Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-26@09:05:53 GMT

◄ چالش‌های احداث جاده قزوین-تنکابن

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۸۳۸۸۳۷

◄ چالش‌های احداث جاده قزوین-تنکابن

تین‌نیوز | 

پروژه ملی قزوین-الموت-تنکابن مسیر شمال را 2-3 ساعت نزدیک‌تر کرده و با صرفه‌جویی در مصرف سوخت باعث کاهش ترافیکی محور کرج-رشت نیز می‌شود.

به گزارش تین‌نیوز، جاده قزوین-الموت-تنکابن چهارمین راه ارتباطی به مازندران با ۳۳۰ کیلومتر طول است، مسافت قزوین- شمال را حدود ۱۸۲ کیلومتر کاهش می‌دهد.

به گزارش مهر در سفر رهبر معظم انقلاب به قزوین در سال ۸۲  طرح ساخت جاده قزوین-الموت به تنکابن به تصویب رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین درباره محور قزوین-تنکابن گفت: راه اصلی قزوین، الموت به تنکابن به طول ۱۴۸ کیلومتر دارای ۶ قطعه است که تکمیل قطعات ۱، ۲و۳ حدفاصل کیلومتر صفرتا کیلومتر ۶۲ قزوین تا الموت در اولویت قرار گرفت.

مسعود حق‌لطفی افزود: محور قزوین، الموت به تنکابن یک طرح ملی است که راه پدافندی محسوب می‌شود و زمان سفر را ۲ تا ۳ ساعت کاهش می‌دهد.

حق‌لطفی ادامه داد: ۲۵۰۰ میلیارد تومان  هزینه برآورد شده موردنیاز برای احداث این جاده است  که تاکنون ۲۷۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی تصریح کرد: اعتباری که تا پایان پروژه در محدوده استان نیاز داریم بالغ‌بر ۴۰۰ میلیارد تومان است.

حق لطفی گفت: ۱۰ کیلومتر مسیر هم در پایین اکبرآباد با رانش زمین مواجهیم و امیدواریم تا پایان سال آینده ۹۵ درصد مسیر به پایان برسد که امسال قرار بود ۳۹ میلیارد تومان به پروژه تزریق شود و تاکنون ۲۶ میلیارد تومان تخصیص داده‌شده است.

او اضافه کرد: هرچند اجرای طرح‌های عمرانی مشکلات زیست‌محیطی هم دارد اما باید پذیرفت که راه زیرساخت توسعه است.

جعفر قزوینیان مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره راه و شهرسازی استان قزوین نیز در خصوص پیشرفت فیزیکی این گفت: ساخت این محور از کیلومتر ۱۰ آزادراه قزوین- کرج آغازشده و پس از عبور از منطقه الموت و رشته‌کوه‌های البرز با طی مسیری ۱۴۸ کیلومتری به کمربندی تنکابن متصل می‌شود.

وی اضافه کرد: ۹۲ کیلومتر این مسیر در استان قزوین قرار دارد و آنچه باید احداث شود حدود ۱۱۸ کیلومتر است و ۳۰ کیلومتر همان جاده‌های موجود در استان مازندران است که به مسیر جدید متصل خواهد شد.

قزوینیان گفت: در محدوده صفرتا کیلومتر ۱۳ یک‌لایه آسفالت ریخته شده و از کیلومتر ۱۳ تا ۴۰ حدود ۹۰ درصد ابنیه و ۸۰ درصد عملیات خاکی انجام‌شده است.

مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره راه و شهرسازی استان قزوین تصریح کرد: یکی از مشکلات کنونی عبور از محدوده لغزشی کیلومتر ۳۵ تا ۴۵ است که برای این کار به مطالعات دقیق ژئوتکنیک و تهیه طرح‌های حفاظتی و پایدارسازی نیاز داریم که این کار انجام‌شده است.

قزوینیان اضافه کرد: همچنین از کیلومتر ۵۸ تا ۶۲ نیز آسفالت شده و امیدواریم محور قزوین تا روستای شهرک تا پایان سال آینده آماده بهره‌برداری شود.

وی بیان کرد:اجرای این پروژه حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد که تاکنون برای اجرای نیمی از مسیر قزوین به الموت و تنکابن بالغ‌بر۲۸۰ میلیارد تومان هزینه شده است و تکمیل آن در محدوده استان قزوین با برآورد جدید به ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز دارد.

قزوینیان اظهار داشت: اگر اعتبارات به‌موقع پرداخت شود امیدواریم تا پایان سال آینده بتوانیم ۶۲ کیلومتر مسیر را در حوزه استان قزوین تحویل دهیم و ترافیک این مسیر برقرار شود.

نگران عبور وحوش منطقه از مسیر جاده هستیم

اما سیاوش شمسی‌پور مدیرکل محیط‌زیست استان قزوین اظهار داشت: در کشور ۱۷۰ پروژه ملی، ارزیابی زیست‌محیطی ندارد که یکی از آن‌ها همین طرح است لذا در شرایط کنونی برای بررسی وضعیت جاده قزوین، الموت به تنکابن جلسات مختلفی برگزار شد.

وی ادامه داد: قرار شد برای حفظ وحوش منطقه و پوشش گیاهی مسیر در کیلومتر ۴۵ تا ۵۵ تونلی ایجاد شود تا وحوش بتوانند عبور کرده و از بین نروند.

وی بیان کرد: البته باید پذیرفت احداث جاده در محورهای کوهستانی و جنگلی حتماً به محیط‌زیست آسیب می‌رساند و باید تلاش کنیم این آسیب‌ها به حداقل برسد و این پروژه هم به‌هرحال به پیشرفت ۵۰ درصدی رسیده و هزینه‌های سنگینی داشته و ما هم کمک می‌کنیم تا با رفع مشکلات زیست‌محیطی این طرح به پایان برسد.

مدیرکل محیط‌زیست استان قزوین در پاسخ به این سؤال که آیا دغدغه‌ای در اجرای این طرح دارید تصریح کرد: این طرح دو فاز دارد که یک بخش از قزوین تا الموت است که از سال ۸۶ آغازشده که در منطقه شیرکوه باید تونلی احداث‌شده و زیرگذر و روگذر برای وحوش منطقه پیش‌بینی شود.

وی اظهار داشت: فاز دوم در محور الموت تا مرز مازندران است که در این مسیر درختان ارس و جمعیت زیادی از گونه‌های درختی وجود دارد که در این مسیر ۵ تونل در دست‌ساخت است و باید مراقب باشیم این درختان قطع نشود و باطله‌ها و خاک‌برداری‌ها در آبراهه رودخانه ریخته نشود اما درنهایت به‌زودی با تعیین تکلیف نهایی این پروژه وضعیت جواز زیست‌محیطی آن مشخص می‌شود.

منبع: تین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۳۸۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از پروژه قزوین - الموت در اوایل تابستان امسال

محمدمهدی اعلایی استاندار قزوین در جلسه شورای اداری بخش الموت غربی گفت: بسیاری از مشکلات بخش الموت غربی در سفر دور اول رییس جمهور به استان قزوین در دستور کار قرار گرفته و بسیاری از آنها اجرایی و باقی مانده هم اجرایی خواهد شد.

وی افزود: برای توسعه الموت غربی در سال گذشته سه استاندار قزوین، گیلان و مازندران به همراه مدیران وزارت راه و شهرسازی از مسیر قزوین - رحیم آباد - کلاچای بازدید کردند و هر ۳ استان به همراه وزارت راه و شهرسازی مکلف شدند اعتباراتی را برای تکمیل پروژه در نظر بگیرند.

اعلایی گفت: بعد از پروژه قزوین - الموت که در اوایل تابستان امسال به بهره برداری می‌رسد بالاترین تمرکز وزارت راه پروژه قزوین - رحیم آباد - کلاچای خواهد بود که می‌تواند پیشران توسعه باشد و وزیر راه و شهرسازی هم در سفر به قزوین بر این موضوع تاکید کردند.

استاندار قزوین با بیان اینکه استان قزوین در زمینه راه مشکلات جدی دارد، اضافه کرد: استان به ویژه در راه روستایی با عقب ماندگی‌های زیادی مواجه است و موضوع پرهزینه‌ای هم می‌باشد ولی مجموعه مدیریتی استان تمام تلاش خود را برای برطرف شدن مشکلات انجام می‌دهد. 

نماینده عالی دولت در استان با بیان اینکه موضوع راه الموت از ۲ جهت در اولویت قرار دارد، اظهار داشت: راه الموت واقعا فضای نامناسبی دارد و بهسازی مسیر نه تنها تردد ساکنین را هموار می‌کند بلکه می‌تواند الموت را به عنوان یکی از ظرفیت‌های اقتصادی استان در زمینه گردشگری تبدیل کند و راه مناسب توسعه گردشگری را هم به همراه خواهد داشت.

وی افزود: اگر این ۲ راه جدید عملیاتی شود با حجم زیاد تردد مواجه خواهیم شد و همین موضوع به طور قطع گردشگری منطقه را بهبود خواهد بخشید.

اعلایی گفت: استان قزوین دومین استان ته جدول کشور در زمینه تعداد شهرستان است و امیدواریم با حضور نمایندگان جدید و پیگیری مسئولان ذی ربط مشکل شهرستان شدن الموت مرتفع شود.

وی با اشاره به تلاش دولت در فضای‌های بین المللی و داخلی برای بهبود اوضاع کشور افزود: با تدبیر، هوشیاری و وفاداری، فضای میدان و دیپلماسی امروز همراه شده است و منجر به فخر اسلام و ایران شده است و این فضا توفیقات زیادی را چه در خارج کشور و چه در داخل به بار آورده است.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • کلنگ احداث طرح زنجیره تولید و پرورش ماهیان سردابی
  • بهره برداری از پروژه قزوین - الموت در اوایل تابستان امسال
  • احداث ۴۶۲ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه در آذربایجان غربی
  • پروژه قزوین-رحیم آباد-کلاچای می‌تواند پیشران توسعه باشد
  • آسفالت ریزی ۵ کیلومتر از آزادراه زنجان قزوین به اتمام رسید
  • لزوم تغییر مسیر رینگ چهارم و آزادسازی اراضی در محدوده سیتی‌سنتر و راه‌آهن
  • نخستین پارک آموزش ترافیک شهرداری قزوین در محله هادی آباد 
  • دیدار استاندار قزوین با خانواده شهید بیژن حسنی
  • ۱۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب استان قزوین شست‌وشو شد
  • اجرای عملیات احداث وتکمیل کمربندی آران و بیدگل به طول ۴۶ کیلومتر