Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر علی مطلق رییس اداره سرطان وزارت بهداشت،از بروز سالانه بیش از ۱۰۰ هزار مورد ابتلای جدید به سرطان در کشور خبر داد و گفت: بر اساس آخرین آمارها میزان ابتلا به سرطان در مردان ایرانی ۱۷۳ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر و در زنان ۱۳۷ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران در میان زنان سرطان پستان است که به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، ۳۱ نفر به این نوع سرطان مبتلا می‌شوند و سرطان معده نیز بالاترین بروز را در میان مردان ایرانی دارد و حدود ۲۲ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر در مردان کشورمان به این سرطان مبتلا می‌شوند. در عین حال باید توجه کرد که بر اساس آخرین برآوردها به طور کلی سالانه ۵۰ هزار نفر در ایران به دلیل سرطان فوت می‌کنند.

سرطان؛ سیر طبیعی یا سونامی؟

مطلق با اشاره به برخی اظهارنظرها درباره بروز سونامی سرطان در کشور، گفت: باید توجه کرد که کشورهایی که دوران تغییرات هرم سنی جمعیت‌شان را در دهه‌های گذشته تجربه کرده‌اند و اکنون هرم جمعیتی پایداری دارند، تغییر و تحولات‌شان از نظر ابتلا به سرطان زیاد نیست؛ چراکه به پیک امید به زندگی رسیده‌اند، اما در ایران همچنان میزان امید به زندگی و به دنبال آن جمعیت سالمندان در حال افزایش است و در نتیجه میزان بروز سرطان نیز در آن بیشتر خواهد بود. باید بدانیم که این موضوعی اجتناب‌ناپذیر است و در همه کشورهای در حال توسعه‌ای که وضعیت زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی بهتر شده، سلامت در همه ابعادش بهبود یافته، انسان‌ها کمتر به دلیل بیماری‌های عفونی و یا قلبی-عروقی فوت می‌کنند و افراد بیشتر عمر می‌کنند، میزان ابتلا به سرطان هم افزایش می‌یابد. به هر حال در هر کجای کره زمین اگر انسان بیش از ۱۰۰ سال عمر می‌کرد، تقریبا می‌توان گفت که همه انسان‌ها در اثر سرطان فوت می‌کردند. بنابراین با افزایش سن، بروز سرطان هم بیشتر می‌شود. در عین حال تاکید می‌کنم که میزان بروز سرطان در ایران کمتر از متوسط جهانی است.

پایلوت غربالگری ۳ سرطان در چهار شهر کشور

رییس اداره سرطان وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه سرطان طی چهار سال گذشته و در پی اجرای طرح تحول نظام سلامت، گفت: از سال ۱۳۹۴ غربالگری برای سه سرطان پستان، روده بزرگ و دهانه رحم در چهار شهرستان بافت، شهرضا، نمده و مراغه اقداماتی آغاز شد و در سال ۹۵ بر اساس تجربیاتی که در فاز پایلوت داشتیم، اصلاحاتی در برنامه انجام دادیم. از اواسط سال ۹۵ تاکنون نیز این اقدامات به تدریج در دانشگاه‌های علوم پزشکی توسعه می‌یابند؛ چراکه برای خدمات تشخیصی و غربالگری کل فرایند باید پیش‌بینی شده و در دسترس باشد. بنابراین زمانیکه مراکز تیپ یک ما که مراکز ارجاعی از سطح شبکه بهداشتی هستند، تجهیز شوند، بهتر می‌توانیم برنامه‌های تشخیص زودهنگام را توسعه دهیم.

سند سرطان تا ۱۴۰۴

مطلق درباره سند توسعه شبکه مراقبت سرطان که از چند سال پیش در قاالب طرح آمایش سرزمینی سرطان تدوین شد، ادامه داد: در این سند مشخص شده است که تا سال ۱۴۰۴در هر منطقه چه میزان امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی مرتبط با تشخیص و درمان سرطان نیاز داریم. در نتیجه مراکز سه‌گانه‌ای شامل مراکز تیپ یک، تیپ دو و تیپ سه برای ارائه این خدمات پیش‌بینی شد. مراکز تیپ یک شامل مراکز تشخیص زودهنگام و غربالگری هستند و اکنون تعداد زیادی‌ از آنها ساخته شده است. به طوریکه ۱۳۷ مرکز تیپ یک پیش‌بینی کردیم که تقریبا حدود ۷۵ مرکز آن به اتمام رسیده و پیگیر تجهیز آنها هستیم.

امیدواریم سایر مراکز نیز در سال آینده به اتمام برسد. باید توجه کرد که مراکز تیپ یک مراکز ارجاعی از سطح شبکه بهداشتی هستند. یعنی افرادیکه مشکوک به سرطان هستند و در سطح شبکه بهداشتی شناسایی می‌شوند، به این مراکز ارجاع می‌شوند تا اقدمات تکمیلی‌تر تشخیص برای رد یا اثبات سرطان برایشان انجام شود. بویژه برای سه سرطان پستان، روده بزرگ و دهانه رحم که می‌توان اقدامات تشخیصی زودهنگام خوبی برایشان انجام شود که قابل پیشگیری‌ترین سرطان‌ها هستند.

وی افزود: مراکز تیپ دو و سه نیز مراکز درمان سرطان هستند که در سطح کشور بر اساس بروز سرطان توزیع مناسبی پیدا خواهند کرد تا مردم دسترسی بهتری به خدمات داشته باشند. به طور عام در کشور ۷۴ مرکز تیپ دو نیاز دارم که با توجه به امکانات موجود باید ۳۷ مرکز در آینده ساخته شود. البته در حال حاضر مراکزی نزدیک به مراکز تیپ دو داریم که ممکن است بخشی از استانداردهای تیپ دو را داشته باشند و یا باید دارا شوند. در عین حال ۱۵ مرکز جامع سرطان یا مراکز تیپ سه نیز در کشور مورد نیاز است که ممکن است دو الی سه مرکز از آنها در سطح کشور داشته باشیم که شبیه به این مراکز باشند، اما اینها مراکزی هستند که تقریبا کل آنها باید جدید ساخته شوند.

بیشتر بخوانید: راهکارهای مفید برای پیشگیری از سرطان

مطلق با بیان اینکه ساخت مراکز تیپ یک با اعتبارات دولتی آغاز شد، اظهار کرد: البته قطعا نمی‌توان مراکز تیپ دو و سه را با اعتبارات دولتی ساخت و تجهیز کرد. بنابراین سعی کردیم که از سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی کمک بگیریم که بخشی از این اقدام از طریق مناقصه به بخش غیردولتی یا نهادهای عمومی غیردولتی واگذار شده است. بنابراین چون اعتبار زیادی برای ساخت و تجهیز این مراکز نیاز است، قرار نیست که وزارت بهداشت آنها را ساخته و تجهیز کند، بلکه از توان بخش غیردولتی کمک می‌گیرد. بر این اساس ساخت، تجهیز و بهره‌برداری از این مراکز بر عهده بخش غیردولتی است. البته ارائه خدمات در آنها با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی و با تعرفه غیردولتی خواهد بود.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

سرطان در ایران؛ سیر طبیعی یا سونامی؟

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۳۸۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امروز در رسانه‌ها چه گذشت؟

عملیات نظامی ایران علیه اسرائیل و اخبار مرتبط با آن همچنان از موضوعات پربحثی است که بیشتر رسانه‌های کشور به آن پرداخته‌اند اما خبرهای مربوط به جزئیات حج تمتع و مدت زمان تحویل کارت سوخت از دیگر مطالبی است که در رسانه‌ها منتشر شده‌‌اند. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، عملیات نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی و اخبار مرتبط با آن همچنان از پربحث‌ترین موضوعاتی است که بیشتر رسانه‌های کشور به آن پرداخته‌اند اما خبرهای مربوط به جزئیات حج تمتع و مدت زمان تحویل کارت سوخت از دیگر مطالبی است که در رسانه‌ها منتشر شده‌اند. برخی از اخبارمنتشر شده در رسانه‌های کشور را اینجا مرور می‌کنیم.

اعزام 87 هزار زائر در عملیات حج تمتع/ 18 فرودگاه معین حج هستند

مسئول ستاد حج تمتع شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از اعزام بیش از 87 هزار زائر در عملیات حج تمتع 1403 خبر داد و گفت: زائران خانه خدا در قالب گروه‌های مدینه قبل و بعد از تاریخ 24 اردیبهشت عازم سرزمین وحی می‌شوند و عملیات رفت تا 18 خرداد ادامه دارد.

آخرین وضعیت تولید شیرخشک در کشور / خرید بدون تغییر قیمت از داروخانه‌ها

به گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو، اکنون وضعیت تولید و توزیع به حد تعادل رسیده، مشکلی در تامین شیرخشک‌های رگولار در برندهای مختلف نیست و انواع شیرخشک در کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین داروخانه‌های کشور به میزان کافی موجود است و گزارشی هم از کمبود در استان‌های مختلف بابت شیرخشک‌های رگولار نداشته‌ایم.

تحویل کارت سوخت 10 روزه می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: با پیاده سازی و حذف فرآیندهای سنتی، کارت سوخت کمتر از 10 روز به دست متقاضیان خواهد رسید.

فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی اردیبهشت ماه 1403

سازمان وظیفه عمومی فراجا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: کلیه مشمولان دارای برگ آماده به خدمت به تاریخ اردیبهشت ماه سال 1403 در محل و مراکز مندرج در برگ معرفی‌نامه مشمولان حضور یابند.

گران‌فروشی و مراکز اقامتی در صدر شکایت‌ها

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری گفت: بیشترین تذکرها و تخلف‌ها در تعطیلات نوروز و عید فطر مربوط به مراکز اقامتی و بیشترین شکایت‌ها درباره گران‌فروشی بود.

تعطیلی بیش از پنج هزار مرکز درمانی غیرمجاز/نظارت بر مراکز خدمات زیبایی تشدید شود

 معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان تشدید نظارت بر مداخله افراد غیرحرفه‌ای بر امور درمان، گفت: بیش از پنج هزار مرکز غیرمجاز مداخله‌گر در امر درمان در سال گذشته تعطیل شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سالانه ۱۰ میلیارد مترمعکب آب از کشور خارج می‌شود
  • وزیر صمت: خودروسازان متخلف به قوه قضاییه معرفی می شوند
  • امروز در رسانه‌ها چه گذشت؟
  • تکمیل پازل امنیت غذایی در دانشگاه/ تولید سالانه ۱۰۰ میلیون بذرهیبریدی در دانشگاه آزاد اصفهان
  • ارسال بیش از ۶۶ هزار کتاب به مراکز کانون در کشور
  • افزایش ۱۲ درصدی مراجعه سرپایی به مراکز درمانی تحت پوشش تأمین اجتماعی زنجان
  • مراجعه سرپایی به مراکز درمانی تحت پوشش تامین اجتماعی زنجان ۱۲ درصد افزایش یافت
  • سالانه ۵۰۰ میلیون تست در آزمایشگاه‌های کشور انجام می‌شود
  • اتلاف سالانه هزار همت ازمنابع مالی درحوزه مسکن به‌دلیل تعلل دولت
  • یزد رتبه دوم کشوری در غربالگری سرطان روده بزرگ