Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تربت حيدريه - ايرنا - نماينده مردم تربت حيديه، زاوه و مه ولات در مجلس شوراي اسلامي گفت: هر چند بايگ تربت حيدريه از ديرباز قطب توليد نوغان کشور بوده، اما تاکنون کليه تصميم گيري ها تنها در رشت و تهران انجام شده و سهم اين عزيزان در عرصه تصميم سازي حوزه نوغان ايران صفر بوده است.

به گزارش ايرنا، سعيد باستاني روز پنجشنبه در جمع نوغانداران بايگ افزود: قبول داريم بسياري تصميم گيري ها در زمره مباحث ساختاري و کلان کشور است، اما مرکز نوغانداري کشور بايد ترتيبي اتخاذ کند که از اين پس نماينده نوغانداران بايگ نيز در روند تصميم سازي حضور داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي ضمن بيان اينکه به نتيجه تصميم هاي اتخاذ شده کاري نداريم، گفت: اما زماني که نماينده بايگ در روند تصميم سازي حضور و نقش داشته باشد، بهتر مي تواند آن ها را به مردم تبيين کند.
وي همچنين به صندوق حمايت از نوغانداران اشاره و اظهار کرد: بعد از مکاتبات فراوان و ديدار با وزير جهادکشاورزي مقرر شد صندوق با سرمايه سه هزار ميليارد ريال کار خود را آغاز کند و تامين اعتبار آن هم از محل املاک و اراضي نوغانداري تامين شود که اميدواريم به زودي راه اندازي شود.
باستاني همچنين نسبت به توزيع تخم هاي نوغان آلوده در سال جاري انتقاد و خواستار تعيين تکليف نوغانداران خسارت ديده شد.
رييس مرکز نوغانداري کشور نيز با بيان اينکه راه اندازي صندوق به جد در حال پيگيري است و بنا به قول مقام عالي وزارت بزودي راه اندازي خواهد شد، گفت: اما در خصوص روند خريد و توزيع تخم نوغان تا زماني که دامپزشکي آن ها را از بابات چهار بيماري مورد بررسي و آزمايش قرار ندهد، به هيج وجه توزيع گسترده نخواهيم داشت که اسفند پارسال نيز تنها 25 روز منتظر دريافت پاسخ دامپزشکي بوديم.
علي اصغر داداش پور افزود: امسال نيز همين روند در حال انجام است و البته براي پيشگيري از تکرار مشکل پارسال دامپزشکي را به صورت ويژه وارد کار کرده ايم، اما نبايد اين نکته را نيز فراموش کرد که غالب تخم هاي چيني فاقد بيماري هستند و ما نيز هر سال تنها اقدام به خريد واريته هايي از تخم نوغان مي کنيم که در سال قبل راضي بوده ايم.
داداش پور در ادامه به نوغانداري و تراز بسيار پايين آن در عرصه اقتصاد کشاورزي کشور اشاره کرد و گفت: علاوه بر اينکه نوغان داري در اقتصاد کشور زياد تعيين کننده نيست، در سال هاي اخير دچار چالش هايي نيز بود که برخي از آن ها برطرف و در برخي نيز در دست برنامه ريزي براي رفع آن هستيم.
وي افزود: با اين حال از سال 91 تا امسال شاهد رشد قيمت خريد تضميني پيله تر به ميزان 110 درصد هستيم به طوري که قيمت خريد از 86 هزار ريال در هر کيلو در سال 91 به 181 هزار و 40 ريال رسيده و امسال نيز افزايش 9 درصدي را در دستور کار شوراي عالي اقتصاد قرار داده ايم.
داداش پور در ادامه با اعلام اينکه به دنبال تکميل زنجيره توليد با هدف بهبود کيفي و افزايش فرايند توليد و سودهي نوغانداري در کشور هستيم، گفت: زماني بايگ با بيش از هزار و 200 کارگاه به توليد مي پرداخت اما هم اينک فقط با يک سوم اين کارگاه ها فعال هستند و همين طور هم اکنون در کشور چهار واحد توليد ابريشم کشي (يک واحد در خراسان رضوي و سه واحد در خراسان جنوبي) داريم که هر چهار واحد تعطيل هستند.
پرورش کرم ابريشم که نوغانداري خوانده مي شود، با پيشينه 4500 سال در جهان از ديرباز در ايران رواج داشته است.
بر اساس آمارهاي موجود امروزه حدود 20 هزار هکتار توتستان در ايران وجود دارد که از اين ميزان 13 هزار هکتار در گيلان، 3400 هکتار در خراسان رضوي، سه هزار هکتار در مازندران و 600 هکتار مربوط به ديگر استانهاي نوغان خيز است و سهم تربت حيدريه از اين ميزان هزار و 230 هکتار است.
پيله توليد نوغانداران ايران از ديرباز در هزار و 200 کارگاه سنتي ابريشم کشي تربت حيدريه و چهار کارخانه صنعتي استانهاي گيلان و خراسان رضوي به نخ ابريشم تبديل مي شود.
اکنون از 1200 کارگاه سنتي ابريشم کشي در بخش بايگ شهرستان تربت حيدريه تنها 400 کارگاه فعال است.
تعداد بهره برداران کرم ابريشم(سالن پرورش) در خراسان رضوي، سه هزار و 102 نفر است که از اين ميزان هزار و 123 نفر در منطقه تربت حيدريه مشغول کار هستند.
بخش بايگ به مرکزيت شهر بايگ در 20 کيلومتري غرب تربت حيدريه قرار دارد.
شهرستان 225 هزار نفري تربت حيدريه در 150 کيلومتري جنوب غربي مشهد قرار دارد.
6121/1744
خبرنگار: عليرضا حسيني مقدم **انتشار: علي اصغرافتاده
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۰۹۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت ارتقاء روابط با پاکستان پس از سفر رئیس جمهور


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،به نقل از خانه ملت، جعفر قادری با اشاره به سفر رئیس جمهور به پاکستان و تاثیرات این سفر بر توسعه اقتصادی و سیاسی ایران و پاکستان گفت: پاکستان یکی از کشورهای پرجمعیت در همسایگی ایران است. همچنین این کشور علاقمندان زیادی به انقلاب اسلامی و مردم ایران دارد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشور پاکستان موقعیت ژئوپلتیکی مهمی دارد، ادامه داد: جمعیت پاکستان می تواند یک ظرفیت مناسب برای صادرات کالاهای غیر نفتی، محصولات نفتی و گازی ما باشد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همچنین این کشور در مسیر ترانزیت کالا از چین به سمت ایران و عراق و اروپاست و از این منظر هم می تواند به عنوان بخشی از کریدور ترانزیتی مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه مردم ایران و پاکستان فرهنگ و اعتقادات مشترکی دارند، بیان کرد: همه این موارد ایجاب می کند که ما به دنبال توسعه روابط با پاکستان باشیم و نمی توانیم ظرفیت این کشور را نادیده بگیریم.

دیگر خبرها

  • شهر کَدکَن قابلیت تبدیل به قطب گردشگری ادبی شهرستان تربت‌حیدریه را دارد
  • نماینده مجلس: پرداخت وام در کشور به کلی تعطیل شده است
  • نماینده مجلس: پرداخت وام در کشور به کلی تعطیل شده
  • چند خبر کوتاه از شهرستان های تربت حیدریه و نیشابور
  • آزادی بیان غربی‌ها اهداف استکباری و استبدادی دارد
  • شورا رکن چهارم نظام تصمیم‌گیری کشور/ انتقاد از تضعیف جایگاه شوراها
  • انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • ضرورت ارتقاء روابط با پاکستان پس از سفر رئیس جمهور
  • شرکت ملی نفت منطقه تربت‌حیدریه افزون‌ بر ۷۰۰ بازدید انجام داد
  • کشف و ضبط هشت هزار عدد قرص متادون ۴۰ خارج از شبکۀ توزیع در تربت حیدریه