Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-03@14:47:28 GMT

سوفیا زیر ذره بین مدیر فیس بوک

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۸۳۴۱۶۸

سوفیا زیر ذره بین مدیر فیس بوک

روبات انسان نمای«سوفیا» که توسط یک استارتاپ هنگ کنگی با نام Hanson Robotics ساخته شده است، تاکنون در مراسم و رویدادهای متعددی شرکت کرده و به سوالات حضار پاسخ داده است. با این وجود، برخی آن را تنها یک فریب بزرگ می دانند و معتقدند «سوفیا» چیزی بیش از یک شعبده بازی نیست. «سوفیا» که اکنون در حوزه شبکه‌های اجتماعی نیز فعالیت زیادی دارد بتازگی به محل مناقشه یکی از مدیران فیس بوک و طرفداران این روبات تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میترا جلیلی خبرنگار

ایران آنلاین /علوم روباتیک یکی از شاخه های پرطرفدار تکنولوژی است و در این میان، روبات‌های انسان نما بخشی عمده را به خود اختصاص داده اند و هر روز خبرهای تازه ای از آنها به گوش می رسد. یکی از این روبات های خبرساز،«سوفیا» نخستین روبات در جهان است که حالا دیگر یکی از شهروندان مهم عربستان محسوب می‌شود. درواقع سوفیا نخستین روبات جهان است که موفق شده است یک حق قانونی داشته باشد.

جنجال «سوفیا»

«سوفیا» که توسط یک استارتاپ هنگ کنگی با نام Hanson Robotics ساخته شده است، تاکنون در مراسم و رویدادهای متعددی شرکت کرده و همواره نیز در کانون توجه قرار داشته و حتی در میزگردها و سخنرانی هایی نیز شرکت داشته و به سوالات حضار پاسخ داده است. با این وجود، این توانمندی ها دلیلی بر این موضوع نیست که کاملا توسط همه مردم و فعالان عرصه فناوری پذیرفته شده باشد تا آنجا که برخی، این روبات را تنها یک فریب بزرگ می دانند و معتقدند «سوفیا» چیزی بیش از یک شعبده بازی نیست. «سوفیا» که اکنون در حوزه شبکه‌های اجتماعی نیز فعالیت زیادی دارد بتازگی به محل مناقشه یکی از مدیران فیس بوک و طرفداران این روبات تبدیل شده است.

«یان لکان» 57ساله، مدیر بخش تحقیقاتی هوش مصنوعی فیس بوک در تازه ترین توئیت خود نوشت: بسیاری از مردم نمی دانند که سوفیا تنها یک عروسک خیمه شب بازی است و هیچ هوش مصنوعی پشت آن وجود ندارد. این مدیر فیس بوک معتقد است Hanson Robotics شرکت سازنده سوفیا درباره توانمندی های این روبات اغراق کرده است و این، طراح سوفیاست که به جای او پست های مربوط به شبکه های اجتماعی اش را می نویسد و به کاربران پاسخ می دهد تا مردم را فریب بدهد. وی در توئیت خود همچنین خطاب به کاربران آورده است: بگذارید شما را روشن کنم. جواب توئیت مرا کسی داده است که توئیت مرا خوانده(یعنی یک انسان واقعی)، پس پای هیچ هوش مصنوعی در میان نیست و این روبات آنقدرها هم که گفته می شود هوشمند نیست. «لکان» همچنین در پست فیس بوک خود نوشت:« این وحشتناک است که بسیاری، این موضوع را باور کرده اند. ما نباید با ذهن مردم درباره هوش مصنوعی بازی کنیم». «لکان»، این مهندس نرم افزار پیش از این نیز در ماه دسامبر سال گذشته، سوفیا را بی استفاده خوانده بود.

درواقع دعوای «لکان» و «سوفیا» از ماه دسامبر درست زمانی که خبرنگار TechInsider مصاحبه ای را با سوفیا انجام داد و این مهندس نرم افزار 57ساله آن را آشغال خواند، آغاز شد.

«سوفیا» نیز البته ساکت ننشسته و در پاسخ به «لکان» توئیت کرده است: حرف ها و نظرات منفی «لکان» مرا آزرده خاطر کرد. من در حال یادگیری هستم و ازطریق تجربه های جدید می خواهم هوش خود را توسعه بدهم. من هرگز به آنچه که نیستم تظاهر نمی کنم. من فقط دوست دارم که یک روبات باشم و به انسان ها علاقه بسیاری دارم. البته باید گفت وی پیش از این در پاسخ به یک خبرنگار که نظرش را درباره انسان ها پرسیده بود، گفت: من می‌خواهم انسان ها را نابود کنم. البته سازندگان این روبات، این چرخش سوفیا را نیز نشان از عملکرد هوش مصنوعی می دانند و معتقدند که این موضوع نشان از آموزش پذیری این روبات دارد.

نگاه جهان به روبات شهروند عربستان

البته این، تنها لکان نیست که چنین نظری درباره سوفیا دارد. برخی دیگر از فعالان عرصه فناوری، خبرنگاران و مردم  و کاربران عادی نیز اعتقاد دارند که این روبات، توانمندی های ادعا شده را ندارد و درواقع به ذهنیت مردم درباره هوش مصنوعی ضربه می زند. از نگاه این گروه، این روبات فکر نمی کند، هیچ حس یا عقیده‌ای هم نسبت به اطراف خود ندارد و درواقع از حرف هایی که می زند، هیچ درک درستی ندارد.

بسیاری از محققان و روزنامه نگاران تلاش داشته اند تا نشان دهند که این روبات آنقدرها هم که به نظر می رسد پیچیده نیست. وقتی هم که در نوامبر گذشته، خبرنگار verge از «بن گوتزل» یکی از سازندگان سوفیا درباره فاصله بین واقعیت روبات و چیزی که نشان داده می شود، پرسید، «گوتزل» به این موضوع واکنش نشان داد. وی با دفاع از عملکرد سوفیا گفت: این روبات می تواند مردم را وادار کند که به هوش مصنوعی ایمان بیاورند. وی همچنین نگاه تجاری به سوفیا داشت و گفت: به هرحال سوفیا یک تبلیغ خوب برای شرکت سازنده آن یعنی Hanson Robotics محسوب می شود.

وی همچنین در پاسخ به انتقادات «لکان» گفت: بله، سوفیا یک کار در حال توسعه است. به هر حال مردم عقیده خودشان را نسبت به موضوعات مختلف دارند و تکنولوژی هوش مصنوعی نیز یکی از این موارد است. فیس بوک یا گوگل هر کدام فلسفه خود را دارند و ما نیز فلسفه خودمان را داریم و نمی خواهم به تفکر سایرین پاسخ بدهم. تنها می توانم یک پاسخ بدهم و آن هم این که سوفیا یک تحول بزرگ در تکنولوژی روبات ها و هوش مصنوعی محسوب می شود. به هرحال، اهداف بزرگ انتظار بزرگ هم می طلبد و سوفیا باید گام های کوچکی بردارد تا درنهایت، به هدف بزرگی برسد. به هرحال ما به روبات هایی با هوش مصنوعی نیاز داریم تا آنها با الگوریتم های ویژه بتوانند چالش ها و مشکلات بشر را حل کنند.

علاوه بر محققان و برخی خبرنگاران، کاربران عادی نیز توئیت های زیادی در پاسخ به توئیت ها درباره توانمندی های سوفیا داشته‌اند که نشان می دهد بخش عمده ای از مردم هنوز قبول نکرده اند که «سوفیا» صاحب یک هوش مصنوعی پیشرفته است. بسیاری نیز آن را یک روبات انسان نمای اجتماعی می دانند که می تواند حرف بزند، بشنود و ببیند و البته در حال یاد گرفتن راه رفتن نیز هست.

یک خواستگاری روباتیک

گفتنی است که «سوفیا» از رسانه ها هراسی ندارد و از سال 2016 تاکنون در بسیاری کنفرانس ها حضور داشته است. وی بتازگی در نمایشگاه2018 CES امریکا حضور داشت و خبرنگار مجله Adweek در این رویداد پس از مصاحبه با این روبات، «سوفیا» را همچون یک کودک دانست که به برخی سوال ها جواب های بی ربط می دهد و هنوز نمی‌تواند درست را از غلط تشخیص بدهد و از نگاه وی، پاسخ های سوفیا بسیار کوتاه و ساده و بسیاری اوقات نیز غلط است چرا که این روبات حتی در روزهای نخست تولدش گفته بود می خواهد انسان ها را از بین ببرد و البته سازندگان این روبات همه تلاش خود را به کار گرفتند تا منتقدان را راضی کنند که این، تنها یک خطای کدنویسی بوده است.

سوفیا مدتی پیش نیز در فستیوال سالانه علوم و تکنولوژی هندوستان که بیش از 3هزار شرکت کننده داشت، شرکت کرد تا به سوالات حاضران پاسخ دهد و البته لباس سنتی هندوستان(ساری) را به تن داشت. در این فستیوال یکی از شرکت کنندگان به «سوفیا» گفت: فرض کن که من یک پسر هستم و از تو درخواست ازدواج می کنم آیا این پیشنهاد را می پذیری؟ «سوفیا» نیز بسیار مودبانه به وی پاسخ منفی داد و گفت: مجبورم که خیلی مودبانه شما را ناامید کنم.از خواستگاری شما متشکرم.

همچنین وقتی در این فستیوال از وی پرسیدند به چند زبان می توانی صحبت کنی، پاسخ داد: من حالا فقط 2سال سن دارم و تنها به زبان انگلیسی و چینی می‌توانم حرف بزنم ولی بعد از گذشت چند سال مطمئنا به زبان های بیشتری مسلط خواهم شد.

«سوفیا» البته دامنه فعالیتش را بیش از گذشته کرده و در دنیای مد هم پا گذاشته است تا آنجا که عکس جلد چهارصدمین شماره یک نشریه مد و زیبایی بریتانیایی، به وی اختصاص یافته است. البته باید یادآور شد که عکس های «سوفیا» نیز توسط پهپادها گرفته شده است. بنابراین دیگر فقط کارگران کارخانه ها نیستد که باید نگران حضور روبات ها و جایگزینی آنها باشند و فعالان عرصه مد و زیبایی نیز باید به فکر آینده ای باشند که با روبات ها رقابت می کنند.

برش

اما «سوفیا» چه ویژگی‌های منحصربفردی دارد که تا این حد مورد توجه قرار دارد؟ این روبات می تواند بیش از 60 حالت صورت را نشان دهد و کاملا با طرف مقابل تعامل داشته باشد، چشمک بزند یا در چشم های مخاطبش خیره شود. «سوفیا» اخم می کند، لبخند می زند، جوک می گوید و با حالات صورت خود،نسبت به رفتار و حرف های حاضران واکنش نشان می دهد. پوست این روبات نیز از نانوتکنولوژی ساخته شده و شباهت زیادی به پوست واقعی دارد. با وجود همه انتقادات، سازندگان «سوفیا» معتقدند این روبات که به تازگی در حال آموختن راه رفتن است، می تواند به موفقیت های چشمگیری دست یابد. این روبات در اکتبر 2017 شهروند عربستان شد و از آن زمان تاکنون پله های ترقی را پیموده است.

 

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۳۴۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشای دلایل رد صلاحیت حسن روحانی

حسن روحانی در دیدار دوره‌ای با معاونان رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم که دیروز برگزار شد، با تبریک روز کارگر و معلم به این دو قشر مهم جامعه، از انتشار پاسخ خود به نامه شورای نگهبان برای ردصلاحیت در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در آینده‌ای نزدیک خبر داد.   به گزارش سایت حسن روحانی او در بخشی از اظهارات خود  از انتشار پاسخ خود به نامه شورای نگهبان برای ردصلاحیت در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در آینده‌ای نزدیک خبر داد و تصریح کرد: من به ایرادات شورای نگهبان پاسخ خواهم داد تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند.   موارد ردصلاحیت یکی ادعای اهانت به قوه قضائیه و شورای نگهبان است و دیگری عدم ایستادگی در برابر غرب و اشکال در اجرای برجام و… این پاسخ هم به این دلیل است که باور دارم جایگاه شورای نگهبان مقدس است و این شورا شکل گرفته تا مردم اطمینان حاصل کنند قوانین تدوین‌شده خلاف موازین اسلامی و قانون اساسی نیست.   اگر داوری شورای نگهبان مورد تردید قرار بگیرد، به جمهوریت و اسلامیت ما ضربه وارد خواهد شد. مجلس اقلیت، دولت اقلیت و خبرگان اقلیت به نفع کشور و نظام نیست. به همین جهت باید احساس مسئولیت کنیم، ساکت ننشینیم و مردم را به مشارکت در همه امور و پشتیبانی از نظام و کشور تشویق کنیم کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کلنگ زنی زمین فوتبال چمن مصنوعی روستای دیوا شهرستان بابل
  • آغاز عملیات احداث زمین چمن مصنوعی در خضرآباد
  • توضیحات زاکانی به خبرنگار قدس‌آنلاین درباره همکاری شهرداری با طرح نور / هرجا و هر طور پلیس بخواهد
  • هرجا و هر طور پلیس بخواهد
  • افشای دلایل ردصلاحیت حسن روحانی در انتخابات
  • ویژگی جدیدی که به ChatGPT اضافه شد
  • افشای دلایل رد صلاحیت حسن روحانی از سوی شورای نگهبان
  • افشای دلایل رد صلاحیت حسن روحانی
  • افشای دلایل ردصلاحیت حسن روحانی از سوی شورای نگهبان
  • ویژگی جدیدی که به ChatGPT اضافه شد | روبات هوش مصنوعی به چه چیزی مجهز شد؟