Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -

رباخوار، مالک بهره نمى‌‌شود و اسلام سود رَبَوى را به رسميّت نمى‌‌شناسد
يکي از مواردي که قرآن کريم به صراحتاً درباره آن سخن گفته و مردم را از ارتکاب به آن نهي فرموده، «رباخواري» است. رباخواري از نظر قرآن کريم حرام است و رباخوار با اين عمل به جنگ با خدا مي‌رود.
اميرالمؤمنين(ع) در اين خصوص مي‌فرمايد: هرکس ربا بخورد خداوند شکم او را از آتش جهنم پر‌مي‌کند و به قدر آنچه که از ربا مال بدست آورده اگر در راه خدا انفاق کند خداوند قبول نمي‌کند، همچنين ربا‌خوار هميشه در لعنت خدا و فرشتگان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رسول اکرم مي‌فرمايد: هرکه ربا بخورد سرانجام او به فقر و بي‌چيزي مي‌انجامد؛(نهج‌الفصاحه)
در هشت آيه از آيات قرآن کريم درباره «ربا» سخن گفته شده است که ما بخشي از اين آيات را همراه با تفسير آنها از تفسير نور حجت‌الاسلام محسن قرائتي براي علاقه‌مندان مي‌آوريم:
سوره بقره آيه 278
«يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَذَرُواْ مَا بَقِىَ مِنَ الْرِّبَو اْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ‌»؛ اى کسانى که ايمان آورده‌‌ايد! تقواى الهى پيشه کنيد و آنچه را از (مطالبات) ربا باقى مانده است، رها کنيد، اگر ايمان داريد.
نکته‌ها
در آيات قبل به مفاسد ربا اشاره شد که ربا فرد و جامعه را از تعادل خارج و آشفته مى‌‌کند؛ «يتخبّطه الشيطان» و روشن شد که ربا در حقيقت کم شدن است، نه زياد شدن؛ «يمحق الربا» اکنون نهى از ربا را صريحاً بيان مى‌‌کند. «ذروا مابقى من الربا»
در تفاسيرِ مجمع‌البيان، الميزان و مراغى نقل شده است که وقتى آيه تحريم ربا نازل شد، برخى از صحابه همانند خالدبن وليد، عباس و عثمان، از مردم مقدارى طلب از بابت ربا داشتند، آنها در مورد طلبکارى خود، از پيامبر(ص) کسب تکليف کردند و آيه فوق نازل شد. پيامبر(ص) بعد از نزول اين آيه فرمود: عباس، عموى من نيز حق مطالبه ربا ندارد و قبل از همه، بايد خويشان من دست از ربا بردارند. همچنان که در طى خطبه‌‌اى فرمود: «وکلّ ربا فى الجاهلية موضوع تحت قدمىّ هاتين و اوّل ربا اَضع ربا العباس» تمام رباهاى مقرر در دوره جاهليت را زير پاى مى‌‌اندازم و از همه پيشتر رباهايى که براى عباس است.

رباخوارى، از عادات زمان جاهليت بود که مسلمانان صدر اسلام نيز به آن آلوده بودند
پيام‌ها
1- رباخوارى، از عادات زمان جاهليت بود که مسلمانان صدر اسلام نيز به آن آلوده بودند. «يا ايها الذين آمنوا... ذروا»
2- تقوا، مرحله‌‌اى بالاتر از ايمان است. «يا ايها الذين آمنوا اتّقوا اللّه»
3- رباخوار، مالک بهره نمى‌‌شود و اسلام سود رَبَوى را به رسميّت نمى‌‌شناسد. «ذروا مابقى من الربا»
4- لازمه‌ ايمان و تقوا، صرف نظر کردن از مال حرام است. «ان کنتم مؤمنين»
سوره بقره آيه 279
«فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُواْ فَأْذَنُواْ بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِنْ تُبْتُمْ فَلَکُمْ رُءُوسُ أَمْوَ لِکُمْ لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ‌»؛ پس اگر چنين نکرديد، (بدانيد که) اعلان جنگ با خدا و رسولش داده‌ايد و اگر توبه کنيد، (اصل) سرمايه‌هاى شما از آنِ خودتان است. (ودر اين صورت) نه ستم مى‌‌کنيد و نه بر شما ستم مى‌‌شود.
نکته‌ها
در اسلام، نه اجازه ربا و بهره‌‌کشى و استثمار داده شده و نه اموال مردم يک‌‌جانبه مصادره مى‌‌شود. در بعضى نظام‌‌ها، مالکيت ملغى و تمام اموال را از صاحبانشان مى‌‌گيرند و در برخى ديگر، استثمار و بهره‌‌کشى و ربا، به هر شکلى آزاد است.
پيام‌ها
1- رباخوار، محارب با خداست. او بايد بداند که در اين جنگ، در يک طرف او قرار دارد و در طرف ديگر، خداوند جبّار. «فأذنوا بحرب من اللّه»
2- رباخوارى، گناه کبيره است. چون اعلام جنگ با خداوند است. «بحرب من اللّه»
3- رباخوار، گمان نکند با مردم محروم طرف است، بلکه خداوند به حمايت از محرومان برخاسته و از حقّ آنان دفاع مى‌‌کند. «بحرب من اللّه»
4- چون رباخوار محارب با خداست، از وظايف حکومت اسلامى مبارزه با رباخواراى است. «فأذنوا بحرب من اللّه»
5 - براى محاربين با خدا نيز راه توبه باز است. «بحرب من اللّه... وان تبتم»
6- رباخوار، تنها مالک اصل مال است، نه بهره آن. «فلکم رؤس اموالکم»
7- براى نجات محرومان، اصل مالکيّت مردم را ناديده نگيريد و مالکيّت خصوصى در اقتصاد اسلامى پذيرفته شده است. «فلکم رؤس اموالکم»
8 - سلطه‌پذيرى و سلطه‌گرى هر دو محکوم است، نه ظلم ببينيد و نه ظلم روا داريد. «لاتَظلِمون ولا تُظلمون»
9- انتقام ممنوع است. به رباخوار توبه کننده نيز نبايد ظلم شود. «فلکم رؤس اموالکم لا تَظلمون ولا تُظلمون»
10- به توبه کنندگان، نبايد بخاطر خلاف‌کارى‌‌هاى پيشين ظلمى شود. سرزنش کسانى که قبلاً خلاف‌کار بوده‌‌اند ممنوع است. «فان تبتم... لاتَظلمون ولاتُظلمون»
11- استقرار عدالت اقتصادى، از وظايف حکومت اسلامى است. «لاتَظلِمون ولا تُظلمون»
سوره نساء آيه 161
«يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَأْکُلُواْ الْرِّبَواْ أَضْعَفاً مُّضَعَفَةً وَاتَّقُواْ اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ‌»؛ اى کسانى که ايمان آورده‌‌ايد! ربا (و بهره‌ پول) را با افزودن‌‌هاى مکرّر نخوريد، از خدا پروا کنيد تا شايد رستگار شويد.
نکته‌ها:
اين آيه همراه با هشت آيه‌ بعد، در ميان آيات جنگ اُحد قرار گرفته است. شايد اين امر به اين جهت باشد که مسائل اخلاقى و اقتصادى، در يک نظام دفاعى مؤثر است. جامعه‌‌اى که افرادش اهل اخلاص و ايثار، و سبقت در کارهاى خير، و اطاعت از رهبر باشند، در جنگ هم موفق خواهند بود، ولى جامعه پول پرست و بخيل و نافرمان و مصرّ بر ارتکاب گناه، يقيناً شکست خواهد خورد.
آيات تحريم ربا، در چند مرحله و به صورت تدريجى نازل شده است. گام اول، انتقاد از رباخوارى يهود بود: «و اخذهم الرّبا وقد نهوا عنه» گام دوم اين آيه است که منع از رباى چندين برابر مى‌‌کند و در گام سوم، اسلام حتّى يک درهم ربا را تحريم و به منزله‌ جنگ با خدا معرفى کرده است.
پيام‌ها
1- ايمان، زير بناى عمل به دستورات است. «يا ايّها الّذين آمنوا لاتاکلوا الرّبا»
2- قبل از تحريم ربا، نمونه‌‌هاى زشت و برجسته آن تحريم شد. «اضعافاً مضاعفة»
3- رعايت تقوا در مسائل اقتصادى بشدت لازم است. «لا تأکلوا الربا... اتقوا اللّه»
4- رستگارى با رباخوارى بدست نمى‌‌آيد، بلکه با تقوا حاصل مى‌‌شود. «لا تأکلوا الربا... واتّقوا اللّه لعلکم تفلحون»
5 - رباخوار، نه در دنيا رستگار است، (به خاطر تشديد اختلافات طبقاتى که منجر به تفرقه و کينه محرومان و انفجار آنها مى‌‌شود) و نه در آخرت. (به خاطر گرفتارى به قهر خداوند). «لا تأکلوا الربا... لعلّکم تفلحون»
منبع: afkarnews.ir


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۳۱۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«معلم» پیام آور سعادت انسان‌ها است

به گزارش حوزه استان های خبرگزاری تقریبف پیام مدیر حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان به مناسبت ۱۲ اردیبهشت، روز معلم و شهادت استاد مرتضی مطهری به شرح زیر است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

«یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ»

خداوند کسانی از شما را که ایمان آورده‌اند بالا می‌برد و بر کسانی که بهره‌ای از علم دارند، درجات بزرگی می‌بخشد. (آیه ۱۱ سوره مجادله)

اساتید و معلمان ارجمند و والا مقام

سلام علیکم

معلمان قافله‌سالاران کاروان روشنگری‌اند که با مجاهدت خود، تمدن را معماری و جامعه را باغبانی می‌کنند، تعلیم و تربیت، مأموریتی است که خداوند به پیامبران خود سپرده است و اشتغال به معلمی، عالی‌ترین کوشش برای تشبه به اولیای خداوند است.

«معلم» پرچم دار علم و دانش، پیام آور سعادت انسان‌ها، پرورش دهنده نسلی متعهد، خلاق، پویا، اندیشمند و آینده ساز و نوید بخش آینده‌ای روشن برای کشور است، روز معلم روز بزرگداشت سنت‌های پسندیده خدا و تعظیم علم و معرفت است.

۱۲ اردیبهشت، سالروز شهادت استاد اندیشمند و فرزانه شهید آیت الله مرتضی مطهری و روز نکوداشت مقام والای معلم فرصتی کم نظیر و مغتنم است تا مراتب تشکر و قدردانی خود را تقدیم برافروزندگان مشعل علم و دانش و تلاشگران با همتی نمائیم که مسبب سعادت، رشد و تعالی جامعه هستند.

از ساحت قدس ربوبی مسئلت دارم همواره در کسوت شریف شغل انبیاء با کلام نافذ و عزم راسخ و با تولید علم و دانش و پژوهش، برای آینده سازان این مرز و بوم با سرافرازی برای نیل به زندگی سعادتمندانه دنیوی و رستگاری اخروی کوشا و پویا بوده، درپناه ایزد منان و توجهات خاصه حضرت ولی عصر ارواحنا لتراب مقدمه الفداء تحت رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب دامت برکاته، سعادت مند و عاقبت به خیر باشید.

و من الله التوفیق

راضیه سلطان عباسی ندوشن
مدیر حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امید اول بارسلونا در جهنم زرد غیب شد!
  • «معلم» پیام آور سعادت انسان‌ها است
  • «پاری سن ژرمن» در جهنم «وستفالی» گرفتار شد
  • شب درخشان وینیسیوس: امشب قیصر رئالی بود
  • فرار رئال از جهنم آلیانز؛ همه چیز به اسپانیا کشیده شد
  • زیبایی نقاشی خداوند در طبیعت زیرکوه
  • ترکیب احتمالی بایرن: آماده انتقام در جهنم مونیخ
  • یازده وایکینگ کارلو آنچلوتی در جهنم آلیانز
  • ال‌کلاسیکوی ایرانی در پایتخت / پذیرایی تراکتور از صدرنشین در جهنم سهند
  • الکلاسیکو فوتبال ایران در پایتخت / پذیرایی تراکتور از صدرنشین در جهنم سهند