Web Analytics Made Easy - Statcounter


مدیر دفتر اکوسیستم های تالابی سازمان محیط زیست اعلام کرد: تنها موفق شدیم ۳۰درصد اعتبارات لازم برای حفظ تالاب‌ها را جذب کنیم یعنی در بهترین حالت ۳۰ درصد برنامه انجام شده است.

به گزارش امتداد نیوز مدیر دفتر اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در نشست خبری به مناسبت روز جهانی تالاب‌ها گفت: مراسم این روز که مربوط به قدیمی‌ترین معاهده حفاظت از طبیعت یعنی کنوانسیون رامسر است در سطح ملی در زادگاه آن شهر رامسر و در سطح استانی هم در استان‌های مختلف برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسعود باقرزاده کریمی افزود: کشورهای مختلفی با ما همکاری مشترک دارند از جمله ژاپن و استرالیا. کشورهای اروپایی مثل هلند و اتریش هم برای ما کشورهای هدف به شمار می‌روند. از سوی دیگر چون این مراسم در کنار دریای مازندران برگزار می‌شود کشورهای حوزه خزر هم در برنامه حضور دارند. نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی همچون UNDP و جایکا هم در این مراسم حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: در این برنامه که موضوع تالاب در آن مورد تمرکز است، مقامات استانی و ملی در آن حضور خواهند داشت. مقامات مختلف گزارش ها و دیدگاه‌هایی را ارائه خواهند کرد. سازمان‌های مردم نهاد که شبکه‌ای تحت عنوان شبکه سمن‌های تالابی تشکیل داده‌اند هم گزارشی ارائه می‌کنند و در حوزه خود کنوانسیون هم گزارشی ارائه خواهد شد.

مدیر دفتر اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت دریاچه ارومیه نیز گفت: در دریاچه ارومیه متأسفانه امسال بارش‌های پاییزه را نداشتیم و امیدمان به بارش‌های زمستانه است. سطح تراز دریاچه اکنون ۱۲۷۰.۳۱ است و کمتر از ۱۰ درصد حجمی و ۳۰ درصد سطحی در دریاچه ارومیه آب داریم. نسبت به میانگین درازمدت هم بیش از ۴ متر کاهش داریم.

باقرزاده کریمی تصریح کرد: وسعت دریاچه۱۷۷۱.۳۵ کیلومتر مربع است که نسبت به سال مشابه ۲۹۹ کیلومتر مربع کاهش مساحت داریم. نسبت به بلندمدت نیز ۲۷۵۵ کیلومتر مربع کاهش داریم.

وی در توضیح علت خشکی دریاچه ارومیه نیز گفت: مسائل مختلفی داریم. کارایی متغیر دستگاه‌های اجرایی و کمبود اعتبارات بخشی از این مشکل است. از سوی دیگر ما تنها موفق شدیم ۳۰ درصد اعتبارات لازم برای حفظ تالاب‌ها را جذب کنیم یعنی اگر خوش‌بینانه نگاه کنیم که همه این اعتبارات دریافت شده است، در بهترین حالت ۳۰ درصد برنامه انجام شده است.

مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران نیز در این نشست با بیان اینکه تنها کسانی که در حوزه مطالبه‌گر اصلی هستند اعضای رسانه هستند در پاسخ به پرسشی درباره سرانجام تسهیلات اعلامی برای مشاغل غیروابسته به آب در مناطق تالابی گفت: تفاهم‌نامه‌ای به مدت پنج سال با صندوق کارآفرین امید بسته شد و قرار شد طرح‌هایی که وابستگی کمتری به منابع آبی دارند به این صندوق معرفی کنیم تا وام‌هایی تا سقف صد میلیون تومان و با سود کم به آن‌ها تعلق بگیرد.

ابوالفضل آبشت افزود: طرح‌هایی که جمع‌آوری شد سقف پنج میلیارد تومان را پر کرد و از آن میان مجموعاً ۶۸ طرح معرفی شد. ۳۰ طرح را صندوق کارآفرینی امید پذیرفت و وام‌هایی هم پرداخت شد. اما اکنون منابع مالی خود صندوق هم مشکلاتی دارد ولی امیدواریم مابقی طرح‌ها هم این تسهیلات را دریافت کنند.

true برچسب ها : تالاب دریاچه ارومیه دفتر اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست مسعود باقرزاده کریمی کنوانسیون رامسر true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۴۱۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقتی که تریاک ایران، بهترین تریاک جهان بود!

زی‌سان: اولین سفیر آمریکا به ایران که در سال ۱۲۶۱ یعنی در عصر حکمرانی ناصرالدین شاه در کشورمان مستقر شده، در کتاب خاطرات خود در وصف منابع، معادن و بازرگانی ایران تریاک را یکی از مهم‌ترین صادارات ایران به جهان خارج معرفی می‌کند.

به گزارش زی‌سان؛ اس جی دبلیو بنجامین، در کتاب خود تحت عنوان «ایران و ایرانیان عصر ناصرالدین شاه» نقش تریاک در اقتصاد و زندگی مردم ایران را این‌گونه توصیف می‌کند: 

یکی از مهم‌ترین صادرات ایران تریاک است. در گذشته محصول تریاک ایران خیلی بیشتر از حالا بود. ولی در سال‌های اخیر کاهش یافته است. میزان مصرف داخلی تریاک نسبت به مقدار محصول ناچیز است و قسمت عمده آن به خارج صادر می‌گردد. مقدار مرفین تریاک ایران زیادتر از تریاک کشور‌های دیگر است. به همین جهت مرغوب بوده و در کشور‌های خارجی خریدار زیادی دارد و حتی به چین هم صادر می‌شود. 

اخیرا دو عامل موجب تقلیل محصول تریاک ایران شده است عامل اول تقلب در تریاک‌های صادراتی است که بازار آن را کمی راکد کرده و در نتیجه کشاورزان رغبت کمتری به کشت آن نشان می‌دهند. عامل دوم اقدام دولت در جلوگیری از کشت تریاک در پاره‌ای از نقاط است، زیرا کشت تریاک مانع از کشت گندم شده و محصول گندم را کاهش داده است.

قسمت عمده تریاک ایران در ایالات کرمانشاه و اصفهان کشت می‌شود. اصفهان؛ مرکز تجارت تریاک ایران به شمار می‌رود و به علاوه تریاکی که در اطراف اصفهان کشت می‌شود از بهترین انواع تریاک ایران است و مرفین آن به ۱۵ تا ۱۶ درصد می‌رسد که بالاترین حد مرفین در تریاک‌های جهان است. 

در ادوار گذشته تریاک‌های قم، تهران و یزد هم شهرت داشته و مقدار مرفین تریاک قم از اصفهان هم بیشتر بوده است. در اینجا قابل ذکر است که بهترین نوع تریاک هندوستان بیش از ۱۳.۵۷ درصد مرفین ندارد و حال آن که مقدار مرفین تریاک ایران براحتی به ۱۶ درصد می‌رسد و از این نظر به مراتب از تریاک هند و مصر مرغوب‌تر بوده و بازار بهتری دارد.

عیب مهمی که تریاک ایران داشته و به مرغوبیت آن لطمه می‌زند، تقلبی است که در آن می‌کنند و مقداری شن و خاک یا دانه‌های نباتی را داخل شیره تریاک کرده و بعد آنرا بصورت گلوله در می‌آورند. در موقع خرید به این تقلبات نمی‌توان پی برد و شرکت‌های خارجی که بخواهند تریاک ایران را خریداری نمایند، بهتر است طبق یک قرارداد تریاک یک مزرعه با یک ده و یا یک منطقه را پیش خرید کرده و خودشان در جمع آوری شیره خشخاش و تریاک رأسا اقدام نمایند که تریاک خالص به دست آورند.

به طور متوسط هر ساله در حدود دو هزار جعبه تریاک ایران بارزش ۷۳۲ هزار دلار از طریق بندر بوشهر به انگلستان صادر می‌شود؛ البته مقادیری هم به چین و سایر نقاط جهان از طریق بنادر و مرز‌های دیگر فرستاده می‌شود و تردیدی نیست اگر اقدامات تشویقی با تاسیس نمایندگی‌های تجارتی در اصفهان و در نتیجه تسهیلات خرید تریاک از کشاورزان بشود، محصول به مراتب افزایش خواهد یافت و تجار اصفهان آمادگی انقعاد قرارداد‌های چندین ساله و طویل المدت را برای فروش تریاک دارند.

tags # ایران ، قاجار ، تریاک ، ناصرالدین شاه ، اس جی دبلیو بنجامین سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • وقتی که تریاک ایران، بهترین تریاک جهان بود!
  • انحراف آب هیرمند توسط طالبان به شوره زارهای افغانستان | افغانستانی‌ها آب شیرین را تلخاب می کنند! | واکنش معاون رئیس‌جمهور به این اقدام عجیب طالبان
  • انحراف آب هیرمند به شوره زارهای افغانستان حقیقت دارد | سلاجقه: برای مسدود کردن انحراف آب با طالبان گفت‌وگو می‌ کنیم | طالبان آب شیرین را تلخاب می کند!
  • ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری و مرطوب شده است
  • بهترین زمان برای مسواک زدن / چند بار در روز مسواک بزنیم؟
  • ستاره سیتی بازیکن سال فوتبال انگلیس شد
  • گزارش برنامه توسعه سازمان ملل و کمیته «اسکوا» از اوضاع غزه
  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: 50 درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • (ویدئو) ساکنان تالاب‌های افسانه‌ای عراق از خشکسالی می‌ترسند
  • آغاز نخستین بازرسی و نظارت خانه‌های محیط زیست کشور از گیلان