Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-19@06:08:07 GMT

عوارض مخدر گل؛ از خودکشي تا جنون ماندگار

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۸۳۶۳۴۱

عوارض مخدر گل؛ از خودکشي تا جنون ماندگار

خبرگزاري آريا - خبرگزاري ايرنا: حشيش از نظر کارشناسان ذيربط در دسته مواد مخدر قرار نمي گيرد بلکه در دسته مواد توهم زا است که از گياه شاه دانه به دست مي آيد.حشيش را در اشکال مختلفي مانند گلوله اي ، تخم مرغي يا ورقه هاي کلوچه اي فشرده کرده و براي مصرف اين قالب را خرد کرده و در پيپ، چپق يا سيگار ريخته و مي کشند و به تازگي نيز متاسفانه برخي جوانان اين ماده توهم زاي پرعارضه را در تنباکوي قليان و حتي مواد خوراکي و نوشيدني خود نيز مي ريزند و برخي شنيده ها حاکي از افزايش مصرف حشيش به نام علف در بين جوانان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در اين بين مانند همه مواد مخدر و محرک در کشور، انواع تقلبي حشيش نيز وجود دارد که عارضه هاي زيادتري ايجاد مي کند.ماتيو آلدريچ در کتاب خودآموز ترک سيگار مي گويد: اگر شرکت هاي توليد سيگار، فضولات شتر را که حاوي نيکوتين است به زور به خورد کسي بدهند، او باز هم فکر مي کند از اين فضولات خوشش مي آيد.و حال در نوع ناخالص حشيش، فضولات حيواني نيز با آن مخلوط مي شود که مصرف آن منجر به مسموميت خطرناکي مي شود.ماده موثر همه مواد معروف به حشيش ، ماري جوانا، علف هرز (ويد) ، مري جين، جام، بنگ گانجا، شاهدانه و دلتا است.با توجه به تاثير فيزيولوژيک حشيش در مغز ، مصرف آن موجب ترغيب و تشويق فرد براي مصرف ساير مواد از جمله ترياک، هروئين و الکل مي شود.
هم محرک و هم توهم زا
روانپزشک مرکز ملي مطالعات اعتياد دانشگاه علوم پزشکي تهران درباره حشيش مي گويد: علف، حشيش، ويد يا گل ، همه از شربت گياه شاهدانه به دست مي آيند که هم ماده محرکي بوده و هم مي تواند توهم زا باشد، يعني هر دو عارضه را با هم دارد.اميتيس توکلي مي افزايد: با اين وجود حشيش در دسته جداگانه اي از مواد مخدر و محرک قرار مي گيرد.
حشيش اعتياد مي آورد
برغم تصور بسياري از مصرف کنندگان حشيش که آن را بمب خنده و سرخوشي مي دانند و آن را جزو مواد اعتياد آور محسوب نمي کنند اما حشيش ، اعتياد مي آورد.روانپزشک مرکز ملي مطالعات اعتياد دانشگاه علوم پزشکي تهران در اين باره مي گويد: حشيش ، خاصيت اعتيادآور و وابستگي هم دارد.توکلي مي افزايد: تعاريف مختلفي براي حشيش مانند سندروم ترک و سندروم وابستگي وجود دارد.
عوارض حشيش
روانپزشک مرکز ملي مطالعات اعتياد دانشگاه علوم پزشکي تهران مي گويد: سوءمصرف حشيش ، عوارض مختلفي دارد ؛ زماني که فرد حشيش مصرف مي کند، چشمانش قرمز مي شود.توکلي مي افزايد: ولع فرد به غذا بعد از مصرف حشيش ، خيلي زياد مي شود و پرخوري مي کند.وي ادامه مي دهد: گذر زمان براي مصرف کننده حشيش ،کند مي شود.

توهم در پي توهم
روانپزشک مرکز ملي مطالعات اعتياد دانشگاه علوم پزشکي تهران مي گويد: فرد بعد از مصرف حشيش ، رنگ ها و صداها را طور ديگري مي شنود.توکلي مي افزايد: مصرف کنندگان حشيش در بسياري از مواقع، پس مصرف آن به موسيقي گوش مي دهند يا فيلم مي بينند چون فيلم را با کيفيت ديگر و متفاوتي احساس مي کنند.
وقتي طناب، مار مي شود
روانپزشک مرکز ملي مطالعات اعتياد دانشگاه علوم پزشکي تهران مي گويد: گاهي ممکن است براي مصرف کنندگان حشيش، حالت هاي توهمي پيش بيايد به آن معنا که شيء يا کسي يا صحنه اي را مي بينند که در واقع وجود ندارد.توکلي مي افزايد: آنها گاهي صدايي را مي شوند که در واقعيت وجود ندارد يا ممکن است دچار اختلالات ادراکي شوند و چيزي را به شکل ديگري ببينند و بطور مثال طناب را مار مي بينند.
خنده هاي جنون آميز بر فراز ابرها
روانپزشک مرکز ملي مطالعات اعتياد دانشگاه علوم پزشکي تهران مي گويد: مصرف کنندگان حشيش ممکن است حالت هاي خنده هاي زيادي داشته باشند و گاهي انرژي آنان زياد مي شود.توکلي مي افزايد: افراد پس از مصرف حشيش اصطلاحا احساس «هاي بودن» (بالا بودن) را پيدا کرده و احساس مي کنند بالا و روي ابرها هستند.
سقوط از روي ابرها
روانپزشک مرکز ملي مطالعات اعتياد دانشگاه علوم پزشکي تهران مي گويد: هنگامي که مصرف حشيش فرد تمام مي شود، خلق آنان نيز کم شده و ممکن است يک جا بنشينند و فعاليتشان کم شود.توکلي مي افزايد: آنها پس از تمام شدن مصرف ، حالت هايي مانند افسردگي پيدا مي کنند، دوست دارند بخوابند و انرژي آنان کم مي شود.
وي ادامه مي دهد: اين از ويژگي هاي حشيش است که پس از مصرف طولاني مدت، فرد انگيزه خود را از دست داده و آپاتتيک (apathetic يا رفتار بي تفاوت) مي شود يعني حال و حوصله اينکه کار بکند، درس بخواند، فعاليت اجتماعي و شغلي و ارتباط با مردم داشته باشد را ندارد.وي خاطرنشان مي کند: فرد مصرف کننده علاوه بر ابتلا به اين عوارض ممکن است تمام معيارهاي اختلالات سندروم وابستگي را نيز داشته باشد.
از خودکشي تا جنون ماندگار
مصرف حشيش با احتمال ايجاد بيماري رواني شديد در حد جنون ماندگار، همراه بوده است و اين خطر در کساني که وابستگان و خويشان آنان دچار اختلالات رواني هستند، بيشتر است.روانپزشک مرکز ملي مطالعات اعتياد دانشگاه علوم پزشکي تهران در اين باره مي گويد: افراد بعد از مصرف طولاني مدت حشيش يا حتي بعد از ترک آن ، ممکن است دچار افسردگي شديد شده و حتي به خودکشي هم فکر کنند.

توکلي مي افزايد: مصرف طولاني مدت و به دفعات بالا مي تواند همراه با ايجاد اختلال اسکيزوفرني يا جنون شود و افرادي که استعداد ابتلا به سايکوز يا جنون را داشته باشند ، اين حالت را در آنان شعله ور مي کند که چنين مواردي را داشتيم البته اين خصلت در شيشه بيشتر است.
وي اضافه مي کند: افرادي که در اثر اعتياد مبتلا به جنون مي شوند را تمام عمر بستري نمي کنيم و تلاش مي کنيم با درمان هاي دارويي آنان را کنترل کنيم.وي خاطرنشان مي کند: ممکن است حافظه و ادراک مصرف کنندگان حشيش دچار مشکل شود ؛ اگر حشيش طولاني مدت و در دفعات زياد مصرف شود، عوارض آن جبران ناپذير خواهد بود.
بارقه هاي اميد براي رهايي از حشيش
حشيش ماده خطرناکي است که وابستگي رواني به آن موجب استفاده مداوم فرد از آن و ابتلا به انواع بيماري هاي جسمي و رواني مانند حس ترس و وحشت و اضطراب مي شود اما بارقه هاي اميدي براي رهايي از اين ماده خطرناک نيز وجود دارد.روانپزشک مرکز ملي مطالعات اعتياد دانشگاه علوم پزشکي تهران در اين باره مي گويد: ميزان اعتيادزايي يا وابستگي حشيش نسبت به مواد ديگر مانند آمفتامين (شيشه) و ترياک کمتر است.
توکلي مي افزايد: با اين وجود ترک حشيش بستگي به فرد دارد که اختلال زمينه اي او چه بوده و چقدر مصرف داشته باشد.وي با اشاره به روند رو به افزايش مصرف حشيش در نقاط مختلف جهان مي گويد: متاسفانه مصرف حشيش در کشور ، بيشتر بين دانشجويان مشاهده مي شود که علت آن مي تواند سن ويژه آنان و نيز تبليغات نادرست درباره احساسات سرخوشي حشيش باشد.
از بيماري تا خاطرات کشنده
خطر ابتلا به انواع بيماري هاي رواني مانند جنون و بيماري هاي جسمي مانند برونشيت مزمن، سرطان ريه و بيماري هاي دستگاه تنفسي در افرادي که بطور منظ حشيش مصرف مي کنند، بيشتر از ديگران است.اداره اجتماعي پليس مبارزه با مواد مخدر نيروي انتظامي در يکي از ويژه نامه هاي مواد مخدر خود اعلام کرده که حتي بعد از قطع مصرف حشيش در برخي از مصرف کنندگان خاطرات لحظات مسموميت (توهمات و خطاهاي حسي) به صورت حملات خاطره (Flash back) تا سال ها ادامه مي يابد که موجب رنج و عذاب شديد و ايجاد رفتارهاي پرخاشگرانه، خطرناک و اقدام هاي مخاطره آميز حين رانندگي مي شود که گاهي به مرگ منتهي شده است.
علائم شناسايي فرد وابسته به حشيش
فردي که حشيش مصرف مي کند را مي توان از روي سه علامت شناخت؛ نخست آنکه سفيدي چشم اين افراد در اثر مصرف حشيش قرمز مي شود.دوم اينکه اين افراد معمولا مدت ها به يک محل يا يک شي ء خيره مي مانند و آخرين علامت نيز اين است که اين افراد در زمان نشئگي ، خنده هاي بي مورد و بي دليل سر مي دهند .
افراد به ويژه والدين با مشاهده اين علائم مي توانند مصرف کنندگان را به مراکز ترک اعتياد راهنمايي کنند اما آنچه بيش از درمان و ترک اين افراد مهم بوده، اين است که کاري کنيم که جوانان از همان ابتدا به سراغ مواد مخدر، محرک ، روانگردان و توهم زا نروند.
سيدمحمدحسن ابوترابي فرد نائب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي ايران دراين باره به خبرنگار مامي گويد: براي کنترل انواع مواد مخدر و محرک از جمله مواد توهم زا ، تنها راه اين است که سبک زندگي و مهارت نه گفتن به اين مواد را از سنين دانش آموزي به آنان آموزش دهيم.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۳۶۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۵۲ تن مواد مخدر در هرمزگان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خلیج فارس، سردار علی اکبر جاویدان در نشست خبری افزود: در این مدت ۹۴۶ تن قاچاقچی، دو هزار و ۷۰۰ خرده فروش و یازده هزار و ۲۷۰ معتاد متجاهر دستگیر شدند.
وی گفت: از قاچاقچیان ۱۵۲ باب املاک و مستغلات و ۶۶۲ دستگاه خودرو هم به ارزش دو هزار و ۵۶۰ میلیارد کشف شده است.
فرمانده انتظامی هرمزگان افزود: از ابتدای سال تاکنون ۲۷ میلیون لیتر سوخت قاچاق نیز کشف شد که ۹۵ درصد بیشتر از پارسال است.
سردار علی اکبر جاویدان به قاچاق کالا هم اشاره کرد و گفت: در این مدت انواع کالای قاچاق به ارزش سه هزار و ۴۳۶ میلیارد تومان هم کشف شده است.
وی افزود: در این زمینه هفت هزار پرونده تشکیل و ۱۴ باند دستگیر شده اند و شش هزار و ۵۸۳ خودرو و ۸۰ فروند شناور از قاچاقچیان کشف شده است.
فرمانده انتظامی هرمزگان گفت: همچنین در این مدت ۹۳ باند سازمان یافته سارقان دستگیر شده اند و اموال سرقت شده به ارزش پنجاه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان کشف شده است.
سردار علی اکبر جاویدان افزود: در این مدت ۴۹۱ تن در تصادفات جاده‌ای جان باختند که این آمار نسبت به پارسال ۴ درصد کاهش داشته است.

بیشتر بخوانید؛ دستگیری ۱۱۴ خرده فروش مواد مخدر در هرمزگان

وی با اشاره به رشد ۵۷ درصدی کشف جرائم سایبری از ابتدای سال تاکنون گفت: در پلیس فتا سه هزار و ۱۲۰ فقره پرونده تشکیل شده است که ۹۸ درصد از آنها به نتیجه رسیده است.
سردار علی اکبر جاویدان با اشاره به اعزام بیش از ۷ هزار نفر به خدمت سربازی افزود: دومین دوره آموزشی سربازان در استان بعلت راحتی در رفت و آمد، دور نبودن از خانواده و هم به درخواست خود نیروی انتظامی، با بکارگیری نیرو‌های بومی صورت می‌گیرد.
وی گفت: هوشمند سازی پلیس، ارتقا توان امنیتی و مقابله با قاچاق مواد مخدر از اولویت‌های فرماندهی نیروی انتظامی در سال جدید است.

دیگر خبرها

  • ۴۰ معتاد متجاهر در مهاباد جمع‌آوری شدند
  • سازوکار هشدار سریع انگلیس برای بحران مواد مخدر
  • دنی اسوالدو: افسردگی باعث شده است که به الکل و مواد مخدر اعتیاد پیدا کنم
  • آغاز تحقیقات درباره نقش متا در فروش مواد مخدر در آمریکا
  • پای مارک زاکربرگ به فروش مواد مخدر باز شد!
  • پای متا به فروش مواد مخدر باز شد!
  • کشف بیش از ۸۷ کیلوگرم انواع مواد مخدر در قم
  • ۱۱۰ معتاد متجاهر جمع‌آوری و به مراکز ترک اعتیاد منتقل شدند
  • کشف ۵۲ تن مواد مخدر در هرمزگان
  • فروش دارو‌های غیرمجاز و مواد مخدر در خیابان‌های فرانسه + فیلم