Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: امیدوار کردن مردم به نقطه‌های خیالی و وعده‌های دروغین یکی از مهمترین عوامل اعتراضات بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; آیت‌الله محمد حاج‌ابوالقاسم دولابی جمعه شب در سلسله جلسات تفسیر موضوعی قرآن کریم با عنوان سبک زندگی اسلامی و با موضوع انصاف‌ با اشاره به شاخصه‌های زندگی مومن اظهار کرد: یکی از شاخص‌های زندگی مومن انصاف بوده که سبب می‌شود زندگی وی با زندگی غیرمومن متمایز شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) ابراز کرد: امام صادق(ع) ویژگی‌هایی را برای عاقلان و جاهلان برشمرده و یکی از سپاهیان عقل را انصاف می‌داند، از آن جایی که عقلانیت با دین‌داری و معونیت همراه است بنابراین یکی از نشانه‌های دین‌داران انصاف است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تعصبات کورکورانه در مقابل انصاف قرار دارد، افزود: انصاف یکی از نشانه‌های خردمندان است، انسان منصف هیچ‌گاه دچار تعصبات کورکورانه نمی‌شود.

وی به آیه ۱۳۴ سوره نساء اشاره و خاطرنشان کرد: خداوند متعال در این آیه مومنان را مورد خطاب قرار می‌دهد که با یکدیگر به عدالت رفتار کنید هرچند این عدالت بر علیه خود، پدر و مادر و نزدیکانتان‌ باشد.

آیت‌الله حاج‌ابوالقاسم با بیان اینکه بزرگان دینی ما توصیه‌های فراوانی در خصوص انصاف دارند، عنوان کرد: پیامبر گرامی اسلام تاکید دارند که برای رعایت انصاف هرچه را برای خود می‌پسندید برای دیگران هم بپسندید و با دیگران طوری رفتار کنید که دوست دارید با شما آن طور رفتار شود.

وی با اشاره به اینکه طبق فرموده پیامبر(ص) از همه عادل‌تر کسی است که با انصاف برخورد کند، افزود: آن حضرت در روایت دیگری انصاف را نشانه ایمان حقیقی دانسته است، مومن حقیقی منصفانه حرف زده و عمل می‌کند.

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری با ابراز اینکه مومن واقعی کسی است که غمخوار دیگران بوده و در تعاملات با دیگران انصاف به خرج می‌دهد، اظهار کرد: مهمترین عامل پیوندهای اجتماعی انصاف در رفتار است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از عوامل ایجاد الفت انصاف ورزیدن است، گفت: ریشه بیشتر اختلافات نداشتن انصاف در تعاملات اجتماعی است، انسان در هر حال باید خود را جای دیگران قرار دهد که این موضوع حوزه‌های مختلف از جمله ازدواج، خانواده و موارد دیگر را دربرمی‌گیرد.

آیت‌الله حاج‌ابوالقاسم دولابی با اشاره به اینکه طبق فرموده امام صادق(ع) انصاف داشتن از سخت‌ترین فرایض دینی است، ابراز کرد: گاهی انسان دچار تعصبات کورکورانه شده و رفتار خود را ستایش و همان رفتار را در دیگران مورد سرزنش قرار می‌دهد.

وی با اشاره به وضعیت مناطق زلزله‌زده کرمانشاه در این روزهای سرد سال گفت: مردم در این مناطق دچار مشکل هستند و در این راستا برخی آرام و قرار ندارند و دائم به این مردم سر می‌زنند، برخی از این مردم در این روزهای سرد در چادر زندگی می‌کنند. متاسفانه خبرهای نارحت‌ کننده‌ای به گوش می‌رسد که کودکی به خاطر سرما از دنیا رفته است، اینها دردآور بوده و مومن نمی‌تواند نسبت به این موضوعات بی‌تفاوت باشد.

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حوزه‌های انصاف بیان کرد: انصاف در قضاوت، یکی از موضوعات مورد بحث است که قرآن کریم نیز در آیه هشت سوره مائده به آن اشاره داشته و مومن را به عدالت‌ورزی دعوت می‌کند.

وی ادامه داد: گاهی انسان به دلیل دشمنی با یک فرد کارهای خوب او را هم وارونه جلوه می‌دهد اما باید توجه داشت که داشتن خصومت با یک فرد نباید عدالت را در قضاوت از بین ببرد، اولیا دین به ما یاد داده‌اند که اگر کسی را نقد می‌کنید، اول خوبی‌هایش را بگویید.

آیت‌الله حاج‌ابوالقاسم با تاکید بر اینکه در قضاوت دیگران باید انصاف را رعایت کرد، خاطرنشان کرد: حوزه دوم، انصاف داشتن در سخن گفتن است. گاهی سخن‌ها منصفانه نیست و برخی طوری سخن می‌گویند که دیگران را تحریک یا پا روی عدالت می‌گذارند.

وی با اشاره به سوره انعام تصریح کرد: اگر می‌خواهیم سخنی به زبان بیاوریم باید عدالت را به جا بیاوریم، سخن مومن هیچ‌گاه جانبدارانه نبوده و منصفانه است.

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به بی‌انصافی در روابط بین‌الملل که از جانب برخی کشورهای مستکبر اعمال شده است، گفت: ما در روابط بین‌الملل بی‌انصافی را از ناحیه دشمن می‌بینیم، دیدیم که در مورد اغتشاشات اخیر چه جنجالی را به راه‌انداختند در حالی که در کشورهای خود سرکوب‌گری‌های متعددی در حال وقوع است که نسبت به آن سکوت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه بی‌انصافی در انتقاد کردن نیز یکی از موضوعات است، افزود: در کشور ما بی‌انصافی‌هایی در حوزه‌های مختلف دیده می‌شود، اگر انصاف حکم‌فرما باشد جامعه آرام می‌شود.

آیت‌الله حاج‌ابوالقاسم با اشاره به اعتراضات و اغتشاشات اخیر عنوان کرد: عوامل متعددی در اعتراضات نقش داشتند که مشکلات اقتصادی، مشکلات معیشتی مردم، بیکاری جوانان و مشکلاتی که مردم در سرمایه‌گذاری در موسسات با آن درگیر شدند، نقش مؤثری در این اعتراضات داشت.

وی با اشاره به طرح سوال از رئیس جمهور  توسط نمایندگان در خصوص موسسات بانکی ابراز کرد: متاسفانه رئیس مجلس جلوی مطرح شدن سوال از رئیس جمهور را در مجلس گرفته است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اشرافی‌گری، رفتارهای تبعیض‌آمیز، فسادهای اطرافیان مسئولان و فیش‌های نجومی را از دیگر دلایل اعتراضات مردمی دانست و ادامه داد: متاسفانه برخی نارسایی‌ها را نمی‌بینند و انتقاد دلسوزان را عامل اغتشاشات اعلام کرده‌اند، باید گفت اگر انتقاد عامل اغتشاش است همین افراد دائم نسبت به دولتهای قبل انتقاد کرده و سیاه‌نمایی می‌کنند، بگونه ای که گویا  در گذشته هیچ خدمتی به مردم صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه این افراد باید اشکال را در خود ببییند که بخش زیادی از وعده‌هایشان عملی نشده است، اظهار کرد: عامل دیگر برای این اغتشاشات و اعتراضات امیدوار کردن مردم به نقطه‌های خیالی است که خیلی زود تبدیل به نا امیدی شد. در حالی که مقام معظم رهبری بارها فرمودند که به دشمن دل نبندید.

آیت‌الله حاج‌ابوالقاسم با اشاره به وعده‌هایی که در برجام داده شد، خاطرنشان کرد: قرار بود بعد از امضا برجام تمام تحریم‌ها برداشته شود، زمانی برجام را آفتاب تابان معرفی کردند اما در سالگرد برجام دیگر خود مدعیان برجام نیز سخنی از منافع آن نمیگویند.

وی با بیان اینکه این عین بی‌انصافی است که عده‌ای دلسوزان را تخریب و آنها را عامل اغتشاشات معرفی کنند، گفت: عده‌ای انصاف را رعایت نکرده و در نقد کردن ظلم می‌کنند، اینها زحمات دولت‌های قبل را تحقیر کرده و مسکن مهر را قوطی کبریت دانستند، این سیاه نمایی و تحقیر مردم است، کسانی که در خانه های چند صد متری زندگی می‌کند باید هم مسکن مهر را قوطی کبریت بدانند در حالی که خودشان برای مسکن محرومان هیچ گامی بر نداشته اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان با اشاره به شهادت حضرت فاطمه(س) افزود:امت بعد از پیامبر (ص) بیشترین بی‌انصافی را نسبت به امیرالمومنین علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) روا داشتند و  حقوق‌شان را زیرپا گذاشتند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۳۳۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند حقیقت شگفت انگیز درباره کشور هند و فرهنگ مردم آن

معروف است که هند کشوری است که به راحتی می توان به آن دل باخت و سخت می توان آن را فراموش کرد: رقص، غذاها و هر چیز کوچکی در هند فریبنده است. آن هایی که حتی یک بار این کشور را دیده اند، دل شان می خواهد که دوباره به آنجا بازگردند.

همه ی این ها به این خاطر است که رسوم و سنت ها و زندگی روزمره ی مردم هند برای گردشگران به قدری شگفت انگیز است که سخت می توان در برابر میل به بیشتر دانستن درباره ی این کشور مقاومت کرد.

به گزارش روزیاتو، با چند حقیقت خواندنی درباره ی کشور هند همراه باشید.

۱- چرا نوزادان خط چشم دارند؟

اگر در هند با یک نوزاد مواجه شوید، به احتمال زیاد نوعی خط چشم به نام سرمه دور چشمانش خواهد داشت. سرمه یک آرایش چشم باستانی است که از دوده درست می شود.

این خط چشم معمولاً روی پلک پایینی نوزاد کشیده می شود. به عقیده ی هندی ها این خط چشم از کودک در برابر شیطان محافظت می کند. برخی هم معتقدند سرمه برای بینایی نوزاد مفید است. با این حال، تاکنون هیچ پژوهش علمی آن را اثبات نکرده است.

۲- رقص یک سبک زندگی است

هندی ها شیفته ی رقص اند. جدا از رقص های معروف بالیوودی، ۸ نوع رقص کلاسیک هم در هند وجود دارد. حسی که رقص های هندی انتقال می دهند با هیچ رقص دیگری در دنیا قابل قیاس نیست و تنها با نگاه کردن به آن ها میل شدیدی به همراهی فوری با آن رقص در شما شکل می گیرد.

۳- حرکات دست ابزاری برای برقراری ارتباط هستند

هندی ها حرکات دست و حالت های چهره ی پرشوری هم دارند. این حرکات به هندی ها کمک می کنند احساسات خود را به شکل عمیق تر و برجسته تری بروز دهند. شاید علت تنوع این حرکات، رقص های کلاسیک و یوگای هندی باشند که در آن ها از حرکات دست استفاده می شود.

۴- یکی از بزرگ ترین صنعت های فیلمسازی دنیا را دارد

بالیوود یکی از بزرگ ترین مراکز فیلمسازی دنیا است. فیلم های تولیدی آن اغلب ترکیبی از ژانرهای تریلر، اکشن، عاشقانه و غیره هستند. شاید به همین دلیل باشد که هنگام تماشای آن ها احساسات مختلفی را تجربه می کنیم.

۵- تندترین چای دنیا را دارد

چای ماسالا که در زبان هندی به معنای «ادویه» است، در هند از محبوبیت زیادی برخوردار است. این چای تقریباً در هر گوشه و کناری از این کشور به فروش می رسد. این چای در دنیا نیز طرفداران زیادی پیدا کرده است.

چای ماسالا همان چای سیاه است که به آن مقدار شیر و ادویه اضافه می شود. این چای را برای تقویت دستگاه ایمنی، کاهش التهاب و افزایش انرژی مفید می دانند.

۶- برزگ ترین بشقاب غذای دنیا را دارد

تالی (Thali) که در زبان هندی به معنای «بشقاب» است، یک بشقاب فلزی است که در آن ۶ طعم مختلف سرو می شود: شر، شیرین، تند، تلخ، ترش و گس. به عقیده ی هندی ها، غذای کامل، ترکیب متعادلی از این ۶ طعم است.

رستوران های هندی بسیاری از اوقات بیشتر از ۲۰ غذای مختلف در این بشقاب سرو می کنند. به علاوه، همه ی بخش های بشقاب تالی را می توان مجدداً پُر کرد و اگر کماکان احساس گرسنگی می کردید می توانید غذای بیشتری درخواست کنید.

۷- از ظروف چینی استفاده نمی کنند

به جای ظروف چینی و شیشه ای که در بیشتر کشورهای دنیا مورد استفاده قرار می گیرند، اغلب خانواده های هندی از ظروف استیل استفاده می کنند. نظریات مختلفی در توضیح این پدیده مطرح شده است. برخی می گویند ظروف استیل کاربردی ترند چون مانند ظروف شیشه ای و چینی نمی شکنند، لب پر نمی شوند یا ترک بر نمی دارند و ظاهر آن ها برای مدت طولانی ای خوب باقی می ماند.

برخی هم می گویند که ظروف لعاب دار غیرپاکیزه دانسته می شوند چون در حقیقت از گل درست می شوند. دلیل آن هر چه که باشد، به ندرت می توان ظرفی از جنسی جز استیل در خانه های هندی پیدا کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • مهم‌ترین مانع اجرای عدالت، دنیاطلبی و دنیاگرایی است
  • چند حقیقت شگفت انگیز درباره کشور هند و فرهنگ مردم آن
  • باقری: عملیات وعده صادق انگیزه دانشجویان آمریکا علیه صهیونیست‌ها را افزایش داد
  • واکنش به کشتار در غزه؛ حقیقت جنبش‌های دانشجویی در آمریکا
  • مهمترین عامل سقط جنین در کشور عوامل فرهنگی است
  • کاهش سهمیه سوخت تراکتورداران مهمترین دغدغه کشاورزان اسدآبادی
  • استرس یکی از مهمترین عوامل از بین رفتن آرامش در کانون خانواده است
  • تکذیب صحبت‌های غضنفری درباره وعده مالی و کمیسیون‌ها
  • تکذیب صحبتهای غضنفری درباره‌ وعده مالی و کمیسیونها
  • شناسه یکتا مهمترین راهکار برای مقابله با عوامل اقتصاد پنهان