Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از آذربایجان غربی، صنعت حمل و نقل دریایی یکی از شاخصه های توسعه یافتگی کشورهاست و در این میان نیروی انسانی متخصص و کارآمد دریایی یکی از عوامل اصلی دستیابی به این توسعه پایدار است.

نقش بارز و منحصر به فرد دریانوردان ایرانی در عرصه حمل و نقل 90 درصدی کالا و خدمات در بخش دریا خصوصا پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیش از پیش اشکار شده و جانفشانی و شهادت طلبی های کارکنان صنعت حمل و نقل دریایی ایران در جنگ تحمیلی برای رساندن کالاهای اساسی به داخل کشور بر هیچکس پوشیده نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در هفته گذشته حادثه ای رخ داد که در ابعاد گوناگون مورد بحث و بررسی قرار گرفت و آن حادثه چیزی نبود جز برخورد دو کشتی در آب های کشور چین که یکی از آن دو کشتی ایرانی و در اثر برخورد آتش گرفته بود.

وحید محمدنژاد مهندس دوم دریانوردی که اکنون در این صنعت مشغول به کار است و چندین و چند سفر دریایی بین المللی را پشت سر گذاشته، در گفت و گو با خبرنگار ایکنا در این خصوص گفت: این حادثه مشخص کرد با وجود مرزهای پهناور دریایی که خلیج همیشه فارس، دریای خزر و دریای عمان را از طریق 7 استان کشور شامل می شود، هنوز در لایه های مختلف جامعه نه تنها آشنایی مناسبی با اقتصاد دریا وجود ندارد بلکه سرمایه های انسانی فعال در این زمینه هم در جامعه مغفول مانده اند و همچنان دریا با منابع نفتی آن شناخته می شود و نه چیزی بیش از آن.

وی با انتقاد از نوع نقل مطالب و تحلیلهای مربوط به حادثه سانچی در میان افراد جامعه اظهار کرد: برای بنده که نزدیک به چندین سال است در دریا بودم و اکنون مهندس دوم کشتی هستم، چندین بار در تحلیل سانچی به خودم می گویم "نمیدانم ".ولی این روزها هرجا و هر کانال و گروه تلگرامی را نگاه کنیم یک تحلیل ارائه شده و آنچنان هم با جدیت بر صحت تحلیلشان اصرار دارند که انسان جرات مخالفت را ندارد!!!

محمدنژاد با اشاره به ضعف مفرط رسانه ای در مورد پوشش خبری حادثه سانچی افزود: برخورد صورت گرفته با این حادثه از سوی مسئولین، رسانه ها، صداوسیما و مردم ، بخوبی نشان داد تنها معدودی از رسانه ها دغدغه اتلاف سرمایه باارزش انسانی صنعت دریانوردی ایران از جمله 32 نفر شامل 29 دریانورد ایرانی و 2 دریانورد بنگلادشی و همسر یکی از دریانوردان ایرانی را داشتند و غالب رسانه ها به خسارت های مادی این حادثه پرداخت کرده بودند.

وی درخصوص مشکلات جامعه دریانوردی کشور اظهار کرد: شاید مهم ترین دغدغه و مشکل این باشد که مردم و جامعه ایران هنوز آنطور که باید با شغل دریا و دریانوردی آشنا نیستند و با وجود اینکه روز جهانی دریانوردی در تقویم های بین المللی وجود دارد اما هنوز در اکثر تقویم های ایرانی در روز 25 ژوئن یا 4 تیرماه نامی از روز دریانورد برده نمی شود و نامگذاری روز دریانورد در تقویم ملی کشورمان اولین قدم در ارج نهادن به مقام والای شهدای سانچی و سرمایه های انسانی باارزش موجود در صنعت دریانوردی کشور است.

محمدنژاد یادآور شد: نبود ساختار و انجمن صنفی قدرتمند که به دور از سیاست های تحمیلی شرکت های کشتیرانی و اتحادیه های مالکان کشتی ها به نفع قشر دریانورد و برای تحقق حقوق قانونی شان انجام وظیفه کنند، ازجمله اصلی ترین دغدغه های دریانوردان ایرانی است.

این مهندس شاغل در صنعت دریانوردی کشور عنوان کرد: حذف مالیات بر حقوق ، ‌توجه به ساخت فیلم های دریایی با استفاده از دریانوردان، معرفی مشاغل دریایی و منابع دریا در کتب درسی و مدارس، چاپ خاطرات دریانوردان و تهیه مستند از فعالیت های دریایی، افزایش ضریب حقوق ریالی با توجه به ماهیت سخت و زیان آور بودن شغل دریانوردی در ایام بازنشستگی، رسیدگی به خانواده دریانوردان زمانی که خودشان در سفر دریایی هستند همه و همه می تواند موجب تقویت دانش جامعه در مورد دریا و دریانوردی و نیز تقویت روحیه سرمایه انسانی فعال در این حوزه گردد.

محمدنژاد اذعان کرد: امیدواریم برای قدردانی از زحمات و جانفشانی های عزیزان از دست رفته در حادثه سانچی تنها به این یک دو روز بسنده نشود و در مقاطع مختلف تجلیل و قدردانی از مقام والای دریانوردان به عنوان سفیران دریایی و رسیدگی به مشکلات صنفی آنان صورت گیرد.

سجاد ثقفی 

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۰۸۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات تماس آمریکایی‌ها با ناو ایرانی!

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 6 علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران از تماس نیروی دریایی آمریکا با ناو شهید ناظری و مکالمه جالب آنها پرده برداشت. روایت تنگسیری را می‌بینید و می‌شنوید.

دیگر خبرها

  • ◄ امسال سازمان بنادر و بخش غیر دولتی ۱۵۴ همت سرمایه‌ گذاری می‌ کنند
  • بیش از ۸۰ درصد نیاز ناوگان دریایی در داخل تأمین می‌شود/تمام دریانوردان ایرانی هستند
  • جزئیات تماس آمریکایی‌ها با ناو ایرانی!
  • مراسم گرامیداشت چهلمین روز شهادت شهدای راه قدس
  • ناپایداری جوی و دریایی در هرمزگان از بعدازظهر، ۱۷ اردیبهشت
  • لزوم بهره‌مندی از ظرفیت‌های گیلان برای توسعه صنایع دریا محور
  • پیام تسلیت وزیر کشور به مناسبت درگذشت نخبه جوان مازندرانی
  • کارگران نقش ویژه‌ای در اعتلای اقتصاد و تولید کشور دارند
  • افزایش باد همراه با غبار محلی و مواج شدن دریا در خلیج فارس، ۱۶ اردیبهشت
  • مرجعیت علمی امام صادق (ع) انحراف را به حداقل رساند