Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیین اختتامیه اولین دوره تربیت مربی نهج‌البلاغه صبح امروز با حضور جمعی از مسئولان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برخی از اساتید و تعدادی از نهج‌البلاغه پژوهان در این دوره، صبح امروز، پنجم بهمن ماه واقع در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
در ابتدای برنامه قاسمی معاون خانه اندیشمندان بیان کرد: علی‌رغم اینکه در سال‌های گذشته و به ویژه در دوران جمهوری اسلامی در حوزه قرآن و عترت تلاش‌هایی انجام شده اما همچنان در جامعه ما امام علی(ع) مظلوم و نهج‌البلاغه نیز محجوب است و همه به عنوان مسلمان شیعه دین خودمان را نسبت به امام(ع) ایفا نکرده‌ایم و به همین دلیل است که در جامعه ما فضایی که باید در حوزه‌های مختلف حاکم باشد نیست و علی‌رغم تلاش‌های ارزشمند حق مطلب ادا نشده و نیاز داریم که بارها به نهج بالاغه مراجعه کنیم و بیش از آن هم نیاز داریم که به آموزه هایی که در این کتاب وجود دارد عمل کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در ادامه افزود: جامعه ما در حوزه‌های مختلف نیازمند واکاوی مجدد اندیشه‌ها است و در مناسبات اجتماعی، سیاسی و .. ما با چیزی که از نهج ابلاغه دریافت می‌کنیم فاصله زیادی دارد و در حوزه فردی و اجتماعی برای غلبه به مشکلات نیازمند بازگشت به قرآن و عترت و نهج‌البلاغه داریم و امیدواریم به وسیله برگزاری این دوره‌ها بیش از پیش با نهج‌البلاغه آشنا شویم و به آن عمل کنیم.
در ادامه برنامه حسین استاد ولی از اساتید این دوره به ایراد سخن پرداخت و ضمن تشکر از دست اندر کاران این برنامه بیان کرد: مطلب این است که آشنایی با کلام معصوم(ع) یکی از فضائلی است که بیشتر شامل حال این امت است و اگر کسی به این امر اسلامی توجه کند و سعی کند با کلام معصوم(ع) آشنا شود یک عقل مجددی پیدا می‌کند.
وی بیان کرد: استاد ما مرحوم آقای غفاری می‌فرمودند احادیث اهل بیت(ع) عقل منفصل انسان است، یعنی انسان یک عقل دارد که مطبوع خودش است و احادیث اهل بیت(ع) یک مشاور و عقل است که از خارج کمک می‌کند لذا اگر کسی با احادیث اهل‌بیت(ع) آشنا شود، نسبت به دیگران از نظر تجربی پیش است، مسئولانی که در این مراسم حضور دارند هم مسئولان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند که باید به عترت در کنار قرآن کریم پرداخت.
استادولی در ادامه تصریح کرد: در نتیجه احادیث ائمه(ع) عقل منفصل است، به ویژه کلام معصومی مانند امام علی(ع) که مسئولیت اجتماعی و سیاسی هم داشته است، ویژگی ایشان بین ائمه(ع) این بوده که پنج سال حکومت داشته و آنچه دیگر ائمه(ع) برای شناخت اسلام بیان کرده‌اند امام علی(ع) عملا با این موضوعات درگیر بوده و گرچه ائمه(ع) هم با خلفای زمانشان درگیر بوده‌اند اما امام علی(ع) رسما حاکم اسلامی بوده‌اند. لذا نهج‌البلاغه از کتب روایی دیگر از این جهت که امام(ع) مسئولیت سیاسی و اجتماعی داشتند موثرتر است.
وی بیان کرد: اگر کسی بتواند یا به صورت ترتیبی یا به صورت موضوعی این کتاب را مطالعه کند می‌تواند یک دوره تعالیم اسلام را از این کتاب استفاده کند. برای نمونه در توحید کلامی از این پر مغزتر نداشته‌ایم که امام(ع) فرمود «التوحید ان لا تتوهمه»، خداشناسی درست این است که خدا را توهم نکنید و شکل و صورت برای خدا درست نکنید، در کتب کلامی در مورد توحید مطالبی آمده اما همه اینها در این یک جمله امام(ع) خلاصه می‌شود. همچنین امام(ع) فرمود: «و العدل ان لا تتهمه»، عدل آن است که خدا را در کارهایش متهم نکنید، خداوند اگر هم ظالمی را خلق کرده مصلحتی در کارش بوده و نباید خدا را متهم کرد و یا گفت روزی من کم است و خدا به فکر فقیران نیست و ...، اینها اتهام به خدا است.
استادولی در ادامه افزود: اما مسئولان، معلمان و متعلمان نیز وظایفی دارند، به مسئولان توصیه می‌کنم که این محبتی که فرموده‌اند و این اقدام را، هم ترویج کنند و هم ادامه دهند و فقط در یک برهه از زمان نباشد معاونت قرآن و عترت نیز باید در این زمینه کار کند، البته در مورد قرآن به ویژه قرائت قرآن کارهای زیادی صورت گرفته و امیدواریم به مباحث علوم قرآنی نیز پرداخته شود، اما در مورد عترت نیز فعالیت‌های زیادی صورت گرفته که می‌توان به برگزاری همین کلاس‌ها اشاره کرد که باید این فعالیت‌ها ادامه یابد.
وی بیان کرد: وظیفه معلمان این است که کلاس‌ها را جدی بگیرند، برای نمونه استاد باید مطالعه داشته باشد و کتاب را شرح کند و با مطالعه مطلب ارائه کند، در واقع مسلمان مبلغ نیازمند این است که مطالعه کند تا بتواند تبلیغ خوبی داشته باشد لذا اساتید باید مطالب را به صورت دقیق و منظم ارائه کنند، وظیفه متعلمان نیز این است که کلاس را باید جدی بگیرند و عزم راسخ داشته باشند.
حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا حشمتی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود و طی سخنان کوتاهی بیان کرد: گام اول به خوبی طی شده و گام‌های بعد را اساتیدی که در این دوره‌ها مربی شده‌اند باید محکم‌تر بردارند و در جهت ارتقای فرهنگ نهج‌البلاغه مؤثر باشند.
وی در ادامه افزود: در مورد نهج‌البلاغه بخش اول کسب معارف است که سخنان امام علی(ع) می‌تواند تبدیل به فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) شده و روی اخلاق و رفتار مردم تاثیر گذار شود، اما مهم‌تر از این، عمل به مضامین و مفاهیم نهج‌البلاغه‌ای است که آن را تدریس می‌کنیم و می‌آموزیم، مهم است که ما حکمت‌های بسیار بلند امام(ع) را که تدریس می‌کنیم در زندگی خودمان هم تجلی ببخشیم.
حشمتی بیان کرد: در این بخش احساس می‌کنم خیلی موفق نبوده‌ایم که به این جملات زیبا عمل کنیم و این کم توفیقی است که نتوانیم رهنمودهای امام(ع) را عمل کنیم، از این گرفتاری بزرگتر این است که مجموعه قرآن و نهج‌البلاغه برای حاکمان و مجموعه‌های قضایی مردم است تا اینکه برای مردم باشد و نهج‌البلاغه بیشتر برای امرا و حکما است اما چه مقدار نهج‌البلاغه در حوزه مدیریت کشور نقش دارد؟ در این چند سال آثار کمی وجود دراد که برنامه‌اش را بر اساس حکمت‌های نهج‌البلاغه انجام داده باشد که البته ممکن است که این فرهنگ هنوز جا نیفتاده و ما فکر می‌کنیم تئوری‌های وارداتی مهم‌تر هستند.

خبر در حال تکمیل است ...

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۰۶۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشتمین دوره توانمندسازی و هم افزایی مدیران گام دوم انقلاب اسلامی

به گزارش خبرگزاری مهر، هشتمین دوره توانمندسازی و هم‌افزایی مدیران گام دوم انقلاب اسلامی با حضور امیر دریادار حبیب الله سیاری، رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش و دکتر لطیفی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش برگزار شد.

در این مراسم امیر دریادار سیاری به روایت تحول و حرکت نیروی دریایی و تبدیل شدن آن به یک نیروی راهبردی اشاره کرد و در ادامه ضمن بیان بخش‌هایی از اقدامات انجام گرفته در نیروی دریایی در راستای توسعه دریا محور کشور، به پرسش‌های مطرح شده از سوی حاضران پاسخ داد.

در این دوره که بیش از ۶۰ نفر از مدیران و معاونان دستگاه‌های اجرایی به همراه خانواده‌هایشان حضور داشتند، شرکت کنندگان ضمن آشنایی با امکانات آموزشی و فرهنگی دافوس ارتش، از موزه جنگ این دانشگاه نیز بازدید کردند.

کد خبر 6089624 هادی رضایی

دیگر خبرها

  • ثبت‌نام لیگ قرآنی «ضحی» در گیلان آغاز شد
  • ثبت‌نام سومین دوره مسابقات تیمی قرآن در گیلان آغاز شد
  • رادان : اقدام ما در مقابله با بی حجابی کاملاً قانونی است
  • آغاز ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی حفظ نور رضوی
  • اقدام ما در مقابله با بی‌حجابی کاملاً قانونی است
  • هشتمین دوره توانمندسازی و هم افزایی مدیران گام دوم انقلاب اسلامی
  • رادان: اقدام ما در مقابله با بی‌حجابی کاملاً قانونی است
  • محکم‌ترین اصل قانون اساسی اسلام که در نهج البلاغه آمده است
  • دو ایرانی در مسابقات قرآن مالزی
  • مرحله مقدماتی هفتمین دوره مسابقات قرآن جامعه کارگری