Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@17:49:35 GMT

آ.سه.آن چهارمین شریک اقتصادی هند

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۸۰۸۸۰۹

آ.سه.آن چهارمین شریک اقتصادی هند

کوالالامپور- ایرنا -کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا آ.سه.آن و هند در حالی 25 امین سالگرد روابط تجاری خود را جشن می گیرند که این بلوک اقتصادی چهارمین شریک تجاری هند محسوب می شود.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا،سران تمامی 10 کشور اتحادیه جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) برای شرکت در بیست و پنجمین سالگرد روابط «هند و آ.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سه.آن» که مصادف است با جشن روز جمهوری هند، به این کشور سفر کرده اند.
براساس آمار ارائه شده ، در سال 2016-2017 میلادی ،تجارت آ.سه.آن و هند با افزایش نسبت سال گذشته به 70 میلیارد دلار رسید.
صادرات هند به آ.سه.آن نیز در همین دوره به 31.07 میلیارد دلار رسید و واردات این کشور نیز با افزایش 1.8 درصدی به 40.63 میلیارد دلار روبه رو شد.
حضور سران کشورهای «آ.سه.آن» در دهلی نو پس از آن انجام می گیرد که دو ماه پیش «نارندا مودی» نخست وزیر هند، با سفر به «مانیل» پایتخت فیلیپین، در اجلاس سران«آ.سه.آن» شرکت کرد و برای تحکیم روابط با کشورهای این حوزه جغرافیایی، از آن‌ها برای شرکت در شصت و نهمین سالگرد روز جمهوری هند، دعوت به عمل آورد.
سران کشورهای اتحادیه جنوب شرق آسیا قرار است امروز (پنجشنبه) در مراسم بزرگداشت 25 سالگی رابطه «هند و آ.سه.آن» با شعاری تحت عنوان «ارزش‌های مشترک، مقصد مشترک»، شرکت کنند و فردا (جمعه) نیز شاهد جشن روز جمهوری هند خواهند بود.
«نارندا مودی» چندی پیش در یک پیام رادیویی اعلام کرد: «این بار نه فقط یک رهبر ، بلکه 10 رهبر کشورهای آسه آن نیز، زینت بخش روز جمهوری خواهند بود که این رخداد در تاریخ هند بی سابقه‌ست.»
بیست و ششم ژانویه (6 بهمن) روز جمهوری هند، روزی است که قانون اساسی هند به اجرا در آمد و قانون دولت استعماری هند شد.
قرار است رهبران کشورهای «آ.سه.آن» در هند به صورت جداگانه با «مودی» نخست وزیر این کشور دیدار و گفت وگو داشته باشند و در نهایت تمامی 11 رهبر کشور جهان قرار است در جلسه‌ای پشت درهای بسته، به گفت و گو بنشینند.
بسیاری از تحلیلگران نزدیکی کشورهای جنوب شرق آسیا به هند را خلاف میل چین ارزیابی کردند . این کارشناسان اقدام هند را همراستا با ابراز نگرانی اخیر تعدادی از قدرت‌های جهانی از گسترش تحرکات چین در دریای جنوبی چین دانستند.
در همین خصوص «جیمز متیس»، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا در سفری به جنوب شرق آسیا با رهبران اندونزی و ویتنام دیداری داشت.
اتحادیه «آ.سه.آن» شامل کشورهای مالزی، اندونزی، تایلند، سنگاپور، ویتنام، فیلیپین، کامبوج، لائوس، برونئی و میانمار با بیش از65 میلیون نفر و رشد متوسط اقتصادی 5.7 درصد هستند که در پهنه جغرافیایی جنوب شرق آسیا قرار دارند. این منطقه به عنوان چهارمین بازار بزرگ جهان برای هند با بیش از یک میلیارد و 300 میلیون نفر جمعیت مطرح است.
همچنین آسه آن و هند در مجموع با جمعیتی بیش از 1.8 میلیارد نفر ، یک چهارم از جمعیت جهان را به خود اختصاص می دهند.
آساق****241** 1599** انتشار: مریم شفیعی
1583

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۰۸۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر صمت: خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا توسعه می یابد

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس علی آبادی روز جمعه در دومین اجلاس ایران و آفریقا اظهار کرد: دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا در این وزارتخانه و پیگیری مسائل مهم در جهت توسعه روابط برد برد با کشورهای آفریقایی ایجاد می‌شود. این دبیرخانه دائمی گام مهمی است تا مسیر توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین ایران و آفریقا هموار شود.

وی افزود: تلاش برای اصلاح تعرفه‌های گمرکی در جهت توسعه روابط برد برد با کشورهای آفریقایی یکی از مسائل مهمی است که از طریق این دبیرخانه پیگیری خواهد شد.

وزیر صمت، با بیان اینکه رفع موانع تجارت و صادرات در اولویت کاری ما قرار دارد، گفت: اطلاعات کاملی از ظرفیت کشورهای آفریقایی از تولید و امکان صادرات انواع سنگ‌های معدنی، قیمتی و صنایع دستی وجود دارد و بر این باور هستیم که با توسعه معادن و خطوط محصولات فرآوری به کمک توانمندی‌های یکدیگر و واردات بخش عمده نیازهای ایران از قاره آفریقا را از طریق روابط برد برد توسعه دهیم.

وی ادامه داد: برنامه‌های ما برای توسعه تجارت شامل توسعه زیرساخت‌های فیزیکی، رفع مشکلات مربوط به نقل و انتقالات بانکی و افزایش تعاملات برای حل مشکلات به صورت دوره‌ای است.

علی آبادی به توسعه زیرساخت‌های فیزیکی بین ایران و آفریقا اشاره کرد و گفت: ایران درصدد است تا با توسعه خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا و سرویس دهی منظم و خطوط هوایی با اولویت یک یا دو کشور در هر منطقه، با استفاده از ظرفیت خطوط حمل و نقل مبادلات تجاری را توسعه بخشد.

وی تاکید کرد: رفع مشکلات مربوط به نقل و انتقالات بانکی از طریق استفاده از ارز محلی و تهاتر کالا یکی از مسائل در توسعه تجارت است؛ یکی از ابزارهای مهم برقراری روابط مالی و بانکی بین ایران و منطقه تبادل کالاست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: در این اجلاس فرصت بسیار خوبی فراهم شده است تا نهادهای مالی مهم و پشتیبان صادرات و سرمایه گذاری با یکدیگر مذاکره و ملاقات داشته باشند تا نتیجه آن در تعمیق روابط بانکی طرفین را مشاهده کنیم.

علی آبادی، بر افزایش تعاملات برای حل مشکلات به صورت دوره‌ای بین توسعه تجارت ایران و آفریقا تاکید کرد و گفت: آمادگی بر تشکیل اتاق‌های بازرگانی و افزایش تعداد مراکز تجاری از ۱۰ مرکز به حداقل ۱۵ مرکز و افزایش تعداد رایزنان به ۱۲ رایزن در یک افق کوتاه مدت، تسهیل در دسترسی متقابل رایزن‌ها در قالب هیأت‌های تجاری و حضور در نمایشگاه‌ها و عرضه محصولات ایران در آفریقا به صورت متقابل را داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ابراز امیداوری کرد که کشورهای آفریقایی در موارد توسعه تجارت، اقداماتی را انجام دهند.

وی با اشاره به دستاوردهای ایران در حوزه‌های مختلف گفت: جمهوری اسلامی ایران از توانمندی‌های صنعتی قابل توجهی در زمینه‌هایی مانند پتروشیمی مواد شیمیایی ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی، صنایع معدنی، صنایع خلاق و دانش بنیان شوینده و مواد بهداشتی دارو و تجهیزات پزشکی مصالح ساختمانی مواد غذایی و همچنین در بخش خدمات فنی و مهندسی به خصوص در زمینه زیرساخت‌های پالایشگاهی نیروگاهی حمل و نقل مسکن گردشگری بهداشت و درمان و آموزش برخوردار است.

علی آبادی افزود: ایران می‌تواند این توانمندی‌ها را در جهت توسعه هرچه بیشتر کشورهای آفریقایی به کار گیرد.

وی گفت: همه تلاش ما در این چند روزه این بوده که این اجلاس از جنبه تشریفاتی خارج شود و به یک رویداد کاری تبدیل گردد از اینکه امروز شاهد حضور بیش از ۲۰۰ بازرگان برجسته آفریقایی در این نشست هستیم بسیار خوشحالیم و تقاضا می‌کنم در نشست‌هایی که از نزدیک بین بازرگانان برگزار می‌شود همه تلاش کنیم تا این اجلاس را از سطح یک اجلاس صرفاً تشریفاتی به یک اجلاس کاری تبدیل کنیم.

کد خبر 6088945 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • عدم تمایل جمهوری آذربایجان به روند ادغام در اروپا
  • همدان میزبان چهارمین اردوی تیم ملی هاکی سالنی آقایان 
  • آیا بارورسازی ابرها در کشورهای همسایه باعث بارش سیل‌آسا در ایران شد؟
  • تبدیل شدن به شریک تجاری جدید نفتی با عرضه نفت به پالایشگاه های کوچک و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی
  • تبدیل شدن به شریک تجاری جدید نفتی با تکیه بر عرضه نفت به پالایشگاه های کوچک و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی
  • رئیس جمهور: اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است
  • خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا توسعه می‌یابد
  • توسعه خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا
  • وزیر صمت: خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا توسعه می یابد
  • رئیس‌جمهور: اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است