Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، علی اکبر پورفتح‌اله درباره اقدامات انتقال خون در کشور، گفت: سابقه انتقال خون در کشور طولانی است و در کشور ما نیز ابتدا در سیستم ارتش و هلال احمر و بانک‌های خون خصوصی که جمع آوری خون را انجام می‌دادند، شکل گرفت و در سال 52 انتقال خون ملی در کشور راه‌اندازی شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 45 سال سابقه انتقال خون ملی داریم که این شبکه اهداکننده خون، ایران را به یکی از کشورهای بی‌نظیر تبدیل کرده است، گفت: از نظر شاخص‌ها در بین کشورهای در حال توسعه رتبه اول را داریم و با کشورهای پیشرفته در حال رقابت در این زمینه هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر عامل سازمان انتقال خون ادامه داد: در مراکز درمانی از هر 5 واحد گلبول قرمز، یک واحد پلاسما مصرف می‌شود و چهار پنجم پلاسما در کشورهایی که صنعت پلاسما ندارند دور ریخته می‌شود.

ارسال بیش از 2 میلیون پلاسمای مازاد بر مصرف به خارج از کشور

پورفتح‌اله در یک برنامه تلویزیونی گفت: اما در ایران موفق شدیم 2 میلیون و 100 هزار لیتر پلاسمای مازاد بر مصرف را با کسب استانداردهای اروپایی، به کشورهای خارجی بفرستیم تا به فاکتور 8 تبدیل شود و به کشور برگردد. این چرخه باعث کاهش 17 میلیون دلاری ارزبری دارو شده است.

وی بیان کرد: در کشور تجربه اچ آی وی و هپاتیت سی را داریم و جزو توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی این است که برای جلوگیری از تغییر جغرافیایی بیماری‌ها، هر کشوری از پلاسمای کشور خود استفاده کند و بیماری‌ها از مرزهای کشور منتقل نشود.

تولید حدود 60 درصد داروهای مشتق از پلاسما با پلاسمای ایرانی

مدیرعامل سازمان انتقال خون از تولید حدود 60 درصد داروهای مشتق از پلاسما با پلاسمای ایرانی خبر داد و گفت: همچنین در صنعت پلاسما، علاوه بر آزمایش‌های روتین، آزمایش‌های ژنوم و تکمیلی نیز انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: شیوع هپاتیت بی و سی و اچ آی وی در پلاسمایی که ما ارسال کردیم، هم سطح آمارهای اروپاست. این موضوع نشان دهنده سلامت خون کشور ما است. میزان شیوع هپاتیت اِی به روش بررسی ژنوم ویروس، هم‌سطح کشورهای اروپایی است و نشان می‌دهد که نظام سلامت ما در این زمینه به خوبی کار کرده و مردم دسترسی به آب و غذای سالم دارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر نظام مراقبت خون را در انتقال خون اجرا می‌کنیم؛ یعنی انتخاب اهداکننده سد اولیه است و اجازه نمی‌دهیم کسی از سد اولیه بگذرد تا در آزمایش اولیه مثبت شود. جلسات متعددی تشکیل می‌شود و همکاران توضیح می‌دهند که چرا یک فرد از چرخه مصاحبه رد شده و آزمایش او مثبت شده است.

پورفتح‌اله عنوان کرد: در بسیاری از جاها فرآیندها و دستورالعمل‌ها در حال تغییر است که این مشکلات کاهش پیدا کند. طی مطالعات مشاهده کردیم کسانی که سابقه زندان داشتند یکی از اهداکنندگانی بودند که آزمایش اولیه آن‌ها مثبت می‌شد.

وی در خصوص نحوه انتخاب اهدا کننده مستمر، تصریح کرد: انتخاب اهداکننده مستمر به این طور است که آزمایش‌های خود را به صورت مکرر انجام می‌دهند و چون آموزش دیدند و با فرآیند انتقال خون آشنا هستند، سلامت بیشتری نسبت به افراد دیگر دارند.

خطراتی که مراکز انتقال خون را تهدید می‌کند

مدیر عامل سازمان انتقال خون، افزود: یکی از خطراتی که مراکز انتقال خون را تهدید می‌کند، کسانی هستند که برای اولین بار خون اهدا می‌کنند و یکی از خطرناک‌ترین پدیده‌ها برای انتقال خون، کسی است که برای آزمایش مراجعه می‌کند.

وی بیان کرد: زمانی آزمایشگاه می‌تواند تشخیص را انجام بدهد که برای آن ویروس آنتی بادی ساخته باشد و ممکن است شخص در پنجره آزمایشگاهی، خون اهدا کند. ظرف سه سال گذشته ارزیابی کردیم و دیدیم که 80 درصد موارد هپاتیت بی و سی و اچ آی وی در اهداکنندگانی بوده که برای بار اول مراجعه کردند و این میزان 25 درصد اهداکنندگان بودند.

ادبیات انتقال خون را هم‌پای کشورهای پیشرفته

پورفتح‌اله بیان کرد: ادبیات انتقال خون را هم‌پای کشورهای پیشرفته به سمت تضمین خطر صفر می‌بریم و قصد داریم این تضمین را بدهیم که خطری برای گیرنده خون وجود ندارد.

وی در خصوص سامانه غربالگری سریع خون، گفت: یکی از راهبردهای ما، تضمین خطر صفر انتقال خون است و در همین زمینه فناوری آزمایشگاهی را تغییر دادیم و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و در 5 استان کشور تست‌ها در حال انجام است و حداکثر ظرف 6 ماه آینده، یک میلیون اهدا کننده ما با روش جدید ارزیابی می‌شوند.

پورفتح‌اله با اشاره به این‌که امکانات و دستگاه‌های اتوماسیون جدیدتری در سیستم غربالگری جدید وجود دارد، افزود: دستگاه‌ها اصولا عمر چهار یا پنج ساله دارند و هزینه نگهداری سنگینی دارند. برای دستگاه‌های جدید وارد سیستم جدیدی شدیم و دستگاه‌ها را به صورت رایگان در اختیار گرفتیم؛ یعنی مناقصه‌ای برگزار شد و قیمت بر اساس تعداد اهداکننده ارائه شد که هم قیمت کاهش پیدا کرد و هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی شد.

اهدای خون باعث کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود

مدیر عامل سازمان انتقال خون، افزود: اهدای خون داوطلبانه و بدون چشم داشت مورد نظر ماست و نمی‌خواهیم مردم برای انگیزه سلامت خون مراجعه کنند. اهدای خون به شدت به سلامت کمک می‌کند و می‌تواند باعث کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی شود.

وی گفت: با این حال بخش اهدای خون سازمان جهانی بهداشت مخالف این است که اشخاص با انگیزه سلامت خون، خون اهدا کنند و ما نیز تمایل نداریم افراد برای آزمایش خون به مراکز انتقال خون مراجعه کنند.
706

مدیر عامل سازمان انتقال خون علی اکبر پورفتح‌اله پلاسمای ایرانی مراکز انتقال خون هلال احمر بانک‌های خون

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۳۸۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیر گاو برای تولید داروهای مبتنی بر mRNA قابل استفاده است!

محققان دریافتند که ذرات ریز موجود در شیر گاو می‌توانند برای تحویل خوراکی داروهای RNA استفاده شوند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، روش‌های درمانی مبتنی بر ریبونوکلئیک اسید (RNA) ابزار قدرتمندی در اختیار محققان قرار می‌دهد تا راهی برای هدف قرار دادن بیماری‌های غیرقابل درمان در سطح مولکولی ارائه دهند. در حالی که این ساختارهای زیستی می‌توانند به طور موثری با تزریق، مانند واکسن ضدکرونا تحویل داده شوند، تاکنون هیچ راه موفقی برای تحویل آن‌ها به صورت خوراکی وجود نداشته است، زیرا این داروها در شرایط سخت روده از بین می‌روند.

در مقاله‌ای که در مجله Nanobiotechnology منتشر شده است، دکتردریتون ولاسالیو و تیم محققان وی دریافتند که ذرات ریز در شیر گاو به نام وزیکول‌های خارج سلولی (EVS) می‌توانند به طور مؤثر از داروهای RNA محافظت کرده و آن‌ها را تحویل دهند.

ولاسالیو می‌گوید: «تجویز خوراکی داروها، راحت‌ترین و معمولاً ارزان‌ترین راه برای مصرف دارو است زیرا به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی متکی نیست. توانایی ارائه داروهای بیولوژیکی مانند روش‌های درمانی RNA اغلب با مشکلاتی روبرو هستند که استفاده از ذرات داخل شیر می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند.»

وی افزود: «این دستاورد می‌تواند منجر به عرضه روش‌های انقلابی و پایدار و همچنین مقرون به صرفه و در دسترس اسید نوکلئیک خوراکی برای بیماری‌ها شود که تأثیرات اجتماعی زیادی دارد.»

وزیکول‌های خارج سلولی سامانه‌های نانویی بوده که مولکول‌های بیولوژیکی را در بدن حفظ می‌کنند و دسترسی مولکول‌ها را به سلول‌ها کنترل و تنظیم می‌کنند. در حالی که وزیکول‌های خارج سلولی برای تحویل دارو به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته است، استفاده از وزیکول‌های خارج سلولی موجود در شیر برای رهایش خوراکی داروهای RNA به طور گسترده‌ بررسی نشده است. با این حال، وزیکول‌های خارج سلولی موجود در شیر به طور طبیعی برای جذب در روده مناسب هستند زیرا تصور می‌شود این سیستم‌ها به عنوان ابزاری برای انتقال مولکول‌های بیولوژیکی از مادر به کودک تکامل یافته‌اند.

محققان این پروژه پس از استخراج وزیکول‌های خارج سلولی از شیر گاو، آن‌ها را با مولکول‌های RNA برای درمان بیماری التهابی روده (IBD) پر کردند. این وزیکول‌های خارج سلولی قادر به انتقال مولکول‌های RNA درمانی در سد روده در مدل‌های آزمایشگاهی پیشرفته روده انسان بودند. در مطالعات حیوانی روی موش، وزیکول‌های خارج سلولی شیر بار RNA التهابی مربوط به IBD را کاهش دادند.

این امر باعث می‌شود درها برای روش‌های درمانی خوراکی RNA برای طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت و واکسن در برابر سایر عفونت‌های ویروسی باز شود.

دیگر خبرها

  • رئیس سازمان چای کشور در گفت‌وگو با قدس: چای ایرانی رنگ حمایت گرفت
  • چای ایرانی رنگ حمایت گرفت
  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟
  • شیر گاو برای تولید داروهای مبتنی بر mRNA قابل استفاده است!
  • حدود ۵۰ درصد تالاب هامون آب‌گیری شد
  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟ | خارجی ها بستنی ایرانی را با این طعم‌ها دوست دارند | جدیدترین قیمت بستنی قیفی، متری، سنتی و ویژه را ببینید
  • تولید گوشت مرغ در چهارمحال و بختیاری ۳۰ درصد رشد کرد
  • استقبال وزیر تانزانیایی از انتقال دانش فنی ساخت لوازم خانگی ایرانی
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • سعدمحمدی: خریداری ۱۵ دستگاه تراک یکصد تنی برای معدن جانجا