Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@00:08:15 GMT

درختان ممرز مناطق جنگلی گالیکش در معرض بیماری

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۸۴۱۴۱۸

درختان ممرز مناطق جنگلی گالیکش در معرض بیماری

گالیکش - ایرنا - رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گالیکش درشرق استان گلستان از شیوع بیماری که منجر به خشک شدن درختان ممرز در بخشی از اراضی جنگلی این شهرستان خبر داد.

بهزاد نجفی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: از چندی پیش برخی درختان ممرز این شهرستان در محدوده روستای 'آب پران' تا پارک جنگلی این شهر خشک می شوند که با مشاهده دقیقتر، آثاری از آفات بر تنه آنان مشاهده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: این آفت که هنوز نوع آن مشخص نشده در سطح 250 هکتار از عرصه های جنگلی اشاره شده این شهرستان به صورت موردی مشاهده شده است.
نجفی اضافه کرد: براین اساس از تیم کمیته تخصصی گیاه پزشکی دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور برای بازدید از این آفت دعوت شد که اعضای این تیم به همراه برخی اساتید دانشگاه و نیز محققان سازمان گیاه پزشکی، اواخر هفته گذشته به منطقه سفر و از نزدیک مشاهدات و نمونه گیری های لازم را انجام دادند.
وی تصریح کرد: نتیجه این بازدید پس از انجام مراحل آزمایشگاهی و شناسایی نوع بیماری و نیز راهکارهای مقابله و پیشگیری از شیوع آن در آینده اعلام می شود.
درخت مَمرَز با نام علمی Carpinus betulus در نواحی شمال ایران به نام‌های اولس و شَرَم (شَرَم دار) نیز معروف است؛ این درخت که بومی اروپای مرکزی، غربی و جنوبی بوده و تا شرق اروپا همچون اوکراین و غرب روسیه نیز امتداد یافته، برای رشد مناسب به هوای گرم نیاز دارد و تنها در ارتفاعات بالای ۶۰۰ متر با درختان بلوط و راش دیده می‌شود.
ممرز که به فراوانی در شمال ایران در جنگل‌های میان بند مشاهده و بومی جنگل‌های شمال ایران نیز محسوب می شود، درختی است که ارتفاع آن بین ۱۵ تا ۲۵ متر بوده و گاهی به ۳۰ متر نیز می‌رسد.
گرده افشانی میوه‌های ممرز به وسیله باد و بعد از پدیدار شدن برگ‌ها انجام می شود و رویش و تخم افشانی این درخت زیاد است.
شهرستان گالیکش با 63 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است و وسعت منابع طبیعی و جنگلی آن حدود 50 هزار هکتار است؛ مدیریت پارک ملی گلستان با 90 هزار هکتار مساحت نیز در این شهرستان قرار دارد.
1860/7481/
خبرنگار : یحیی فارسیانی ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۴۱۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف اراضی ملی در شهرستان قائم شهر

روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ساری اعلام کرد: در راستای اجرای دوفقره تبصره ذیل ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره برداری از منابع طبیعی، سرجنگلبان، مامورین یگان حفاظت بخش بیشه سر، اقدام به رفع تصرف، دو قطعه از اراضی جنگلی ملی واقع در منطقه هفت تن قائم شهر نمودند که بر این اساس آثار تصرفی اعم از پرچین‌ها از میان برداشته و عرصه‌ها اعاده به وضع سابق شد.

هموطنان می‌توانند در صورت مشاهده وقوع هرگونه تخلف در حوزه منابع طبیعی از قبیل قطع و حمل چوب آلات جنگلی، برداشت و حمل گیاهان مرتعی، برداشت و حمل محمولات فرعی جنگلی (چلم، خزه، سرخس و...) تصرف و تخریب اراضی ملی و حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی را با شماره‌های ۲۴ ساعته امداد جنگل و مرتع ۱۵۰۴ و ۱۳۹ در میان بگذارند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • نصب تله های فرمونی در بوستان جنگلی سرخه حصار
  • رفع تصرف اراضی ملی در شهرستان قائم شهر
  • وجود ۱۳ هزار بیمار هموفیلی در ایران/ این گروه بیشتر در معرض بیماری هستند
  • چشم‌رنگی‌ها در معرض این بیماری
  • حکایت همنشینی زباله‌ها پای درختان منطقه جنگلی کومان سپیددشت + فیلم
  • ‌کپک سیاه چیست و چرا خطرناک است؟
  • مشاهده شدن گله ۲۰ رأسی قوچ و میش ارمنی در بوکان
  • شیوع عارضه خشکیدگی برگ درختان در نخیلات شهرستان تنگستان
  • بیماری زنگ زرد در مزارع گندمان مشاهده نشد
  • هرس شاخه های درختان سیب در شهرستان مراغه