Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهاباد- ایرنا- رئیس اداره اوقاف و امور خیریه مهاباد با بیان اینکه در مجموع 941 موقوفه و رقبه این شهرستان سند دریافت کرده، گفت: 303 موقوفه از این تعداد طی سال جاری سنددار شده است.

سیدحسین مقتدر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: وقف های مرحوم بداق سلطان، امین الاسلام و مجیدخان مکری به عنوان بزرگترین و قدیمی ترین وقف های این شهرستان آماده صدور سند است و با تحقق آن بخش اعظم وقف های بدون سند شهرستان که بیش از 400 رقبه را در بردارد، سنددار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته وی این وقف ها در هفت روستای 'بوزه'، 'خاتون باغ'، 'کپه کند'، 'برده میش'، 'بصری'، 'کهریزه ایوبی' و 'باغلوجه' و در شهرستان های بوکان، سقز و مهاباد قرار دارد.
وی همچنین با اشاره به اینکه امسال 17 وقف جدید در شهرستان ثبت شده است، گفت: ارزش این وقف ها بیش از 20 میلیارد ریال بوده که 10 وقف انتفاعی و مربوط به ساخت یا کمک به مسجد و خانه عالم است و هفت مورد آن منفعتی است.
مقتدر با اشاره به اینکه 90 تا 95 درصد وقف های مهاباد با نیت ساخت یا کمک به مسجد انجام شده، افزود: اکنون با انجام مشاوره قبل از وقف، نیت واقفان به سمت کمک به هزینه های بیماران صعب العلاج، ایتام، معلولان، دختران بی سرپرست و چاپ قرآن هدایت می شود.
شهرستان مهاباد در حال حاضر 459 موقوفه و یکهزار و 673 رقبه دارد؛ قدمت اداره اوقاف و امور خیریه این شهرستان حدود 112 سال است و قدیمی ترین وقف که مربوط به دوره صفوی و مرحوم 'بداق سلطان است بیش از 300 سال قدمت دارد.
'بداق سلطان' یا 'بداغ سلطان' فرزند 'شیر خان' از نوادگان 'صارم بیگ مکری' است که به واسطه آثار ارزشمند تاریخی که از خود به جای گذاشته نام وی به درخشندگی خاصی نسبت به اسلاف و اخلاف خویش دارد.
بداق سلطان در سال ۱۰۳۸ ابتدا در میرآباد ساکن شد و سپس محل امروزی مهاباد را به عنوان مرکز قلمرو خود انتخاب کرد؛ آرامگاه فعلی بداق سلطان در مهاباد قرار دارد و وقف های بزرگ بسیاری از وی به یادگار مانده است.
3072/3093
** خبرنگار: پیمان پاکزاد ** انتشار: علیرضا فولادی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۰۸۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخریب بند خاکی غیرمجاز در سرخس

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس اداره منابع آب شهرستان سرخس افزود: در بازدید‌های گروه گشت و بازرسی این اداره مشخص شد که بند خاکی ایجاد شده به مساحت ۶۰۰۰ متر مربع در بستر مسیل شورلق باعث اختلال در آب گذری و تغییر در شرایط هیدرولیکی رودخانه شده است.

مرتضی کریمی فرد افزود: با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع، گروه گشت و بازرسی این اداره با حکم دادستان عمومی و انقلاب شهرستان و همکاری پاسگاه انتظامی مزداوند به وسیله ادوات مورد نیاز نسبت به تخریب این بند خاکی و رفع تصرف حریم و بستر مسیل مذکور اقدام کرد.

وی گفت: گروه گشت و بازرسی این اداره به طور مداوم در منطقه در حال گشت زنی است و به محض شناسایی هر گونه ساخت و ساز و یا انسداد غیر مجاز در بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها برای رفع تصرف اقدام می‌کند.

رئیس اداره منابع آب شهرستان سرخس افزود: رصد و پایش تمامی رودخانه‌های واقع در محدوده عملیات این ‏اداره در راستای عبور ایمن سیلاب‌های احتمالی توسط کارشناسان مربوطه انجام می‌شود و این موضوع تا ظرفیت کامل و رفع بحران ‏از منطقه ادامه خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • تخریب بند خاکی غیرمجاز در سرخس
  • بهره‌مندی ۷۰۰۰ موقوفه مازندران در اجرای اعمال معافیت‌های ویژه پذیره
  • بهره‌مندی ۷ هزار موقوفه مازندران در اجرای اعمال معافیت‌های ویژه پذیره
  • اعمال معافیت‌های ویژه در پرداخت پذیره اماکن وقفی در مازندران
  • کاهش آمار تصادف امسال در محورهای ارتباطی شهرستان مهاباد
  • حذف پذیره از قرارداد اجاره ای اماکن موقوفه ای مازندران
  • «سلطان تقلب»؛ لقب جدید بایدن
  • ۲ هزار قطعه زمین نهضت ملی مسکن سیستان و بلوچستان سنددار شد
  • آیین غبار روبی آستان مقدس امام زاده عبدالله بافق
  • آیین غبار رویی آستان مقدس امام زاده عبدالله بافق