Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - ايلام - ايرنا - دانشيار دانشگاه ايلام گفت: بحران آب، رسوبات انباشته شده در سدها و مهار نشدن آب هاي مرزي سه مشکل اساسي اين استان در حوزه آب است که بايد براي حل آنها در سريع ترين زمان چاره انديشي شود.

حاجي کريمي روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اينکه بحران آب در ايران و استان ايلام جدي است و متوليان و متخصصان اين حوزه، آنرا در حد يک شعار پيگيري مي کنند، افزود: جديتي در اين زمينه وجود ندارد و اين مشکل به يک ادبيات عاميانه تبديل شده اشت که در رفتار، پيگيري و برخورد مسئولان و بهره برداران به آن توجه نمي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي تاکيد کرد: تغيير اقليم اتفاق افتاده و رژيم هاي آبي به هم خورده است بنابراين لازم است در بحث برنامه ريزي، مديرت و تهيه الگوي مصرف آب تجديد نظر صورت گيرد.
وي يادآور شد: ميزان آب هاي تجديدپذير کشور از 130 ميليارد متر مکعب به حدود 100 ميليارد کاهش يافته است، اما ميزان مصرف و سرانه مصرف به طور مرتب در حال افزايش است.
دانشيار دانشگاه ايلام گفت: ميزان مصرف سرانه آب هر نفر در ايران به طور متوسط 200 ليتر و در استان ايلام تا بيش از 250 ليتر در روز هم مي رسد و در حوزه کشاورزي نيز که بيشترين ميزان مصرف آب وجود دارد، ارقام مصرف، نگران کننده است و لازم است در زمينه تهيه الگوي مصرف جديد آب، برنامه ريزي و اقدامات اساسي و بخصوص کار فرهنگي کلان و گسترده اي انجام شود.
کريمي اظهار کرد: اگرچه طرح احيا و تعادل بخشي آب هاي زيرزميني از طرف وزارت نيرو در دست اقدام است اما الزامات قانوني و هماهنگي هاي جدي بين دستگاه هاي مرتبط در حوزه آب، مانند وزارت نيرو و جهاد کشاورزي کم است.
وي تاکيد کرد: روش هاي نوين آبياري با رعايت الزامات کاهش بهره برداري از منابع آب زير زميني قابل قبول است اما به طور معمول با افزايش سطح زيرکشت و کاهش نيافتن برداشت از آبخوان هاي زيز زميني، ضربه مضاعفي بر پيکر آب هاي زيرزميني وارد مي شود.
وي يادآور شد: لازم است در مناطقي که روش هاي نوين آبياري اجرا مي شود کاهش بهره برداري از آبخوان ها صورت گيرد تا از افت بيشتر سفره هاي آب زيرزميني و تبعات ناشي از آن، مانند نشست زمين و ايجاد فروچاله ها جلوگيري شود.
وي اضافه کرد: همچنين بايد بر اساس بيلان آب هاي هر منطقه، در پروانه بهره برداري چاه ها، تجديد نظر شود و با نصب کنتورهاي حجمي، ميزان بهره برداري از سفره هاي آب زير زميني کنترل شود.
دانشيار دانشگاه ايلام با بيان اينکه حجم رسوب سدها در اين استان به مرحله بحران رسيده و باعث کاهش ذخيره آب در آنها شده است، گفت:
يکي از مشکلات اساسي سدهاي کشور، ورود حجم قابل ملاحظه اي از رسوبات به پشت اين سدهاست که باعث کاهش ذخيره آب آنها شده و رسوبات که منابع ارزشمندي از خاک هستند از دسترس خارج مي شوند.
کريمي افزود: از ابتداي بهره برداري از سد ايلام تا کنون حدود 10 ميليون متر مکعب رسوب به مخزن اين سد وارد شده و حدود يک هفتم از ظرفيت آن را پر کرده است بنابراين لازم است جهت مهار و کنترل اين رسوبات، اقدامات متناسب آبخيزداري در حوزه آبريز اين سدها انجام شود.
وي با بيان اينکه مهار آب هاي مرزي در استان ايلام وضعيت نامناسبي دارد، مهار آب هاي مرزي در برخي مناطق کشور بخوبي دنبال مي شود، اما در استان ايلام اين مسأله با جديت پيگيري نمي شود و براي نمونه سدهاي ميمه، چنگوله و گاوي در هاله اي از ابهام قرار دارند.
وي تاکيد کرد: آب سدهاي ياد شده بدون بهره برداري بهينه از دسترس استان خارج مي شود به همين دليل لازم است در جهت مطالعه و اصلاح کيفيت منابع آب نيز اقدامات اساسي انجام شود تا امکان ذخيره آب هايي با کيفيت مناسب ايجاد شود.
به گزارش ايرنا، از ابتداي سال آب جاري تاکنون ميزان ورودي روان آب ها به سدهاي ايلام کاهش قابل ملاحظه اي داشته بطوريکه حجم آب موجود در مخازن و پشت سدهاي سه گانه اين استان (چم گردلان، کنگير و دويرج ) نزديک به 204 ميليون متر مکعب است.
کمبود بارش هاي پاييزي و نزولات جوي در سال زراعي پيش رو ( 96 - 95) استان ايلام را در رديف کم بارش ترين استان هاي کشور قرار داده است، اين استان در حالي فصل پاييز را پشت سرنهاده که بيشتر ايام پاييز به علت کاهش باران دچار خشکسالي بود.
به گفته مديرکل هواشناسي ايلام، بارندگي ها در سال زراعي جاري تا پايان دي ماه نسبت به سال گذشته 22 درصد و در قياس با ميانگين بلندمدت 53 درصد کاهش داشته است.
خبرنگار: معصومه اميدي**انتشار دهنده: حسن کهزاديان
6032/6119
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۰۷۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار ! این نشانه‌ها به شما می‌گوید کمبود پروتئین دارید

متخصصان تغذیه میزان مصرف پروتئین روزانه را به ازای هرکیلو وزن بدن، هشت دهم گرم  می‌دانند، اما بسیاری از افراد مقداری کمتر یا بیشتر از این میزان مصرف می‌کنند.

به گزارش سرگرمی روز، بسیاری از افراد به ویژه بانوان که رژیم‌های غذایی سخت و سنگین دارند از مصرف کربوهیدرات و پروتئین خودداری می‌کنند، غافل از این‌که کمبود دریافت این مواد زمینه ساز بروز انواع عارضه‌های سلامت می‌شود.

موارد زیر از جمله نشانه‌های کمبود دریافت پروتئین است:

به خوردن خوراک‌های شیرین یا شور تمایل دارید

میزان کافی پروتئین دربدن سبب سوزانده شدن قند ناشی از مواد خوراکی و تنظیم آن می‌شود، از این رو رژیم خوراکی کم پروتئین سبب آزاد سازی بیشتر قند خون درون رگ‌ها و درنتیجه تمایل فرد به مصرف بیشتر خوراکی‌های شیرین یا شور می‌شود.

عضله‌های بدن ضعیف و آسیب پذیر می‌شوند

زمانی که به میزان کافی پروتئین دربدن وجود نداشته باشد بدن ذخیره کافی برای فعالیت‌های فیزیکی ندارد، عضله‌ها ضعیف شده و فرد توانایی کافی برای انجام فعالیت به ویژه ورزش ندارد.

کمبود دریافت پروتئین سبب می‌شود تا آسیب‌های ناشی از جراحی به زودی ترمیم نشده و فرد دچار درد‌های مفصلی و عضلانی شود.

ریزش موی سر پاسخ بدن به کمبود دریافت پروتئین

مصرف کم پروتئین می‌تواند سبب ریزش موی سر، شکنندگی ناخن ها، زرد شدن پوست صورت و احساس ضعف و ناتوانی شود. تک خوردن لب‌ها و پوسته پوسته شدن ناخن‌ها همگی از اثر‌های کمبود مواد پروتئینی دربدن است.

ضعف سیستم ایمنی بدن

سوء تغذیه و کمبود مصرف مواد مغذی به ویژه پروتئین‌ها سبب ضعف سیستم ایمنی بدن و ابتلای فرد به انواع بیماری‌ها می‌شود.

دراین حالت بدن ذخیره پروتئینی کافی برای مبارزه با عامل‌های بیماری زا نداشته و در زمان ابتلا به بیماری به سختی به درمان‌ها پاسخ می‌دهد.

ضعف خلق و خو و احساس عصبانیت

انتقال دهنده‌های عصبی مانند سروتونین و دوپامین همگی از پروتئین تشکیل شده‌اند و کمبود پروتئین سبب افت خلق و خو، ضعف اعصاب، کاهش میزان هوشیاری، عصبانیت و پرخاشگری در افراد می‌شود.

کم خوابی

کمبود پروتئین سبب کم خوابی، بی خوابی و دیدن کابوس می‌شود. تریپتوفان اسید آمینه‌ای ضروری برای سلامت بدن است که سبب احساس خواب آلودگی می‌شود. این اسید آمینه درخوراکی‌هایی، چون دانه‌های آجیل، گوشت بوقلمون، ماهی، برخی انواع پنیر، لوبیا، عدس و تخم مرغ موجود است. کمبود دریافت پروتئین می‌تواند سبب بدخوابی، بی خوابی و برهم خوردن تعادل هورمون‌های بدن شود.

درچه بازه های زمانی از روز پروتئین مصرف کنیم

بیشتر افراد بیشترین میزان پروتئین دریافتی خود را درطول وعده شام به دست می‌آورند، که دراین حالت به دلیل نزدیک بودن به زمان خواب، بیشتر پروتئین به صورت قند جذب بدن می‌شود، کارشناسان توصیه می‌کنند افراد در طول روز و در وعده‌های صبحانه و نهار نیز به میزان کافی پروتئین دریافت کنند تا بدن آن‌ها بیشتربه عضله سازی بپردازد و از ایجاد قند و چربی جلوگیری شود.

خوردن مواد پروتئینی یک ساعت قبل یا پس از انجام تمرین‌های ورزشی می‌تواند سبب عضله سازی، ترمیم بافت‌های عضلانی آسیب دیده دراثر ورزش و افزایش استقامت بدنی برای انجام تمرین‌های ورزشی و قهرمانی شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • آخرین آمار از میزان بارش‌ها در کشور / ایران از خشکسالی دور شد؟
  • هشدار ! این نشانه‌ها به شما می‌گوید کمبود پروتئین دارید
  • بی بهره بودن استان از ظرفیت سدها را به رهبر انقلاب گزارش می دهیم
  • میزان پرشدگی مخازن سد‌های کشور
  • ابتکار وزارت نیرو برای حل بحران خاموشی‌ها؛ راه‌اندازی پویش!
  • مشکل کم‌آبی ۶۹ روستای استان ایلام در سال جاری برطرف می‌شود
  • ۱۳ حلقه چاه در کرج حفر و وارد مدار بهره برداری شد
  • ۶۴ درصد حجم سدها پر شد/ بارش‌ها چقدر بالا رفت؟
  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده