Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@22:20:26 GMT

روایتی از صورت‌های سفید بدون دستبند

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۸۱۹۹۳۱

قرار بود ساعت دو بعدازظهر با دستبند آورده شوند ولی بعد از چند ساعت انتظار وقتی اتوبوس رسید با هشت صورت‌ سفید، دست‌هایی بدون دستبند و آزاد مواجه شدیم که فاصله ما تا آنها فقط یک خط باریک قرمز بود.

به گزارش ایسنا، جمعی از زندانیان کانون اصلاح و تربیت شهر زیبا در نمایش «خط باریک قرمز» به کارگردانی توماج دانش بهزادی، دغدغه و مشکلات مسیر زندگی خود را در قالب یک اثر نمایشی روایت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نمایش که در بخش آف استیج سی‌وششمین جشنواره تئاتر فجر حضور داشت، تئاتری است در دل مستندی به نام «پس از حبس» به کارگردانی و تهیه کنندگی فرزاد خوشدست که از اوایل آبان‌ماه امسال در کانون اصلاح و تربیت کلید خورده است و در تمام مدت حضور مددجویان کانون اصلاح و تربیت در محل اجرای نمایش، دوربین‌های فیلمبرداری لحظات حضور آنها را ثبت می‌کرد.

«خط باریک قرمز» 8 بازیگر دارد که همه از بچه‌های کانون اصلاح و تربیت هستند و با هدایت توماج دانش بهزادی و نویسندگی کاملیا غزلی این نمایش را به صحنه بردند.

 این بچه‌ها که به دلایل مختلفی از دزدی و آدم ربایی گرفته تا مشارکت در قتل را در پرونده خود داشتند در «خط باریک قرمز» به خوبی از پس اجرای تئاتر برآمده بودند.

بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری که انتشار تصویر و سایر مشخصات مربوط به هویت متهم نباید دیده شود، چهره تمام بازیگران را ماسک سفیدی پوشانده بود تا شناخته نشوند.

همچنین در تمام زمان اجرای نمایش بازیگران با پرسیدن سوال‌هایی از تماشاچیان با آنها ارتباط برقرار می‌کردند و پاسخ می‌گرفتند.

در قسمتی از نمایش نیز بازیگران با چیدن چهارپایه‌هایی دو به دو روبروی هم که توسط خود بچه‌ها ساخته شده بود، هر یک از بازیگران، شخصی را از بین تماشاچیان انتخاب کرد تا به عنوان ملاقاتی روبروی او بنشیند و صحبت کنند.

آخرین مونولگ این نمایش نیز با یادی از ایران و نمادی از آزادی همراه بود که یکی از بازیگران گفت: ایران مثل یک پرنده می‌ماند، مثل یک پرنده در حال پرواز، مثل یک پرنده آزاد، کی گفته ایران شبیه گربه است...

وسپس همه باهم شعر: ای ایران ای مرز پر گهر ای خاکت سرچشمه هنر.... را خوانند.

خارج از نمایش و در بین صحبت‌ با مددجویان کانون اصلاح و تربیت می‌شد دریافت که امیدشان به آینده بیشتر شده است و گویی یک توانایی جدیدی را در خودشان پیدا کرده بودند و تعدادی از آنها اظهار کردند که دوست دارند بعد از آنکه آزاد شدند، هنر تئاتر را به صورت جدی ادامه دهند و خودشان را از حالا، عضو گروه نمایشی توماج دانش بهزادی می‌دانستند.

خانواده‌های این مددجوییان نیز که برای دیدن نمایش آمده بودند اظهار می‌کردند از زمانی که فرزندانشان در کانون اصلاح و تربیت با این گروه تئاتری همکاری می‌کنند، آرام‌تر شده‌اند و اخلاقشان تغییر کرده است.

پدر یکی از بچه‌ها می‌گفت؛ من پیش از این وقتی با پسرم صحبت می‌کردم زود عصبانی می‌شد ولی الان خیلی بهترشده است و مادر یکی دیگر از بچه‌ها اظهار کرد که دوست دارد فرزندش آزاد شود و همین هنر را ادامه بدهد.

«خط باریک قرمز» در ابتدا قرار بود از 28 دی یعنی اولین روز جشنواره به مدت 4 شب اجرا داشته باشد، که در نهایت فقط یک شب و با دو نوبت اجرا در چهارم بهمن ماه روی صحنه رفت و چهره‌های شناخته شده‌ای همچون مجبتی جباری، حبیب رضایی، مهدی رحمتی و... برای این اجرا حضور داشتند.

توماج دانش بهزادی کارگردان این اثر نمایشی که خود اصالتا اهل شهرستان بم است در گفت‌وگویی با ایسنا با اشاره به "زلزله بم" گفت: زلزله بم حالی را در من ایجاد کرد و می‌خواستم با بچه‌هایی که در آنجا آسیب دیدند، تئاتر کار کنم ولی در آن زمان چنین امکانی نداشتم. تا اینکه مدتی قبل با فردی آشنا شدم که مستندی درباره زندان زنان کار کرده بود. این موضوع جرقه‌ای را در ذهن من ایجاد کرد که ما می‌توانیم با آموزش تئاتر در مددجویان کانون اصلاح و تربیت تغییر ایجاد کنیم تا در حد توان از بروز فجایع بعدی جلوگیری شود.

او ادامه داد: چیزی که در این اثر روی آن تاکید داشتیم، مطرح شدن تئاتر به عنوان معقوله مهم آموزشی در مدارس است. تا بدین وسیله بتوانیم خسارت و آسیب‌ کمبودها مانند فقر را از مسائل فرهنگی و مشکلات سیاسی‌مان کم کنیم. درواقع من در این مجموعه مستند داستانی، به عنوان مدرس و مربی تئاتر به کانون می‌روم و بر اساس تئاتر درمانی و تئاتر آموزشی در کنار بچه‌ها هستم.

دانش بهزادی درباره تجربه کار کردن در کانون اصلاح و تربیت گفت: این بچه‌ها زبانشان خشونت است. اینها برای اقتصاد خانواده‌های خود از بچگی وارد خیابان شدند و برای حضور در خیابان باید خشن بود. آنها شعور اجتماعی بالایی دارند و در این نمایش هم افرادی انتخاب شدند که نافرمان‌تر بودند ولی در نهایت به خوبی با این طرح همراه شدند به صورتی که یکی از بچه ها با وجود آنکه دوره حبس‌اش تمام شده بود، هر روز صبح ساعت چهار از خانه خارج می‌شد و با گروه فیلم برداری به کانون می آمد، تمرین می‌کرد و سپس دوباره به ورامین برمی‌گشت.

این کارگردان همچنین تصریح کرد: ارتباط با آنها در ابتدا بسیار سخت بود ولی اکنون می‌توانیم دور یک میز بنشینیم، باهم بحث کنیم و حتی شرایطی به وجود آمده که آنها خواسته‌هایشان را به صورت مکتوب می‌نویسند. همه اینها حاصل 3 ماه در کنارشان بودن است. آنها تشنه آموزش هستند و با تئاتر می‌توان چیزهای جدیدی به آنها آموخت.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: یک ویژگی تئاتر این است که نفاط ضعف و قدرت افراد را نشان می‌دهد و در نهایت کمک می‌کند دیگری را هم بشناسند و به ارتقا خود فکر کنند. بنابر این تئاتر یک مقوله شیک و یا اتومبیل بنز نیست، بلکه باید در سبد خانوار باشد. یک وسیله لوکس نیست و این تهی کردن ذات تئاتر است که بگوییم تئاتر فقط سرگرمی است. ما به این طریق اصالت تئاتر را هم نشان دادیم که می‌تواند در آدم ها تغییر به وجود آورد.

کاملیا غزلی نمایشنامه نویس این تئاتر نیز با اشاره به اینکه "تا به حال برخوردی از نزدیک با مددجویان کانون اصلاح و تربیت نداشته"، درباره نحوه شکل گیری این نمایشنامه گفت: آقای دانش بهزادی شرایط و کاراکترهای بچه‌ها را برای من توضیح دادند و بعد از جمع بندی با الهام گرفتن از اتفاقاتی که برای این بچه‌ها افتاده بود شروع کردم به نوشتن مونولگ‌های کوتاه، زیرا این بچه‌ها بازیگرهای حرفه‌ای نیستند و به همین دلیل حفظ کردن متن بلند براایشان سخت است.

او ادامه داد: سعی کردم که خیلی به اتفاقاتی که برایشان افتاده است، پرداخت نشود و به طور غیرمستقیم کاراکترها را تعریف کردم. در واقع از آنها الهام  گرفته شده و نمی‌توانم بگویم دقیقا زندگی خود بچه‌هاست. در نمایشنامه قبلی من به نام «من یک زن‌ام، صدامو میشنوین؟» به لحاظ نزدیکی به موضوع، نوشتن آن برایم مشکل نبود ولی این کار کاملا متفاوت بود و یک نمایشنامه مردانه می‌خواست و درک کردنشان برایم مقداری سخت بود ولی در نهایت با تمرکز بر روی دردهای مشترکی که بتواند برای همه قابل درک باشد و آرزوها و توانایی‌هایشان، شخصیت‌ها شکل گرفتند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۱۹۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمان خادم‌یار رضوی در اردبیل تجلیل شدند

همزمان با هفته معلم، معلمان خادم یار آستان قدس رضوی در استان اردبیل تجلیل شدند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، در مراسمی که پیش از ظهر امروز در ادارات ناحیه یک و 2 آموزش و پرورش اردبیل برگزار شد، رئیس خادم‌یاران خدمت رضوی استان اردبیل اظهار داشت: همزمان با هفته معلم و در برنامه‌ای متنوع سعی کردیم تا از معلمان خادم‌یار کانون تعلیم و تربیت رضوی استان اردبیل تجلیلی داشته باشیم.

علی حسن‌زاده تصریح کرد: با حضور در مدارس، نواحی آموزش و پرورش و منزل فرهنگیان با تقدیم تحفه رضوی سعی کردیم از تلاش‌های این معلمان که در طول سال تحصیلی به شکل خداپسندانه در عرصه تعلیم و تربیت و آموزش و مشاوره فعال بودند، تجلیلی را انجام دهیم تا زمینه برای قدردانی از معلمان خادم‌یار رضوی فراهم آید.

وی گفت: قرار است کانون‌های خدمت رضوی مدرسه نیز در اردبیل راه‌اندازی شود تا ما بتوانیم از ظرفیت دانش‌آموزان و معلمان در توسعه فرهنگ رضوی بیشتر بهره بگیریم.

رئیس خادم‌یاران خدمت رضوی استان اردبیل افزود: امروز به معنای واقعی تمام مناطق ایران حرم مطهر رضوی است چرا که مردم در طیف‌ها و سلائق مختلف عاشق خدمت‌رسانی به امام رضا (ع) هستند.

حسن‌زاده با ارج نهادن به فعالیت‌های ارزشمند کانون تعلیم و تربیت خدمت رضوی استان اردبیل خاطرنشان کرد: با هدف ترویج فرهنگ خدمت‌رسانی و توسعه فرهنگ رضوی کانون‌های خدمت رضوی مدارس راه‌اندازی می‌شود و در کنار پاسداشت هفته معلم در آستانه دهه کرامت برنامه‌های تجلیل و تکریم از فعالان عرصه کانون‌های خدمت رضوی برگزار خواهد شد.

وی به برگزاری 60 عنوان برنامه در گرامیداشت دهه کرامت اشاره کرد و ادامه داد: از سالروز میلاد حضرت معصومه (س) تا میلاد هشتم ثامن‌الحجج (ع) دهه کرامت نامگذاری شده که در این دهه سعی خواهیم کرد برنامه‌های متنوع را با همراهی 19 کانون تخصصی و 40 کانون معین محلات برگزار کنیم که شامل جشن‌های رضوی و برنامه‌های خدمت‌رسانی بی‌منت گروه‌های مختلف خواهد بود.

رئیس خادم‌یاران خدمت رضوی استان اردبیل ضرورت فعال‌سازی کانون‌های خدمت رضوی را در شهرستان‌ها با همراهی جوانان و نیروهای علاقه‌مند یادآور شد و اضافه کرد: علاقه‌مندان می‌توانند در گام نخست به عنوان یاوران رضوی سپس خادم‌یاران رضوی در این مجموعه فعالیت کرده و به صورت سالانه در خدمت‌رسانی حرم رضوی نیز ثبت‌نام کرده و حضور پیدا کنند.

در این مراسم مسئول کانون تعلیم و تربیت دبیرانه خدمت رضوی استان اردبیل نیز بیان کرد: در اکثر شهرستان‌ها کانون فعالیت خود را با همراهی معلمان و دانش‌آموزان انجام می‌دهد و ما بیش از 60 معلم خادم‌یار در استان داریم که قصد توسعه این برنامه‌ها را در نواحی و مناطق آموزش و پرورش دارند.

سعید مهدوی در ادامه سخنان خود یادآور شد: برنامه تشویقی و خیرخواهانه در طول سال تحصیلی به همت معلمان و دانش‌آموزان انجام می‌شود تا در کنار حمایت از دانش‌آموزان مستمند، تهیه لوازم‌التحریر، کتب درسی، برگزاری کلاس‌های تقویتی، مشاوره، پیشرفت تحصیلی و انتخاب رشته را برای گروه‌های نیازمند جامعه شاهد باشیم.

وی تصریح کرد: بعد از ثبت اطلاعات در سامانه مورد نظر و گذراندن دوره یاوران رضوی، معلمان و دانش‌آموزان می‌توانند به عنوان خادم افتخاری حرم امام رضا (ع) ثبت‌نام کرده و در این برنامه فعالیت کنند.

مسئول کانون تعلیم و تربیت دبیرانه خدمت رضوی استان اردبیل گفت: همزمان با هفته معلم تجلیل از معلمان خادم‌یار رضوی را شاهد بودیم و در دهه کرامت نیز سعی ما بر این خواهد بود تا این برنامه تجلیل از فعالان عرصه تعلیم و تربیت، برگزاری نمایشگاه کتاب و سایر برنامه‌های مناسبتی دهه کرامت را شاهد باشیم.

مهدوی افزود: با حضور در ناحیه یک و 2 اردبیل، چندین مدرسه و حضور در منزل تعدادی از معلمان پاسداشت معلمان خادم‌یار را در گرامیداشت هفته معلم شاهد بودیم و قطعا این برنامه‌ها زمینه توسعه فرهنگ رضوی را فراهم می‌آورد.

انتهای پیام/131/.

دیگر خبرها

  • نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری در رشت آغازشد
  • معلمان خادم‌یار رضوی در اردبیل تجلیل شدند
  • دستبند پلیس بر دستان سارقان در شهرکرد
  • تماشا خانه سیار کانون به استان فارس رسید
  • اجرای تئاتر عروسکی در مناطق کم برخوردار فارس
  • نمایش‌های بدون سلبریتی شگفت‌انگیز هستند/ تئاتر باید تماشاگر را به چالش بکشد
  • نمایش‌های بدون سلبریتی شگفت‌انگیز هستند/تئاتر باید تماشاگر را به چالش بکشد
  • قطار جشنواره هنر‌های نمایش کانون همدان در ایستگاه پایانی
  • قطار جشنواره هنرهای نمایش کانون همدان در ایستگاه آخر
  • بایدن از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون ۱۴۸ اشتباه لفظی مرتکب شده است