Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش امتداد، در پی انتشار گزارشی در روزنامه شرق با عنوان «آرایشت را پاک کن، بعد وارد شو» درباره الزامی بودن پوشش چادر و نداشتن آرایش در بیمارستان بقیه‌الله، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله جوابیه‌ای برای این روزنامه ارسال کرد که در ادامه می‌خوانید:

۱- بیمارستان تخصصی و فوق‌ تخصصی بقیه‌الله (عج) یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین بیمارستان‌های کشور می‌باشد که پس از ارزیابی‌های اعتباربخشی سالانه توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی موفق به کسب رتبه درجه یک عالی برای نهمین سال متوالی در سال ١٣٩٦ گردیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همان‌طور که مستحضر هستید، قرارگرفتن در امتداد پنج بیمارستان کشور از میان ٨٥٠ بیمارستان در ارزیابی جدی و سخت‌گیرانه وزارت بهداشت با مقایسه شاخص‌های پیشرفت و استانداردهای موجود و حفظ این رتبه طی سال‌های متمادی هرگز تصادف و یا یک شانس نیست. همچنین کسب گواهی بیمارستان برتر در زمینه استانداردهای بیمار در منطقه EMRO با ارزیابی کارشناسان سازمان بهداشت جهانی (WHO)، کسب رتبه اول کشور در دو جشنواره حاکمیت بالینی و استانداردهای کیفیت در ارزیابی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دریافت لوح کیفیت آزمایشگاه مرجع سلامت از وزارت بهداشت، معرفی به‌عنوان بیمارستان الگوی اعتباربخشی و مرجع، دریافت لوح ٢٠٠٠:ISO٩٠٠١ در مدیریت درمانگاهی، کسب لوح دوستدار کودک و مادر تنها بخشی از افتخارات این بیمارستان می‌باشد.

٢- متوسط بیماران مراجعه‌کننده  به این بیمارستان حدود پنج‌هزار نفر در روز می‌باشد که از طریق نوبت‌دهی اینترنتی، سامانه تلفنی و به‌صورت حضوری انجام می‌شود. این استقبال به‌دلیل ارائه خدمات جامع علمی و محترمانه‌ای است که در این مرکز به آحاد هم‌وطنان ارائه می‌شود.

٣- با وجود اینکه این مرکز در ابتدا جهت ارائه خدمات به پاسداران و نیروهای مسلح و خانواده آنان تأسیس شده بود، براساس نیاز کلان‌شهر تهران، اکنون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بنا بر اصول و قوانین خود و همچنین رسالت خویش خدمت‌رسانی به ملت شریف ایران را از هر قشری وظیفه و مایه افتخار و مباهات خود می‌داند و این بیمارستان به عموم هم‌وطنان عزیزمان خدمات ارائه ‌می‌نماید.

٤- همان‌طور که مستحضر هستید تمامی نهادها، ارگان‌ها و سازمان‌های کشور جمهوری اسلامی ایران علاوه‌ بر رعایت قوانین موجود در کشور ملزم به رعایت قوانین داخلی خود نیز هستند. دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) نیز به‌عنوان نهاد زیرمجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران علاوه بر رعایت قوانین وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی باید در اجرای دستورالعمل‌های ابلاغی سپاه پاسداران انقلای اسلامی ایران نیز تعهد لازم و کافی را داشته باشند. ازجمله رعایت پوشش چادر و حجاب اسلامی به‌عنوان یک فریضه ارزشی و دینی ضروری است که رعایت آن برای همراهان بیمار و بیمارانی که دارای حال وخیم نیستند، الزامی است.

٥- بدیهی است کلیه عزیزانی که قصد ورود به درمانگاه تخصصی یا بیمارستان را دارند (غیر از اورژانس) بیمار بدحال و اورژانسی نبوده و هدف از مراجعه این عزیزان نیز امور غیر از مسائل درمانی اضطراری است.

٦- متأسفانه تیتر، روتیتر و پاراگراف اول گزارش کاملا سوگیرانه و مغرضانه بوده و امری تحریف‌شده می‌باشد. نویسنده محترم متأسفانه انطباق بین تیتر و متن را رعایت نکرده است. شاهد مثال؛ ارجاع به بخشی از متن است که به‌صورت واضح اعلام می‌دارد که پوشش چادر برای همه افراد مانتویی الزامی نبوده است. در پاراگراف دوم به‌نقل از مسئول انتظامات نویسنده گفته: «این قانون بیمارستان است. به ما گفته‌اند بدون چادر کسی حق ندارد وارد بیمارستان شود؛ اما کسانی که عمل کرده‌اند، عصا دارند یا شکستگی دارند، مجبور نیستند چادر سرشان کنند».

٧- لازم به ذکر است رسالت اصلی نشریات و روزنامه‌های مجوزگرفته در ایران ترویج و تقویت فرهنگ دینی است. از جمله مهم‌ترین مسائل فرهنگ دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران حجاب می‌باشد و اگر نشریات مکتوب و چاپی نمی‌خواهند درباره بهبود وضعیت حجاب مطلبی در نشریات درج کنند، حداقل علیه نهادها و ارگان‌هایی که به بحث فرهنگ دینی حجاب اهتمام و پایبندی دارند، مطلبی غیرواقع‌بینانه درج نکنند.

انتهای پیام

true برچسب ها : الزامی بودن چادر , بیمارستان بقیه الله true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۴۳۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هر حق‌الناسی، حق‌الله هم است

در اسلام حقوق به حق‌الله و حق‌الناس تقسیم می‌شود. «حق‌الله» حقوق خداوند بر بندگان و شامل تمام امر و نهی‌های الهی است. خداوند تکالیفی مانند نماز و روزه بر عهده بندگان خود گذاشته که در صورت انجام ندادن این تکالیف، توبه و قضای آن‌ها واجب می‌شود.

در مقابل آن «حق‌الناس» احترام به حقوق مردم بر یکدیگر است که فقط مخصوص حقوق مالی نیست و جان و آبروی افراد را نیز شامل می‌شود. در «رسالة الحقوق» یادگار چهارمین اختر برج امامت، بیش از 50حق و تکلیف نسبت به دیگران ذکر شده است. علامه طباطبایی(ره) در کتاب تفسیر المیزان در شرح آیه44 سوره مدثر بیان کرده: مراد از اطعام مسکین در این آیه، انفاق بر تهیدستان جامعه است و نماز نیز اشاره به حق‌الله دارد و این دو قسم حق را باید پرداخت.

با وجود این سفارش‌ها حتماً شما هم زیاد شنیده‌اید «خدا حق‌الله را می‌بخشد ولی حق‌الناس را نمی‌بخشد» یا «شما مراقب حق‌الناس باشید، مال مردم را نخورید و آبروی مردم را نریزید؛ نماز نخواندید مهم نیست، چون حق خداست و خدای مهربان از حق خودش می‌گذرد».

گفت‌وگوی ما با حجت الاسلام مرتضی رحیمیان، از اساتید ستاد اقامه نماز در خصوص روشن شدن ابعاد حق‌الله و این ادعاست. اینکه آیا رحمان و رحیم و بخشنده بودن خداوند، دلیلی موجه بر گذشت از حق‌الله و سبک شمردن نماز یا کوتاهی در انجام فرایض دینی است؟

نبخشیدن حق‌الناس در قیامت

حجت‌الاسلام رحیمیان در ابتدا با اشاره به تأکید قرآن و ائمه اطهار(ع) بر ضرورت رعایت حق‌الناس، می‌گوید: در روایات آمده خداوند متعال به عزت و جلال خود قسم خورده در قیامت از هر چه بگذرد، از حق‌الناس نخواهد گذشت. این تفکر و توجه به حق‌الناس بسیار پسندیده است، اما برای این جمله که اگر کسی حق‌الناس را رعایت کند، خدا حق‌الله را می‌بخشد؛ چه دلیل، آیه یا روایتی دارید که مراجع عظام تقلید در این هزارو400 سال ندیده‌اند؟ آیا خداوند مطلبی را به شما گفته که به پیامبر(ص) و امامانش نگفته است؟ زیرا پیامبر اکرم(ص) و 12 امام(ع) همیشه توصیه می‌کردند مواظب ظلم به مردم باش و در کنار آن، همگی متفق‌القول به خواندن نماز سفارش می‌کردند و با اینکه به هیچ بنده‌ای ظلم نمی‌کردند، باز نماز می‌خواندند.

او ادامه می‌دهد: اگر فقط رعایت حق‌الناس کفایت می‌کند و خواندن نماز مهم نیست، پس چرا در آیات بسیاری از قرآن کریم به خواندن نماز توصیه شده است؟ نماز در تمام ادیان الهی به عنوان برترین آیین عبادی و رکن معنویت و ارتباط با خداوند مطرح بوده است. حضرت ابراهیم(ع) از خداوند درخواست کرد «پروردگارا من و ذریه‌ام را بر پا دارنده نماز قرار ده» یا به حضرت موسی(ع) در کوه طور خطاب شد «همانا من الله هستم، معبودی جز من نیست؛ مرا پرستش کن و نماز را برای یاد من برپا دار». حضرت عیسی(ع) نیز می‌گوید «مرا توصیه به نماز و زکات مادام که زنده‌ام کرده است».

رعایت حق‌الناس یا انجام واجبات؟

کارشناس مرکز تخصصی نماز تشریح می‌کند: در آیین مقدس اسلام نماز جایگاه ویژه‌ای دارد و در قرآن کریم بر آن تأکید فراوان شده است. خداوند در قرآن، 17 مرتبه فرموده است باید، باید و باید نماز بخوانید. در قرآن کریم خدا بی‌نمازها را تهدید می‌کند. در آیه42 سوره مدثر آمده است: «اهل بهشت از برخی اهل جهنم ـ در حالی که عذاب می‌شوند ـ می‌پرسند چه چیزی شما را در این جهنم قرار داد؟ یکی از دلایلی که جهنمیان ذکر می‌کنند این است که می‌گویند از نمازگزاران نبودیم». اگر فقط رعایت حق الناس کفایت می‌کرد خداوند نباید دستور به نماز می‌داد.

رحیمیان به برخی از آثار دنیوی و اخروی نماز اشاره و بیان می‌کند: نماز بزرگ‌ترین و محکم‌ترین تکیه‌گاهی است که انسان‌ها را از سرگردانی و بلاتکلیفی نجات داده و راهنمای ما در این دنیاست. نماز پشتوانه‌ای در بحران‌های زندگی و در غم‌ها و مشکلات است، زیرا به انسان قدرت ایمان، اراده و صبر می‌دهد و او را از ناامیدی دور می‌کند. نماز ذکر خداست و ذکر خدا آرامش‌دهنده قلب‌ها، الا بذکر الله تطمئن القلوب. علاوه بر آن، نماز تعظیم در برابر خدا و عزت انسان را در پی دارد، عامل وحدت‌بخش بوده و نظم و انضباط ایجاد می‌کند. نظافت و پاکیزگی، رعایت حقوق دیگران، احترام به پدر و مادر، رعایت پوشش اسلامی، استحکام بنیان خانواده، آشنایی با مسائل سیاسی و اجتماعی جهان، آرامش روانی و پرورش تمرکز ذهن بخشی دیگر از آثار نماز است.

حق‌الناس در برابر حق‌الله

پژوهشگر ستاد اقامه نماز یادآور می‌شود: تمامی دستورات خدای تبارک و تعالی، برای انسان فایده‌ای دارند و اگر فردی به هر دلیل آن دستور را رعایت نکند، از فواید آن بهره‌مند نمی‌شود. حتی اگر کسی حق‌الناس را به صورت کامل رعایت کند، روز قیامت به‌خاطر نماز نخواندن از فواید بی‌شمار نماز بهره‌مند نمی‌شود. طبق آنچه پیامبر اکرم(ص) فرمود، نماز نوری در قیامت برای مؤمنان است. اَلصَّلاَةُ نُورُ اَلْمُؤْمِنِ. خداوند در آیه 13 سوره حدید می‌فرماید: «مردان و زنان منافق به مؤمنان می‌گویند نظری به ما بیفکنید تا از نور شما پرتویی برگیریم. به آن‌ها گفته می‌شود: به پشت سرِ خود بازگردید و نوری بدست آورید». نماز هزاران فایده برای دنیا و آخرت و جسم و روح ما دارد و به بهانه اینکه حق‌الناس را رعایت می‌کنیم، نباید نماز را سبک بشماریم.

حجت‌الاسلام رحیمیان در پایان با بیان اینکه هر حق‌الناسی حق‌الله هم است، می‌گوید: همه چیز حتی انسان‌ها مملوک خدا هستند و اگر هر حقی از کسی ضایع شود، در واقع حق خدا ضایع شده است. ضمن اینکه اگر حقی ضایع شود، چه حق‌الله چه حقالناس، برای خدای رحمان ضرری ندارد بلکه این آدمی است که ضرر می‌کند. ضایع کردن حق‌الله که نماز نخواندن یکی از مصادیق آن است، یعنی ظلم به خود و این ظلم مستلزم عذاب الهی است، مگر آنکه خدای رحیم آن را ببخشید.

مریم احمدی شیروان

دیگر خبرها

  • پاسخ ایران به اسراییل موفقیت راهبردی بزرگ بود
  • هر حق‌الناسی، حق‌الله هم است
  • بی حجابی و بدحجابی به استحکام خانواده‌ها آسیب می‌زند
  • وعده صادق انقلاب دوباره نظام اسلامی در مقابله با استکبار بود
  • پاسخ ایران به اسرائیل موفقیت راهبردی بزرگ بود
  • نقش موثر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در توسعه فرهنگ عفاف و حجاب 
  • انجام بیش از ۱۱۰ هزار عمل جراحی برای زوج‌های نابارور
  • افتتاح بخش آی.سی.یو و سی.آرم بیمارستان طالقانی تبریز
  • سرعت بخشی به پروژه بیمارستان هزارتختخوابی ازمطالبات اصلی مردم است
  • ضرورت سرعت‌بخشی به اجرای پروژه بیمارستان ۱۰۰۰ تخت‌خوابی تبریز