Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جهاد کشاورزی خرمدره گفت: با توجه به اقدامات و پیگری های انجام گرفته در شهرستان خرم‌دره تاکنون ۳ هزار و ۵۱۰ هکتار اراضی کشاورزی که قابلیت اجرای طرح‌های نوین آبیاری تحت فشار را دارند در غالب ۱۴۰ پرونده کارسازی شده است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛علیرضا اسداللهی  در گفت و گو با نبض سحر  با تاکید بر اینکه تجهیز مزارع کشاورزی به روش‌های آبیاری نوین یکی از روش‌های مدیریت منابع آب در حوزه کشاورزی است، افزود: بخش کشاورزی یکی از بخش‌های پر مصرف آبی اس که باید در خصوص کاهش هدر رفت آب در این حوزه از شیوه های جدید و بروز بهره برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه تصریح کرد: جهادکشاورزی خرم‌دره نیز در راستای کاهش مصرف و اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی با توجه به اهمیت موضوع از هیچ‌گونه سعی و تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

 رئیس جهاد کشاورزی خرمدره با تاکید بر اینکه اصلاح الگوی کشت و آبیاری تحت‌فشار و طرح‌های نوین می‌تواند گام بسیار موثری در مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی باشد، اظهار کرد: می‌توان با جاگذاری سیستم‌های طیب و میکروجت بسیاری از مشکلات را در بخش مصرف بی‌رویه این ماده حیاتی در حوزه کشاورزی مرتفع نمود.

اسداللهی تصریح کرد: با توجه به اینکه کشور ایران در مناطق خشک و نیمه خشک کره خاکی قرار گرفته است و همیشه با مشکل کم آبی و بحران آب روبروست که در این راستا استفاده از آبیاری های نوین در حوزه کشاورزی می تواند از هدر رفت آب به نسبت قابل توجهی جلوگیری کند.

اسداللهی با تاکید بر اینکه دولت تسهیلات خوبی در اختیار کشاورزان برای تجهیز اراضی کشاورزی در نظر گرفته است، عنوان کرد: تجهیز اراضی کشاورزی به روش‌های نوین آبیاری یکی از موثرترین راهکارهای مصرف بهینه اب در حوزه کشاورزی است.

وی  اظهارکرد: با توجه به اقدامات و پیگری های انجام گرفته در شهرستان خرم‌دره تاکنون ۳ هزار و ۵۱۰ هکتار اراضی کشاورزی که قابلیت اجرای طرح‌های نوین آبیاری تحت فشار را دارند در غالب ۱۴۰ پرونده کارسازی شده است.

این مقام مسئول  گفت:   52 هکتار از اراضی کشاورزی روستاهای پلاس و خلیفه‌لو این شهرستان برای احداث گلخانه  اختصاص می باد که  تسهیلات خوبی نیز برای متقاضیان راه‌اندازی گلخانه در نظر گرفته شده است و حتی این تسهیلات تا سقف 500 میلیون تومان نیز پرداخت می‌شود.

 

انتهای پیام /

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۰۸۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، عملیات اجرای سیستم نوین آبیاری زیرسطحی توسط دو تن از اعضای هیات علمی دانشگاه یزد و با مساعدت معاونت اداری و مالی این دانشگاه در بخشی از فضای سبز این مجموعه آغاز شده است که پیش‌بینی شده با اجرای این طرح تا ۴۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی خواهد شد.   دکترمحمدعلی صادق‌زاده، عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه یزد، یکی از طراحان و اجراکنندگان سیستم نوین آبیاری زیرسطحی لوله تراوا در دانشگاه یزد گفت: در این سیستم آب از طریق لوله‌های پلیکا سوراخدار پوشیده با پارچه پلاستیکی در عمق ۵۰ سانتیمتری خاک و در مجاورت ردیف درختان مستقیما در اختیار ریشه درخت قرار می‌گیرد.    وی به عنوان عضو هیات مدیره شرکت فناور نوآبیاران بوستان مهر افزود: این روش نوین آبیاری با سابقه تحقیقاتی و امکان‌سنجی ۳۰ ساله توسط موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی ارزیابی و تایید شده است و توسط شرکت فناور نوآبیاران بوستان مهر به تولید انبوه رسیده و تا کنون در صد‌ها پایلوت باغات پسته و میوه و عرصه‌های مشجر اجرا و بهره برداری شده است.    وی تصریح کرد: این طرح اخیرا با موافقت معاونت اداری و مالی دانشگاه یزد و با نظارت مدیران فضای سبز دانشگاه، در قسمتی از فضای سبز ورودی بصیرت دانشگاه یزد اجرا شده است.    دکتر صادق‌زاده خاطرنشان کرد: از مزایای این سامانه نوین آبیاری صرفه‌جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب، عدم نیاز به سیستم‌های فیلتراسیون و پمپاژ آب و امکان کود آبیاری و نیز عدم مزاحمت در انجام عملیات باغبانی است.   دکتر حسن حسینی‌نسب عضو هیات علمی گروه مهندسی صنایع دانشگاه یزد و مدیرعامل شرکت نوآبیاران بوستان مهر نیز در تشریح این سیستم گفت: روش‌های متعددی برای آبیاری درختان در دنیا ابداع و مورد استفاده قرار گرفته است. ازجمله این روش‌ها می‌توان به روش‌های آبیاری غرقابی، روش آبیاری قطره‌ای و روش آبیاری لوله تراوا اشاره کرد.    وی افزود: روش آبیاری لوله تراوای زیر سطحی جدیدترین روش ابداع شده توسط محققین کشور است که طرح تحقیقاتی اولیه آن در دانشگاه یزد انجام و مورد تایید موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی کشور قرار گرفته است.    به گفته وی در این سیستم روان آب سطحی وجود ندارد و تبخیر از سطح هم ناچیز بوده و رشد علف‌های هرز کاهش می‌یابد.

دیگر خبرها

  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • آبیاری ۲۲۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد سهند
  • اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی
  • ۸۹۰۰۰هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم اختصاص یافته است
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • ۵۰۰ هکتار از اراضی پلدختر به کشت باقلا اختصاص پیدا کرد
  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان
  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری
  • پیشرفت ۶۳ درصدی طرح‌های آبیاری نوین در قزوین