Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، در ابتدای جلسه، لیلی بروجردی، رئیس کمیته خاص زنان و جوانان مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ابتکار امام خمینی (ره) در تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امام ( ره ) برای اینکه نظام اسلامی متهم به ناتوانی در اداره امور کشور نشود، تصویب قوانین براساس مصلحت امور را جایز دانستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه های خود به مصوبه های ارجاعی نیز وارد شد و پس از در نظر گرفتن مصلحت به تصویب آن رای داد.
وی افزود: از ابتدای سال 1376 که کمیته خاص زنان و جوانان در مجمع تشخیص مصلحت نظام شروع به فعالیت کرد، ارجاعات متعددی به کمیته زنان و جوانان شد و مصوبات متعددی از این بررسی ها را در صحن مجمع شاهد بودیم؛ از جمله موضوع تقاضای طلاق ازجانب زوجه بر مبنای عسر و حرج ، حضانت کودکان ، اجرت المثل زنان در طول زندگی مشترک و نیز تعیین حداقل سن ازدواج دختران که با نظر این کمیته تصویب شد.
بروجردی گفت: ارائه پیشنهاد برای تدوین سیاست های کلی و کلان کشور در حوزه خانواده نیز از فعالیت های این کمیته است .
رئیس کمیته زنان و جوانان مجمع افزود: در فرایند تدوین اولین برنامه پنج ساله توسعه و نیز در تدوین سیاست های کلی برنامه پنج ساله دوم توسعه، هیچ بحثی از موضوع زنان و خانواده در میان نبود و فقط در برنامه دوم، موضوع ورزش بانوان دیده شده بود.
وی گفت:​ از برنامه سوم توسعه، یک بند در موضوع سیاست خانواده و زنان گنجانده شد که سرلوحه برنامه دولت قرار گرفت و از آن به بعد، در فرایند تدوین سیاست ها، جایگاه زنان و خانواده در نظر گرفته شد. همچنین با عنایت مقام معظم رهبری در سال 1391 مجموعه سیاست های کلان خانواده پیشنهاد و در سال 1392 وارد فرایند تصویب و در نهایت در سال 1395 سیاست های کلان خانواده ابلاغ شد.
رئیس کمیته خاص زنان و جوانان مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: این سیاست ها منظومه ای به هم پیوسته است که نخستین بار در کنار هم قرار گرفته اند. باید تمام این سیاست ها، با هم و در کنار هم مورد توجه قرار بگیرند تا بخشی از آن مغفول نماند و بخشی نیز برجسته نشود.
بروجردی گفت: میزان اجرایی شدن این سیاست ها و تغییرات در شاخص های مربوط به زنان را باید احصا و به مجمع ارائه کنیم تا جمع بندی آن به صورت گزارش به حضور مقام معظم رهبری تقدیم شود. بحث خانواده، موضوعات وسیعی را در بر می‌گیرد و از همه پیشنهادها و اقدامات در دستگاه های مختلف برای ارتقای شاخص ها در این موضوع، استقبال می‌کنیم.
در ادامه، شرکت کنندگان حاضر در جلسه، نظرها و برنامه های دستگاه خود را برای اجرایی شدن سیاست های کلی خانواده در کشور ارائه کردند و رویکردهای اتخاذ شده برای اجرایی شدن سیاست ها بر حسب وظایف و ماموریت های دستگاه های اجرایی از جمله موضوع حکمیت در دعاوی خانوادگی ، تأمین امنیت خانواده، ساماندهی نظام مشاوره و آموزش های قبل و بعد از ازدواج، حمایت های حقوقی و حق استفاده زنان از وکیل رایگان، کنترل و کاهش طلاق، جوان سازی جمعیت و افزایش نرخ باروری، تقویت نقش خانواده ها در حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار، لزوم حمایت کمیته خاص زنان و جوانان از استمرار اجرایی شدن سیاست ها، مهندسی تعاملات امور موازی در دستگاه های مرتبط با امور زنان، نقش آفرینی رسانه ملی در فرهنگ سازی امور خانواده، توجه به آسیب دیدگان اجتماعی در حوزه های مختلف، حمایت از زنان سرپرست خانوار، راه اندازی تالار تخصصی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی و نقش آفرینی انجمن های اولیا و مربیان مدارس در آموزش خانواده ها را مطرح کردند.
در ادامه نشست، سوسن باستانی، معاون امور راهبردی معاونت امور زنان و خانواده به تشریح برنامه های این معاونت در موضوع خانواده پرداخت. همچنین زهره نظری ، مدیرکل امور اجتماعی معاونت امور زنان و خانواده نیز با ارائه گزارشی در باره ستاد امور زن و خانواده و اقدامات انجام شده برای نشست ستاد سخن گفت و اظهار داشت: به زودی نشستی با حضور رئیس جمهور تشکیل خواهد شد و پیشنهاد های تهیه شده به عنوان مصوبه را در جلسه ستاد خواهیم داشت .
در این نشست، پروانه مافی، نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به مسؤولیت شرکت کنندگان در این نشست و فعالیت های صورت گرفته در مجلس شورای اسلامی گفت: معاونت امور زنان و خانواده در دولت، سیاست گذار اجرایی ستاد ملی زن و خانواده و سیاست های کلی خانواده است و ما به عنوان نمایندگان مردم در مجلس و ناظران بر فعالیت های دستگاه ها، وجود پیوست خانواده در برنامه ها را پیشنهاد می‌کنیم و امیدواریم این پیوست ها، تضمین های کافی را برای اجرا داشته باشند. این مسأله که یک سوم دعاوی کشور در حوزه خانواده است، بیانگر وضع نامطلوب جامعه ماست.
همچنین بهمن مشکینی با اشاره به مطالبات مقام معظم رهبری از دستگاه‌های اجرایی در تحقق سیاست های کلی خانواده گفت: برای انجام دادن برخی امور فوق العاده در این زمینه، به تأمین بودجه و ساختار خاصی نیاز نیست، بلکه با اندیشه اصولی در دستگاه‌ها می‌توان امکان تحقق سیاست ها را فراهم کرد. خواسته مقام معظم رهبری این است که خانواده را در همه برنامه ها، محور قرار دهیم و منظومه ای از برنامه ها را در دستگاه های اجرایی برای تحقق سیاست های کلی مهیا کنیم .
در این نشست، نمایندگان دستگاه‌های اجرایی تاکید کردند که با همکاری و تبادل نظر می توان سریع تر به تحقق سیاست های خانواده دست یافت.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۴۸۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خزعلی خبر داد : تعطیل شدن شیرخوارگاه ها

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده از صفر شدن تعداد زنان سرپرست خانوار در صف انتظار و مورد حمایت قرار گرفتن آن‌ها خبر داد.   به گزارش مهر، انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در صفحه شخصی خود در ایکس (توئیتر سابق) نوشت: امروز مشاوران زن دستگاه‌های اجرایی مهمان بهزیستی بودند و خبرهای خوب یکی پس از دیگری بود.   وی افزود: بعد از خبر تعطیل شدن برخی شیرخوارگاه‌ها و سپردن نوزادان به خانواده‌ها امروز خبر صفر شدن عدد زنان سرپرست خانوار در صف انتظار و مورد حمایت قرار گرفتن همه کسانی که در نوبت بودند، موجب آرامش شد. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • اصلاح دستورالعمل فرزندخواندگی و کمک به جمع‌شدن برخی شیرخوارگاه‌ها
  • بیش از ۸۰۰۰ عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
  • بیش از ۸ هزار عضو هیئت علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
  • بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
  • کاهش مقابله با آسیب‌های اجتماعی مرتبط با زن و خانواده
  • از دختران شهدای مدافع حرم تجلیل شود
  • تجلیل از دختران شهدای مدافع حرم به مناسبت دهه کرامت
  • برگزاری نشست شورای هماهنگی ستاد مرکزی راهیان نور
  • خزعلی خبر داد : تعطیل شدن شیرخوارگاه ها
  • مجمع شرکت سرمایه گذاری استان هرمزگان (سهام عدالت) برگزار خواهد شد