Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست، عباس آرگون درباره اقدام بانک مرکزی در خصوص جمع‌آوری موسسات غیرمجاز گفت: در سال ۱۳۸۸ که قانون مبارزه با پول‌شویی مصوب شد، الزاماتی را در رابطه با حوزه مؤسسات مالی و اعتباری در اقتصاد ملی اجبار کرد که بر اساس آن باید ضمن تمکین از سیاست‌گذاری‌های بازار پول، قوانین مربوط به مبارزه با پول‌شویی رعایت می‌شد؛ اما در عمل چنین اتفاقی نیفتاد و درنهایت با مؤسسات مالی غیرمجاز یا مؤسسات مالی که قانون را نادیده گرفتند، تخلفات و پول‌شویی زیادی اتفاق افتاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
به گفته آرگون، تا زمانی که اقتصاد کشور تمایلی به شفاف شدن وضعیت اقتصادی-مالی خود نداشته باشد، حتماً در آن اقتصاد شاهد ظهور و رشد مؤسساتی می‌شویم که پول‌های آن منشأ مشخصی ندارد.
 
وی با بیان اینکه امروز هم قانون مبارزه با پول‌شویی و اصلاح قانون مالیاتی، را داریم که هر دو بر اصل شفافیت استوار شده‌اند اما قرابتی با فعالیت چنین مؤسساتی ندارند، تاکید کرد: عدم تمکین مؤسسات مالی و اعتباری از سیاست‌های پولی کشور، اصل شفافیت و قانون مبارزه با پول‌شویی و ساختار پولی کشور و نظام اقتصادی کشور را مخدوش می‌کند.
 
آرگون افزود: رقابت ناسالمی که این مؤسسات ازنظر جذب منابع و ایجاد طمع کسب سود بیشتر در سپرده‌گذاران به وجود آوردند، باعث شده پول‌ها به‌جای اینکه در شبکه بانکی سپرده شود و به مصارف درستی مانند کمک به تولید و سرمایه‌گذاری مولد برسد، به این مؤسسات منتقل‌شده و در حوزه‌های غیر شفاف و غیرمولد سرمایه‌گذاری شود.
 
وی تصریح کرد: بانک مرکزی باید گزارش جامعی از جزئیات عملکرد مؤسسات، به مردم ارائه کند تا صاحبان و اعضای هیات مدیره آن‌ها شناخته شوند؛ همچنین همه قوا سعی کنند تا مطالبات مردم به آن‌ها برگردانده شود نه اینکه دولت و بانک مرکزی موظف باشند این دیون را به مردم برگردانند.
 
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران درباره اثر اقتصادی کار مؤسسات غیرمجاز بر اقتصاد کشور گفت: این کارها مستقیماً اثرات نامطلوبی بر سیاست‌گذاری‌های حوزه پول داشت؛ وقتی بانک مرکزی در چند فقره با همکاری بانک‌ها تلاش کرد نرخ سود سپرده‌های بانکی را کاهش دهد، هرگز نتوانست موفق شود؛ چراکه باوجود سرکشی مؤسسات غیرمجاز، عملاً کاهش نرخ سود سپرده بانک‌ها سبب می‌شد بخش زیادی از منابع از سایر بانک‌ها به سمت مؤسسات منتقل شود.
 
آرگون ادامه داد: همین مسئله سبب نابسامانی‌های اقتصادی در بازارها شد و عاقبت اقتصاد را به رکودی کشاند که عملاً همه حوزه‌ها را تحت تأثیر قرار داد و بازار مسکن و ساختمان را نیز که مقصد اصلی پول این مؤسسات بود، گرفتار رکود سختی کرد.
 
به گفته وی، این عمل سبب شد این پول‌ها از چرخه سالم اقتصاد خارج‌شده و صرف متشنج کردن بازارها شود. همچنین رشد فعالیت‌های غیرمولد به فعالیت مولد ترجیح داده شود. همچنین این مؤسسات هم به اقتصاد مولد و هم به بازار مسکن و ساختمان ضربه جدی زدند و درنهایت از عملیات بانکداری واقعی و تخصصی فاصله گرفتند.
 
آرگون تاکید کرد: وظیفه بانک مرکزی است که با این مؤسسات به‌طور جدی برخورد کند و با قوانین منسجم و با عملکرد شفاف و نظارت دقیق جلوی اتفاقات بعدی را در مؤسسات دیگر و بانک‌ها بگیرد. از طرف دیگر ساماندهی مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز، مهم‌ترین اقدامی است که بازار پول و سرمایه به آن نیاز دارد؛ البته بانک مرکزی در سال‌های اخیر توانسته در این حوزه وارد عمل شود اما نیاز به اقدام جدی‌تری است. برای همین نظارت دقیق‌تر بر عملکرد سایر بانک‌ها گام بعدی بانک مرکزی باشد.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۳۶۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طعنه سنگین میرسلیم به وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی

 

به گزارش تابناک، مصطفی میرسلیم نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:

«وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی، اگر نمی توانند ارزش پول ملی را حفظ کنند، امضایشان را از روی اسکناس‌ها بردارند چون با کاغذ پاره فرقی ندارد.»

دیگر خبرها

  • خاندوزی: پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای تأمین مالی با نرخ ترجیحی تأیید شد
  • مذاکره با بانك توسعه اسلامی برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران
  • طعنه سنگین میرسلیم به وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی
  • طعنه سنگین میرسلیم به وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی
  • واگذاری ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانک‌ها
  • پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید
  • واگذاری ۱۵۰ همت از اموال مازاد به بانک‌ها
  • مجلس آتش‌بیار معرکه است!
  • راه ‌اندازی برات الکترونیک برای تامین مالی تولید
  • نقش کلیدی صندوق‌های سرمایه گذاری بازار سرمایه در جمع‌آوری نقدینگی‌های بلاتکلیف