Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-03@22:26:31 GMT

امسال یکی از خشک‌ترین سال‌های نیم‌قرن اخیر است

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۸۱۸۴۶۰

امسال یکی از خشک‌ترین سال‌های نیم‌قرن اخیر است

وزیر نیرو گفت: امسال یکی از خشک‌ترین سال‌های نیم‌قرن اخیر است و امیدواریم وضع بهتر شود اما فعلا 30 درصد کاهش بارش داریم که اثر آن روی تولید برق هم خواهد بود و بخش قابل توجهی از منابع تولید انرژی مورد تاثیر قرار خواهند گرفت.

به گزارش فارس، رضا اردکانیان شب گذشته در نشست مشترک با آیت‌الله علیرضا اعرافی، اظهار کرد: 70 درصد آب شیرین دنیا در بخش کشاورزی استفاده می‌شود و بسیاری از کشورهایی که آب زیادی در اختیار دارند مشکلات مصرف برای آنها بیشتر وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به نحوه و چگونگی ارتباط با مصرف‌کننده در بخش کشاورزی گفت: در این بخش گروه مصرف‌کننده به طور متوسط به لحاظ نوع آموزش و شرایط سنی و فرهنگی از تفاوت‌های چشمگیری برخوردارند و انتقال پیام‌ها به ویژه در بخش فناوری جدید برای آنها کار جدیدی نیست.

وزیر نیرو بیان کرد: با توجه به تفکرات موجود در بین ادیان در خصوص نحوه مصرف آب، یکی از بسترهای مناسب برای این کار استفاده از عالمان دینی برای اطلاع‌رسانی به مردم است.

وی با بیان اینکه اگر تشکلی در حوزه آب و محیط زیست بین ادیان شکل بگیرد تا مسائل مختلف را به گروه کشاورزان منتقل کنند اثربخش خواهد بود اظهار کرد: نخستین گروه در این بخش در واتیکان تشکیل شد و پس از آن ایران هم ورود جدی به این بخش داشت.

اردکانیان با اشاره به شرایط عمومی کشور از نظر آب و برق گفت: امسال از نظر بارش‌ها خشک‌ترین سال‌ها در 50 سال اخیر را طی می‌کنیم و امیدواریم وضع بهتر شود اما فعلا 30 درصد کاهش بارش داریم که اثر آن روی تولید برق هم خواهد بود و بخش قابل توجهی از منابع تولید انرژی مورد تاثیر قرار خواهند گرفت.

وی اولویت وزارت نیرو را تامین آب شرب مردم دانست و گفت: در حوزه آگاهی بخشی به مردم اقداماتی را در دستور کار داریم تا کم‌مصرفی و پرهیز از اسراف در اولویت مردم باشد.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه قطعا محدودیت‌هایی را در بخش کشاورزی خواهیم داشت گفت: شاید مجبور باشیم در آینده الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی با محدودیت‌هایی مواجه شود.

وی استفاده از صنایع کم‌آب بر، اصلاح الگوی کشت، توسعه نیروگاه‌های کوچک خورشیدی، استفاده از راه‌های جدید استحصال آب و... را از برنامه‌های این وزارت‌خانه در آینده عنوان کرد و افزود: کم کردن هدررفت آب و اصلاح قیمت‌ها از جمله برنامه‌هایی است که در دستور کار خواهیم داشت.

اردکانیان با اشاره به وضعیت تولید برق در کشور گفت: ادامه روند موجود در بخش برق در کشور مشکل‌ساز خواهد بود و باید به دنبال تغییر سطح مصرف باشیم.

وی بیان کرد: درصدد هستیم با برنامه‌های مدیریت مصرف در بخش انرژی به سمت کاهش مصرف برویم تا معادل ظرفیت نیاز به نیروگاه‌های جدید به سمت صرفه‌جویی برویم تا از هزینه‌های هزاران میلیاردی جلوگیری شود.

وزیر نیرو با اشاره به تاثیر مبانی اخلاقی در رفع مشکلات مربوط به مصرف آب اظهار کرد: در جوامع خشک و نیمه‌خشک نوع حکمرانی که وجود دارد نشان‌دهنده توسعه‌یافتگی آن‌ها است و در این بخش می‌توان رویکرد جدی در حوزه ارتباط موثر با مردم و اخلاق‌محوری را مد نظر قرار داد.

وی گفت: روح و روان جامعه زمانی که مشکلات مربوط به آب مطرح می‌شود در این جوامع مورد تاثیر قرار می‌گیرد و زمانی که مشکلات حل می‌شود آرامش به جامعه بر خواهد گشت.

وزیر نیرو ادامه داد: در کشور ما نقش روحانیت بسیار چشمگیر است و می‌توانند این اثر مهم در حوزه مصرف را بر مردم داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت آب منحصر به یک دستگاه، قوه یا وزارتخانه نیست افزود: در این زمینه با وزارتخانه‌های مختلف و ارگان‌های خصوصی و دولتی مشارکت داریم و پروژه‌های مشترک را اجرا می‌کنیم.

اردکانیان با بیان اینکه تاکنون اولویت بر مدیریت تامین و عرضه بوده است اذعان کرد: ما در حال حاضر برنامه خود را بر مدیریت مصرف و تقاضا قرار داده‌ایم تا در عین تامین منابع جدید اولویت بر اصلاح و مدیریت مصرف باشد.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۱۸۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماینده مجلس: احساس عدم امنیت مردم سیستان و بلوچستان را زجر می‌دهد

فداحسین مالکی اظهار داشت: ما حتما باید به کمبود‌ها و تنگنا‌هایی که نیرو‌های امنیتی فراجا و مرزبانان عزیز ما در استان دارند توجه کنیم. اگر الان شرایط فعلی استان را بخواهید بدانید، شرایط خوبی نیست. مردم نگران هستند. مردم علاوه بر اینکه نگران امنیت هستند، احساس عدم امنیت بیشتر زجرشان می‌دهد. در طول یک ماه حدود ۲۸-۲۹ نفر فقط در حوزه سیستان شهید دادیم و در حوزه بلوچستان هم همین‌طور، تعدادی شهید دادیم. از این بابت حتما باید اقداماتی صورت گیرد.

به گزارش ایلنا، وی گفت: ما حتما باید به کمبود‌ها و تنگنا‌هایی که نیرو‌های امنیتی فراجا و مرزبانان عزیز ما در استان دارند توجه کنیم. اگر الان شرایط فعلی استان را بخواهید بدانید، شرایط خوبی نیست. مردم نگران هستند. مردم علاوه بر اینکه نگران امنیت هستند، احساس عدم امنیت بیشتر زجرشان می‌دهد. در طول یک ماه حدود ۲۸-۲۹ نفر فقط در حوزه سیستان شهید دادیم و در حوزه بلوچستان هم همین‌طور، تعدادی شهید دادیم. از این بابت حتما باید اقداماتی صورت گیرد.

فداحسین مالکی نماینده مردم سیستان و بلوچستان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که در مدت اخیر استان سیستان و بلوچستان مورد حملات تروریستی قرار گرفته و شاهد شهادت چندین نیرو بودیم. مهم‌ترین عوامل این حوادث از نظر شما چیست، گفت: استان سیستان و بلوچستان استانی است که با دو کشور که خودشان به گونه‌ای مشکلات خاص خودشان را دارند هم مرز است. از مسیر دریا با کشور‌های حوزه خلیج فارس هم مرز مشترک دارد. طی سفری که با هیأت‌های مختلف به پاکستان داشتیم، ارزیابی مان این بود که باید با مقامات پاکستانی نسبت به مرز مشترکی که داریم اقدامات و عملیات مشترکی انجام دهیم. چون همان اندازه که ما آسیب می‌بینیم، آن آسیب در پاکستان هم وجود دارد.

وی افزود: اما با این وجود سیستان و بلوچستان مؤلفه‌های مختلفی دارد؛ یکی از آن‌ها مرز است. دیگری کشور‌های همسایه است که باید عملیات مشترک در آن صورت بگیرد. دوم این است که دولت باید نگاه استراتژیک به این منطقه داشته باشد و از نظر امکانات، تجهیزات و توسعه استان‌ها اقداماتی انجام دهد. طبق تعاریفی که مقامات ارشد نظام و خودمان از سیستان و بلوچستان داریم این است که توسعه این استان باید در اولویت اول قرار بگیرد که این موضوع می‌تواند در امنیت استان تأثیرگذار باشد.

مالکی تصریح کرد: نکته بعدی آنکه ما حتما باید به کمبود‌ها و تنگنا‌هایی که نیرو‌های امنیتی فراجا و مرزبانان عزیز ما در استان دارند توجه کنیم. اگر الان شرایط فعلی استان را بخواهید بدانید، شرایط خوبی نیست. مردم نگران هستند. علاوه بر اینکه مردم نگران امنیت هستند، احساس عدم امنیت بیشتر مردم را زجر می‌دهد. در طول یک ماه حدود ۲۸-۲۹ نفر فقط در حوزه سیستان شهید دادیم و در حوزه بلوچستان هم همین‌طور، تعدادی شهید دادیم. از این بابت حتما باید این اقدام صورت گیرد.

وی گفت: از طرفی انتظار ما از بزرگان، نخبگان استان و کسانی که در شمال و جنوب استان تریبون در دست دارند این است که به گونه‌ای حرکت نکنند که امنیت، وحدت و همدلی مردم زیرسوال برود و آسیب ببیند. چون همیشه مردمان جنوب و شمال استان، شیعه و سنی سال‌ها در کنار هم بوده و کنار هم زندگی کردند و این الفت و برادری نباید زیر سوال برود، خواسته ما هم این است وحدت ملی در آنجا تقویت شود؛ بنابراین این مسئله می‌تواند برای ایجاد امنیت پایدار تأثیر داشته باشد.

دیگر خبرها

  • نیمی‌از کم‌ بارشی‌های اخیر کشور با بارش‌های امسال جبران شد
  • نماینده مجلس: احساس عدم امنیت مردم سیستان و بلوچستان را زجر می‌دهد
  • سند سومین حرم اهل بیت (ع) رونمایی می‌شود
  • آمادگی دانشگاه رازی برای پذیرش و جذب تمامی استادان و دانشجویان اخراجی دانشگاه‌های آمریکا
  • اعلام آمادگی دانشگاه رازی کرمانشاه برای پذیرش دانشجویان و اساتید اخراجی آمریکا
  • تامین ۲.۵ تا ۳ درصد برق کشور در نیرو‌گاه شهید مفتح
  • نیاز مصرف برق کشور در سال جدید رشد شتابانی دارد
  • رونمایی از پویش با انرژی در یزد
  • اعتبارات طرح‌های آبرسانی دو سال اخیر استان مرکزی با بودجه عمرانی ۱۰ سال استان برابری می‌کند
  • تدوین برنامه‌های اجرایی شعار امسال در کار‌های عمرانی مازندران