Web Analytics Made Easy - Statcounter

صید میگو قاچاق در خارج از فصل صید در بندرها استان بوشهر در حال انجام است و به‌راحتی و بدون دغدغه در بازار عرضه می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به گزارش سپاس؛میگو یکی از غذاهای دریایی است که سالانه در فصل تابستان و در گرمای بسیار بالا و شرجی صید میگو توسط اداره کل شیلات استان بوشهر به صیادان اعلام می‌شود و در یک زمان‌بندی خاص می‌توانند از دریا این محصول صید کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از اتمام زمان‌بندی صید میگو شناورهای صیادی بر اساس قانون نمی‌توانند میگو صید و وارد اسکله‌های استان بوشهر کنند و اگر صیادی اقدام به صید خارج از فصل کند برابر قانون با وی برخورد و مجازات خواهد شد.

اما صید میگو قاچاق در خارج از فصل صید در بندرها استان بوشهر در حال انجام است و به‌راحتی و بدون دغدغه در بازار عرضه می‌شود.

این در حالی است که بسیاری از محصولات دریایی حرام گوشت مانند خرچنگ و ماهی مرکب نیز در حاشیه‌های خیابان‌های شهر و بازارهای فروش محصولات دریایی به‌راحتی عرضه می‌شود که دستگاه‌های نظارتی در خصوص باید اقدام کنند.

یکی از صیادان بوشهری در گفت‌وگو با  سپاس در پاسخ به اینکه میگوی عرضه‌شده در فصل زمستان از کجا تأمین می‌شود، گفت: این میگوهایی که در بازارهای استان است در خلیج‌فارس و حومه استان بوشهر صید می‌شود.

این صیاد در پاسخ به ممنوعیت صید میگو، اظهار کرد: گذشته صید میگو زمان خواصی داشت و حالا نیز یک زمان‌بندی اداره کل شیلات استان بوشهر اعلام می‌کند، اما بعدازآن نیز وقتی برای ماهیگیری می‌رویم، میگو نیز صید می‌شود.

وی افزود: تاکنون در اسکله‌های صیادی برای تخلیه میگو هیچ‌گونه مشکلی نداشته‌ایم و به‌راحتی صیدهایی که انجام می‌شود به عاملان خرید محصولات دریایی تحویل و در بازارها به مردم عرضه می‌شود.

این صیاد ادامه داد: در همه خیابان‌های شهر و بازارهای فروش محصولات دریایی در همه فصل‌های سال انواع گوناگون ماهی، میگو، خرچنگ، ماهی مرکب(خساک) و غیره می‌توانید به‌راحتی خریداری کنید.

در همین راستا استفتائات مراجع عظام تقلید پیرامون خوردن گوشت حیوانات دریایی به تفصیل آمده است:

پرسش: خرید و فروش و خوردن گوشت کوسه ماهی، بچه کوسه ماهی، لابستر، شاه میگو و خرچنگ با توجه به اینکه در برخی از رستوران ها این مواد اولیه طبخ و به فروش می رسد و در برخی از فروشگاه ها این مواد خرید و فروش می شود چه حکمی دارد؟


امام خمینی(ره): اگر ماهی فلس دار را زنده از آب بگیرند و بیرون آب جان دهد، پاک و خوردن آن حلال است، و چنانچه در آب بمیرد پاک است ولی خوردن آن حرام می باشد و ماهی بی فلس را اگرچه زنده از آب بگیرند و بیرون آب جان دهد حرام است.

رهبر انقلاب، حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی):  اگر خرید و فروش برای خوردن باشد، جایز نیست و الا مانعى ندارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: در مورد کوسه ماهی در صورتیکه فلس نداشته باشند، حلال نیست و همچنین لابستر و شاه میگو و خرچنگ حرام گوشت هستند، ولی میگو اشکالی ندارد.

پرسش: خوردن گوشت کدامیک از جانوران زیر حلال است؟

صدف، حلزون، هشت پا، ماهی مرکب، جت ماهی و خیار دریایی .

پاسخ: از غذاهای دریایی تنها ماهیان فلس دار و میگو حلال است و گیاهان دریایی نیز مانعی ندارد.

پرسش: آیا هشت پا (ماهی مرکب) حلال گوشت است؟

پاسخ: ماهی مرکب، هشت پا و مانند آن، حرام گوشت هستند.

پرسش: آیا خرچنگ و لاک پشت دریایى حلال گوشت هستند؟

پاسخ: خرچنگ و لاک پشت حرام گوشت هستند ولى میگو اشکالى ندارد.

پرسش: خوردن کدامیک از جانوران و موجودات دریایی حلال است؟

پاسخ: از غذاهای دریایی تنها ماهی ان فلس دار و میگو حلال است و گیاهان دریایی نیز مانعی ندارد.

پرسش: آیا کوسه ماهی ها حلال گوشت مى باشند؟

پاسخ: اگر به تصدیق اهل اطّلاع داراى فلس باشند حلالند و الاّ حرام مى باشند.

حضرت آیت الله سیستانی: تنها ماهی که در اصل خلقتش فلس دار باشد ـ هر چند از جهت عارضى فلس از او جدا شده باشد ـ و میگو از حیوانات دریایی چنانچه زنده از آب بگیرند و بیرون آب جان دهد، پاک و خوردن آن حلال است. و چنانچه در آب بمیرد پاک بوده، ولى خوردن آن حرام است، هر چند با وسیله‏اى مانند زهر بمیرد، مگر اینکه در تور ماهیگیر در آب بمیرد که در این صورت خوردنش حلال است. و ماهى بى‏فلس را اگر چه زنده از آب بگیرند و بیرون آب جان دهد، حرام است.

پرسش: خوردن گوشت کوسه ماهی چه حکمی دارد؟

پاسخ: جایز نیست. 

حضرت آیت الله وحید خراسانی: خوردن گوشت کوسه ماهی و بچه کوسه و خرچنگ حرام است. خوردن گوشت میگو حلال است و به طور کلی خوردن ماهی که فلس داشته باشد و طبق دستور شرع تذکیه شده باشد، حلال است و اگر این حرام گوشت های دریایی منفعت حلال عقلایی داشته باشد، خرید و فروش آن جایز است. ولی خرید و فروش آن برای منفعت حرام (مثل خوردن) باطل و حرام است.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۴۴۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایگزینی گوشت گاو با ماهی می تواند از مرگ زودهنگام جلوگیری کند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که تغییر جهانی از مصرف گوشت قرمز به مصرف برخی ماهی‌ها می‌تواند به طور چشمگیری میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر را کاهش دهد.

ماهی‌های مانند شاه ماهی، آنچوی و ساردین منبع غنی امگا ۳ و سایر مواد مغذی ضروری هستند و همچنین از نظر زیست محیطی پایدارتر از گوشت قرمز هستند.

بر اساس یافته‌ها، جایگزینی گوشت قرمز با این نوع ماهی‌ها می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ از مرگ ۷۵۰۰۰۰ نفر و کاهش ناتوانی مرتبط با بیماری‌های مرتبط با رژیم غذایی جلوگیری کند.

محققان تاکید می‌کنند که این تغییر رژیم غذایی می‌تواند به‌ویژه برای کشورهای با درآمد پایین و متوسط به دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن و فراوانی این ماهی‌ها در آن مناطق، مفید باشد.

محققان سناریوهای متمایزی را برای ارزیابی اثرات جایگزینی گوشت قرمز با ماهی بر اساس روندهای غذایی پیش بینی شده در ۱۳۷ کشور تا سال ۲۰۵۰ ایجاد کردند.

آنها از یک چارچوب ارزیابی ریسک مقایسه‌ای استفاده کردند تا بررسی کنند که چگونه چنین جایگزینی می‌تواند بار جهانی بیماری‌های غیرواگیر مرتبط با رژیم غذایی را در بزرگسالان کاهش دهد.

در میان سناریوهای پیشنهادی، اولویت توزیع ماهی در مناطق با مصرف کم ماهی، به ویژه در کشورهای با درآمد پایین و متوسط، بیشترین امید را در کاهش بار بیماری‌های کلی نشان داد.

تجزیه و تحلیل جامع آنها نشان داد که جایگزینی گوشت قرمز با ماهی می‌تواند به طور بالقوه با کاهش بیماری‌های مرتبط با رژیم غذایی تا سال ۲۰۵۰ بین ۵۰۰۰۰۰ تا ۷۵۰۰۰۰ زندگی را نجات دهد.

به گفته محققان، اجرای این تغییر همچنین می‌تواند به کاهش ۸ تا ۱۵ میلیون مورد زندگی با ناتوانی کمک کند، که در درجه اول به نفع کشورهای کم درآمد و متوسط درآمد است.

محققان خاطرنشان می‌کنند که نزدیک به نیمی از مرگ و میرهای جهانی مرتبط با بیماری‌های غیرواگیر به بیماری‌های مانند بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی، دیابت و سرطان کولورکتال نسبت داده می‌شود.

محققان این فواید را عمدتاً به اسیدهای چرب امگا ۳ ماهی مانند EPA و DHA نسبت می‌دهند که در کاهش التهاب، فشار خون، کلسترول بد (LDL) و سطوح تری گلیسیرید موثرند.

کد خبر 6084904

دیگر خبرها

  • کاظم موسوی نماینده مجلس: فروش نوکیای تقلبی حرام است
  • فروش نوکیای تقلبی حرام است!
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب | مضرات خوردن قهوه در شب را بدانید
  • کشف ماهی قاچاق در سیریک
  • برای طول عمر به جای گوشت گاو، ماهی بخورید!
  • پوستر | رابطه با اسرائیل حرام است
  • جایگزینی گوشت گاو با ماهی می‌تواند از مرگ زودهنگام جلوگیری کند
  • جلوگیری از مرگ زودهنگام با جایگزینی گوشت گاو با ماهی
  • جایگزینی گوشت گاو با ماهی می تواند از مرگ زودهنگام جلوگیری کند
  • واکسیناسیون رایگان یک میلیون و ۳۷۵ هزار راس دام روستایی و عشایری