Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان:مدرس جامعه المصطفی العالمیه گفت: باید پذیرفت که جامعه به تفاوت انتظارات جوانان نسل قدیم و نسل جدید توجهی ندارد و در حوزه ازدواج و توجه به این انتظارات نتوانسته است دختران و پسران مجرد را نسبت به مقوله تأهل، خوشبین و ترغیب کند .

حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید علی بطحائی مدرس جامعه المصطفی العالمیه و معاون پژوهشی موسسه علمی - تحقیقاتی دارالعرفان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، با اشاره به اینکه توجه به موضوع بالارفتن سن ازدواج نیازمند یک تحلیل دقیق میدانی می باشد گفت: برخی از پژوهش هایی که در این حوزه انجام گرفته است با روش کتابخانه ای و دور از عالم واقعیات جوانان امروز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 وی افزود: روش صحیح برای حل این معضل، تحلیل دقیق و واقعی با طرح پرسشنامه های هدفمند و مصاحبه با جامعه هدف اعم از جوانان(دانشجو، طبقه متوسط، روستاییان و طبقات ضعیف و..) و خانواده های آنهاست تا با دریافت اطلاعات صحیح بتوانیم تحلیلی دقیق و جامع از این معضل اجتماعی داشته باشیم.

 

حجت الاسلام و المسلمین بطحائی ادامه داد: شناخت و رفع معضلات و آسیب های اجتماعی بسیار پیچیده تر از مسائل علمی هستند چنانچه انیشتین می‌گوید حل مسایل اجتماعی بسیار دشوارتر از حل مسایل علمی، فیزیک، شیمی و ریاضی است، به دلیل این که انسان یک موجود ناشناخته و پیچیده و چند بُعدی است و مسائل مربوط به آن نیازمند تحقیق چند جانبه وتحلیل جامع و مانع است.

 

مدرس جامعه المصطفی ادامه داد: پژوهشگران می بایست با در نظر گرفتن مخاطب خود در قشرهای مختلف مشتمل بر ثروتمند، روستایی، شهری، دانشجویی، مهاجرپذیر و غیره تحلیل های متفاوتی را به صورت دقیق در مسئله بالا رفتن سن ازدواج دریافت کنند.

 

معاون پژوهشی مؤسسه دارالعرفان اظهار داشت: واقعیت ملموس این است که سن ازدواج در جامعه بالا رفته است و شاید این تعبیر صحیح و فنی نباشد و خود عامل دیگری برای ایجاد استرس در بین جامعه مجرد شود؛ اما باید پذیرفت که جامعه در حوزه ازدواج نتوانسته است دختران و پسران مجرد را نسبت به مقوله تأهل خوشبین و ترغیب کند .

 

وی عنوان کرد: مهمتر از مسئله بالا رفتن سن ازدواج، بحث پختگی جوانان در مسئله ازدواج است که می بایست در ازدواج،  توانایی پذیرفتن مسولیت ازدواج را فرهنگ سازی و ترویج کنیم و تنها تقبیح بالا رفتن سن ازدواج کمکی به حل این آسیب اجتماعی نمی کند.

 

حجت الاسلام و المسلمین بطحائی خاطر نشان ساخت: در جامعه ما برخی از افراد وجود دارند با اینکه دهه چهارم زندگی خود را می گذرانند، اما هنوز به پختگی کامل درحل مسایل زندگی نرسیده اند؛ اما گاهی افرادی مشاهده می شوند که با اینکه کمتر از سی سال سن دارند به پختگی شخصیت و احساس مسئولیت کافی رسیده اند.

 

مدرس جامعه المصطفی العالمیه با تاکید بر آیه شریفه الرجال قوامون على النساء‌ در قرآن مجید مبنی بر اینکه مردان، تکیه گاه زنان هستند، ابراز داشت: علامه طباطبایی در این خصوص معتقد است «قوام» تکه چوبی است که در کنار نهال تازه غرس شده می گذارند تا نهال در بادها و سختی های طبیعی به راحتی آسیب نبیند و قدرت استقامت بهتری داشته باشد. جالب اینجاست که همین تعبیر در قرآن مجید در مورد «نقش مرد در خانواده» استفاده شده است و به عبارتی مردان در سختی ها و مشکلات پناهگاه مستحکم همسر و فرزندان خود می باشد و بخاطر پختگی شخصیت، قدرت و صلاحیت تکیه کردن را برای خانواده دارد و این آیه تصریح می کند که در تشکیل نهاد خانواده بلوغ شخصیت، بر بلوغ جسمی و جنسی مقدم است.

 

 وی اذعان کرد: گاهی تکیه زیاد بر مسئله دیر شدن سن ازدواج و بالا رفتن سن آنها،  عاملی منفی می شود تا جوانان با فشار و به دلیل دیر شدن فرصت ازدواج  تن به ازدواج هایی عجولانه و ناصحیح دهند و این خود عاملی باعث ناکامی آنها در امر ازدواج می شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین بطحائی یادآور شد: جامعه ما در حال گذار و عبور از دوران سنتی به دوران مدرنیته است که این تحول اجتماعی بزرگ، هم باعث فاصله افتادن میان نسل قدیم و جدید و هم در تعریف نسل جدید از ازدواج شده است و تاثیرات جدید و غیر قابل انکاری بر نگرش و توقعات نسل جدید گذاشته است.

 

 مدرس مدرس جامعه المصطفی العالمیه عنوان کرد: تغییر سلایق و گرایشها و نیازهای انسان های امروزی و استقلال مالی و شغلی و هویتی و تهیه امکانات مستقل مادی(خانه و خودروی مستقل و...) از جمله عوامل سخت شدن شرایط و امکانات مادی ازدواج برای نسل جدید است که در بالا رفتن سن ازدواج نباید نادیده گرفته شود.

 

وی افزود: در تعاملات شبکه های مجازی توقعات، سلایق و علایق و حساسیت های نسل جدید، نسبت به ویژگی های جسمی و جنسی متفاوت شده است و اهمیت این ویژگی ها و جاذبه های ظاهری و فیزیکی در میان نسل جدید بسیار پررنگ و غیر قابل انکار است.

 

معاون پژوهشی مؤسسه علمی ـ تحقیقاتی دارالعرفان با اشاره به تاثیرعوامل فردی و اجتماعی و فرهنگی در بالا رفتن سن ازدواج گفت: عوامل فردی یکی از عوامل تاخیر در سن ازدواج می باشد هر چند در مورد عوامل فردی به دلیل مسایل فردی و شخصی نمی توان نسخه یکسانی را ارایه کرد و آنها را برای همگان تعمیم داد.

 

گستردگی شبکه های مجازی و بی اعتمادی افراد جامعه به یکدیگر

 

وی گفت: با اینکه ما می توانیم از ویژگی های مثبت پیشرفت های تکنولوژی دوران مدرن بهره ببریم، اما هنوز در مواجهه با پدیده های مدرن به بلوغ فکری و استقلال فکری و عملی نرسیده ایم و تنها به ظواهر مدرنیته بسنده کرده ایم و در باتلاق مدرنیته، هویت اصیل ایرانی- اسلامی خود را فراموش کرده ایم.

 

معاون پژوهشی مؤسسه دارالعرفان بطحائی با اشاره به گزینه بی اعتمادی به عنوان عامل دیگری در تاخیر ازدواج اظهار داشت: با توجه به فضاهای جدید مجازی و گستردگی و سهولت ارتباطات مجازی میان خانمها و آقایان یک بی اعتمادی گسترده در سطح اجتماع بوجود آمده و اعتماد در ازدواج برای دختران و پسران را از میان برده است که این نکته نقش مهمی در بالا رفتن سن ازدواج ایفا می کند .

 

مدرس جامعه المصطفی العالمیه خاطر نشان ساخت: یکی دیگر از عوامل تاخیر در ازدواج لذت بردن از دوران مجردی و فضای باز جامعه و تنوع در بهره بردن از شیرینی های دوران مجردی است که باعث می شود جوانان به محدودیت ها و مسئولیت های ازدواج تن ندهند و در نتیجه سن ازدواج بالا می رود و انگیزه برای تشکیل نهاد خانواده سست می شود.

 

حجت الاسلام بطحائی گفت: از پیامدهای دیگر این سطحی نگری این است که سطح انتظارات ظاهری ما متحول شده و جامعه به تفاوت انتظارات نسل قدیم و نسل جدید توجهی ندارد؛ چنانچه برخی افراد به مقوله ازدواج به عنوان سود نگاه می کنند و سعی دارند با افراد در سطح بالاتر از خود ازدواج تا نفعی به آنها برسد و همین سطح توقعات و نوع نگاه در تاخیر سن ازدواج بسیار تاثیر می گذارد.

ادامه دارد...

پایان پیام/348

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۳۲۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضو مجلس خبرگان: دشمن از فضای مجازی به عنوان قتلگاه جوانان استفاده می‌کند

به گزارش صدای ایران از ایرنا از حوزه علمیه خراسان، آیت‌الله سیداحمد حسینی خراسانی روز شنبه در مراسم اقامه عزای امام جعفرصادق (ع) در مدرسه علمیه آیت‌الله خویی (ره) مشهد افزود: حوزه‌های علمیه در مقابل اهداف دشمن رسالت سنگینی دارند و باید برای دفاع از ذخایر شیعی تدابیر هوشمندانه‌ای داشته باشد.

وی گفت: حوزه باید عالم به زمان خود و فرهنگ‌های رایج روزگارش باشد و از سیاست و سیاست مداران زمان با خبر و دنیای خودش را بشناسد و از آنچه که در غرب، مراکز نظامی، اماکن صنعتی و نظام بانکداری اطلاع جامع داشته باشد.

عضو مجلس خبرگان ادامه داد: حوزه علمیه علاوه بر عالم بودن و نگهبانی از ارزش‌های دینی، و صیانت از عزت، شرف و استقلال ملت باید اهل عمل باشد، چرا که اگر از پیشرفته‌ترین فنون و مهارت‌ها در عرصه‌های مختلف دانش برخوردار باشد، اما اهل عمل نباشد در انجام رسالتش موفق نخواهد شد.

وی افزود: حوزه با مردم و در میان مردم باشد، چرا که اگر حوزه به عنوان علامه دهر روزگار خود شناخته شود، اما از مردم بریده و جدا باشد، دیگر نمی‌تواند نگهبان ایمان، عقیده، فرهنگ، اخلاق، ادب و حجاب و عفاف ملت باقی بماند.

آیت الله حسینی خراسانی گفت: حوزه‌های علمیه و روحانیت مایه چشم روشنی رهبر معظم انقلاب هستند.

وی همچنین با اشاره به عملیات وعده صادق گفت: نظام جمهوری اسلامی به فرماندهی فرمانده کل قوا و فقیهی از مکتب امام صادق (ع) توانست مراکز حساس اسرائیل را هدف قرار دهد و گنبد آهنین این رژیم منحوس را در هم کوبد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه مردم پشتوانه حوزه‌های علمیه هستند، یکی از دلایل پایداری روحانیت را، حمایت ملت خواند و افزود: حوزه‌های علمیه با همه زهد، تقوا و دیانت بدون حمایت مردم اعتبار ندارند.

وی به وضعیت معیشت طلاب و روحانیت اشاره و بیان کرد: اگر معیشت سامان نگیرد، از هر قشر و ملتی که نیز باشند، دچار آسیب خواهند شد، البته با قناعت، زهد و مجاهدت می‌شود شرایط زندگی را مدیریت کرد، اما باید مشکل معیشت به صورت اساسی حل شود.

دیگر خبرها

  • نگاهی به پدیدهٔ جدید اجتماعی: بِلایند دِیت یا ملاقات کور/ میل سوزان به تجمل خواهی بیمارگونه
  • بازار مکاره سلامت در شبکه‌های اجتماعی/ عدم بازدارندگی قوانین
  • در کنار همه مسایل اقتصادی به ابعاد فرهنگی فرزندآوری توجه شود
  • تعریف ظرفیت‌های مشاوره‌ای برای افرادی که در سن ازدواج هستند
  • نرخ جمعیت در قزوین بحرانی است/ روند کاهشی در مرکز استان
  • نرخ جمعیت در قزوین بحرانی است / کاهش جمعیت در مرکز استان
  • مدرک‌گرایی موجب ایجاد فاصله بین دانشگاه و جامعه کار می‌شود
  • مد خوب، مد بد!
  • عضو مجلس خبرگان: دشمن از فضای مجازی به عنوان قتلگاه جوانان استفاده می‌کند
  • برگزاری جشن‌های مادرانه در مساجد برای ترغیب مادران به فرزندآوری