Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشکده اقلیم‌شناسی کشور در پیش‌بینی فصلی خود اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود بارش‌ها در ادامه فصل زمستان به نرمال خود نزدیک شده و حتی نیمه دوم بهمن و اسفند بارش در بخش‌هایی از کشور بیش از نرمال باشد.به گزارش بلاغ، پژوهشکده اقلیم‌شناسی کشور، پیش‌بینی فصلی ایران را به‌طور کامل انجام داده که در بخش خلاصه آن تأکید شده است: از دیدگاه اقلیم‌شناسی هم‌دیدی همزمان با ورود به دوره سرد سال پرفشار، جنب حاره‌ای که مرکز آن به طور معمول در دوره گرم و روی شبه جزیره عربستان قرار دارد به سمت جنوب یا موقعیت تابستانه خود جابجا شده و شرایط را برای ورود سامانه‌های چرخندی دوره سرد (امواج غربی و تلفیقی مدیترانه‌ای) آماده می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شرایط با تاخیر سه ماهه در سال جاری فراهم شده است؛ یکی از دلایل چنین الگویی پدیده گرمایشی جهانی است که انتظار می‌رود در دهه‌های آینده نیز تداوم داشته باشد. علاوه بر آن شکل‌گیری لانینای متوسط نیز موجب هم‌افزایی عوامل کاهش بارش کشور در فصل پاییز و  دی ماه شده است.

با توجه به اینکه جت قطبی در فصل زمستان به بیشینه جابجایی جنوبسوی خود می‌رسد پیش‌بینی می‌شود بارش‌ها در ادامه فصل زمستان به نرمال خود نزدیک شده و حتی نیمه دوم بهمن و اسفند بارش در بخش‌هایی از کشور به‌ویژه در استان‌های جنوب و جنوب غرب بیش از نرمال باشد.

اما در مجموع بارش سه ماه آینده (بهمن و اسفند تا فروردین 97) کشور در حدود نرمال خواهد بود که  انتظار می‌رود دوره یاد شده بارش در شرق، شمال شرق و مرکز کشور کمتر از نرمال، در جنوب و جنوب غرب بیش از نرمال در شمال غرب و ناحیه خزری متمایل و کمتر از نرمال و در سایر نواحی کشور در حول و حوش نرمال باشد.

ضمن اینکه در منطقه جنوب و جنوب غرب کشور احتمال بارش‌های سنگین در 10 روزه پایانی بهمن ماه وجود دارد؛ داده‌های مشاهداتی بارش نشاندهده کاهش حدود 60 درصدی بارش از آغاز سال زراعی تا مورخ دوم بهمن ماه  نسبت به میانگین بلندمدت است؛ استانهای سیستان و بلوچستان،‌ قم، خراسان جنوبی، کرمان، یزد و اصفهان کاهش کم‌سابقه بین 80 تا 90 درصد نسبت به میانگین بلندمدت را تجربه کرده‌اند که پیامد آن بروز مشکلات حاد تامین آب برای شرب و کشاورزی در فصول آینده خواهد بود.

وضعیت جاری:

بر اساس داده‌های ثبت شده سازمان هواشناسی کشور، میانگین بارش کشور از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون (ابتدای بهمن ماه 96) نسبت به میانگین بلندمدت و سال گذشته به ترتیب 60 تا 28 درصد کاهش یافته است. بیشترین کاهش بارش‌ها در استان سیستان و بلوچستان با 91 درصد نسبت به دوره مشابه بلندمدت بوده است، ضمن اینکه کمترین کاهش بارش‌ها نیز در استانهای نوار دریای خزر بوده است.

پیش‌بینی بارش:

پیش‌بینی ناهنجاری بارش دوره بهمن، اسفند 96 تا فروردین 97 به نمایش درآمده است بنابراین بارش در شمال شرق و شرق اندکی کمتر از نرمال و در جنوب و جنوب غرب بیش از نرمال خواهد بود؛ در سایر نواحی نیز بارش نرمال تا اندکی کمتر از نرمال مورد انتظار است.

بارشها در بهمن‌ها نرمال و در اسفندماه تا اواسط فروردین در بیشترین استانها نرمال، در جنوب و جنوب غرب متمایل به نرمال اما در شمال شرق و شرق کمتر از نرمال خواهد بود.

همچنین در 10 روز پایانی بهمن ماه احتمال بارشهای سنگین در جنوب و جنوب غرب وجود دارد.

پیش‌بینی دما:

میانگین دما در مناطق غربی و جنوب البرز بیش از 1.5 درجه فراتر از نرمال و در سایر نواحی ناهنجاری آن حدود یک درجه است. الگوی هم‌دیدی با ورود به فصل سرد پر ارتفاع جنب حاره‌ای که مرکز آن حدوداً بر روی شبهه جزیره عربستان قرار می‌گیرد به سمت عرض‌های جنوبی‌تر و شرقی‌تر (به سمت هند) جابجا شده و شرایط را برای حضور سامانه‌های فصل سرد و شکل‌گیر ی چرخنده‌های امواج غربی و تلفیقی مدیترانه‌ای مهیا می‌کنند که چنین شرایطی در پاییز سال جاری در ابتدای زمستان مهیا نشد که می‌تواند یکی از دلایل کاهش بارش سال زراعی تاکنون باشد.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۲۹۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور

سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد: فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور تا فردا ادامه دارد.

به گزارش مشرق، سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد: امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین در خراسان جنوبی رگبار شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید، تگرگ و در برخی نقاط نیز خیزش گرد وخاک پیش‌بینی می‌شود. همچنین ناپایداری‌های جوی در استان کرمان به‌صورت افزایش ابر، بارش باران در مناطق مستعد استان تداوم دارد و این سامانه بارشی در جنوب کشور تا روز پنجشنبه ۳۰ فروردین، ادامه خواهد داشت

پنجشنبه ۳۰ فروردین در برخی نقاط استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و هرمزگان بارش با شدت کمتر ادامه دارد همچنین در روز سه شنبه در ارتفاعات البرز مرکزی بارش پراکنده دور از انتظار نیست.

در بعد از ظهر جمعه، ۳۱ فروردین در برخی نقاط شمال غرب، غرب، استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی و دامنه‌های البرز مرکزی و بعد از ظهر شنبه (اول اردیبهشت) علاوه بر این مناطق در دامنه‌های زاگرس جنوبی، برخی نقاط استان‌های فارس و هرمزگان رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت گاهی و گرد و خاک پیش بینی می‌شود.

همچنین آسمان تهران امروز ۲۹ فروردین صاف تا کمی ابری خواهد بود در بعضی ساعات‌ها افزایش باد با حداقل دمای ۱۶ و حداکثر دمای ۲۴ درجه سانتیگراد خواهد داشت و در روز پنجشنبه ۳۰ فروردین صاف تا کمی ابری، گاهی افزایش ابر و وزش باد با حداقل دمای ۱۶ و حداکثر دمای ۲۶ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

دیگر خبرها

  • احتمال وقوع سیل بر اثر تشدید بارش‌ها در سه استان کشور 
  • پیش بینی هواشناسی کشور ۲۹ و ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ / بارش باران در نقاط اکثر استان ها
  • فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور تا فردا ادامه دارد
  • فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
  • بیشینه بارش‌ها در ۵ استان کشور/ خلیج فارس و دریای عمان مواج است
  • هوای اصفهان بارشی می‌شود + جزئیات
  • پیش‌بینی وضعیت بارش کشور تا ۶ هفته آینده
  • آخرین جزئیات پیش بینی بارش‌ها و وضعیت دمای هوا در کشور / افزایش ۵ درجه‌ای دما در شمال غرب
  • پیش‌بینی بارش‌ها تا شش هفته آینده در کشور
  • بیمه شدگان اجباری در استان مرکزی هفت درصد افزایش یافت