Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@15:00:23 GMT

خواص دارويي سدر (کنار)

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۸۰۶۶۱۳

خواص دارويي سدر (کنار)

خبرگزاري آريا -

برگ سدر قابض و مقوي معده است. همچنين خاصيت ضد ميکروب و ضد قارچ دارد؛ به همين دليل از آن براي درمان انگل‌هاي موضعي (پوستي) استفاده مي‌شود.
گياه‌شناسي
سدر درختي است که ارتفاع آن تا 10 متر مي‌رسد. اين درخت، خاردار و داراي ساقه‌اي به رنگ تقريباً سفيد است.
برگ‌ها تقريباً بيضي‌شکل و در قسمت انتهايي مدور، ولي در قسمت مقابل کمي نوک‌تيز هستند که به صورت متناوب بر روي شاخه قرار مي‌گيرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کناره برگ‌ها داراي دندانه‌هاي کوچک است و سه رگبرگ در طول برگ به طور واضح ديده مي‌شود.
گل‌ها پنج گلبرگ دارند و به صورت مجتمع و پوشيده از کرک هستند.
ميوه گياه به صورت سفت، گوشت‌دار، تقريباً کروي و به اندازه گيلاس يا بزرگ‌تر از آن است. اين ميوه‌ها که زردرنگ و خوراکي هستند، اغلب طعمي ترش و مطبوع دارند، ولي گاهي هم شيرين‌اند.
درخت سدر حدود صد سال عمر مي‌کند و در استان‌هاي هرمزگان، سيستان و بلوچستان و ديگر مناطق جنوبي، از جمله بعضي جزاير ايراني خليج‌فارس رويش دارد و در بعضي نواحي جنوبي ميوه آن جزء ميوه‌هاي مصرفي مردم است. اين درخت در مناطق ديگر جهان از جمله عراق، مصر، عربستان، حبشه، آفريقاي شمالي، نيجريه و فلسطين نيز مي‌رويد.
سدر در آيات و روايات
در قرآن کريم چهار بار واژه سدر آمده است؛ دو بار در سوره نجم، يک بار در سوره واقعه و يک بار در سوره سبا. بيشتر مفسران قرآن کريم سدر (سدره) را درخت کُنار مي‌دانند. البته دراين‌باره اختلاف نظر وجود دارد و بعضي منظور از گياه سدر را گونه‌اي سدروس (سدر لبناني) تفسير کرده‌اند که درختي تنومند از خانواده کاج‌هاست.
همچنين گياه‌شناسان متخصص در انجيل، مطالعات و بحث‌هاي زيادي درباره گياهي که از آن تاج خاري بر سر حضرت مسيح (ع) گذاشتند، انجام داده و به اين نتيجه رسيده‌اند که گياه مربوطه درخت سدر بوده است؛ به همين دليل نام حضرت مسيح (ع) را به عنوان گونه گياه برگزيده‌اند. درخت سدر به زبان عبري (يهودي) به نام شي‌ساف است که در گذشته (و حتي امروزه به طور معدود) يهوديان مردگان خود را با آن شستشو مي‌دادند و معتقد بودند که اين درخت مقدس است و اين عمل باعث خشنودي فرشتگان از مردگان مي‌شود.
داروشناختي و اثرات مهم
برگ سدر قابض و مقوي معده است. همچنين خاصيت ضد ميکروب و ضد قارچ دارد؛ به همين دليل از آن براي درمان انگل‌هاي موضعي (پوستي) استفاده مي‌شود. جوشانده برگ آن در درمان علائم سرماخوردگي مۆثر است و فشارخون را افزايش مي‌دهد. از ضماد برگ آن در قديم براي نرم کردن و درمان ورم و زخم‌ها استفاده مي‌کردند. شستشوي موي سر با سدر باعث تميزي و تقويت رشد مو شده و هنوز هم به همين منظور از آن استفاده مي‌شود؛ به طوري که بسياري از صنايع آرايشي از عصاره برگ آن انواع شامپوها را تهيه مي‌کنند. مصرف خوراکي ميوه سدر براي درمان برونشيت، سرفه و سل مفيد است. ميوه داراي طبيعت سرد و خشک و نارس آن قابض و نفخ‌زاست.
سرخ‌کرده و بوداده ميوه سدر بسيار قابض و براي اسهال و زخم‌هاي روده و تب مفيد است. در گذشته از سدر بيشتر براي درمان زخم‌ها و شستشوي سر و بدن استفاده مي‌کردند. در حيوانات آزمايشگاهي، کاهش قند خون با مصرف برگ سدر گزارش شده است.
ترکيبات مهم
مهم‌ترين ترکيبات برگ سدر ترکيبات ساپونيني است. از مهم‌ترين ساپونين‌هاي گلوکزيدي آن مي‌توان چهار جسم کريستينين‌هاي A، B، C و D را نام برد. از ديگر ساپونين‌هاي برگ، ابلين لاکتون مي‌باشد که يک ساپونين استروئيدي و عامل کف‌کنندگي سدر است. از برگ سدر آلکالوئيدهايي از جمله آمفي‌بين‌هاي A، E و F، ماري‌تين A و C و اسپينانين A استخراج شده‌اند. همچنين در برگ سدر تانن و استرول‌هاي گياهي از جمله بتاسيتوسترول وجود دارد.
نکات قابل‌توجه
1- چوب درخت سدر بسيار سخت و بادوام است و در قديم براي ساختن اجزاي مختلف خانه‌ها به کار مي‌رفت. درخت سدر آفت ندارد و موريانه کمتر مي‌تواند به آن آسيب برساند. همچنين زغال تهيه‌شده از چوب سدر جهت توليد حرارت ايده‌آل است.
2- بهترين زمان برداشت برگ سدر اواخر فصل تابستان مي‌باشد.
3- در بسياري از کشورهاي اسلامي نظير ايران، عراق، هندوستان (مسلمانان)، جنوب شرقي عربستان سعودي و نقاط ديگر، مرده‌هاي خود را با سدر و کافور که هر دو از درختان بهشتي هستند، مي‌شويند. با اين کار، گذشته از ضدعفوني و پاک شدن جسم مرده، عقيده بر اين است که فرشتگان خشنود خواهند شد. در يکي از منابع آمده است که يهوديان هم در گذشته اين عمل را انجام مي‌دادند و در حال حاضر نيز به طور معدود انجام مي‌دهند.
4- در منابعي اشاره شده که زنان قديم مصر با شانه‌هاي چوبي ساخته‌شده از درخت سدر موهاي خود را شانه مي‌کردند.
5-‌ در تحقيقي که در سال 1373 توسط مۆلف و همکاران بر روي برگ سدر ناحيه اهواز انجام شد، در آن ترکيباتي از جمله ساپونين، آلکالوئيد، فلاوونوئيد و تانن تشخيص داده شد. اين نمونه حاوي درصد بالايي از خاکستر محلول در اسيد بود.
منبع: دنياي تغذيه - دکتر محمدحسين صالحي سورمقي
تبيان

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۰۶۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این میوه خوشمزه هم کبد چرب را درمان می‌کند هم باعث طول عمر می‌شود

تحقیقات اخیر که توسط دکتر جان پزوتو و تیمش در دانشگاه وسترن نیوانگلند انجام شده است، یافته‌های شگفت انگیزی درباره مزایای انگور کسب کرده است و نشان می‌دهد که مصرف انگور بر سلامت و طول عمر تاثیر بسزایی دارد. 

به گزارش اطلاعات آنلاین، این مطالعه پیشگامانه که در مجلات علمی مختلف منتشر شده است، به فواید بی‌شمار گنجاندن انگور در رژیم غذایی، و تاثیرات مختلف آن از سلامت کبد گرفته تا عملکرد خوب مغز و حتی ژنتیک اشاره دارد.

یکی از محورهای این تحقیق بررسی تاثیر انگور بر کبد چرب بود، وضعیتی که با رژیم های غذایی پرچرب رایج در جوامع غربی یک نگرانی اصلی است.

یافته های این مطالعه قابل توجه بود؛ مصرف مقداری انگور معادل کمتر از دو فنجان در روز نه تنها از پیشرفت کبد چرب جلوگیری می‌کند، بلکه تاثیر قابل‌توجهی بر افزایش طول عمر در افراد داشت.

جنبه جالب دیگری از تحقیقات دکتر پزوتو که در مجله Food & Nutrition منتشر شد، به چگونگی تاثیر انگور بر متابولیسم پرداخت. این یافته ها فراتر از بیان ژنتیکی بود و نشان می داد که انگور می تواند فرآیندهای متابولیک را تغییر دهد.

تحقیقات گسترده‌ای در انتخاب نوع غذاها و تاثیر آنها در فرآیندهای متابولیک بدن صورت گرفته است ولی ظاهراً انگور در این میان به عنوان یک بازیگر کلیدی محور اصلی تحقیقات قرار گرفته است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • خواص گیاه درمانی و مفید شنگ
  • این میوه خوشمزه هم کبد چرب را درمان می‌کند هم باعث طول عمر می‌شود
  • معجزه آب سیب زمینی ؛ فواید و خواص آب سیب زمینی را بشناسید
  • خواص گیاه معجزه گر شنگ و روش مصرف آن
  • خواص توت خشک در کاهش فشارخون و بهبود عملکرد کلیه‌ها
  • برداشت جلبک‌های دارویی از سواحل صخره ایی منطقه رمین چابهار
  • خواص شگفت‌انگیز این میوه برای سلامت قلب
  • نخستین دوره برداشت جلبک‌های دریایی در چابهار آغاز شد
  • تولید دارویی که از دیابت جلوگیری می‌کند
  • (عکس) یک اورانگوتان زخمی با گیاه دارویی خود را درمان کرد!