روزنامه پیام: خود اتهامی برای عظمت دین رحمانی
تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۸۳۲۶۵۵
روزنامه پیام استان سمنان روز شنبه در شماره چهار هزار و 685 خود مطلبی با عنوان خود اتهامی برای عظمت دین رحمانی به قلم منصور فرزامی منتشر کرد.
در این مطلب آمده است : البته نوع اعترافات معرفت شناسانه و خود اتهامی صادقانه از بیان مشایخ در متون صوفیانه و عرفانی کم نیست، صاحبان مکنت و قدرتی که از خواب غفلت دوشنبه بیدار شدند و به هرچه نام و جاه و قدرت بود پشت پا زدند و با این کارشان هم فرهنگ ساختند و هم مسیر تاریخ را پیش پای آیندگان نهادند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
همین شاخصهای جریانساز بودند که به این سخن ظریف و قابل تامل عینیت بخشیدند که: «آخرین چیزی که از نهاد صدیقان بیرون میرود، حب مقام است» چیزی که بدون هیچ تعارف و مجاملهای اکنون همان کیمیای گمشده است و در همان وادی خیال محفوظ اینجاست که سخن معرفت شناسانهی محقق داماد در هلال احمر، اعتراف گونهای است، از آن نمونهای که قدیسان را بود و خود اتهامی بیسابقهای که خاص اینگونه جریانسازان است که هم علم دین میدانند و هم حقوق و هم به کنه قضایایی که در دور و نزدیکشان میگذرد اشرف دارند و صداهای بیرون را نیز میشوند. مبنی بر این که چون نتوانستهاند اخلاق را ارتقا بخشند و دین رحمانی را به دوستداران و معتقدان، القا کنند و در وجودشان نهادینه سازند، عذر خواه هستند. زیرا این عالمان وارث پیامبراناند که میتوانند و بینش آن را دارند. تا نهال معارف دینی و مفاهیم قدسی را در دل پاک دلان بنشانند، تا دین رحمت را ابزار نکنند و خشن جلوه ندهند و سربریدن و شکنجههای از نوع طالبانی و داعشی را، مشی دین و دینداری ندانند.
چرا که اگر تلقی مبلغان دینی ترویج خشونت باشد، جامعه «ملحمه»را به جای «مرحمه» میبیند و از چنین دینی، روی برمیگرداند. از همین جاست که متفکران دینی از سنخ وجنس محقق داماد از معلول، پی به علت میبرند و با بیداری سخن میگویند که اگر این کلام، باور قلبی و اعتقادی و علمی پیدا کند، فرهنگ ساخته میشود و جامعه نیز به کمال متمایل خواهد شد.
اهل معرفت و تحقیق میدانند بزرگترین عامل پایداری و ساخته شدن فرهنگ غنی شیعی از چنین تفکر و متفکرانی مایه گرفته است. تفکر دوری از مراکز قدرت و ثروت، تفکر استغنا و بینیازی از زرق و برق سکههای فریبنده در عوض رویکرد به «زهد» چرا که اینان میدانستند» با مردم گرسنه نمیتوان با شکم سیر سخن گفت. اینجاست که در کنار مشروعیت، مقبولیت هم در وجودشان شکل میگرفت و میتوانستند، تاثیرگذار و بلکه پیشرو باشند. به عنوان مثال مگر تحریم تنباکو و جلوداری در انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی، ناشی از استقلال حوزه ها و شخصیتهای دینی از مراکز قدرت نبود؟
حتی مراکز تعلیم و تربیت که در آن بزرگان جانشینناپذیری در جهان اسلام و در عرصهی ایران، چهره شدند، در وابستگی به بودجهی دولت بود؟ مدارس دینی و علمی از متن جامعه بیرون میآمدند و از همان جامعه تغدیه و تامین میشدند و محصول و نتایجشان هم به جامعه باز میگشت. این یعنی، باخبری از مردم از نیازها و حساسیتهاشان. بر خلاف زمان ما که آنچه اینها میگویند، هیچ ربطی به آنها ندارد و نیازشان نیست ؛ یعنی بیخبری و بیگانگی صرف! و بیخبر از قافلهای که در پیوستن به قافله های جهانی چه می خواهد و چه باید ببرد!
از این روست که دلسوزان به دین و فرهنگ، نه معاندان و مخالفان، معتقد به استقلال حوزه های دینی از بودجههای دولتیاند در این صورت است که میتوان در جمع مردم نشست و با مردم بود و با مردم همراه شد و صد البته مردم وظیفه ی خود را در تامین بایسته ها و توجه به ضرورتها میدانند در چنین صورتی است که میتوان به ارتقای اخلاق ونهادینه شدن بایدها و نبایدها امید داشت. روشناندیشان آگاه به حال و مسائل آینده در این نظر ایشان را همراهی خواهند کرد که عقیده دارند، کمیسیون تلفیق اگر در تخصیص بودجه احتیاط کند بهتر از حاتمبخشی است. چون نتیجه این همه بودجه در نهادهایی که هیچ نظارت نمایندگان ملت بر آنها نیست، برای جامعه هنوز احراز و اثبات نشده است و قابل توجیه و مورد پذیرش هم نیست، از طرفی دید منفی مردم و بازتاب آن در جریانات اخیر، نکتهی بسیار قابل تاملی است که نباید از آن با بیتوجه گذشت. بازتابی که باید آسیبشناسی و چارهجویی کرد و گرنه از شدت بداخلاقیها و خشونتها و ناسازگاری ها و ناهنجاریها هرگز کاسته نخواهد شد و عوارضی را بر جامعهی اسلامی ما و بر حاکمیت ما تحمیل خواهد کرد.
6026/7342
*خبرنگار: الناز ملکی **انتشار دهنده: جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازهترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
منبع: ایرنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۳۲۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنشهای انتخاباتی رادیکالها پس از عملیات تحریم!
جریان اصلاحات در حالی به نقد ساختاری می پردازد که خود بخش اصلی از عاملیت و ترک فعلها بوده است.
سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارشها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژههای مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامههای کشور قرار میدهیم.
در این ویژهنامه، نگاهی به آخرین مواضع جناحهای سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته میشود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافتهای مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید
************
روزنامههای امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه در حالی چاپ و منتشر شد که خداحافظی با اقتصاد زیر زمینی، تولید زیر تیغ واردات یارانه ای، چالش ازسرگیری مذاکرات هستهای و یک صندلی و چندین مدعی در صفحات نخست روزنامههای امروز برجسته شده است.
برخی اصلاح طلبان در اقدامی مزورانه در حالی در رسانه های خود از تبدیل شدن امید در ایران به امری مناقشه آمیز سخن به میان میآورند که بررسیها نشان میدهد ادعاهای آنان مبتنی بر پیمایش های دهه ۹۰ یعنی دولت مورد ائتلاف آنان میباشد.
آغاز این کنشها با توییت سعید حجاریان تئورسین اصلاحات درباره «امید» در سیاست و جامعه آغاز شده است، روزنامه آرمان امروز نوشته است:
سعید حجاریان، تئوریسین و فعال سیاسی اصلاح طلب در توئیتی نوشت: به حفظ «امید» و نگه داشتن شعله شمع باور دارم ولی تؤامان «نقد» را شرط لازم هر گشایش و سخن ایجابی میدانم. این فعال سیاسی اصلاح طلب، اخیرا توئیتی منتشر کرده و در آن نوشته بود: «دولت سیزدهم و تفکر حاکم بر آن چماقی بود به بار شیشه مملکت؛ مسئله نرخ بنزین، «نور» حجاب و دیگر طرح ها و اقدام های در پیش هم ضربات مهلک تری هستند. تداوم این تفکر در دولت چهاردهم آخرین چماق است بر بار شیشه و دیگر چیزی باقی نخواهد ماند.
این روزنامه اصلاحطلب در ادامه نوشته است:
این سخنان وی با واکنشی را به همراه داشت که عنوان کرده بود دیگر بار شیشهای نمانده که بخواهد حفظ شود. حجاریان در پاسخ به این نقد، توئیتی دیگر در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد و در آن نوشت: منتقدی مجرب نقدی بر این پست نگاشته و بیان کرده اند: «چیزی باقی نخواهد ماند» گزاره ای آخرالزمانی است؛ یعنی چیزی متصور نیست که برای حفظ اصلاح اش تلاش کنیم. پاسخ اینجانب: به حفظ «امید» و نگه داشتن شعله شمع باور دارم ولی تؤامان «نقد» را شرط لازم هر گشایش و سخن ایجابی میدانم.
بررسیها در این رابطه بیانگر آن است که اصلاح طلبان با طرح این ادعا که ساختار جامعه ایران فاقد توان تولید و بازتولید امید شده است، تاکید می کنند، ساختارهای اصلی و مسلط که در جامعه ایران جاری است فرصت عاملیت را از بخش عظیمی از جامعه خصوصا نخبگان سلب نموده و برعکس نومیدی را میگستراند.
اصلاح طلبان همچنین با تاکید بر بررسی تغییرات جامعه، ضرورت بررسی سویه ها، مولفه ها، خواسته ها، مطالبات، تصورها و رفتارهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن را مورد تاکید قرار داده و می کوشند وضعیت فعلی جامعه را «بی آینده»، «بی افق» و سراسر «تیره و تار» تصویر سازی کرده و از سوی دیگر نظام حکمرانی را مورد هجمه قرار دهند.
روزنامه اعتماد نیز در یادداشتی معنادار به پیمایش امید در جامعه پرداخته و مینویسد:
امید در ایران به امری مناقشهآمیز و پرابلماتیک و مساله اجتماعی مبدل شده است، امید در ساختار اجتماعی باید تولید و بازتولید شود اکنون ساختار جامعه ایران فاقد توان تولید و بازتولید امید شده است، ساختارهای اصلی و مسلط که در جامعه ایران جاری است فرصت عاملیت را از بخش عظیمی از جامعه خصوصا نخبگان سلب نموده و برعکس نومیدی را میگستراند. در دهه اول هزاره سوم شاخص نیکبختی در ایران از صد کشور پنجاه و چهار بوده و اکنون به هفتاد تنزل یافته است.
در ادامه این یادداشت آمده است:
شوربختانه در پیمایشهای متعدد ملی دیگری نیز تایید شده است، ازجمله در پیمایش ملی سرمایه اجتماعی (۱۳۹۵) که پنداشتهای مردم در حوزه مولفههای سرمایه اجتماعی را ارزیابی نموده است، نشان میدهد که ۸۰درصد مردم درخصوص موفقیت نظام در حل مشکلات ارزیابی در حد کم و خیلی کم داشتهاند و تنها یک درصد در حد زیاد و خیلی زیاد امید به توان نظام در حل مشکلات داشتهاند. یا در شاخص ارزیابی نسبت به روند آینده جامعه در سه قلمرو رفاه، وحدت و همدلی و فقر یافتههای امیدبخشی حاصل نشده است.
اصلاح طلبان با تاکید بر بررسی تغییرات جامعه، ضرورت بررسی سویه ها، مولفه ها، خواسته ها، مطالبات، تصورها و رفتارهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن را مورد تاکید قرار داده و می کوشند وضعیت فعلی جامعه را «بی آینده»، «بی افق» و سراسر «تیره و تار» تصویر سازی کرده و از سوی دیگر نظام حکمرانی را مورد هجمه قرار دهند.
اصلاح طلبان در حالی مدعی پیمایش ها در خصوص شرایط ناامیدی در جامعه هستند که این پیمایش ها در بازه زمانی ۳ دهه گذشته به ویژه دهه ۹۰ بوده که از قضا جریان اصلاحات خود بخش مهمی از سیاستگذاری و روند اجرایی کشور هم در دولت اصلاحات و هم به انحای دیگر در دولت روحانی بر عهده داشته است.
این موضوع زمانی اهمیت می یابد که در یابیم جریان اصلاحات در حالی به نقد ساختاری می پردازد که خود بخشی از این ساختار و شرایط مورد ادعای آنان در حقیقت بخشی از عاملیت و ترک فعل های آنان بوده است.
اصلاح طلبان همچنین بدون اشاره به کاستی ها و انتقادات وارده به دولت های مختلف در پیگیری برنامه های توسعه، معطل نگاه داشتن کشور به دلیل مذاکرات خارجی و ...بوده اند که حتی عالی ترین مقامات کشور نیز انتقاداتی به عدم پیشرفت در دهه ۹۰ مطرح کرده و نسبت به تعلل ها، کم عملی ها و بی عملی ها انتقاد کرده بودند. این در حالی است که این بخش از اصلاح طلبان تلاش دارند طی یک کنش سیاسی- رسانه ای اقدام به فاکتور کردن کم کاری ها به نام حاکمیت می باشند، هدف از این اقدام فضاسازی خاص برای حضور در عرصه انتخابات پس از تحریم آن است.