Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@20:22:43 GMT

توقف بورس بازی زمین های کشاورزی در مازندران

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۸۴۶۱۸۱

توقف بورس بازی زمین های کشاورزی در مازندران

ساری - ایرنا - مقابله با سوداگری زمین های کشاورزی در مازندران که از سال 93 با سیاست های تشویقی برای کشاورزان و تنبیهی برای دلالان کلید خورده بود ، اکنون به ثمر نشست و بر اساس اعلام مسئولان ذیربط تغییر کاربری اراضی کشاورزی در این استان به صفر رسیده است .

بر اساس آمارهای رسمی ، بورس بازی و دلالی زمین های کشاورزی در مازندران اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 به اوج خود رسیده بود به گونه ای که در برخی مناطق به گفته مسئولان وقت برای تغییر کاربری بی دردسر اراضی کشاورزی ' روستاسازی ' صورت گرفته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیرکل سابق بازرسی مازندران که خرداد ماه امسال جای خود را به نفر بعدی داد در جلسه تودیع خود گفته بود که بیشتر اراضی ملی واگذار شده به اشخاص حقوقی و حقیقی و همچنین تغییرکاربری اراضی کشاورزی واقع در حریم شهرهای مازندران تا قبل از سال 1392 غیرقانونی بود یا به انحراف رفت .
سیدحسن میری قلعه سری گفته بود که تا قبل از سال 92 حدود 60 هزار واحد مسکونی در زمین های کشاورزی و ملی مازندران به صورت غیر قانونی ساخته و تغییر کاربری دریافت کرده بودند.
بورس سازی زمین های کشاورزی سبب شده بود تا به گفته میری تنها در یکی از شهرستان های ساحلی مازندران تا پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم 400 بنگاه غیرمجاز املاک دایر شود .
** بازگشت کشاورزان به زراعت و باغداری
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از توقف بورس بازی و دلالی اراضی کشاورزی در استان خبر داد و گفت : امروز کشاورزان با بورس بازان و فرصت طلبان زمین همراهی ندارند.
دلاور حیدر پور که به مناسبت سالروز تاسیس سازمان امور اراضی با خبرنگار ما گفت و گو می کرد ، افزود : همکاری دستگاه قضایی و عملکرد صحیح دولت درسیاست ها و راهبردهای توسعه کشاورزی با هدف افزایش تولید و درآمد کشاورزان، دلالی و بورس بازی زمین را متوقف کرد.
وی توضیح داد : همزمان با آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید با هماهنگی 2 قوه قضائیه و مقننه ، بر حفظ زمین های کشاورزی استان های شمالی تاکید شد و یکی از ساست های تنبیهی در این زمینه ندادن خدمات عمومی آب ، برق ،گاز و تلفن از سوی دستگاههای اجرایی به عنوان خط قرمز برای کاربری زمین های کشاورزی در استان های شمالی تعریف شد.
حیدرپور گفت : با همت کارشناسان امور اراضی، دادگستری کل و استانداری از سال 92 تا کنون حدود 850 هکتار از زمین های کشاورزی استان حفظ کاربری شده است.
** حفاظت شبانه روزی از اراضی کشاورزی با گشت های ویژه
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه از سه سال پیش 22 دستگاه خودروی انتظامی ویژه گشت پیشگیری و برخورد با تغییر کاربری غیر مجاز با حکم دادستان در تمام نقاط استان به صورت شبانه روزی فعال است ، گفت : امروز هر گونه تغییر کاربری قانونی و بر اساس نیاز ، متناسب با مقررات صورت می گیرد و خسارت به زمین های کشاورزی حداقل است.
وی با اشاره به اینکه باید زمین استان های شمالی را قدر بدانیم و زمین این استان ها برای امنیت غذایی و اشتغال کشور باید حفظ شود ، افزود : امروز دیگر مواردی را که برخی ها به بهانه توسعه استان در بخش های گردشگری و یا صنایع تبدیلی اراضی حاصل خیز کشاورزی ، عرصه های ساحلی و جنگلی مازندران تغییر کاربری انجام می دادند، وجود ندارد.
بر اساس گزارش های رسمی ، در سال های 87 تا 92 و پیش از آغاز فعالیت دولت یازدهم ، بیش از 87 درصد از موافقت نامه های اصولی صادر شده در مازندران غیرقانونی بوده و یا دچار انحراف شده بود .
گزارش اداره کل بازرسی مازندران نشان می دهد از سال 87 تا 92 حدودد 800 موافقت نامه اصولی در مازندران صادر شده بود که 700 موافقت نامه انحراف داشته یا غیرقانونی بوده است و به عبارتی صاحبان این طرح ها نه تنها زمین های هکتاری دریافت کردند ، بلکه 2 هزار میلیارد تومان از سرمایه کشور را در قالب تسهیلات دریافت کردند که بانک ها نتوانستند آن را بازپس بگیرند.
** سیاست های تشویقی برای کشاورزان
رئیس سازمان کشاورزی مازندران به حمایت های دولت تدبیر و امید از کشاورزان مازندران اشاره کرد و گفت : دولت با تدابیر مهم از جمله توزیع نهاده های کشاورزی ،اختصاص اعتبارات و تسهیلات مکانیزاسیون ،اعلام بموقع قیمت خرید تضمینی و پرداخت پول محصولات کشاورزی ،کنترل و ساماندهی واردات ،ثبات قیمت و ساماندهی بازار داخلی و توجه به الگوی کشت ،اعتماد کشاورزان برای حفظ زمین های کشاورزی و تولیدات محصولات آن در مازندران را افزایش داده است.
وی افزود : هر چند سوداگران و بورس بازان زمین و مسکن با توجه به حجم بالای متقاضیان غیربومی واحدهای ویلایی و مسکونی در استان همچنان درصدد تغییر کاربری های غیر قانونی زمین های کشاورزی استان هستند ، اما امروز علاوه بر همت مسئولان ، مردم در حفظ زمین مصمم هستند.
** تهیه نقشه و صدور سند کاداستری ، میخ محکم کاری
حیدرپور با بیان اینکه طرح تهیه نقشه و صدور سند کاداستری زمین های کشاورزی استان با همکاری دولت و کشاورزان در حال انجام است ، گفت : این طرح از زمین های شرق استان یعنی گلوگاه و بهشهر آغاز شده است.
وی افزود : 70 درصد هزینه اجرای طرح تهیه نقشه و صدور سند کاداستری زمین های کشاورزی مازندران توسط دولت و 30درصد بقیه را باید کشاورزان بپردازند و بر این اساس تا چهار سال آینده تمام زمین های استان دارای سند کاداستری می شود.
کاداستر ( Cadastre) یا حدنگاری نقشه‌برداری ثبتی است که ارزش حقوقی دارد.
** کشاورزی مقرون به صرفه در مازندران
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت : امروز کشاورزی در استان مقرون به صرفه شده است و این نگاه که ' زمین را بفروشیم ' دیگر در کشاورزان و مالکان زمین وجود ندارد تا انگیزه ای برای دلالان و بورس بازان شود.
وی توضیح داد : با گسترش فرهنگ مالکیت مشاعی و گروهی زمین های کشاورزی و تشکیل تعاونی و اتحادیه ها ، تولید محصولات کشاورزی روند افزایشی دارد.
حیدرپور با بیان اینکه طی 2 سال گذشته بیش از 220 میلیارد تومان تسهیلات به بخش کشاورزی داده شد، بیان کرد : در این راستا بیش از 6 هزار دستگاه انواع ماشین آلات در اختیار متقاضیان قرار گرفته است .
وی افزود : در حال حاضر در برخی از زمین های مازندران حتی برداشت برنج تا 90 درصد به صورت مکانیزه درآمده است و 30 درصد از نشاء کاری به صورت ماشینی انجام می شود و تلاش ها بر این متمرکز است که تا در باغ ها نیز از ماشین آلات استفاده کنیم.
** درآمدزائی تکمیلی برای کشاورزان
حیدر پور سرانه زمین کشاورزی در استان مازندران را شش دهم هکتار اعلام کرد و گفت : امروز علاوه بر افزایش ضریب کشت ،طرح های تکمیل کننده درآمد کشاورزان نیز در حال اجراست.
وی اکوتوریسم ،گردشگری کشاورزی ،بوم گردی و روستا گردی را از برنامه های مهم اقتصادی در روستاهای مازندران عنوان کرد و بیان داشت: محصولات کشاورزی نیز همواره مورد استقبال گردشگران است.
یک میلیون و 691 هزار هکتار برابر با 70 درصد مساحت استان مازندران را عرصه های طبیعی و حدود 470 هزار هکتار از اراضی استان را زمین های کشاورزی و باغی تشکیل می دهد.
72 نوع محصول کشاورزی در مازندران تولید می شود که در 15نوع از جمله برنج با یک میلیون تن ،مرکبات با 2 میلیون و 500 هزار تن ،کیوی ،گل و گیاه ،دام وطیور و شیلات رتبه اول تا سوم کشور را دارد.
خبرنگار : سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6990/1654

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۴۶۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت گذاری 15 پرونده امور زمین در عباس آباد

به گزارش جام جم آنلاین مازندران،ابراهیم کاویانی با اشاره به برگزاری جلسه کمیسیون تقویم و قیمت گذاری اراضی با حضور مسوولین جهاد کشاورزی و نمایندگان فرمانداری و اقتصاد و دارایی در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان عباس آباد، از بررسی و قیمت گذاری 15 فقره پرونده در این جلسه خبر داد. 

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان عباس آباد افزود: بر اساس ماده 3 قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی پس از بحث و بررسی، 15 فقره پرونده تغییر کاربری غیرمجاز به مساحت 4 هزار و 500 مترمربع ارزیابی و قیمت گذاری شد.

 

وی تصریح کرد: این کمیسیون با هدف بررسی دقیق و بازنگری پیرامون نحوه ارزیابی و قیمت گذاری اراضی و واقعی کردن قیمت ها و رعایت حقوق متقابل مردم و دولت و جلوگیری از تضییع حقوق بیت المال برگزار می شود.

دیگر خبرها

  • رهاسازی حق آبه کشاورزان سلماس از سد اول خرداد
  • ۲۰۰۰ هکتار زمین برای شهرهای مولد کشاورزی استان بوشهر مصوب شد
  • توزیع ۱۱ هزار تن انواع کود بین کشاورزان
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • سند تک برگ اراضی به کشاورزان بوشهر تحویل داده شد
  • ۲۰ درصد پرونده های محاکم مازندران مربوط به اراضی کشاورزی است
  • قیمت گذاری 15 پرونده امور زمین در عباس آباد
  • آغاز برداشت گندم از سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • رئیس دادگستری مازندران به متعرضین منابع طبیعی هشدار داد
  • آغاز برداشت گندم از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور