سال ۱۴۰۲ در این شهرستان خبر می دهد ولی متاسفانه ساخت و سازها در اراضی و باغات همچنان ادامه دارد.   بسیاری از بنگاه داران  با خرید اراضی و باغات ارزان قیمت آن را تفکیک و تبدیل به شهر ک های غیر مجاز می کنند و با استفاده  از فضای مجازی و تبلیغات مبادرت به فروش قطعات با قیمت پائین تر می کنند    میرزایی گفت: ما هیچ شهرک مصوبه که داخل اراضی کشاورزی باشد را تا کنون مجوز مسکونی ندادیم و آنهایی که ساختند فاقد مجوز های قانونی و بسیاری از متخلفان دارای پرونده در محاکم قضایی  هستند.   وی گفت: در سال جاری ۱۲۵ مورد شناسایی اراضی کشاورزی که تغییر کاربری و ساخت و ساز شده شناسایی و اخطار لازم را دریافت و به زودی اعمال قانون خواهد شد.   رئیس جهاد کشاورزی ساوجبلاغ گفت: اراضی کشاورزی قابلیت ساخت و ساز را ندارد مردم فریب بعضی از املاکی ها را نخورند.    وی گفت: عده ای سود جو با تفکیک غیر قانونی باغات و اراضی کشاورزی مبادرت به ساخت و ساز می کنند که خسارت جدی به بخش تولید وارد کرده است.   وی گفت: در تبصره دو ماده ده قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها باتوجه به دستورالعمل تعیین مصادیق تغییر کاربری غیرمجاز موضوع ماده ۱۰ قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها مصوب سال ۱۳۸۵ مجلس شورای اسلامی و در اجرای ماده ۱۱ آیین‌نامه اجرائی قانون اصلاح حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها کلیه تغییرکاربری های غیرمجاز در اراضی زراعی و باغ ها بدون رعایت ضوابط و مقرر مربوطه و اخذ مجوز از کمیسیون تبصره یک ماده یک و یا موافقت سازمان جهاد کشاورزی در قالب طرح‌های تبصره ۴ الحاقی قانون مذکور ممنوع اعلام شده است.   میرزایی افزود: با استناد تبصره دو ماده ده قانون نسبت به قلع و قمع کلیه مستحدثات ساخته شده اقدام و فرد خاطی به دادگاه معرفی می گردد.   وی تاکید کرد: اگر افرادی تمایل به داشتن ویلا یا زمینی در روستا ها را دارند بهتر است ابتدا ملک مورد نظر را از امور اراضی. جهاد کشاورزی استعلام کنند اینکه افراد فروشنده با چرب زبانی اراضی کشاورزی را جسبیده به بافت می دانند و به زودی به بافت روستا الحاق می شود اصلا در حیطه مسئولیت آنان نیست و صرفا"قصدشان فروش اراضی کشاورزی با قیمت های نجومی به افرادی است که آگاهی لازم را ور مورد این قوانین ندارند.    

دیگر خبرها

  • تخریب برخی از خانه‌ها و اراضی کشاورزی بخش کویرات آران و بیدگل
  • روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید
  • روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید  
  • هشدار سرمازدگی به باغداران همدانی
  • پیشنهاد شهروند نی ریزی برای جلوگیری از خشکسالی در پی خشک شدن درختان پسته
  • باغداران مبارزه به موقع با آفات درختان مرکبات را جدی بگیرند
  • فعالیت ۴۰دستگاه انواع پهپاد در عرصه‌های کشاورزی استان قزوین
  • شناسنامه‌دار شدن۳۰ درصد باغات جویبار
  • آغازبرداشت نوبرانه گوجه سبز از باغات سرپل ذهاب
  • حمایت از باغداران با برگزاری دوره آموزشی مدیریت آفات پسته