Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - کراچي - ايرنا - رايزن تجاري جمهوري اسلامي ايران در پاکستان (مستقر در شهر کراچي) گفت: ميزان مبادلات تجاري ايران و پاکستان در 9 ماهه 96 افزايش 49 درصدي را نشان مي دهد.

`مراد نعمتي زرگران` روز پنجشنبه در گفت و گوي اختصاصي با ايرنا گفت که در 9 ماه سال جاري ميزان صادرات کالا از ايران به پاکستان رشد هفت درصدي و ميزان صادرات کالاهاي پاکستان به ايران رشد 42 درصدي را نشان مي دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي ادامه داد: ميزان صادرات ايران به پاکستان در 9 ماه امسال، 634 ميليون دلار و ميزان صادرات پاکستان به ايران طي اين مدت، 348 ميليون دلار مي باشد.
به گفته نعمتي زرگران، مجموع مبادلات دو کشور در 9 ماه سال جاري 982 ميليون دلار اعلام شده است.
ارزش اقلام صادراتي ايران به پاکستان در سال 1395 بيش از 795 ميليون دلار و واردات از اين کشور همسايه حدود 365 ميليون دلار بود.
به گزارش ايرنا به اعتقاد کارشناسان با وجود مناسبات خوب سياسي و امنيتي ايران و پاکستان و تعلقات فرهنگي و تاريخي دو حوزه اسلامي و فرهنگ فارسي به عنوان ريشه اصلي مشترکات دو ملت، فضاي حاکم بر تعاملات اقتصادي ايران و پاکستان چندان مناسب و قابل قبول نيست.
پاکستان به عنوان کشوري با جمعيت بيش از 200 ميليون نفر اگرچه خود، صادرکننده مواد غذايي از جمله محصولات کشاورزي و دامي است، اما مي تواند به عنوان مقصد صادراتي محصولات ايران در زمينه هاي مختلف به ويژه لوازم ساختماني، کاشي، سراميک و سيمان مطرح شود.
مواد غذايي بسته بندي يا کنسرو شده، انواع محصولات لبني و گوشتي، انواع خشکبار، مواد شوينده و بهداشتي، نوشيدني هاي مختلف، انواع ميوه و ظروف و لوازم آشپزخانه تنها بخشي از کالاهاي وارداتي قابل دسترس و پرطرفدار در فروشگاه هاي پاکستان است که البته مشابه پاکستاني همه آنها با کيفيتي نسبتا پايين تر و با بسته بندي هاي نه چندان شکيل در بازارهاي اين کشور وجود دارد.
نکته قابل توجه درباره کالاهاي سبک وارداتي پاکستان که در سوپرمارکت ها يافت مي شوند، برندهاي اين کالاها است که نشان مي دهد بيشتر آنها از کشورهاي عربي حوزه خليج فارس به ويژه عربستان وارد شده اند.
در ميان اين کالاها البته محصولاتي با برندهاي چيني، ترکيه اي، آمريکايي، انگليسي، آلماني، دانمارکي و برخي ديگر کشورهاي اروپايي هم به چشم مي خورد.
کالاهاي با کيفيت و مرغوب ايراني غايب بزرگ قفسه هاي فروشگاه ها در پاکستان است که مملو از کالاهاي عربي – غربي شده اند.
اين درحالي است که بازار مصرف 200 ميليون نفري پاکستان به عنوان يکي از بازارهاي بزرگ اسلامي در مجاورت ايران بزرگترين فرصت براي حضور فعالان اقتصادي، تجاري و سرمايه گذاران ايراني است.
بازار بکر و رو به توسعه اي که متاسفانه از چشم دولتمران و فعالان اقتصادي ايران مغفول مانده است.
برخي کشورها از جمله چين موقعيت استثنايي حضور در پاکستان را مغتنم شمرده و با طرح عظيم ساخت کريدور اقتصادي چين و پاکستان (معروف به CPEC) تلاش دارند علاوه بر حضور پر رونق در بازار اين کشور، از طريق پاکستان دسترسي تجاري خود به اقيانوس هند را تسهيل کند.
پکن در اين کريدور 46 ميليارد دلار سرمايه گذاري کرده است و کارشناسان اقتصادي بر اين باورند که تکميل اين پروژه مي تواند دو ميليون شغل در پاکستان ايجاد کند و موجب رشد 7.5 درصدي اقتصادي اين کشور شود.
همچنين، نگاهي به شرکاي اصلي تجاري پاکستان نشان مي دهد که چين 17 درصد، امارات متحده عربي 15 درصد، کويت 8.8 درصد و عربستان سعودي 8.5 درصد از صادرات به پاکستان را در اختيار دارند.
اجراي خط لوله صلح يکي از طرح هاي راهبردي ايران و پاکستان است که به رغم عمر طولاني خود هنوز به ثمر ننشسته و دو کشور بايد گام هاي پاياني را در اين زمينه سريعتر بردارند.
بهره برداري از بندر شهيد بهشتي در ايران به يکي از فرصت هاي مهم ترانزيتي و همکاري اقتصادي ميان اين بندر و بندر مهم گواتر در پاکستان منجر شده و مقامات دو کشور براي تعميق همکاري ها در اين زمينه گام هاي جديدي برداشته اند.
آساق**6125*شس*1613*سيدبهادر حسيني*انتشار دهنده: عبدالله غفاري
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۱۲۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سنگال به دنبال روابط تجاری و اقتصادی با ایران است

به گزارش خبرنگار مهر، «سالیو نیانگ دینگ» بعد از ظهر چهارشنبه در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی گیلان اظهار کرد: هدف از سفر به گیلان توسعه همکاری و ارتباط بیشتر با تجار و بازرگانان این استان است.

سفیر سنگال با اشاره به ظرفیت‌های گیلان در ابعاد مختلف بیان کرد: سفر به استان‌ها موضوعی است که همیشه پیگیری می‌کنیم تا ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مناطق مختلف را بشناسیم.

دینگ با تاکید بر گسترش روابط و مناسبات تجاری سنگال با ایران اضافه کرد: سفر به استان‌ها بر اساس نیازسنجی کشور و برای رفع این نیازها صورت می‌گیرد.

به گفته وی توسعه روابط تجاری و اقتصادی خروجی نشست‌ها، سفرها و دیدارهای دیپلماتیک است.

سفیر سنگال با بیان اینکه پس از یک دهه کمیسیون مشترک میان ایران و سنگال در دسامبر (دیماه) گذشته شکل گرفت، گفت: تصمیمات مهمی در بخش‌های مختلف کشاورزی در این کمیسیون مشترک اتخاذ شد که نتیجه آن سفر سه گروه اقتصادی از سنگال در بخش‌های دامداری، پرورش ماهی و مکانیک به ایران بود.

دینگ با اشاره به حضور و بازدید رئیس اتاق بازرگانی کشورش از غرفه استان گیلان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ تهران اضافه کرد: گیلان یکی از استان‌های هدف برای توسعه روابط تجاری با سنگال است و در سه سال گذشته گروهای تجاری مختلفی از ۲ کشور بازدید داشتند و در این راستا زمینه‌های سرمایه گذاری‌های زیادی بین دو کشور بررسی و پیگیری شد.

به گفته وی سطح سیاسی دو کشور بسیار عالی بوده و دیدار دو رئیس جمهور ایران و سنگال در آفریقای جنوبی نیز موجب شد در بخش‌های مختلفی مانند کشاورزی، پتروشیمی و سایر حوزه‌ها برای مستحکم‌تر کردن روابط تلاش بیشتری داشته باشیم.

سفیر سنگال با اشاره به اینکه این کشور برای کاهش همکاری‌ها با کشورهای غربی به دنبال برقراری ارتباط بیشتر با ایران است، گفت: ایران یکی از برترین مدل‌های جهان در حوزه توسعه اقتصادی است تا بتواند مسیر پیشرفت را طی کند.

گشایش اقتصادی از طریق ریل رشت- کاسپین

«قاسم رضائیان» رئیس اتاق بازرگانی گیلان هم در این دیدار با تاکید بر ارتباط بیشتر بین اتاق‌های بازرگانی کشورهای ایران و سنگال اظهار کرد: رسالت اتاق بازرگانی گیلان برقراری ارتباط بیشتر و افزایش تراز تجاری است.

وی با بیان اینکه گیلان استانی سرسبز و برخوردار از آب و هوای دلنشین است، افزود: حدود ۹۰ درصد چای ایران در گیلان تولید می‌شود که طبیعی‌ترین چای دنیاست، همچنین این استان با کیفیت ترین برنج دنیا، سالم‌ترین و لذیذ ترین زیتون جهان، بیشترین تولید کیوی، ۲۲ نوع دمنوش، محصول بادام زمینی، پنج گمرک و سه بندر دارد.

رئیس اتاق بازرگانی گیلان با بیان اینکه افتتاح ریل راه آهن رشت- کاسپین به ریل سراسری روابط تجاری بین دو کشور را گسترش می‌دهد، گفت: بسیاری از شرکت‌های تولیدی ایران در کشورهای آفریقایی تجارت فرا سرزمینی دارند که امیدواریم در این زمینه با کشور سنگال هم این همکاری‌ها را بسط دهیم

کد خبر 6100854

دیگر خبرها

  • تقویت روابط تجاری ایران و کره جنوبی
  • سنگال به دنبال روابط تجاری و اقتصادی با ایران است
  • سهم ۰.۳ درصدی ایران از صادرات صنایع غذایی جهان
  • مبادلات تجاری ایران و‌ سریلانکا دوباره برقرار شد
  • کاهش ۱۴ درصدی سود خالص آرامکوی عربستان
  • افزایش ۲۴ درصدی حجم مبادلات اقتصادی از پایانه مرزی میرجاوه
  • بندر چابهار بهترین گزینه برای مبادلات تجاری افغانستان
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • مخبر: ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند